Buurtpreventie, klopt het woord?

Pagina: 1
Acties:

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:20
De laatste tijd zie je op veel plaatsten de bordjes 'WhatsApp Buurtpreventie' geplaatst worden. Nu vraag ik me af of het woord Buurtpreventie überhaupt wel klopt. Moet dit geen inbraakpreventie of misdaadpreventie zijn? Zoals bijvoorbeeld hier omschreven: http://www.encyclo.nl/begrip/misdaadpreventie

Bij buurtpreventie lijkt het me dat er actief gestreden wordt tegen buurten, maar of dat de buurt gezellig maakt betwijfel ik ;)

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:43

SuBBaSS

-has Ryzen

MRIdev schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:54:
De laatste tijd zie je op veel plaatsten de bordjes 'WhatsApp Buurtpreventie' geplaatst worden. Nu vraag ik me af of het woord Buurtpreventie überhaupt wel klopt. Moet dit geen inbraakpreventie of misdaadpreventie zijn? Zoals bijvoorbeeld hier omschreven: http://www.encyclo.nl/begrip/misdaadpreventie

Bij buurtpreventie lijkt het me dat er actief gestreden wordt tegen buurten, maar of dat de buurt gezellig maakt betwijfel ik ;)
Nee dat klopt idd. niet als je het letterlijk neemt. Maar ja, zo zijn er wel meer woorden zoals bijv. "gijzelaar" dat in de media nog wel eens gebruikt wordt voor het slachtoffer van een gijzeling. -Aar aan het eind zou toch duiden op 'hij die het uitvoert', zoals dat bijv. bij moordenaar/ molenaar is.

Dat heet dan "in de volksmond" en succes met de strijd ertegen. :P

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik denk ook niet dat een bordje neerzetten ook maar iets gaat veranderen. een echte dief/inbreker zal lang niet zo schrikken van een bord over whatssapp dan over een waakhond of over camerabewaking.

ora et labora

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Bij het zien van zo'n bordje dacht ik ook al "dat klopt niet..." :P

Buurtpreventie = voorkomen dat er een buurt komt. Kan zijn dat ze dat bedoelen, maar ik gok van niet. 'Buurtbeveiliging' of 'Buurtbescherming' lijken me een betere termen.

Misdaad- of inbraakpreventie zou ook kunnen, maar volgens mij willen ze ook overlast voorkomen, dus niet per se alleen maar inbraken of echte misdaden.
mrc4nl schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:09:
Ik denk ook niet dat een bordje neerzetten ook maar iets gaat veranderen. een echte dief/inbreker zal lang niet zo schrikken van een bord over whatssapp dan over een waakhond of over camerabewaking.
Of het veel uithaalt is zeker de vraag, maar zelfs al gaat 1 dief een buurtje verderop kijken door zo'n bord, dan is dat toch (soort van) winst. Zonder dat bord weet je zeker dat een dief zich nergens van aantrekt :+

[ Voor 42% gewijzigd door Hahn op 21-05-2017 14:20 ]

The devil is in the details.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-11 10:13

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Het bordje klopt bij ons in iedergeval wel.. ik heb nooit last van mijn buren :+

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:12
Als olijfolie van olijven is gemaakt, en zonnebloemolie van zonnebloemen, waar wordt babyolie dan van gemaakt?
Niet alle samenstellingen volgen dezelfde abstractie.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Hahn
  • Nu online
CurlyMo schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:19:
[...]

Niet alle samenstellingen volgen dezelfde abstractie.
Alleen is babyolie gemaakt voor baby's in plaats van gemaakt van, dat valt nog uit te leggen. Buurtpreventie is gewoon echt fout.

Verwijderd

Hahn schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:21:
[...]

Alleen is babyolie gemaakt voor baby's in plaats van gemaakt van, dat valt nog uit te leggen. Buurtpreventie is gewoon echt fout.
Buurtpreventie, voor en door buren

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:12
Hahn schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:21:
[...]

Ik zie buurtpreventie als een waar binnen t.o.v. een waar tegen. Een wijkagent spoort ook geen wijken op...

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Hahn
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:23:
[...]

Buurtpreventie, voor en door buren
Leg 'm eens uit? Want ik kom er niet uit als ik deze logica volg:
Olijfolie is olie van olijven.
Babyolie is olie voor baby's.

Buurtpreventie is preventie van buurten? Nee.
Buurtpreventie is preventie voor buurten? Waartegen :?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Fout of niet, juist door het buurtpreventie te noemen betrek je de buurt er bij en creëer je een samenhorigheidsgevoel, waarbij de buurt zich betrokken voelt bij het concept en meewerkt aan het veilig maken/houden van de buurt.

Als het inbraakpreventie of misdaadpreventie zou heten zou men zich er minder betrokken bij voelen. Immers ik heb niets met 'inbraak' of met 'misdaad', ik moet er niks van hebben. Buurtpreventie is wellicht een onjuiste samentrekking, maar het heiligt wel het doel. Samenhorigheid creëren voor een veiligere buurt.

[ Voor 7% gewijzigd door True op 21-05-2017 14:27 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Hahn
  • Nu online
True schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:26:
Fout of niet, juist door het buurtpreventie te noemen betrek je de buurt er bij en creëer je een samenhorigheidsgevoel, waarbij de buurt zich betrokken voelt bij het concept en meewerkt aan het veilig maken/houden van de buurt.

Als het inbraakpreventie of misdaadpreventie zou heten zou men zich er minder betrokken bij voelen. Buurtpreventie is wellicht een onjuiste samentrekking, maar het heiligt wel het doel. Samenhorigheid creëren voor een veiligere buurt.
Daarom, 'Buurtbeveiliging' of 'Buurtbescherming'.

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Hahn schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:26:
[...]
Zo was ik hier bij de slager een tijdje terug in staat om even na te vragen of er echt "cowboy" in hun "cowboyvlees" zat.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
SuBBaSS schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:31:
[...]

Zo was ik hier bij de slager een tijdje terug in staat om even na te vragen of er echt "cowboy" in hun "cowboyvlees" zat.
Die grap had de slager vast ook nog nooit gehoord :+

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

armageddon_2k1 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:35:
[...]

Die grap had de slager vast ook nog nooit gehoord :+
Tja, zal ik nooit weten aangezien ik het niet gevraagd heb. ;)
Maar in ieder geval niet vaak genoeg om het te veranderen! :+

[ Voor 11% gewijzigd door SuBBaSS op 21-05-2017 14:42 ]

• W1LL3M
  • Laatst online: 21:11

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Straatverkoper: Verkoper in de straat. Verkoopt geen straten.
Dorpsgek: Gek in het dorp. Is niet gek van dorpen (kan wel een neveneffect zijn).
Wijkagent: Agent in de wijk. Wijkt niet altijd.
Buurtpreventie: Preventie in de buurt. Geen preventie van buurten.

Klopt wel hoor, maar deze vorm wordt gewoon minder vaak gebruikt.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:56
In Brabant betekent buurten ook praten.
Het kan ook dus een praatverbod zijn, lekker rustig :)

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:40
RVS heet in de volksmond Roestvrijstaal. Als RVS echt roestvrij is kan het niet roesten. Wanneer het gaat roesten heet het dan RS?
De echte naam van RVS is roestvaststaal

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

SuBBaSS schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:04:
[...]
Nee dat klopt idd. niet als je het letterlijk neemt. Maar ja, zo zijn er wel meer woorden zoals bijv. "gijzelaar" dat in de media nog wel eens gebruikt wordt voor het slachtoffer van een gijzeling. -Aar aan het eind zou toch duiden op 'hij die het uitvoert', zoals dat bijv. bij moordenaar/ molenaar is.
Maar dat is wel degelijk de correcte betekenis van het woord. Een gijzelaar is iemand die gegijzeld wordt. Iemand die gijzelt is een gijzelnemer.

Ik ben het zeker met je eens dat dit verwarrend is, maar zo is het nou eenmaal.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Compizfox schreef op zondag 21 mei 2017 @ 15:05:
[...]

Maar dat is wel degelijk de correcte betekenis van het woord. Een gijzelaar is iemand die gegijzeld wordt. Iemand die gijzelt is een gijzelnemer.

Ik ben het zeker met je eens dat dit verwarrend is, maar zo is het nou eenmaal.
Maar zo wordt het in de volksmond/media bijna nooit gebruikt, toch?

Nou schijnt het wat dit woord betreft ook wel een bijzonder geval te zijn:
https://www.nporadio1.nl/...-over-het-woord-gijzelaar

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

SuBBaSS schreef op zondag 21 mei 2017 @ 15:11:
[...]

Maar zo wordt het in de volksmond/media bijna nooit gebruikt, toch?

Nou schijnt het wat dit woord betreft ook wel een bijzonder geval te zijn:
https://www.nporadio1.nl/...-over-het-woord-gijzelaar
Zeker wel. Het wordt helaas ook heel vaak foutief gebruikt.

https://onzetaal.nl/taaladvies/gijzelaar-gegijzelde

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 21-05-2017 15:17 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
mc_maarten schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:57:
RVS heet in de volksmond Roestvrijstaal. Als RVS echt roestvrij is kan het niet roesten. Wanneer het gaat roesten heet het dan RS?
De echte naam van RVS is roestvaststaal
Kogelvrijglas is er ook zo eentje, al het glas wat geproduceerd wordt is kogelvrij. De juiste benaming is kogelwerend glas.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:15
Hahn schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:11:

Of het veel uithaalt is zeker de vraag, maar zelfs al gaat 1 dief een buurtje verderop kijken door zo'n bord, dan is dat toch (soort van) winst.
Tenzij je een buurtje verder woont :)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11 23:30
Taal past zich langzaam aan, dat is nou eenmaal hoe het werkt. Er zijn in dit topic al talloze voorbeelden te vinden die eigenlijk niet logisch zijn, maar desondanks voor bijna iedereen vanzelfsprekend zijn.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

[...]

Volgens hedendaagse woordenboeken kan gijzelaar de gegijzelde betekenen én de gijzelnemer. Dus tis al officieel taalgebruik :P

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Heerlijk zo'n zondagmiddag topic! Niet dat ik wat in te brengen hebben, maar wilde gewoon even mijn vermaak mededelen.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:33

Reptile209

- gers -

In onze WABP groep zitten een paar heerlijke azijnpissers: persoon A meldt een autoinbraak (nee, dat is niet een auto die door het wc raam klimt :+). B zegt iets als: Goh, wat vervelend voor je! En dan klapt er weer iemand overheen met "hier alleen meldingen, geen geklets. Want anders ben ik gauw weg!"
* Reptile209 krijgt dan toch de neiging om ff te stoken :D

Zo scherp als een voetbal!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Compizfox schreef op zondag 21 mei 2017 @ 15:17:
[...]

Zeker wel. Het wordt helaas ook heel vaak foutief gebruikt.

https://onzetaal.nl/taaladvies/gijzelaar-gegijzelde
Ik denk dat gijzel in plaats van gegijzelde eigenlijk ook had moeten kunnen.

Kinderen is ook zo'n woord waarbij het gek fout is gegaan trouwens. Het meervoud van kind is eigenlijk kinder, kinderen is dubbel meervoud.

• AW_Bos
  • Laatst online: 21:34

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Wij hebben met de buurt ook een Whatsapp groep, maar we babbelen daar gewoon met de buurt. Soms komt er een preventieve issue langs, zoals een raam wat enkele dagen bij buurman A openstaat terwijl de auto weg is. Nu is het gesprek van de dag over de buurvrouw die op TV haar faam gehaald heeft ;).

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Reptile209 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 16:08:
In onze WABP groep zitten een paar heerlijke azijnpissers: persoon A meldt een autoinbraak (nee, dat is niet een auto die door het wc raam klimt :+). B zegt iets als: Goh, wat vervelend voor je! En dan klapt er weer iemand overheen met "hier alleen meldingen, geen geklets. Want anders ben ik gauw weg!"
* Reptile209 krijgt dan toch de neiging om ff te stoken :D
Nog altijd beter dan de WhatsApp-buurtpreventie-groep die hier ooit was (of misschien nog wel is). Daar ging het uiteindelijk alleen nog maar over uitnodigingen voor buurtfeestjes, wie het met wie deed (lees: roddel- en achterklap), en het verspreiden van 'leuke' plaatjes (niveau puberale onderbroekenlol).

Gemiddels kwamen er toch wel 15-20 van die posts per dag binnen, vooral in het weekend liep het echt de spuigaten uit.

De beheerder van de groep deed er niks aan. Sterker nog, die deed er vrolijk aan mee.

Na een week of 3-4, waarin slechts één serieuze melding langskwam (en daar reageerde dan niemand op...), heb ik de groep maar verlaten. Toedeloe hoor, voor dat soort dingen join ik zo'n groep niet.

Virussen? Scan ze hier!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:20
W1LL3M schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:48:
Straatverkoper: Verkoper in de straat. Verkoopt geen straten.
Dorpsgek: Gek in het dorp. Is niet gek van dorpen (kan wel een neveneffect zijn).
Wijkagent: Agent in de wijk. Wijkt niet altijd.
Buurtpreventie: Preventie in de buurt. Geen preventie van buurten.

Klopt wel hoor, maar deze vorm wordt gewoon minder vaak gebruikt.
Dat vind ik een geloofwaardig uitleg!
Arjantje72 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:50:
In Brabant betekent buurten ook praten.
Het kan ook dus een praatverbod zijn, lekker rustig :)
Vandaar ook mijn opmerking in het eerste bericht. Buurten betekent volgens van Dale in de buurt een bezoek brengen .
Als echte Brabander kwam ik er pas op de MTS achter dat navenant Nederlands is.
Twee jaar geleden schreef ik naar een collega dat iets wat ik aan het repareren weer sjoege gaf. Tot mijn verbazing kwam er geen rode streep onder sjoege .

Leuk topic geworden!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als dooien nou smelten betekent, is ontdooien dan bevriezen ?

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:14
[...]

Volksmond?
gij·ze·laar (de; m,v; meervoud: gijzelaars)
1
gevangene die pas wordt vrijgelaten na de vervulling van bep. voorwaarden
Als mensen een andere betekenis denken te weten en dat gebruiken...dat is een, maar gijzelaar is inderdaad het slachtoffer.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zeg altijd gijzel, gewoon, omdat het kan kon.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

stresstak schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:27:
Als dooien nou smelten betekent, is ontdooien dan bevriezen ?
Ooit over slaapwekker nagedacht?
In zo'n zelfde constructie

ora et labora

• stresstak
  • Niet online
mrc4nl schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:43:
[...]
Ooit over slaapwekker nagedacht?
Neen. Nooit van gehoord zelfs; wel van wekker.

Maar is ontslapen wakker worden ?

Verwijderd

stresstak schreef op zondag 21 mei 2017 @ 20:01:
[...]

Neen. Nooit van gehoord zelfs; wel van wekker.

Maar is ontslapen wakker worden ?
Nee, dat is overlijden :+

• stresstak
  • Niet online
Je meent het. :)

Verwijderd

Misschien weerhoud het om in de buurt te komen. ;)

• Gideon
  • Laatst online: 20:44

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]
Maar ja, zo zijn er wel meer woorden zoals bijv. "gijzelaar" dat in de media nog wel eens gebruikt wordt voor het slachtoffer van een gijzeling. -Aar aan het eind zou toch duiden op 'hij die het uitvoert', zoals dat bijv. bij moordenaar/ molenaar is.
Dat is dan ook correct. De persoon die gijzelt is de gijzelnemer.

Een beter voorbeeld is dat mensen denken dat een hypotheek een lening is. Dat is het niet; een hypotheek is een recht tot het verkopen van een onderpand van een lening. M.a.w: jij (huiseigenaar) verstrekt de hypotheek. De bank verstrekt geld.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:06
Taal is nou eenmaal niet logisch. Met driedubbel wordt toch echt 'drie keer' bedoeld, en niet 'zes keer'. Zelf probeer ik altijd 'drievoudig' te gebruiken. Maar taalkundig heeft 'driedubbel' dezelfde betekenis.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:57
CyBeR schreef op maandag 22 mei 2017 @ 03:58:
[...]

Dat is dan ook correct. De persoon die gijzelt is de gijzelnemer.

Een beter voorbeeld is dat mensen denken dat een hypotheek een lening is. Dat is het niet; een hypotheek is een recht tot het verkopen van een onderpand van een lening. M.a.w: jij (huiseigenaar) verstrekt de hypotheek. De bank verstrekt geld.
Is dat echt zo?
Dus zo'n term als 'hypotheekverstrekkers' , die je zowat dagelijks in de media tegenkomt, wordt dus altijd verkeerd gebruikt?

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:22
zetje01 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:24:
[...]

Is dat echt zo?
Dus zo'n term als 'hypotheekverstrekkers' , die je zowat dagelijks in de media tegenkomt, wordt dus altijd verkeerd gebruikt?
Die term is inderdaad onjuist. Eigenlijk is het een hypothecaire lening en is de eigenaar van het pand de hypotheekgever en de partij die get geld verstrekt (de bank) de hypotheeknemer. De hypotheeknemer krijgt het recht van hypotheek. Eigenlijk gebruiken we het woord gewoon verkeerd.

Overigens toen ik een aantal jaren terug ziek was kreeg ik van mijn werkgever een "verzuimcoach". Een term die ik erg vreemd vind. Je wil niet iemand helpen te verzuimen, maar juist helpen om niet meer te verzuimen....

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:52
Mjah, en een voetbalcoach moet dan ook helpen om niet meer te voetballen ? Die verzuimcoach verleent coaching tijdens een verzuimperiode. Net als die voetbalcoach, die verleent coaching tijdens het voetballen.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:02
Hahn schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:27:
[...]

Daarom, 'Buurtbeveiliging' of 'Buurtbescherming'.
Deze WA groepen werken preventief tegen overlast en criminaliteit in je buurt (althans, dat is het idee erachter), zou er toch iemand iets willen uithalen dan denk ik niet dat de WA groep je beschermd?

Preventie is wel wat anders dan bescherming of beveiliging, dus ik deponeer beide voorstellen in het ronde archief :+

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Destiny schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:41:
Overigens toen ik een aantal jaren terug ziek was kreeg ik van mijn werkgever een "verzuimcoach". Een term die ik erg vreemd vind. Je wil niet iemand helpen te verzuimen, maar juist helpen om niet meer te verzuimen....
Jij zoekt dus meer een ontzuimcoach? :+

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:28
Hahn schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:26:
[...]
Walvisolie = olie van walvissen
Motorolie = olie voor motoren

Koemelk = melk van een koe
Koffiemelk = melk voor de koffie

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:19
Leuk topic. In dit kader werd ik eens op mijn vingers getikt door een veiligheidskundige die ik veiligheidsDESkundige noemde in een mail. Volgens hem gaf "des-" juist aan dat hij geen verstand van veiligheid had, omdat desinteresse het ontbreken van interesse was. Ik kon hem eigenlijk geen ongelijk geven, ondanks dat deskundige toch echt betekende dat iemand kundig was op dat vakgebied.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:08
Cass Casey schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:34:
Leuk topic. In dit kader werd ik eens op mijn vingers getikt door een veiligheidskundige die ik veiligheidsDESkundige noemde in een mail. Volgens hem gaf "des-" juist aan dat hij geen verstand van veiligheid had, omdat desinteresse het ontbreken van interesse was. Ik kon hem eigenlijk geen ongelijk geven, ondanks dat deskundige toch echt betekende dat iemand kundig was op dat vakgebied.
Is een deskundige niet iemand die kennis heeft van en een kundige iemand die het kan uitvoeren? Veiligheid lijkt me niet iets wat je kan, maar waar je wel veel over kan weten.
Net zoals een verloskundige; die kan ook daadwerkelijk verlossen :P

bah. Maar wat doet een geschiedkundige dan :/

[ Voor 3% gewijzigd door monkel op 23-05-2017 10:51 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Blij dat die persoon in ieder geval geen taaldeskundige is. Het format "xdeskundig" komt van "des x kundig", oftewel "verstand hebbend van x". Het is in die samenstelling géén negatie, zoals bijvoorbeeld bij "desinteresse".

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
... Ik kon hem eigenlijk geen ongelijk geven ...
Taalkundig hebben de dessen een andere oorsprong. deskundige komt van de genitief (kundig ervan), bij desinteresse komt het van het Franse désintéresser, waarbij de de(s) uit het latein stamt, met een afscheidings-s

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:28
's avonds > des avonds > in de avond

zelfde laken een pak (maar geen echt pak natuurlijk) maar dan zonder persoon/beroep.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dit bordje is beter overna gedacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/71KdpkCuqN1mDRbLKZ2Nc2Vr/full.jpg

ora et labora

Pagina: 1