Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal

Ik heb een Canon 1100d. Die camera kan in RAW aan 2 fps foto's maken en in 720p filmen aan 30fps. Nu heb ik twee SD kaartjes in het bezit:
  • Elite Pro 8 Gb SD Memory Card
  • Sandisk Ultra 32 Gb SDHC
Dat eerste kaartje heb ik gekregen van de verkoper van de camera en werkt perfect met de camera. Ik kan dus normaal filmen en ook de burst rate kan ik gebruiken. Nadeel is wel dat die tamelijk klein is en ook bij het uploaden naar mijn PC is die tamelijk traag. Daarom heb ik dus de Sandisk Ultra gekocht, om meer ruimte te hebben en het uploaden naar computer te versnellen.

Echter stopt de camera het filmen na minder dan 2 minuten automatisch met de melding "Movie recording has been stopped automatically" Met het 8 Gb kaartje kan ik zonder problemen blijven doorfilmen. Ook kan ik slechts een aantal foto's in RAW nemen en dan moet hij héél lang nadenken voor ik terug foto's kan nemen. Ik haal met andere woorden zelfs de 2 FPS niet. Het lijkt alsof de kaart veel te trage schrijfsnelheden heeft. Foto's eraf kopiëren naar de computer gaat wel veel sneller dan dat 8Gb kaartje.

Nu heb ik met het programma FlashBench de lees- en schrijfsnelheden getest. Resultaat is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9kKrbq7.png

Deze benchmark toont eigenlijk de specificaties zoals het hoort. De Sandisk Ultra is véél sneller dan het 8 Gb kaartje. Of zijn de lagere 'block-sizes' toch meer van belang bij camera's?

Bovenstaande benchmark is gedaan met geformatteerde SD-kaarten (in-camera geformatteerd).

Zijn er mensen die weten wat hier aan de hand is? Ik denk toch echt dat die Sandisk Ultra ruim voldoende moet zijn voor een Canon 1100d...

Alvast bedankt iedereen.

Beste antwoord (via Verwijderd op 03-06-2017 13:14)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Dat kaartje is gewoon meer dan snel genoeg. Het heeft puur te maken met een fout op het kaartje. Helaas wordt de fout niet gedetecteerd door de foutcontrole.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Dat Sandisk kaartje wel bij een regulier kanaal gekocht?
Of via Ali /China?

En dat Ultra kaartje wordt qua formaat wel ondersteund door je camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Barrycade schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:38:
Dat Sandisk kaartje wel bij een regulier kanaal gekocht?
Of via Ali /China?

Heb het SD-kaartje gekocht via bol.com

Volgens deze link worden SDHC-kaarten ondersteund. Ze raden class 6 of hoger voor video aan, deze is class 10. http://support-au.canon.c...nts/AU/EN/8201017400.html

Ik heb nog een derde Sandisk Ultra 8Gb SDHC liggen (class 6). Ik ga deze nu ook eens testen!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Heb je ook al een foutcontrole gedaan?
Barrycade schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:38:
Als een 8GB kaartje wordt ondersteund, dan wordt een 32GB kaartje ook ondersteund. Beiden zijn namelijk SDHC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:59
Je zou via de camera het SD kaartje kunnen formatteren met low-level format aan. Dat helpt soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Universal Creations schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:30:
Heb je ook al een foutcontrole gedaan?
Heb zonet eens getest, geen errors:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NhVKElI.png
analogworm schreef op zondag 21 mei 2017 @ 16:11:
Je zou via de camera het SD kaartje kunnen formatteren met low-level format aan. Dat helpt soms.
Alle testen vanuit mijn oorspronkelijk bericht werden gedaan met vers geformatteerde kaart in-camera, low-level. Ik merk wel dat wanneer ik de kaart gebruikt heb voor foto's, ik slechts een 2 minuten kan filmen voor hij automatisch stopt; en met vers geformatteerde kaart een 4 minuten. Er zit dus een verschil op maar nog steeds absoluut onaanvaardbaar.

Ik zei eerder dat ik nog een Sandisk 8 Gb had liggen. Zie hieronder een nieuwe vergelijkende test tussen de 32Gb en de 8Gb. De 32Gb zou dus veruit beter moeten zijn maar in de camera dus niet. Met de 8Gb kan ik zonder problemen doorfilmen en met de 32Gb niet.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sXJyIkv.png

Alvast bedankt voor alle tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Bol.com heeft ook wel eens namaak verkocht (zonder dat ze het weten?)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:53:
Bol.com heeft ook wel eens namaak verkocht (zonder dat ze het weten?)...
Het vreemde aan dit probleem is dat de kaart slecht presteert in de camera, maar uit benchmarking tests via mijn computer wel de verwachte resultaten geeft (zie bovenstaande screenshots). Het is daarom ook lastig om naar bol.com te gaan en te verwijten dat de kaart slecht is als deze uit een test wel goed komt.

Ik heb op basis van je tip bij de Technical Support van SanDisk een request geplaatst om de serienummer die op de kaart staat na te kijken voor authenticiteit. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:59:
[...]

Het vreemde aan dit probleem is dat de kaart slecht presteert in de camera, maar uit benchmarking tests via mijn computer wel de verwachte resultaten geeft (zie bovenstaande screenshots). Het is daarom ook lastig om naar bol.com te gaan en te verwijten dat de kaart slecht is als deze uit een test wel goed komt.

Ik heb op basis van je tip bij de Technical Support van SanDisk een request geplaatst om de serienummer die op de kaart staat na te kijken voor authenticiteit. Bedankt.
Ik vermoed dat het toch te maken heeft met i/o en speeds op kleine blocksizes. Heb wel eens iets soortgelijks meegemaakt. Een 16GB micro-sd die snellere read/write speeds had dan een 2GB, maar die 2GB werkte gewoon sneller in het apparaat (het inladen van bestanden tussen 10-100MB per stuk of kleine fragmenten hiervan).

Mijn gedachte hier achter is dat de bestanden dan wel groot kunnen zijn, maar het apparaat lees en/of schrijft deze in kleine delen.

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 21-05-2017 19:08 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat kaartje is gewoon meer dan snel genoeg. Het heeft puur te maken met een fout op het kaartje. Helaas wordt de fout niet gedetecteerd door de foutcontrole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb via de Windows command line chkdsk gedraaid op het SD-kaartje en die vond ook geen fouten. Dan heb ik nog "SDFormatterv4" gebruikt om alles grondig e erasen (nullen te schrijven) en te formatteren.

In de camera was het dan weer hetzelfde (2 minuutjes filmen en gedaan). Dan heb ik in-camera nog eens bijkomend low-level geformatteerd - wat een minuutje duurde, eerder duurde dat een paar seconden - en nadien heb ik 5:30 minuut kunnen filmen en was het weer klaar. In hoeverre de tijd dat ik kan filmen een maatstaf is natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, heb je al eens gegoogled? Het kaartje werkt niet snel genoeg in jouw camera. Het is een trage card (18 MB/s schrijven). Verder kan de performance sterk varieren afhankelijk van het type camera. Een Sandisk extreme (pro) wordt aanbevolen om te filmen, die kan je dus kopen.

Overigens vind ik de omschrijving van je probleem nogal onduidelijk. Als het over data wegschrijven gaat, mag je de rest (data van de kaart lezen) gewoon weglaten. Heb je zelf in de grafieken getekend? Daarbij zijn fouten gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 02:30:
[...]

Hallo, heb je al eens gegoogled? Het kaartje werkt niet snel genoeg in jouw camera. Het is een trage card (18 MB/s schrijven). Verder kan de performance sterk varieren afhankelijk van het type camera. Een Sandisk extreme (pro) wordt aanbevolen om te filmen, die kan je dus kopen.

Overigens vind ik de omschrijving van je probleem nogal onduidelijk. Als het over data wegschrijven gaat, mag je de rest (data van de kaart lezen) gewoon weglaten. Heb je zelf in de grafieken getekend? Daarbij zijn fouten gemaakt.
Rustig maar, je reactie komt wat onvriendelijk over en dat is nergens voor nodig. Even tot 10 tellen en dan reageren graag ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 02:30:
[...]

Spijtig genoeg ga ik toch reageren op je bericht, aangezien ik heel evidente zaken ga moeten tegenspreken. Heb jij al eens gegoogled eigenlijk?

Voor de Canon 1100d wordt een kaart met minimum class 6 aangeraden voor filmen. Een 8Gb class 6 kaartje werkt inderdaad perfect, deze 32Gb class 10 - met dus snellere write speed - onlogischerwijze niet.

Om dit te staven met metingen, heb ik de lees- en schrijfsnelheden gemeten met software en deze tonen zwart op wit aan dat het 32Gb kaartje sneller is dan het 8Gb kaartje. Het probleem is heel duidelijk omschreven in deze thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal

Ik had jullie graag nog laten weten hoe dit uiteindelijk afgelopen is.

Ik heb de SanDisk support gecontacteerd met het serienummer om te vragen of de kaart authentiek was. Zij konden bevestigen dat dit het geval was.

Dan heb ik de klantendienst van bol.com gecontacteerd en ze hebben me tamelijk snel een nieuwe kaart opgestuurd. Deze werkt naar behoren en zoals zou moeten. Filmen gaat vlot tot de 4Gb bereikt wordt, en ook foto's nemen in burst gaat ten minste vlot!

Ik weet dus niet precies wat het probleem nu uiteindelijk geweest is, maar ik weet wel dat die SD-kaart niet naar behoren werkte. De enige mogelijke oorzaak lijkt mij fouten/errors op de kaart. Aldus ga ik het bericht van "Universal Creations" aanduiden als beste antwoord voor deze thread.

Alvast bedankt voor de hulp iedereen,
Jonas
Pagina: 1