lolkejan schreef op zondag 21 mei 2017 @ 11:49:
Hallo,
Mijn zusje woont sinds kort anti-kraak in Amsterdam. Het is een oud kantorenpand, waardoor er wel internet beschikbaar is. Er zijn ethernetaansluitingen in de muur, deze verbinding werkt prima bekabeld naar haar laptop (18MB op speedtest.net)
Nu wilde ik een eigen wifi-netwerk voor haar creëren met een TP-Link TL-WA855RE die mijn broer nog had. Echter lukt het de TP-repeater (ook na een reset) niet om een internetverbinding te krijgen. Wel komt de repeater naar voren in de draadloze netwerken, en verbinding tussen de repeater en de laptop is er wel. Echter is er geen internetverbinding.
Nu dacht ik dat het aan de repeater lag, dus heb ik een Gembird WNP-RP-002-W geleend van een vriend. Heeft daar altijd probleemloos gewerkt, echter komt deze niet eens naar voren bij de beschikbare draadloze netwerken.
Ligt het aan het feit dat er geen directe verbinding met het modem is? Heeft iemand tips/ideeën?
Het ligt waarschijnlijk aan het feit dat je een verkeerd stuk netwerkgereedschap gebruikt
Jij hebt een bedrade internetverbinding, dat wil je draadloos uitbreiden. Een apparaat wat dat doet heet een AP (Access Point).
Een repeater vangt draadloze signalen op van een andere draadloze netwerk en zendt die weer draadloos uit, een goedkope hack om meer dekking te leveren ten koste van performance.
Ik lees nergens dat je een bestaand draadloos netwerk hebt en daarmee verbindt, dus een repeater kan z'n werk niet eens doen...
Nu, soms zijn repeaters ook te configureren als AP, maar
voorzover ik kan zien heb je op de WA855RE geen optie daarvoor. Dus je gaat iets anders nodig hebben. Die Gembird zou het mogelijk kunnen, maar gezien a) jouw zusje dit blijkbaar aan jou overlaat en b) jij - NOFI - er ook vrijwel geen verstand van lijkt te hebben zou ik afraden om een stuk hardware te nemen dat afwijkende instellingen nodig heeft om het werk te doen wat jij ervan wilt, zeker niet als het van bodem-schrapende low-end kwaliteit is. Je doet er veel beter aan een eenvoudige AP neer te zetten wat ook als AP ontworpen is.
Het punt van @MsG is ook valide: als ze geen netwerk wilt delen met haar buren, dan is een router (met ingebouwde AP) een beter idee dan een losse AP. Omgekeerd, als ze wel netwerk wil delen met haar buren in het pand wil je juist geen router.
Nu, aangezien we het over antikraak hebben zal budget waarschijnlijk niet ruim zijn. Dan is 2e hands een degelijk apparaat van paar jaar oud kopen een veel beter idee dan nieuw meer van dit soort prut te kopen. Als je in V&A kijkt zie je
AP:
Voor EUR 10 dit:
V&A aangeboden: TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point
Specs zijn laag, verwachtingen ditto, maar het kost geen drol en doet out-of-the-box wat je hier met die WA855RE probeert.
Achilleshiel is gebrek aan 5GHz-support. 2.4GHz kan erg vervuild/druk zijn, als je niet naar 5GHz uit kunt wijken kan WiFi traag en onbetrouwbaar tot onbruikbaar worden. Wil je 5GHz, dan zie ik 2e hands geen AP die aan te raden is. Eerstvolgende is de KPN "WiFi Versterker", voor EUR 50 bij iedere KPN-winkel te koop (ook als je geen KPN klant bent!). Zeer goede 2.4GHz en 5GHz voor een erg zachte prijs gezien specs.
Router:
Voor EUR 7.50 dit:
V&A aangeboden: TP-Link TL-WR841N-300Mbps Wireless N Router
Eigenlijk identiek aan de WA801nd AP hierboven, maar dan met routerfunctie. Zelfde voordeel (spotgoedkoop), zelfde nadelen.
Voor EUR 20 een goede alternatief die wel 5GHz doet:
V&A aangeboden: TP-Link TL-WDR4300
Dit apparaat won paar jaar terug Tweakers Award voor beste router. Ondersteunt geen WiFi-ac, maar verder kan het nog prima mee qua dekking, support en performance.
Eerste wat je dus moet doen is met zusje overleggen of ze een AP wil (delen netwerk met buren in huis) of een router (NIET delen netwerk met buren in huis).