Snelheid koper lijn (8Mbps) te laag overstappen op 4G+

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-10 09:16
Wij hebben hier alleen internet via adsl en de download is Max 8 Mbps e de upload Max 1 Bbps en omdat de prijzen zakken van onbeperkt 4G+ (5GB per dag)
Is het ook interssant om over te stappen?
Maar omdat de snelheid wisselen is, en je zo'n hoog mogelijke snelheid wilt behalen kan je nog een externe 4g buiten antenne (b.v 1 t.m 18 dbi) dit aansluiten op een USB 4G dongel of een soort versterker er tussen zodat je in huis via die antenne 4g hebt
Of je router via de hotspot functie laten werken (mijn router heeft beide)

Vraag heb je genoeg snelheid winst (zit te denken aan minimaal 30Mbps)of met een half jaar is het zodruk dat geen zin heeft?
Vraag kan je de snelheid goed verhogen via een buitenantenne als 4G+ niet snel genoeg is

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 20:51

TommieW

Numa numa.

Het is ook vooral afhankelijk van de 4G dekking in je omgeving. Daarnaast kan de bandbreedte wel hoger zijn, maar mogelijk is de latency wel hoger.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit vind ik een interessante vraag aangezien hier een zelfde situatie is. Ook maar 9mbit beschikbaar via koper en Ziggo te duur. Via Speedtest op mijn mobiel haal ik 12mbit op 4G via Tele2 binnenshuis en 16-20mbit buitenshuis.

Voor mijn vrouw zou die snelheid via 4G voldoende zijn voor wat Netflix en online surfen. Verder doet ze niets met het internet. Daarnaast een goedkoop tv abonnementje. Ik zit er ook over te denken om haar volledig op 4G te zetten aangezien ik binnenkort de deur uitga en zij graag goedkoper als Ziggo wil.

Ik zou me niet zo druk maken over de drukte op de lijn, althans waar ik woon niet. Ik neem aan dat Tele2 ook in de drukkere gebieden ervoor zorgt dat je een stabiele en snelle verbinding hebt. Is dat niet het geval kan je altijd nog over naar een koper of kabel provider.

Of een buitenantenne, of 4G antenne zinvol is weet ik niet. Dat zou ik ook graag willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 23:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aan wat voor 4G abonnement zat je te denken, want de onbeperkt data abonnementen van Tele2 en T-Mobile staat dat 'delen' met andere apparaten niet is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 20:19
Recent nog een artikel op tweakers waar het volgende op staat:
quote: artikel
De ACM zegt te hebben geconstateerd dat telecombedrijven de regels op twee manieren schenden. De eerste is bepalen met welk apparaat iemand online gaat, bijvoorbeeld door tethering te verbieden of te beperken. De tweede is het bewerken van videoverkeer, bijvoorbeeld door de bitrate of resolutie te verlagen.
Mag Tele2 deze voorwaarden wel stellen dan? Iemand mag toch zelf bepalen met welk apparaat die online gaat en "hoe" hij/zij deze verbinding gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is inderdaad de vraag of het mag en of die regelgeving er al is. Als dat zo is dan is er niets aan de hand. Zijn die regels er niet hoe willen ze dat gaan controleren? Ik weet dat het kan, maar dat het waarschijnlijk niet de moeite is omdat maar een klein deel het abonnement koppelt aan een apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 23:14
Ziggo is imho veruit de slimste en voordeligste keuze als je gebruik kan maken van hun lijn. Ik snap dat mensen die geen TV kijken naar een alternatief zoeken (Ziggo mag geen internet only aanbieden, is verplicht je TV af te laten nemen). Maar als je wél TV wil, weet ik echt geen enkele combinatie die goedkoper is dan het Voordeelpakket: https://www.ziggo.nl/tv-internet/voordeelpakket/

Of wil je dan naar Tele2 in combinatie met KPN Play of Knippr ofzo? Dat scheelt nog geen biertje per maand. En daar staan een shitload aan nadelen tegenover: het staat in de voorwaarden dat je sim enkel voor in je smartphone is. Ga je die als vervanger van je vaste lijn gebruiken, dan ben je in strijd met de voorwaarden :P Je krijgt bovendien ook geen support op je hardware, en het kan zijn dat diensten zoals gaming niet standaard ondersteund worden.
Sowieso heb je daarnaast nog een router nodig die je ook langzamerhand moet afschrijven, dus onder de streep kost het je alleen maar geld de eerste jaren.

De stabiliteit van een vaste verbinding is als je regelmatig gebruik maakt van internet ook een voordeel. Lagere ping, betere support.

@boomer21 als ik het goed begrijp heb je geen alternatieven buiten ADSL? Welkom bij de club :)
Ik heb het hier voor thuis ook wel eens uitgerekend. KPN bied het aan met veel te lage datalimieten, T-Mobile heeft een beter aanbod. Let wel dat je de router zelf moet betalen en dat het daarmee een dure investering gaat worden.

Een concreet antwoord op je vraag kan niemand je waarschijnlijk geven. De snelheid wisselt inderdaad, naast weersomstandigheden ook afhankelijk van de drukte op een mast (of meerdere als ze via straalverbinding geschakeld zijn). Of je 30 mbit kan halen, zal je daarom echt moeten testen met iemand die bij de provider zit waar je interesse in hebt. En daarbij weet je inderdaad niet wat de toekomst gaat brengen.
Betere antennes geven beter bereik, maar geen garantie op hogere snelheid. Bij drukte op een mast zal je net zo 'snel' zijn als zonder antenne. Daarbij vind ik antennes behoorlijk prijzig.

Het grootste nadeel aan mobiele verbindingen is overigens de pingsnelheid, die ook met 4G wisselt tussen 10ms en 100ms. Met dat laatste is online gaming al lastig.
Ik zou zeker niet gaan voor een T-Mobile Unlimited of Tele2 Unlimited abonnement. Ze bieden geen support voor wat jij met je abonnement wil gaan doen, sterker nog het is volgens de voorwaarden verboden. T-Mobile en KPN bieden speciale abonnementen aan voor dit doeleinde, kijk daar eens naar.

Waarschijnlijk heeft je hele buurt er last van? Zijn er glasvezelinitiatieven in de buurt? Probeer zo'n traject te starten nu de provincies en gemeenten het nog ondersteunen. Dat is voor nu véél sneller en véél stabieler. En voor de toekomst een investering waar je echt iets aan hebt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit bij Tele2 en als ik naar Unlimited zou gaan is het een kwestie van mijn telefoon verbinden met mijn draadloze apparatuur en ik heb online verbindingen. Of dat in strijd is met hun voorwaarden zou kunnen maar niet in strijd met wat @DJustin aanhaalt in het Tweakers artikel. Dus dat zie ik wel tegemoet.

Geen support op hardware zou mij een biet zijn ik red me daar wel mee. Een modem heb ik nog liggen dus ook dat is geen enkel probleem mocht ik er wel een nodig hebben. Het levert mij direct geld op als ik, of mijn ex, via mijn mobiel abonnement zou internetten.

En natuurlijk is er wel een goedkopere oplossing als Ziggo. Wat dacht je van de NleX? Drie tientjes in de maand voor 3-in-1. Alleen ligt die snelheid op dit moment op het huidige adres te laag voor mij. Voor mijn ex is het te doen die kijkt alleen tv en voor de rest zit ze achter haar telefoon.

Dus ja, er zijn verschillende manieren om goedkoper te gaan en een 4G buitenantenne is te krijgen op Aliexpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 23:14
@Verwijderd NLe maakt gebruik van hetzelfde netwerk als KPN en dat word te langzaam geacht. De 29,95 actieprijs geldt alleen voor koper, niet voor glas. Als het KPN kopernetwerk geen optie is, dan kom je toch echt bij Ziggo uit :P

Volgens mij kan een provider gewoon zien wat voor device je verbonden hebt, en kan Tele2 je dus gewoon van het netwerk af knikkeren als ze zien dat je een mifi router gebruikt. Of dat toegestaan is weet ik niet, maar je kan er vanuit gaan dat Tele2 en T-Mobile hun uiterste best gaan doen om dat vast te houden. Als jij voor nog een paar euro per maand (ervan uitgaande dat je ook TV wil) in dat getouwtrek wil zitten - prima :P
Tele2 heeft als 4G-only provider niet voor niks overal staan dat ze enkel 4G-hardware op hun netwerk willen. Is zo'n eis dan ook verboden? Dat lijkt me sterk.

Daarnaast heb ik verschillende dingen gelezen over support voor bijvoorbeeld online gaming, de huidige configuratie maakt het onmogelijk om bijvoorbeeld online te Mario Karten, zie bijvoorbeeld hcQd in 'nieuws: Tele2 presenteert abo met onbeperkt data voor 25 euro per ma...
Heb je ooit het plan om een netwerkprinter neer te zetten, een IP camera te laten streamen of domotica-prullaria in je huis te zetten? Geen probleem op een vaste verbinding, klooien met een mobiele verbinding.
En wat als je een keertje een fotoalbum of steamgame van 10GB+ wil downloaden? Na 5GB word je verbinding kort verbroken, je hebt een goede downloadmanager nodig om dat soort dingen op te lossen.

Ik hou je niet tegen hoor :P maar reken het eens uit. Wat bespaar je nou echt? En hoe veel gezeik krijg je er gratis bij?

Mention mij even als je een reactie wil :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of iets te langzaam wordt geacht is nog altijd aan de consument zelf om dat te bepalen. Glas ligt er niet en komt er ook niet dus dat staat buiten beschouwing. En stel dat koper te langzaam is dan nog is er de optie om via tethering te werken. Het doet er niet meer toe wat de provider ervan vindt en wat deze in haar voorwaarden heeft staan. Tethering mag en is bij wet toegestaan. Een provider kan zelfs een boete opgelegd worden als ze het niet toestaan en je bijvoorbeeld blokkeren. Het is simpel gezegd in strijd met de nieuwe Europese netneutraliteitsregels als een provider dat zou doen. Dat is dus geen discussiepunt meer of iets wel of niet mag, het mag. Hier nog een artikel: https://ictrecht.nl/2016/...schuwing-netneutraliteit/

Ik heb gewerkt bij twee provider en ik kan denk ik zeggen dat ik aardig weet hoe het een en ander in elkaar steekt. Dat een 4G verbinding ook nadelen met zich meebrengt weet ik, maar weegt dat op tegen de voordelen? Ik game niet zoveel meer, mijn ex al helemaal niet en om haar gaat het hoofdzakelijk qua verbinding. Het enge wat zij doet is surfen, Facebook, Instagram, Netflix, muziekje luisteren, tv kijken. Meer niet. Zij zou toe kunnen met 10mbit in het minimaalste geval. Ik ben iets veeleisender maar het is voor mij ook interessant te kijken wat de mogelijkheden zijn al zou ik dan eerder voor de Nlex kiezen.

Besparing voor haar zou enkele tientjes per maand zijn al zou ze alleen maar overstappen naar de Nlex. Het scheelt haar in tegenover Ziggo ongeveer €340 per jaar. Zou zij volledig op 4G kunnen dan bespaart zij nog meer.

Een netwerkprinter doet niet ter zake. Ik heb al jaren geleden de printers de deur uitgegooid en ook die zijn prima te bedienen en te gebruiken als je niet op een vaste lijn zit.

Ik ben het met je eens dat er voor mij wat meer haken en ogen aan zullen zitten omdat ik er wat meer meer doe. Voor mijn ex waar ik nu nog bij in woon zou het een optie kunnen zijn. En die optie kan best wel eens werken. De mast van Tele2 staat hier niet ver vandaan en in het gehele dorp is er goed 4G bereik.

Hou er ook even rekening mee dat ik nog niet weet waar ik kom te wonen. Dat is nog niet zeker. Zeker is wel dat ik wil kijken in hoeverre het voor mij haalbaar is 4G te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg om tele2 sim only te nemen en mijn adsl op te zeggen.
De maandlasten zijn ongeveer hetzelfde en het scheelt me +/-€10 per maand aan mobiel kosten.

95% van m'n internetverbruik gaat via de smartphone. Af en toe pak ik de laptop erbij voor een email oid. dat zou dan via wifi hotspot kunnen.

Enige nadeel dat ik kan bedenken is dat netflix streamen naar de tv via chromecast niet meer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-10 09:16
Dank jullie voor de antwoorden
Zit te denken om met de iPad een 4g unlimmited abonnement af te sluitenen die zo nu en dan als hotspot te gebruiken op de router
En als niet nel genoeg is een buiten antenne te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Artikel ter aanvulling of het nu wel of niet toegestaan is m.b.t. thetering: http://www.nu.nl/mobiel/4...nnementen.html?redirect=1

En Tele2 heeft de voorwaarden aangepast: nieuws: Tele2 wijzigt abonnementsvoorwaarden zodat tethering niet meer verbod...

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 08:02 ]

Pagina: 1