Ziggo is imho veruit de slimste en voordeligste keuze als je gebruik kan maken van hun lijn. Ik snap dat mensen die geen TV kijken naar een alternatief zoeken (Ziggo mag geen internet only aanbieden, is verplicht je TV af te laten nemen). Maar als je wél TV wil, weet ik echt geen enkele combinatie die goedkoper is dan het Voordeelpakket:
https://www.ziggo.nl/tv-internet/voordeelpakket/
Of wil je dan naar Tele2 in combinatie met KPN Play of Knippr ofzo? Dat scheelt nog geen biertje per maand. En daar staan een shitload aan nadelen tegenover: het staat in de voorwaarden dat je sim enkel voor in je smartphone is. Ga je die als vervanger van je vaste lijn gebruiken, dan ben je in strijd met de voorwaarden

Je krijgt bovendien ook geen support op je hardware, en het kan zijn dat diensten zoals gaming niet standaard ondersteund worden.
Sowieso heb je daarnaast nog een router nodig die je ook langzamerhand moet afschrijven, dus onder de streep kost het je alleen maar geld de eerste jaren.
De stabiliteit van een vaste verbinding is als je regelmatig gebruik maakt van internet ook een voordeel. Lagere ping, betere support.
@
boomer21 als ik het goed begrijp heb je geen alternatieven buiten ADSL? Welkom bij de club

Ik heb het hier voor thuis ook wel eens uitgerekend. KPN bied het aan met veel te lage datalimieten, T-Mobile heeft een beter aanbod. Let wel dat je de router zelf moet betalen en dat het daarmee een dure investering gaat worden.
Een concreet antwoord op je vraag kan niemand je waarschijnlijk geven. De snelheid wisselt inderdaad, naast weersomstandigheden ook afhankelijk van de drukte op een mast (of meerdere als ze via straalverbinding geschakeld zijn). Of je 30 mbit kan halen, zal je daarom echt moeten testen met iemand die bij de provider zit waar je interesse in hebt. En daarbij weet je inderdaad niet wat de toekomst gaat brengen.
Betere antennes geven beter bereik, maar geen garantie op hogere snelheid. Bij drukte op een mast zal je net zo 'snel' zijn als zonder antenne. Daarbij vind ik antennes behoorlijk prijzig.
Het grootste nadeel aan mobiele verbindingen is overigens de pingsnelheid, die ook met 4G wisselt tussen 10ms en 100ms. Met dat laatste is online gaming al lastig.
Ik zou zeker niet gaan voor een T-Mobile Unlimited of Tele2 Unlimited abonnement. Ze bieden geen support voor wat jij met je abonnement wil gaan doen, sterker nog het is volgens de voorwaarden verboden. T-Mobile en KPN bieden speciale abonnementen aan voor dit doeleinde, kijk daar eens naar.
Waarschijnlijk heeft je hele buurt er last van? Zijn er glasvezelinitiatieven in de buurt? Probeer zo'n traject te starten nu de provincies en gemeenten het nog ondersteunen. Dat is voor nu véél sneller en véél stabieler. En voor de toekomst een investering waar je echt iets aan hebt.