Bandenvraagje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 13:52

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Nu heb ik een vreemd probleem met onze Ford Mondeo Wagon (bj 2007, 2.3 liter met 6-traps automaat, circa 120k km). De auto staat op 4 Goodyear Assurance Triplemax 215/55/R16 93V banden die er al enige jaren en zeker 40k km erop zitten. Hoelang ze er al onder zitten, dat weet ik niet echt niet meer maar ik kan straks wel even naar de datum code kijken op de banden.

Maar goed, alle banden vertonen rondom dezelfde slijtage - banden zien er nog goed uit en hebben allemaal ongeveer hetzelfde aantal mm profiel. Ik denk dat er nog 3mm op zit, ze kunnen nog wel eventjes mee maar vervanging staat zeker op de agenda.

Behalve... links voor. (En voor de duidelijkheid, dat is bij ons de passagier kant - we rijden hieronder met het stuur aan de andere kant natuurlijk). De band links voor is compleet afgesleten. En dan niet vooral aan de binnen of buitenkant van de band, nee .. over de hele band is het profiel compleet weg. Als daar nog 1 mm op zit dan is dat royaal. De auto trekt niet naar links tijdens het rijden en spoort prima. Banden spanning is ook alom gelijk alhoewel een tikkeltje aan de lage kant, dus vanmiddag maar even langs de pomp weer.

Is daar een bepaalde oorzaak aan? Slechte uitlijning zou kunnen maar zou de auto dan ook niet naar links moeten trekken? Dat doet hij echter niet. Kan dit eein indicatie zijn van problemen met de ophanging? Veerpoot? Ik merk er niets van tijdens het rijden en er zijn ook geen rare bonk/schuur geluiden maar het verschil in slijtage tussen de linker voorband en alle andere banden is opmerkelijk.

Dus.. kijk ik in de kofferbak om eens te kijken of ik niet liever het reservewiel eronder zet, mits dit een volledige band is ipv een tijdelijk thuiskomertje.

Okay... op de zwarte stalen velg zitten dus 2 grote gele stickers met "Max 80 KPH / 50 MPH". Thuiskomertje zou je denken?

Maar kijk je naar de band, dan is het gewoon een nagelnieuwe Goodyear Excellence 215/55/R16 93V :? .. dat is toch dan gewoon toch een normale band, van hetzelfde formaat en laadgewicht + snelheidsindex als de Goodyear Triplemax banden die er al onder zitten?

Dan zou ik toch gewoon de voorband kunnen wisselen voor de reserveband totdat de auto voor een beurt gaat (volgende maand), zonder dat ik mij aan die 80 km begrenzing hoef te houden?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
Maandagmorgenexemplaartje geweest misschien? Rubber net even niet helemaal lekker in het productieproces bij de ene band? Wat bij jou onder de auto zit hoeft natuurlijk niet sequentieel van de(zelfde) productielijn af te komen...

Tja, als die stickers er op zitten - hoe flauw de reden daar ook voor is, mocht er iets gebeuren en je verzekeraar maakt daar een punt van dan hang je. Is dat het je waard? Kan die beurt niet iets vervroegd worden ingepland? Flauw/frustrerend inderdaad, maar dát risico zou het mij niet waard zijn, hoe goed de band (en velg) ongetwijfeld ook is(/zijn)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goscinny
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 15:45
Een keer een lekke band gehad en deze vervangen? Dan is rechtsvoor wellicht nieuwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 11:25
Bandenspanning is in orde/gelijk?
Kan verder voor dit type/model geen gekke problemen vinden met ongelijke slijtage van de (voor)banden. Maken jullie structureel meer bochten de ene kant op dan de andere kant op? Navigatiesystemen van pakketbezorgers laten je bijv vaker rechtsaf slaan omdat dit sneller gaat, dan linksaf. Zou voor jou andersom moeten zijn uiteraard. En dan slijt de van de passagier harder. In theorie.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

tazzman schreef op zondag 21 mei 2017 @ 03:31:
Dus.. kijk ik in de kofferbak om eens te kijken of ik niet liever het reservewiel eronder zet, mits dit een volledige band is ipv een tijdelijk thuiskomertje.

Okay... op de zwarte stalen velg zitten dus 2 grote gele stickers met "Max 80 KPH / 50 MPH". Thuiskomertje zou je denken?

Maar kijk je naar de band, dan is het gewoon een nagelnieuwe Goodyear Excellence 215/55/R16 93V :? .. dat is toch dan gewoon toch een normale band, van hetzelfde formaat en laadgewicht + snelheidsindex als de Goodyear Triplemax banden die er al onder zitten?

Dan zou ik toch gewoon de voorband kunnen wisselen voor de reserveband totdat de auto voor een beurt gaat (volgende maand), zonder dat ik mij aan die 80 km begrenzing hoef te houden?
Dit is gewoon een volwaardig reservewiel. Oppompen tot de juiste bandendruk, en gewoon rijden zoals je normaal rijdt.

Thuiskomers zijn ook een pak smaller dan normale banden. Dit is deze niet.

Aangezien je niet weet hoe oud de banden zijn, vermoed ik dat ze er al op zaten toen je de auto gekocht (tweedehands)? Kan zijn geweest dat de vorige eigenaar een tijdje heeft gereden met een te lage bandenspanning (t.o.v de andere banden) of een lekke band en daar een tijdje mee door gereden. Dat zou de lage profieldiepte aan 1 kant verklaren.

Of misschien heeft je vrouw proberen te driften op een parkeerplaats, maar FWD + geen limited slip diff = 1 wiel verbrandt al het rubber :+

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Ik zou de auto laten uitlijnen.

Verder, FWD plus gelijke slijtage F / R betekent dat er een keer een wissel is gedaan van voor naar achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 14:06
Bij vrijwel al mijn auto's het verschijnsel gehad dat de rechtervoorband sneller slijt dan de linker. Gevalletje veel rotondes en bochten naar links, dus er komt meer druk/gewicht op de rechtervoorband, dat is dan wel in combinatie met mijn vlotte rijstijl ;-) Aangezien jullie aan de andere kant van de weg rijden en de rotondes e.d. de "andere" kant op gaan is dat bij jou de linkervoorband. De Mondeo is volgens mij ook niet echt een lichtgewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 16:34
Ik weet ook niet hoe de eisen zijn aan jouw kant van de plas. Maar hier kom je er sowieso niet mee door de APK.
En 4 bandjes vervangen doen ze bij de garage in een half uurtje, als je een afspraak hebt en de banden vantevoren hebt besteld. Dus waarom zou je moeten wachten op de volgende beurt?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Auto's hebben soms de neiging om onder acceleratie meer naar één specifieke kant te trekken. Hierdoor kan het zijn dat één kant harder slijt dan de andere. Bij een 2.3 liter lijkt me dat zeker van toepassing, hoewel 2mm verschil wel veel is. Laat je stuur eens (eventjes) los onder harde acceleratie. Naar welke kant trekt-ie?

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 22:15

IQM

Het is volstrekt normaal dat de voorband die aan de kant van de weg zit waar je op rijdt meer slijt dan de andere. Omdat wij rechts rijden slijt de rechtervoorband meer. Als je links rijdt dan slijt links meer. Dat komt oa. door de richting van de rotonde. Let er maar eens op. Ik heb het bij vrijwel al onze auto's -en dat zijn er door de jaren heen al aardig wat geweest- gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 13:52

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Stimpy68 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:03:
Bij vrijwel al mijn auto's het verschijnsel gehad dat de rechtervoorband sneller slijt dan de linker. Gevalletje veel rotondes en bochten naar links, dus er komt meer druk/gewicht op de rechtervoorband, dat is dan wel in combinatie met mijn vlotte rijstijl ;-) Aangezien jullie aan de andere kant van de weg rijden en de rotondes e.d. de "andere" kant op gaan is dat bij jou de linkervoorband. De Mondeo is volgens mij ook niet echt een lichtgewicht.
Ik denk dat dat hem wel zou moeten zijn - we hebben veel rotondes hier. De Mondeo is niet bepaald licht en onze gezamelijke rijstijl laat zich wel als "lekker vlot" aanmerken. Overigens is de 2.3 ook maar erg bescheiden in vermogen, 165 pk is niet bepaald veel voor zo'n auto... maar eenmaal op dreef dan drukt er toch flink wat gewicht op die linker voorband bij bochten naar rechts.

Overigens de banden heb ik enige jaren geleden nieuw eronder laten zetten, ik weet alleen niet meer wanneer. Dat zou volgens mij wel eens 4 jaar geleden geweest kunnen zijn. En nee, met deze banden (althans die ene voor) gaat hij de APK ook niet mee door komen. (En ja, banden moeten altijd per paar op de gelijke as vervangen worden.)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Pagina: 1