Dell inspiron 1501 gaat niet uit met NixOS.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:07

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Heb een oude laptop gekregen waar nog Vista op stond. Na wat zoeken op distrowatch ben ik voor NixOS gegaan. Nu heb ik alles draaiende en vind het idee achter NixOS goed werken. Maar ik heb wel de kernel moeten downgraden naar 4.4, aangezien ik met de 4.9, 4.10 en 4.11 kernel uit de NixOS repo het volgende probleem heb. Als ik op de laptop een shutdown of reboot uitvoer blijft hij altijd net voordat hij uitgaat of reset hangen. Kan iemand mij helpen met het vinden van de rede waarom hij blijft hangen?

Wat ik heb kunnen achterhalen is dat het aan de kernel ligt en niet aan systemd. Als ik namelijk shutdown -f of reboot -f uitvoer blijft hij nog steeds hangen. Daarnaast zie ik de volgende regels in de systemd logs.
mei 16 22:38:13 nixos systemd[1]: Started mdadm-shutdown.service.
mei 16 22:38:13 nixos systemd[1]: Shutting down.
mei 16 22:38:13 nixos kernel: systemd-shutdow: 38 output lines suppressed due to ratelimiting
mei 16 22:38:15 nixos systemd-shutdown[1]: Sending SIGTERM to remaining processes...
mei 16 22:38:15 nixos systemd-journald[445]: Journal stopped

Weet iemand hoe ik er voor kan zorgen dat de 38 lijnen die worden onderdrukt zichbaar worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Rawnar op 20-05-2017 23:10 ]

AMD Ryzen 9 5900x; Gigabyte B550 Aorus Pro V2; G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC; Sapphire Pulse Radeon RX 7900 GRE

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Kan je een volledige log geven? De log die je hebt gepost is niet echt compleet.

Heb je het probleem ook als je aan de stroom hangt of puur de batterij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
De laptop hangt altijd aan de voeding, aangezien de batterij niet meer oplaad.

De log volgt nog. Heb je we een idee hoe ik erachter kan komen waarom de kernel niet wil afsluiten. Ik heb het vermoeden dat de oorzaak staat vermeldt in de 38 regels, die worden onderdrukt.

AMD Ryzen 9 5900x; Gigabyte B550 Aorus Pro V2; G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC; Sapphire Pulse Radeon RX 7900 GRE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk dan of het veranderen wat helpt, al betwijfel ik dat. Zie https://www.rootusers.com...g-rate-limiting-in-linux/ voor hoe je dat doet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 13:02
Heb je hetzelfde als je acpi=off meegeeft bij de boot opties? Laptops staan in het algemeen niet bekend om een (voor linux) goede acpi implementatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:20
Leuk om te lezen dat je NixOS probeert. Waarschijnlijk moet je de waarde van services.journald.rateLimitBurst aanpassen. Zie NixOS.org/nixos/options.html. Kan je trouwens een issue openen op de GitHub tracker wat betreft het oorspronkelijke probleem?

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
De volledige log is te lang voor een post. Een idee hoe ik de log over kan krijgen.

Het veranderen van de waarde voor services.journald.rateLimitBurst naar 1000 hielp niet om de onderdrukte lijnen te laten zien. Ook het zetten van services.journald.rateLimitInterval naar "0" hielp niet. Het is blijkbaar niet iets dat journald onderdrukt, maar iets anders.

Het toevoegen van de "acpi=off" aan de cmdline van de kernel zorgt ervoor dat ik kan rebooten. Echter als ik dat doe dan werk een aantal dingen niet meer waaronder de xserver en de touchpad. Het toevoegen van "irqpoll" helpt dan weer om dat te verhelpen. Echter meerdere modules geven nu foutmeldingen waaronder pci_hotplug en powernow_k8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Mr. Rawnar schreef op zondag 21 mei 2017 @ 21:50:
Het veranderen van de waarde voor services.journald.rateLimitBurst naar 1000 hielp niet om de onderdrukte lijnen te laten zien. Ook het zetten van services.journald.rateLimitInterval naar "0" hielp niet. Het is blijkbaar niet iets dat journald onderdrukt, maar iets anders.
Apart.

Je kan rate limiting ook uitzetten door ze op 0 te zetten.
RateLimitIntervalSec=, RateLimitBurst=
Configures the rate limiting that is applied to all messages generated on the system. If, in the time interval defined by RateLimitIntervalSec=, more messages than specified in RateLimitBurst= are logged by a service, all further messages within the interval are dropped until the interval is over. A message about the number of dropped messages is generated. This rate limiting is applied per-service, so that two services which log do not interfere with each other's limits. Defaults to 1000 messages in 30s. The time specification for RateLimitIntervalSec= may be specified in the following units: "s", "min", "h", "ms", "us". To turn off any kind of rate limiting, set either value to 0.
Wellicht is dit wel het volgende
https://github.com/systemd/systemd/issues/1456

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarschijnlijk een probleem met ACPI, de EC of een andere firmware-specifieke interface. Wat je zou kunnen doen is even snel een search door de kernel changelogs om te kijken of er daadwerkelijk iets anders is qua ACPI of power management code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
@FRidh Uit je reacties haal ik, dat je ervaring hebt met NixOS. Ik zou graag iets willen proberen, maar weet niet hoe ik dat moet doen in NixOS. Ik zou graag een 4.9 kernel willen bouwen waarbij de patch voor cgroups v2 niet wordt uitgevoerd. Hiermee wil ik uitsluiten of mijn probleem door deze patch komt.

Het is namelijk zo dat de installatie USB, die ik voor NixOS heb gemaakt, wel reboot terwijl het op de 4.9 kernel draait. De ISO heb ik van de site gehaald net voordat de cgroups v2 patch werd doorgevoerd in 17.03.

Heb jij een idee hoe ik dit kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
@Mr. Rawnar

Het volgende in je configuration.nix zou moeten werken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  nixpkgs.config = {
    packageOverrides = pkgs: {
      linux_4_9 = pkgs.linux_4_9.override (old: {
        kernelPatches = pkgs.lib.remove pkgs.kernelPatches.cpu-cgroup-v2."4.9" old.kernelPatches;
      });
    };
  };

We nemen de Nixpkgs package set, en geven deze een nieuwe versie van het attribuut linux_4_9. Alle dependents zullen vervolgens ook deze versie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
@FRidh

Dit weekend heb ik je voorstel uitgeprobeerd. Bij de nixos-rebuild ging hij netjes de borncode van de Kernel binnen halen en de Kernel compileren. Na een paar uurtjes (oude laptop) was hij klaar en kon ik opstarten met de nieuw gecompileerde Kernel. Het gaf jammer genoeg geen verschil. De laptop bleef nog steeds hangen tijdens het afsluiten.

Mijn volgende stap is om een nieuwe installatie-USB te maken met de huidige ISO en kijken wat deze nu doet op mijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
@Mr. Rawnar Helaas.

Welke "huidige ISO" bedoel je? nixos-unstable? Je kan inderdaad geheel opnieuw installeren, of je verandert je kanaal naar nixos-unstable. Als root:
code:
1
2
3
4
nix-channel --remove nixos
nix-channel --add https://github.com/NixOS/nixpkgs-channels/archive/nixos-unstable.tar.gz nixos
nix-channel --update nixos
nixos-rebuild switch

Mogelijk dat je wat aanpassingen moet maken in "configuration.nix".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
@FRidh Ik bedoel dat als ik nu de installatie ISO(nixos-graphical-17.03.1203.58e227052d-x86_64-linux.iso) van nixos download en deze op een usb-stick zet. Ik draai hier trouwens de laatste release versie 17.03, dus niet unstable.

Maar ik heb de test uitgevoerd en als ik dus vanaf de USB-stick met de laatste ISO erop draai, kan ik hem wel netje rebooten. Het ligt dus niet aan de kernel. Mijn idee is nu om te kijken of ik mijn configuratie gelijk kan maken aan degene die voor de ISO wordt gebruikt. Ik heb al de installation-cd-graphical-kde.nix gevonden in de nixos-17.03.1123 store waar volgens mij de configuratie van de installatie ISO instaat. Er wordt wel veel verwezen naar ander .nix bestanden, dus het kost me nog wel even om het allemaal te begrijpen.

Misschien is het wel zo simple als het verhogen van de loglevel naar 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
@Mr. Rawnar het zou kunnen dat je een module moet blacklisten (zie `/etc/nixos/hardware-configuration.nix`)

Pagina: 1