Wat als een UPS volledig kapot gaat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Wanneer de batterij van een UPS kapot gaat schakelt elke zichzelf respecterende UPS automatisch over op stroom.

In dit scenario is enkel de batterij van de UPS kapot, de UPS zelf draait nog.

Gebeurt hetzelfde wanneer de UPS zelf kapot gaat?

De UPS die ik gebruik is een APC Smart-UPS 3000VA RM

Beste antwoord (via Verwijderd op 20-05-2017 23:17)

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 17:42
Het is niet zonder meer te zeggen wat er exact gebeurd. Het kan namelijk op verschillende plekken kapot gaan. Om die reden zorg je er voor dat je twee PDU's hebt die je elk op losse bronnen zet. Namelijk één op de UPS en één op de netstroom. Eén van elk deze voedingen sluit je daarna aan op de twee PSU's die de meesten servers en netwerkapparatuur tegenwoordig wel hebben. Dan zit je 100% safe.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 17:42
Het is niet zonder meer te zeggen wat er exact gebeurd. Het kan namelijk op verschillende plekken kapot gaan. Om die reden zorg je er voor dat je twee PDU's hebt die je elk op losse bronnen zet. Namelijk één op de UPS en één op de netstroom. Eén van elk deze voedingen sluit je daarna aan op de twee PSU's die de meesten servers en netwerkapparatuur tegenwoordig wel hebben. Dan zit je 100% safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Mijn ervaring met een pricewatch: APC Back-UPS CS 500 USB/Serial toen de batterij begin dit jaar kapot ging:
de uitgangsspanning werd zwaar verstoord, pc werkte niet meer. De uitgang van de ups ging naar zo'n vijfvoudige stekkerdoos met oranje lampje... dat lampje stond aan-uit te golven met een periode van enkele secondes. het aan-uit ledje van de pc deed dit ook. Creepy...

Dus misschien is dit geen
zichzelf respecterende UPS
, maar je eerste stelling klopt denk ik niet: kapotte batterij gaf hier een niet-werkend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dat valt niet te zeggen. Behalve de accu kan er nog van alles kapot gaan aan een UPS.

Meestal zijn het condensatoren die het begeven. Dan krijg je een UPS die niet meer aan wil, zichzelf uitschakelt of met rode lampjes in storing gaat knipperen. In bijna alle gevallen zal dit resulteren in het uitvallen van de aangesloten apparatuur.

In uitzonderlijke gevallen kan een kappotte UPS dramatischer gaan, zoals het doorbranden of zelfs brand veroorzaken.

Je kunt even wat zoeken op YouTube naar (Smart) UPS error om een beeld te krijgen van mogelijke foutcondities:

UPS zapped:
YouTube: UPS Catastrophic Failure

UPS error:
YouTube: APC Smart-UPS 5000va error

UPS bad capacitors?
YouTube: APC Smart-UPS® SUA1500RMI2U - Fault - PLEASE HELP!

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

vanaalten schreef op zondag 21 mei 2017 @ 08:59:
Mijn ervaring met een pricewatch: APC Back-UPS CS 500 USB/Serial toen de batterij begin dit jaar kapot ging:
de uitgangsspanning werd zwaar verstoord, pc werkte niet meer. De uitgang van de ups ging naar zo'n vijfvoudige stekkerdoos met oranje lampje... dat lampje stond aan-uit te golven met een periode van enkele secondes. het aan-uit ledje van de pc deed dit ook. Creepy...

Dus misschien is dit geen
[...]
, maar je eerste stelling klopt denk ik niet: kapotte batterij gaf hier een niet-werkend systeem.
Bij mijn pricewatch: APC Smart-UPS XL 750VA USB & Serial 230V werd de stroomvoorziening kort onderbroken toen het "vervang de accu"-alarm af ging |:( Inmiddels is er een DIY-oplossing actief en die houd het met de huidige hardware erachter ook nog eens veel langer uit :) en geen hoog idle-verbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 21-05-2017 17:41 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Raven schreef op zondag 21 mei 2017 @ 17:41:
[...]

Bij mijn pricewatch: APC Smart-UPS XL 750VA USB & Serial 230V werd de stroomvoorziening kort onderbroken toen het "vervang de accu"-alarm af ging |:( Inmiddels is er een DIY-oplossing actief en die houd het met de huidige hardware erachter ook nog eens veel langer uit :) en geen hoog idle-verbruik.
Ja, irritante fout. Met een Smart-UPS 1000VA heb ik wel eens een soortgelijk probleem gehad. Ik vroeg me wekenlang af waarom mijn server steeds een onverwachte reboot had gehad. Uiteindelijk ging het me opvallen dat het steeds op dezelfde dag was, om de twee weken.

Bleek dat de UPS accu achteruit was gegaan en de tweewekelijkse zelftest faalde, maar blijkbaar had de UPS dit zelf niet door waardoor er geen rode lampjes gingen branden. Ik merkte de foutconditie pas toen ik handmatig de UPS testknop indrukte. Ja hoor, server uit. Na het vervangen van de accu gaat alles weer prima. Maar het blijft vreemd.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tyrian schreef op zondag 21 mei 2017 @ 20:50:
[...]

Ja, irritante fout. Met een Smart-UPS 1000VA heb ik wel eens een soortgelijk probleem gehad. Ik vroeg me wekenlang af waarom mijn server steeds een onverwachte reboot had gehad. Uiteindelijk ging het me opvallen dat het steeds op dezelfde dag was, om de twee weken.

Bleek dat de UPS accu achteruit was gegaan en de tweewekelijkse zelftest faalde, maar blijkbaar had de UPS dit zelf niet door waardoor er geen rode lampjes gingen branden. Ik merkte de foutconditie pas toen ik handmatig de UPS testknop indrukte. Ja hoor, server uit. Na het vervangen van de accu gaat alles weer prima. Maar het blijft vreemd.
Ik heb de accu's nooit vervangen, ding out of service gehaald. De hardware die nu achter mijn DIY-UPS hangt verbruikt minder dan wat die APC idle (volledig opgeladen) uit het stopcontact trok :X

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1