Audio van (digitale) televsie naar (analoge) versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 8.742 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Een nieuwe televisie die ik op het oog heb heeft geen analoge audio uit. Zelfs geen hoofdtelefoon uitgang. Alleen optisch uit.
Nu hebben die nieuwe LED televisies niet de beste geluidskwaliteit, dus zeker voor films wil ik de audio over mijn oude vertrouwde versterker laten lopen.

Wat is hier een goede oplossing? Ik kan natuurlijk een DAC kopen maar dat is duur en kost continu stroom. Zijn er betere oplossingen? Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem!

Ik zie trouwens dat het kastje wat we van Telfort hebben gekregen, wat momenteel het televisiesignaal via HdMI naar mijn oude (domme) televisie stuurt, wél een analoge audio uit heeft. Maar goed, dat gaat volgens mij niet werken als ik de nieuwe straks met een UTP kabel ga verbinden en een Youtube of Netflix filmpje wil kijken..

[ Voor 25% gewijzigd door tbenschop2 op 20-05-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 22:56

Jag

Een DAC is sowieso nodig. Alleen heeft de term een beetje een bijklank gekregen. Overal zitten DACs in, je telefoon, je laptop, je computer, maakt niet uit. Je kan ook op ebay voor ongeveer gratis een usb powered DAC kopen die je met usb verbindt aan je tv (voor voeding), optisch in gaat en analoog eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Rus
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-08-2022
Bij allekabels een Dynavox dacje voor 31,- Ik heb een ietsje duurdere van Conrad. Werkt uit de kunst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:47

FeaR

In GoT we trust

tbenschop2 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 19:50:
Maar goed, dat gaat volgens mij niet werken als ik de nieuwe straks met een UTP kabel ga verbinden en een Youtube of Netflix filmpje wil kijken..
UTP heeft niets met beeld en geluid te maken. Als de ontvanger een analoge audio uit heeft kan je die gewoon op de oudere audio installatie aansluiten. Veelal een setting in de HD TV Decoder om beeld via HDMI te sturen en geluid uit een andere uitgang. Let alleen wel op met delay. Grote kans dat het beeld met die manier van aansluiten achter loopt op het geluid. Dit omdat de TV eerst nog software toepast om het beeld "mooier" te maken waar de audio direct weer wordt gegeven. Via de S/PDIF Out van de TV is het veelal wel in synch (maar ook niet altijd, dus wederom een punt om rekening mee te houden).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
Weer wat geleerd: er zijn dus usb powered Dac's.
Kan ik er van uitgaan dat de usb poorten van de tv (philips 55pus7101) genoeg power hebben om deze van stroom te kunnen voorzien?

Edit:
En zo'n ding dan? Of gaat dat niet werken?
http://www.ebay.nl/itm/Sc...69dc91:g:gRwAAOSwol5Y0rjB

[ Voor 31% gewijzigd door tbenschop2 op 20-05-2017 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Aangezien je een decoder gebruikt kan je er een HDMI-extractor tussen plaatsen. Zoiets als dit dus. Bij gebruik van analoge output werkt het dus als een DAC, met gebruik van de digitale output wordt het gewoon 1 op 1 doorgegeven. Als je versterker dus digitale inputs heeft, dan heeft dat de voorkeur uiteraard.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-07 13:56
Die TV heeft toch ook nog een ouderwetse scart-aansluiting ? Daar zitten ook pinnen voor audio-out op.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat laatste is idd de goedkoopste oplossing. SCART dongle gebruiken en daar een rood witte tulp opzetten. Heb je alleen stereo maar dat zou moeten werken.
Enige mits is dat met die pennen voor de uitgangssignalen intern aangesloten heeft, maar dat is meestal wel het geval :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Oekiejoekie schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 20:42:
Die TV heeft toch ook nog een ouderwetse scart-aansluiting ? Daar zitten ook pinnen voor audio-out op.
Volgens mij werkt dat niet met een digitale ingang als HDMI. Waarbij het ook de vraag is in welke vorm de SCART komt op de nieuwe TV. Veelal zie je dat het nu stekkers zijn en niet meer het bekende blok.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 20-05-2017 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

FeaR schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 23:10:
[...]

Volgens mij werkt dat niet met een digitale ingang als HDMI.
meh ik denk dat het wel werkt. alle logica nodig zit er al in om de interne speakers aan te drijven. het is alleen onversterkt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Fish schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 23:22:
[...]
meh ik denk dat het wel werkt. alle logica nodig zit er al in om de interne speakers aan te drijven. het is alleen onversterkt
Je zit wel met HDCP, de kopieerbeveiliging. Er zijn genoeg topics te vinden waar een setup met HDMI In naar SCART Out niet werkt. Tevens is het ook de vraag wat voor SCART de TV heeft. Niet elke SCART is ook een uitgang en veel TV's worden nu geleverd met kleinere adapters in plaats van het oude bekende SCART blok/aansluiting.

Testen kan altijd natuurlijk, zo'n blokje is goedkoper dan een losse DAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Eigenwijs is ook wijs. Dat de electronica dingen naar de speakers stuurt wil niet zeggen dat dat ook naar alle uitgangen gaat. Vaak genoeg gezien dat het niet werkte ook, dan was er alleen de hoofdtelefoonuitgang als alternatief.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

deze bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
Dit zou de oplossing zijn. Jammer dat ik dan twee kabels van de TV naar mijn Tv meubel heb lopen (USB en analoge audio) ipv één (alleen analoge audio), maar goed, dat moet dan maar.
Iemand ervaring met zo''n ding? Is er bijvoorbeeld sprake van delay?

@The Eagle: Via de SCART van de TV lijkt me niet werken: dat is toch geen output? Of bedoel je de SCART output van de decoder? Maar dan werkt het weer niet als ik Netflix ga bekijken (bij mijn weten gaat dat namelijk via de netwerkkabel (UTP) en dus niet via SCART).

En mijn eerdere vraag over dit dingetje:
http://www.ebay.nl/itm/Sc...69dc91:g:gRwAAOSwol5Y0rjB
Kan ik die niet gewoon in de TV doen en heb ik dan audio uit? Lijkt me nog een kortere klap..

[ Voor 26% gewijzigd door tbenschop2 op 21-05-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Denk niet dat dat gaat werken. Dat is voor in je computer, in feite een soort USB geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-07 23:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

tbenschop2 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:19:
[...]

Dit zou de oplossing zijn. Jammer dat ik dan twee kabels van de TV naar mijn Tv meubel heb lopen (USB en analoge audio) ipv één (alleen analoge audio), maar goed, dat moet dan maar.
Iemand ervaring met zo''n ding? Is er bijvoorbeeld sprake van delay?
Je kan hem toch achter je TV plakken. En dan 1 draadje naar je versterker laten gaan.

Delay geeft het niet merkbaar, er gebeurt niets in dat apparaat dat tijd kost. Enige dat in consumentenelectronica delay geeft is beeldverwerking, want dat zijn massive berekeningen over enorme datastromen heen. Audio is simpel.
@The Eagle: Via de SCART van de TV lijkt me niet werken: dat is toch geen output? Of bedoel je de SCART output van de decoder?
SCART is ontwikkeld als in én uitgang voor analoog stereo audio en composiet- en s-video. De vraag is alleen of het intern wel zo bekabeld is in je TV. Dus dat is een keertje proberen met een scart plug van 3 euro. Ik geef het 50% kans dat het werkt.

EN anders die oplossing die Jag geeft. Dat lijkt mij de mooiste.

@FeaR HDCP heeft er niets mee te maken als audio uit op scart niet werkt, want dat zou dan ook het optische signaal in de weg zitten en daar heb ik nog nooit van gehoord. Wel dat het gedownmixt wordt naar stereo. Als het niet werkt, is het gewoon niet aangesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 21-05-2017 13:56 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wat JvS zegt dus. SCART is gemaakt als in en uitgangen tegelijk. Maar niet alle fabrikanten koppelen alle pinnen intern door, dus kans is dat de uitgangen niet doorgekoppeld zijn. Moet je testen, scart verloopblokje naar composiet + audio kost misschien 5 euro.

En anders die link van Jag, met daarbij de opmerking dat je 5.1 geluid ws niet naar stereo gaat krijgen.

Het is en blijft allemaal behelpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:45
Jou Telfort kastje heeft toch ook gewoon Netflix en youtube onder Meer TV?
Ik snap dat je het graag via de tv wil, maar als je over extra kabels voor die DAC valt, dan is er in het kastje van Telfort toch al alles aanwezig?

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Veel te veel woorden voor een simpel probleem. Gewoon dat ding bestellen wat ik linkte en klaar :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
Haha, duidelijk!
Toch nog een dingetje waar ik even van schrik: volgens the Eagle krijg ik 5.1 niet naar stereo. Ik gok dat veel films nog 5.1 hebben.. Wat gebeurt er dan als ik de USB DAC zou gebruiken? Helemaal geen geluid?

NB. Ik wil uiteindelijk alles in stereo beluisteren, dus als het wordt omgezet is dat geen probleem. Als er niks komt is dat natuurlijk wel een probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik las het ook, maar volgens mij is het precies andersom. Elke TV kan downmixen, alle bronnen (xbox, pc, dvd speler, etc) waar ik het ooit op ingesteld heb, kan je op stereo instellen. Veel TV's sturen juist dat 5.1 signaal nooit door op de optische uitgang (tot frustratie van sommigen) maar alleen 2 kanaals geluid.

Ik snap al die hier genoemde problemen niet helemaal. Ik heb zowel van dat HDCP als van een stereo digitaal signaal problemen nog nooit gehoord in de context zoals ze hier beschreven zijn. Ik denk dat het theoretische problemen zijn, die er in de praktijk alleen nooit zijn.

Dus ik herhaal jag, bestel gewoon dat ding en sluit het aan.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 21-05-2017 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zeg niet dat je 5.1 niet naar stereo krijgt. Ik zeg dat je geen 5.1 geluid door kunt sturen. Is iets anders ;)
Maar bestel gewoon dat ding jonguh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Is het je bedoeling om tbenschop aan het twijfelen te houden? Door al dat in twijfel trekken help je een twijfelaar niet echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
Haha, nou nee, het is wel duidelijk. Zoveel opties zijn er niet, en dat DAcje dat jag voorstelt kost natuurlijk niet veel.
Ik ga het proberen, eerst de TV bestellen.

Bedankt!
topic mag (van mij) dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Rus
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-08-2022
Goede keuze. Dacje is altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
tbenschop2 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 22:20:
Haha, nou nee, het is wel duidelijk. Zoveel opties zijn er niet, en dat DAcje dat jag voorstelt kost natuurlijk niet veel.
Ik ga het proberen, eerst de TV bestellen.

Bedankt!
topic mag (van mij) dicht.
Mocht het je bevallen en er noodzaak voor zien, dan kan je altijd nog eens investeren in een "echte" DAC natuurlijk, maar bedenk wel dat het geluid nooit beter wordt dan hetgeen er vanaf de bron wordt aangeleverd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

W.Rus schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:02:
Goede keuze. Dacje is altijd handig.
Ja heel handig anders heb je geen geluid. Versterkers werken vaak opvallend veel beter met een analoog signaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Es
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-06-2022
Ik heb pas een Samsung 49q67 gekocht en een omvormer van optisch naar analoog aangesloten.
Nu doet het gekke voor dat ik wel van You Tube goed geluid heb, maar ga ik naar Netflix hoor ik alleen een geratel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

@Pieter van Es
Een topic kicken om het daarna te kapen is niet netjes. Open een eigen topic en vul de template in/lees Het algemeen beleid #quickstart door. Je noemt bijvoorbeeld wel de TV maar niet welke omvormer en naar welke audio set deze gaat.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.