Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Hoi!

Ik ben m'n neefje aan het helpen om zijn ontslagbrief wat netter te verwoorden.
Maar nu hikken we tegen de opzegtermijn aan. Deze is gewoon geregeld via de normale wet, dus opzeggen 'tegen het einde van de maand' en vervolgens heb je een kalendermaand opzegtermijn. (Die gaat lopen op de 1e van de volgende maand). Dus stel er wordt rond 25 Juni 2017 opgezegd, dan kan hij per 1 Augustus 2017 elders aan de slag.

Maarrrrr nu komen we er niet helemaal uit qua bewoording. :)
Waarschijnlijk een gevalletje overthinking, dus jezelf klem lullen - maar afijn.

Hoe zit het nou?
Stel je stuurt 25 Juni de ontslagbrief. 31Juli 2017 is dan je laatste werkdag, op 1 Augustus 2017 ben je daar dus weg en start je bij je nieuwe baan.

Wat zet je nou in die brief? Dat je "per 1 Juli" opzegt, of dat je "met inachtneming van de opzegtermijn van één maand per 1 Augustus 2017" opzegt? En indien het laatste het geval is, dan is 31 Juli 2017 dus je laatste werkdag - yes?

Het is verschrikkelijk simpel natuurlijk, maar onszelf eenmaal aan het twijfelen gebracht komen we er niet meer met zekerheid uit. :)

Thnx

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het contract wordt pas na de opzegtermijn beëindigd, dus per 1 augustus, inderdaad met inachtneming van de opzegtermijn.

Wat ik dan altijd doe is even googlen naar voorbeeldbrieven. Check bijvoorbeeld http://www.deadvocatenwij...d-en-inkomen/ontslagbrief

[ Voor 39% gewijzigd door Room42 op 20-05-2017 18:05 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:41
Eventueel zijn contract, en indien aanwezig CAO, gecontroleerd of er een afwijkend opzegtermijn geldt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Room42 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 18:03:
Het contract wordt pas na de opzegtermijn beëindigd, dus per 1 augustus, inderdaad met inachtneming van de opzegtermijn.
Maar hij zegt niet dat hij per 1 augustus het contract beëindigen wilt, maar dat hij per datum x opzegt. Volgens mij zeg je op, op het moment dat je ze informeert dat je opzegt, per 25 juni bijv.

Ik zou eerder schrijven dat je opzegt, en per 1 augustus het contract beëindigt. Als het contract beëindigd is bestaat er geen dienstverband meer. Die datum is handiger om te gebruiken dan de opzegdatum.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dat soort onduidelijkheid heb ik in mijn meest recente ontslagbrief zo omzeild:
Hierbij bevestig ik ons recente gesprek waarin ik heb aangegeven dat ik Bedrijf X ga verlaten. Ik zeg de arbeidsovereenkomst op, met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand, per 1 augustus 2017.
31 juli 2017 zal mijn laatste werkdag zijn.
Dit is overigens ook de volledige tekst van de ontslagbrief. Hoe minder tekst, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Dank voor de reacties :)

@Room42 Klopt, ook naar gezocht - maar dan ga je controleren door andere bronnen te bekijken, en dan spreken ze elkaar weer eens tegen. :+

@TheBrut3 Yes, wordt verwezen naar het wetsartikel; en dat artikel stelt weer dat opzeggen tegen het einde van de maand dient te geschieden en de termijn 1 maand is.

@fsfikke/@downtime Om het zo te doen was ook mijn idee. Gewoon redundant verhelderen zodat er eigenlijk geen twijfel over mogelijk is...

Zouden jullie ook een kopietje per mail/WhatsApp doen?
Hoe zit het eigenlijk met het aannemen van de brief? Hij werkt bij een klein bedrijfje met 4 werknemers inclusief de eigenaar. Je richt de aangetekende brief t.a.v. de eigenaar, maar wat nu als hij de enige die aanwezig is op locatie en de postbode komt? :+ Gewoon weigeren te tekenen omdat je niet de geadresseerde bent? :P En wat als een andere werknemer wel gewoon achteloos tekent - wiens probleem is het dan als, naar eigen zeggen, de eigenaar de brief niet heeft gezien?

Moet zeggen dat 't wel fijn is om voor jezelf te werken, heb je dit soort gelazer niet. :9
Maar goed, alles heeft z'n voor- en nadelen natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 20-05-2017 18:30 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik mag toch hopen dat er wel een mondelinge aankondiging is geweest van het ontslag? Ik zou de brief gewoon persoonlijk overhandigen of als je het niet vertrouwt, de werkgever laten tekenen voor ontvangst. Maar hier heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 20-05-2017 18:31 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

WhatsappHack schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 18:28:
Zouden jullie ook een kopietje per mail/WhatsApp doen?
Nee. Dat doe je in een persoonlijk gesprek. En als de verhoudingen zo slecht zijn dat je geen gesprek wilt dan gewoon alleen de brief.
Hoe zit het eigenlijk met het aannemen van de brief? Hij werkt bij een klein bedrijfje met 4 werknemers inclusief de eigenaar. Je richt de aangetekende brief t.a.v. de eigenaar, maar wat nu als hij de enige die aanwezig is op locatie en de postbode komt? :+ Gewoon weigeren te tekenen omdat je niet de geadresseerde bent? :P En wat als een andere werknemer wel gewoon achteloos tekent - wiens probleem is het dan als, naar eigen zeggen, de eigenaar de brief niet heeft gezien?
Brief altijd persoonlijk overhandigen. Scheelt je niet alleen een postzegel maar dan weet je ook 200% zeker dat de brief aangekomen is. Vanaf dat moment ligt de verantwoordelijkheid bij de leidinggevende die de brief aangenomen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:53
Het CNV had in de nieuwsbrief van afgelopen week een verwijzing naar het schrijven van een ontslagbrief, en daar hebben ze ook een voorbeeld staan. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar het staat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Nope, geen mondelinge aankondiging en voor zover ik begrepen heb geen enkele behoefte aan een gesprek.
De werkgever is... Laten we het houden op een niet bepaald nette, onaardige en onredelijke man; waardoor het niet vreemd is dat meerdere personeelsleden druk bezig zijn om er z.s.m. weg te gaan. Laten we het daar maar op houden. ;) Het hele verhaal aangehoord (van meerdere werknemers) en moet zeggen dat ik veel heb gezien daar ik bij veel bedrijven over de vloer kom als consultant, maar dit echt next level asociaal was. :+

Heb je bij persoonlijk overhandigen niet het probleem dat het dan een "jou woord tegen mijn woord" situatie wordt als werkgever gewoon domweg claimt nooit een brief in ontvangst te hebben genomen? Met een aangetekende brief heb je dan in ieder geval gegarandeerd een krabbeltje - of als die brief niet opgehaald wordt: dan is het wettelijk gezien niet jou probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

WhatsappHack schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 18:28:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met het aannemen van de brief? Hij werkt bij een klein bedrijfje met 4 werknemers inclusief de eigenaar. Je richt de aangetekende brief t.a.v. de eigenaar, maar wat nu als hij de enige die aanwezig is op locatie en de postbode komt? :+
Waarom moeilijk doen met aangetekende brieven? Stel je neefje en de eigenaar zijn de enigen aanwezigen, de bel gaat, de eigenaar neemt de brief aan en leest hem terwijl je neefje stug doorwerkt. Snap je hoe gek dat er uit ziet?

Aangezien hij niet per direct op kan zeggen zal hij sowieso daar nog aanwezig zijn terwijl de baas weet dat hij wilt stoppen. Geen nut dus om je te gaan verstoppen.
Heb je bij persoonlijk overhandigen niet het probleem dat het dan een "jou woord tegen mijn woord" situatie wordt als werkgever gewoon domweg claimt nooit een brief in ontvangst te hebben genomen?
Het gaat niet om de brief, het gaat om het opzeggen. Als hij dat doet, mondeling en schriftelijk, heeft je neefje zich aan zijn verplichtingen voldaan. Wat denk je dat die baas na 1 augustus gaat doen? Je neefje uit z'n huis naar kantoor slepen?

[ Voor 22% gewijzigd door fsfikke op 20-05-2017 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
fsfikke schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 19:10:
[...]

Waarom moeilijk doen met aangetekende brieven? Stel je neefje en de eigenaar zijn de enigen aanwezigen, de bel gaat, de eigenaar neemt de brief aan en leest hem terwijl je neefje stug doorwerkt. Snap je hoe gek dat er uit ziet?
Nou, het punt is meer dat hij zwart op wit wil hebben dat die brief is aangekomen.
Het gaat hem er niet perse om dat hij er niet is als de brief komt, maar dat er zwart op wit bewijs is dat de brief is aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

WhatsappHack schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 19:12:
[...]

Nou, het punt is meer dat hij zwart op wit wil hebben dat die brief is aangekomen.
Het gaat hem er niet perse om dat hij er niet is als de brief komt, maar dat er zwart op wit bewijs is dat de brief is aangekomen.
En waar heb je dan zwart op wit dat in die aangetekende brief ook echt een ontslagbrief zat? ;) 'Bewijs' heb je pas als ie zn baas vraagt de brief te ondertekenen. Maar dwingen kan je hem natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

WhatsappHack schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 19:12:
[...]

Geen idee hoe zwaar een aangetekende brief eigenlijk weegt als bewijs. Immers kan de werkgever wel beweren dat die aangetekende envelop leeg was. Of hij weigert de aangetekende brief aan te nemen. Zo blijf je bezig.

Als de situatie echt zo gek is dat je bewijs nodig hebt, dan getuigen meenemen die met eigen ogen zien dat je die brief overhandigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

WhatsappHack schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 19:07:
Heb je bij persoonlijk overhandigen niet het probleem dat het dan een "jou woord tegen mijn woord" situatie wordt als werkgever gewoon domweg claimt nooit een brief in ontvangst te hebben genomen? Met een aangetekende brief heb je dan in ieder geval gegarandeerd een krabbeltje - of als die brief niet opgehaald wordt: dan is het wettelijk gezien niet jou probleem.
In tweevoud de ontslagbrief afgeven, en 1 daarvan ondertekend door de baas terug meenemen.

Met een aangetekende brief heb je namelijk nog steeds weinig houvast. Kan je namelijk bewijzen wat precies toen in die brief stond?
En de brief is afgeleverd op een bepaald adres. Als de betreffende persoon 3 weken niet thuis is geweest (maar zijn gezinsleden wel die de brief hebben ontvangen) is er een probleem ontstaat waar je gewoon niet tussen wilt staan.

Daarnaast is er nog steeds een risico dat PostNL hem niet bezorgt. Na zoveel dagen niet aangekomen op de bestemming mag je 50 euro claimen, maar daar zit je denk ik niet op te wachten.

Even een paar Googletjes:
http://www.startpagina.nl...de-brief-aangenomen-thuis
http://rechtenforum.nl/fo...tart/0/finish_rel/-10000/
http://www.richardhak.nl/...-geen-garantie-ontvangst/

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Zorgen dat er iemand kan zien dat hij zijn brief overhandigt? Dan heeft jouw neef in ieder geval een getuige, en dan staat de werkgever al een stuk zwakker. En als je het dan nog niet vertrouwt, kan jouw neef het altijd nog per mail herhalen (met een CC/BCC naar zijn privémail). WhatsApp en dergelijke zou ik er niet voor gebruiken, dat is niet voor zulke formele berichten bedoelt.

Dan heeft jouw neef zijn kant in ieder geval iedere mogelijkheid benut om de werkgever er van op de hoogte te stellen en zal hij veel sterker staan.

En als jouw neef echt problemen verwacht van de werkgever, is het misschien verstandig om nu te zorgen dat hij een rechtsbijstandsverzekering heeft. Als hij die nu nog af sluit en de werkgever gaat moeilijk doen, kan jouw neef het bij de verzekering waarschijnlijk nog gooien op het feit dat het conflict is ontstaan na het afsluiten van de verzekering (de meeste verzekeringen doen nogal lastig over zaken die al bestaan voor het afsluiten van de verzekering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Transportman schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 19:27:
[...]

En als jouw neef echt problemen verwacht van de werkgever, is het misschien verstandig om nu te zorgen dat hij een rechtsbijstandsverzekering heeft.
Is er bij rechtsbijstandsverzekeringen geen sprake van een "afkoelperiode"? Ofwel een periode waarin je geen aanspraak op de verzekering kunt doen omdat ze toch zullen aannemen dat je het conflict al zag aankomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
downtime schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 19:30:
[...]

Is er bij rechtsbijstandsverzekeringen geen sprake van een "afkoelperiode"? Ofwel een periode waarin je geen aanspraak op de verzekering kunt doen omdat ze toch zullen aannemen dat je het conflict al zag aankomen?
Dat verschilt per verzekering, dus de neef van TS zal goed naar de voorwaarden moeten kijken.

Ik heb destijds bij het CNV een verklaring moeten ondertekenen waarmee ik aangaf 2 jaar lid te blijven van het CNV (of daar in ieder geval voor ga betalen), omdat ik een beroep op de verzekering ging doen voor iets dat al voor het afsluiten was ontstaan. Voor de neef van TS zou dan dus iets vergelijkbaars kunnen gelden, ik weet niet of het CNV verder iets van een afkoelperiode heeft en hoe strikt die verder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Nope, geen mondelinge aankondiging en voor zover ik begrepen heb geen enkele behoefte aan een gesprek.
De werkgever is... Laten we het houden op een niet bepaald nette, onaardige en onredelijke man; waardoor het niet vreemd is dat meerdere personeelsleden druk bezig zijn om er z.s.m. weg te gaan. Laten we het daar maar op houden. ;) Het hele verhaal aangehoord (van meerdere werknemers) en moet zeggen dat ik veel heb gezien daar ik bij veel bedrijven over de vloer kom als consultant, maar dit echt next level asociaal was. :+

Ianal, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat het argument van een lege envelop stand houdt. Je neefje heeft er immers geen enkel belang bij dat te doen als hij ontslag wil nemen.
Ik zou het overigens, ongeacht de situatie, mondeling aankondigen en dan aangetekende brief er achteraan. En ook zeggen dat die brief er aan komt. De situatie wordt waarschijnlijk sowieso kut, dus kun je maar beter de wijste zijn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@downtime Weigeren om de brief aan te nemen is juridisch zijn probleem, dat scheelt. :)
De linkjes van @Onbekend (http://www.startpagina.nl...de-brief-aangenomen-thuis bijvoorbeeld) geven dat ook aan. Wat een interessante is wat daar staat, is dat als "iemand anders waar jij verantwoordelijk voor bent" de brief aanneemt het ook geldig is. Dat zou inhouden dat als de brief naar de eigenaar moet, maar werknemer x neemt hem aan en verzaakt het vervolgens aan de geadresseerde te geven: dan is dat het probleem van werkgever. Maar goed, ik neem dat soort zaken maar met een korreltje zout. :P

Rechtsbijstand heeft hij op mijn aanraden al eind December ofzo afgesloten, hij was al een tijdje aan het klagen en ik zag (door wat er al allemaal vooraf was gegaan - het type werkgever dat eerst mooi weer speelt en een super toffe vent is; en vervolgens... Afijn.) de bui al hangen dat er dan mogelijk gezeik zat aan te komen. Dus dat zit wel snor; als er nu pas werkelijk een conflict ontstaat kan geen verzekering daar bezwaar tegen hebben zo dunkt mij.

Het lege envelop verhaal lijkt me inderdaad ook onwaarschijnlijk zoals @evilution aangeeft. Immers wil jij graag opzeggen, dus je hebt er geen belang bij dat zo te doen. Een getuige zal lastig worden, daar ze bijna nooit met meerdere tegelijk aanwezig zijn op de locatie - ze voeren de werkzaamheden uit op locatie bij andere bedrijven en particulieren. Het "kantoor" is min of meer voor besprekingen en administratie doeleinden.

Aangetekende brief + mailtje sturen lijkt me inderdaad de beste route om te nemen dan. :)
WhatsApp zal ik zeggen dat ie moet laten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:01
Verplaats je ook even in de werkgever: als jij aangeeft dat je ontslag neemt, zou je als werkgever dan nog graag iemand in dienst willen hebben die tegen zijn zin aan het werk gehouden wordt en zeer waarschijnlijk met de pet naar zijn taken gooit?

Ik heb 4 werkgevers gehad, bij alle 4 mondeling ontslag genomen en eentje daarvan wilde graag een email met de einddatum erin. Bij de eerste werkgever twee weken voor de einddatum zelfs nog mondeling overeengekomen dat ik een week langer door zou werken zodat overwerkte collega een weekje fatsoenlijk op vakantie kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:47

momania

iPhone 30! Bam!

WhatsappHack schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 20:54:

Aangetekende brief + mailtje sturen lijkt me inderdaad de beste route om te nemen dan. :)
Nee, ontslagbrief tweevoudig uitprinten, beide ondertekenen, en één voor gezien laten tekenen door de eigenaar (persoonlijk overhandigen!) en die zelf houden.
Ontslag brief kan zo kort mogelijk zijn: Bij deze neem ik per direct ontslag (brief wel van datum voorzien ;) ) en aangegeven dat met inachtneming van opzegtermijn datum-X de laatste werkdag zal zijn.

Dat is alles. Het is business, to the point zijn dus ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
momania schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 21:00:
[...]

Nee, ontslagbrief tweevoudig uitprinten, beide ondertekenen, en één voor gezien laten tekenen door de eigenaar (persoonlijk overhandigen!) en die zelf houden.
Ontslag brief kan zo kort mogelijk zijn: Bij deze neem ik per direct ontslag (brief wel van datum voorzien ;) ) en aangegeven dat met inachtneming van opzegtermijn datum-X de laatste werkdag zal zijn.

Dat is alles. Het is business, to the point zijn dus ;)
En als de werkgever weigert te tekenen? =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Als je onterecht niet komt opdagen op het werk (dwz, als je gewoon wegblijft) heeft de werkgever niet veel poten om op te staan. Hij hoeft je dan niet te betalen en kan je eventueel ontslaan voor werkwijgering.
(tenzij er natuurlijk iets anders is vastgelegd in het contract).

Als iemand echt zo'n klootzak is als je insinueert zou ik snel neigen richting een "he, ik ben er vandoor, fijn leven verder". Als hij je dan niet ontslaat mag hij zelf weten om nodeloos geld te spenderen ;) Ben je er ook van af, zonder eventueel vervelende vooraankondiging.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

WhatsappHack schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 21:02:
[...]

En als de werkgever weigert te tekenen? =)
Google is je vriend ;)
Indien je werkgever weigert de ontslagbrief te ondertekenen, kan je de ontslagbrief aangetekend versturen of zelfs door een gerechtsdeurwaarder laten betekenen.
[edit]
Mmmm, is een Belgische site zie ik, maar kan me niet voorstellen dat het het in NL anders is.

[ Voor 10% gewijzigd door momania op 20-05-2017 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
qadn schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 21:03:
Als je onterecht niet komt opdagen op het werk (dwz, als je gewoon wegblijft) heeft de werkgever niet veel poten om op te staan. Hij hoeft je dan niet te betalen en kan je eventueel ontslaan voor werkwijgering.
(tenzij er natuurlijk iets anders is vastgelegd in het contract).

Als iemand echt zo'n klootzak is als je insinueert zou ik snel neigen richting een "he, ik ben er vandoor, fijn leven verder". Als hij je dan niet ontslaat mag hij zelf weten om nodeloos geld te spenderen ;) Ben je er ook van af, zonder eventueel vervelende vooraankondiging.
Mja, maar dan ga je zelf problemen veroorzaaken. Daarnaast geldt er een opzegtermijn, en dus kan de werkgever dan een boete van je eisen vziw. Lijkt me absoluut geen strak plan. :P
momania schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 21:04:
[...]

Google is je vriend ;)

[...]
Waarom dan niet gewoon meteen aangetekend versturen...?
Sla je een stap over.

[ Voor 12% gewijzigd door WhatsappHack op 20-05-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

WhatsappHack schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 21:05:
[...]

Sla je een stap over.
Omdat je dan sowieso als een botte lul overkomt. Gewoon zelf overhandigen is altijd stap 1 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Sla je een stap over.
Zelf een goeie werkgever zou boos zijn als ie het ontslag van een werknemer zo te horen krijgt. Gewoon netjes persoonlijk overhandigen. En direct rechtsbijstand bellen als de werkgever niet voor ontvangst wil tekenen. Een telefoontje van een advocaat is vaak alles wat nodig is om de werkgever weer in het gareel te krijgen. Dan weet ie dat zijn werknemer een stok achter de deur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

[...]

Mja, maar dan ga je zelf problemen veroorzaaken. Daarnaast geldt er een opzegtermijn, en dus kan de werkgever dan een boete van je eisen vziw. Lijkt me absoluut geen strak plan. :P
Tegenwoordig gemaximaliseerd op loon over je opzegtermijn. (dus max 1 maand loon in dit geval).
Daarnaast moeten overgebleven vakantiedagen etc. ook nog verrekend worden.
Bovendien moet de werkgever dan voor een relatief klein bedrag naar de rechter, dat is ook de moeite niet echt waard.

Het is niet iets waar ik me zelf snel druk om zou maken.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Diplomatie is het laatste op het rijtje met prioriteiten, zorgen dat het 100% in orde is en dan de weg kiezen die de meeste garantie daarop biedt is prio 1... Maar goed, ik ga gewoon op basis van dit topic alle adviezen neutraal op een rijtje zetten - en dan moet ie verder zelf maar uitvogelen wat hij het liefste doet. :)
Ik zal doorgeven dat eerst zelf overhandigen eigenlijk een pré is.

Er over denkende zou ik zelf inderdaad ook niet graag op die manier het ontslag binnenkrijgen. Maarja, het is ook een beetje hoe je er in staat natuurlijk. Ik werk zelf gewoon met freelancers omdat ik altijd andere zaken nodig heb (dan weer een PHP programmeur, dan iemand die heel goed grafisch is, soms gewoon niemand omdat ik het zelf doe, etc.), maar als ik werknemers vast in dienst had: dan zou ik ze niet behandelen zoals deze heer. Als je ze wel zo behandelt, dan zou je redelijkerwijs moeten verwachten dat je werknemers ook liever de route "zekerheid" t.o.v. "diplomatie" kiezen; al zal deze man dat vast niet zo zien. :') Die doet immers niets fout, het zijn alle werknemers die maar vervelend en ondankbaar zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 14:23
Over het "zwart op wit" hebben van de acceptatie / aankomst van de brief kun je een zinnetje opnemen; graag zie ik uw schriftelijke respons tegemoet evt voor een bepaalde datum

Ben het wel eens dat het netjes is om de baas het ook mondeling te laten weten.

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

boombes schreef op zondag 21 mei 2017 @ 02:17:
Over het "zwart op wit" hebben van de acceptatie / aankomst van de brief kun je een zinnetje opnemen; graag zie ik uw schriftelijke respons tegemoet evt voor een bepaalde datum
Als die baas echt zo slecht is, dan zal hij niet op tijd zijn reactie geven waardoor de opzegtermijn langer is.
Ben het wel eens dat het netjes is om de baas het ook mondeling te laten weten.
Met een begeleidende brief is het wel gemakkelijker. Of gewoon persoonlijk die brief geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:01
Mijn eerste werkgever was ook waardeloos, maar behalve je achter je rug om zwart maken bij ex collega's heeft die nooit moeilijk gedaan over ontslag.
Ik kan me niet voorstellen dat een werkgever er een paar duizend euro voor over heeft om je een maand langer in dienst te houden terwijl je met tegenzin de kantjes van je werk afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-09 10:43
Je kan je ontslagbrief mailen en of persoonlijk overhandigen. Ik meld het meestal mondeling dat ze het kunnen verwachten en dat het niet als verrassing aankomt. En tja dan heb ik mijn plicht gedaan .

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Onbekend schreef op zondag 21 mei 2017 @ 08:53:
[...]

Als die baas echt zo slecht is, dan zal hij niet op tijd zijn reactie geven waardoor de opzegtermijn langer is.
De opzegtermijn gaat lopen op het moment dat je opzegt, wanneer de baas die opzegging bevestigt, verandert niets aan de opzegdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

fsfikke schreef op zondag 21 mei 2017 @ 09:58:
[...]

De opzegtermijn gaat lopen op het moment dat je opzegt, wanneer de baas die opzegging bevestigt, verandert niets aan de opzegdatum.
De opzegging zelf moet wel bij de baas zijn aangekomen, en op die datum wil je graag een bevestiging dat die opzegging op tijd is aangekomen.
De acceptatie van de opzeggen mag inderdaad veel later komen, maar hij kan dan niet terug met de mededeling dat je de opzegging te laat hebt ingeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:32
Overhandig de brief persoonlijk maar zet er in dat je de brief om officiele redenen ook nog eens aangetekend naar hem stuurt (uiteraard doe je dat ook). Daarmee voorkom je dat hij vreemd kijkt en hij begrijpt dan ook dat hij niet meer hoeft te doen alsof hij hem niet heeft gehad.
Pagina: 1