Printer drukt zwart niet meer fatsoenlijk af

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-06 18:39

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Enige tijd geleden heb ik een tweedehands HP Deskjet 3515 gekocht. Er zaten nog cartridges in, die echter al maanden niet meer gebruikt waren (misschien zelfs langer dan een jaar). De eerste printjes zagen er redelijk uit, nadat ik het zelfreinigings-programma had gebruikt. Echter, na het maken van een printje of 10-20 kwam zwarte tekst er steeds slechter uit te zien. Vandaag wil ik een printje draaien en het is niet meer leesbaar wat ik print, omdat er hier en daar wat streepjes staan maar de pagina vooral wit is. Het nogmaals draaien van het zelfreinigings-programma heeft niet geholpen. Heeft er iemand tips? Gezien de cartridge nog nagenoeg vol is koop ik liever geen nieuwe zonder uit te sluiten dat het niet aan de printer zelf ligt.

Thanks! :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Beste antwoord (via LankHoar op 23-05-2017 12:50)

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Zet de patroon in elk geval met zijn spuitmondjes in het water. Mss komen ze dan ook open. Het kan toch wel zo zijn dat de patroon leeg is. Daar verkijk je je soms op. Ik controleer dat door met een spuit met naald te kijken of ik inkt kan opzuigen.
Ook als je weinig print verbruikt een printer die aan staat veel inkt tijdens reinigingsfasen. Kijk maar eens in d e printer onder de rustpositie van de patroon. Daar ligt vaak een hele berg gedroogde inkt.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veng7
Druk een tissue voorzichtig tegen de spuitmondjes. Dan zie je of alle spuitmondjes open zijn. Waarschijnlijk niet. De cartridge kan natuurlijk ook gewoon defect zijn.
Zelf heb ik een spuitje voorzien van een stukje ventielslang dat nét buiten het harde deel van het spuitje komt. Dat druk ik op de spuitmondjes terwijl ik dan gelijktijdig onderdruk aanbreng door het spuitje uit te trekken en zo over alle spuitmondjes "schuif". Veel meer kun je niet doen. Druk aanbrengen via de andere kant is geen goed idee. Dan kun je de ene (kleur) kamer in de andere drukken.
Verder heb ik een ultrasoon reiniger o.a. ook voor dit doel aangeschaft.
Het blijft een beetje klooien met die cartridges.
Wil je probleemloos printen, dan gewoon een nieuwe er in.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Thanks, dat ga ik morgen eens proberen met een tissue. Ik moet ook nog wel ergens een spuit liggen, dus zal dat ook eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Met een tissue kwam er erg weinig zwarte inkt vanaf. Bij de kleuren cartridge gaat dit prima. Kon de spuit zo niet vinden dus morgen maar eens kijken of ik er eentje kan vinden ergens.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Veng7
Zet de patroon in elk geval met zijn spuitmondjes in het water. Mss komen ze dan ook open. Het kan toch wel zo zijn dat de patroon leeg is. Daar verkijk je je soms op. Ik controleer dat door met een spuit met naald te kijken of ik inkt kan opzuigen.
Ook als je weinig print verbruikt een printer die aan staat veel inkt tijdens reinigingsfasen. Kijk maar eens in d e printer onder de rustpositie van de patroon. Daar ligt vaak een hele berg gedroogde inkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ben er met mijn hoofd zowat binnen in gekropen, maar zie nergens grote resten zwarte inkt eigenlijk, ook de rustplaats lijkt gek genoeg helemaal schoon.

Inmiddels staat het inktpatroon in het water, hoe lang zal ik dit doen, nachtje zo laten staan ofzo en dan weer proberen?

Overigens geeft de software aan dat hij nog zo'n driekwart vol is, ook na dit een paar keer opnieuw te laten berekenen. Zou hij dan toch leeg kunnen zijn?

Mocht dit mislukken zal ik wel een nieuwe kopen. Denk dat navullen in dit geval toch niet slim is omdat dan het probleem misschien niet opgelost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Navullen heeft m.i. alleen zin als je hebt aangetoond dat hij leeg is. Dan nog is het de vraag of je hem aan de praat krijgt. Mijn ervaring/hypothese is dat als je te lang probeert te printen met een lege patroon de piëzo-spuitmondjes beschadigd kunnen raken omdat de piëzo dan zijn energie niet kwijt kan. Ik heb nl. diverse malen gehad dat een oorspronkelijk goede patroon na vullen toch snel defect bleek. Zeker als je "reiniging" hebt toegepast op een lege patroon. Het is echter maar een gedachtegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Duidelijk, dus indien hij het morgen nog niet doet (staat vannacht in een laagje water) neem ik gewoon het zekere voor het onzekere en koop ik een nieuw cartridge. Bedankt voor het delen van je kennis! :)

Super! Er stond vanmorgen een laagje inkt in het water, en toen ik de cartridge even later uitprobeerde print ie gewoon weer als nieuw. Perfect! :)

[ Voor 26% gewijzigd door LankHoar op 23-05-2017 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veng7
Fijn dat het gewerkt heeft. Ja, ik "prul" al langer met patronen van een HP PSC 2350. Ik zit wel altijd onder de inkt :-( :-)

Pagina: 1