Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik zou mij graag willen inschrijven om een HBO ICT opleiding te willen volgen omdat ik het erg interessant vind en graag zou willen werken in deze sector. Nu zit ik zelf al vaak achter mijn laptop om dingen op te zoeken etc. of om nieuwe dingen te zien/leren.

Waar ik nu bang voor ben is dat ik tekort kom voor deze opleiding omdat ik geen MBO vooropleiding ICT heb. Op dit moment heb ik over een paar maanden mijn MBO 4 Horeca ondernemer manager afgerond.

Graag zou ik jullie mening willen horen hoe jullie het hebben ervaren.

Ik zit overigens te twijfelen tussen de studie HBO ICT op het Fontys of informatica / technische informatica op het avans.

gr Rik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hoeveel meer of minder kennis van ict heb je denk je ten opzichte ben de gemiddeld havo-scholier?
Ja, de mbo'ers zullen zeker al wat voorsprong hebben en stof wellicht eerder sneller begrijpen of zelfs al kennen, vooral het eerst jaar. Maar draai het eens om en vergelijk jezelf eens met de gemiddelde havist ;).

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:15
Zelf heb ik Technische Informatica (HBO) afgerond - eerste twee jaar heet nu ICT volgens mij. Het enige waar MBO-ers (sommige Havo-ers ook trouwens) meer moeite mee hadden was Logica en (Discrete-)Wiskunde - er zijn heel wat studenten gestrand op die vakken (lees: Bindend studieadvies ontvangen door het gebrek aan studiepunten na twee jaar = moeten stoppen).

Dusja ook een MBO vooropleiding zegt in dat geval niet zo veel ;).

Ik weet trouwens niet hoe zwaar de Wiskunde/Logica is bij Informatica, maar het blijft de basis van o.a. programmeren.

Dusja..houdt daar wel rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf gemerkt dat naar het hbo gaan heel erg kan meevallen. Het is vooral belangrijk dat je gemotiveerd bent en bereid bent 'hard' te werken. Je moet niet vergeten dat er ook veel ongemotiveerde havisten zijn en dat die het gemiddelde ook beïnvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring is dat de MBOers gemotiveerder en vaak gedisciplineerder zijn. Vooral die discipline helpt ze enorm.

-Volg elke les, geen uitzonderingen. Let op, denk mee en stel vragen (met mate)

-Huiswerk maken is de beste voorbereiding op je tentamen

-Hou je aan deadlines. Ga tentamens in alsof er geen herkansingen zijn. Zo veel studenten horen roepen dat ze de herkansing of inleveren volgend blok gaan doen. Vervolgens komen ze er in het laatste half jaar van de tweede achter dat ze 15 studiepunten missen. Dat zijn de studenten die uitgevallen zijn.

-Afhankelijkheid van de groote van je opleiding, wees sociaal richting je docenten, erken fouten, wees eerlijk en spreek ze beleefd aan als je het ergens niet mee eens bent. Geen kontenlikker worden maar gewoon proffesioneel zijn helpt veel als je eens een keer een grote fout maakt of iets buiten de regeltjes wil regelen.

-Groepswerk kan ronduit vervelend zijn en daar ga je weinig aan veranderen. Hou goed bij wat je doet en wat de rest zou moeten doen. Als er taken niet gehaald worden je groepsgenoten er op aan spreken. Docenten hebben zo door wie de kantjes er vanaf loopt en doen er heel soms ook wat aan. Maar de realiteit is dat je er meestal gewoon mee moet dealen. Als je alles goed genoteerd hebt en kan laten zien wat je gedaan hebt dan zul je er persoonlijk niet onder lijden in je beoordeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:44

P_Tingen

omdat het KAN

Persoonlijk vond ik het ook altijd handig om bij colleges op een van de eerste rijen te zitten. Je kunt het dan goed horen, maar je hebt minder ongemotiveerde mensen om je heen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 16:13
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:13:
Hallo allemaal,

ik zou mij graag willen inschrijven om een HBO ICT opleiding te willen volgen omdat ik het erg interessant vind en graag zou willen werken in deze sector. Nu zit ik zelf al vaak achter mijn laptop om dingen op te zoeken etc. of om nieuwe dingen te zien/leren.

Waar ik nu bang voor ben is dat ik tekort kom voor deze opleiding omdat ik geen MBO vooropleiding ICT heb. Op dit moment heb ik over een paar maanden mijn MBO 4 Horeca ondernemer manager afgerond.

Graag zou ik jullie mening willen horen hoe jullie het hebben ervaren.

Ik zit overigens te twijfelen tussen de studie HBO ICT op het Fontys of informatica / technische informatica op het avans.

gr Rik!
Waar ligt precies je interesse? Dingen opzoeken en/of leren op een laptop is nog geen ICT of informatica. Het contrast tussen de horeca- en ICT-branche is nogal groot. Heb je voor jezelf duidelijk wat je wilt en waarom?

Verder hebben veruit de meeste starters zeer waarschijnlijk een havo-diploma en dus niet per definitie meer kennis van informatica. Wellicht wat meer wiskunde op een hoger niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Die MBO-vooropleiding levert over het algemeen nauwelijks voorsprong imho, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Ook op HBO worden eerst een aantal basiszaken behandeld, immers moeten mensen die direct van Havo de HBO opleiding instromen die essentials ook kennen... Het enige waar de MBO'ers vaak baat bij hebben is als ze al een volwaardige stage hebben uitgevoerd en daar vrijstelling voor krijgen. Dan ben je een half jaartje eerder klaar door te schuiven met minor/profileringsruimte.

Voor de rest...? Nee, ik ben er niet van overtuigd dat ex-mbo'ers echt een groot voordeel hebben bij een HBO opleiding. De impact is gering, en ik raad je zeker aan om de HBO opleiding te gaan doen; het liefst gevolgd door een korte master.

Naar mijn mening zijn de IT opleidingen wel wat saai overigens, maar daar staat iedereen anders in. :) Ik vond het veel te traag gaan allemaal en zeker bij systeembeheer (noemen ze tegenwoordig system and networkengineering geloof ik) veel teveel focus op cisco/microsoft. Met veel mazzel wat Juniper, en in vergelijking slechts summier aandacht voor zaken als linux en virtualisatie.
Maar dat ligt ook een beetje aan de richting die je kiest... "ICT" is nogal een brede term zegmaar. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou dit vraagstuk hoe dan ook voorleggen bij de school die je voor ogen hebt. Wellicht dat ze een voortraject hebben voor mensen zonder ICT achtergrond.

Uit je OP maak ik niet uit dat je in je vrije tijd echt met ICT bezig bent geweest en dan stap je dus in feite blanco in een opleiding waar enige voorkennis op zijn minst handig is.

Belangrijke vragen die je je moet stellen is: Waarom wil je de ICT in en wat verwacht je van de opleiding?

Wat ik me ook af vraag is waarom je niet verder gaat in de richting waar je voor gestudeerd hebt, de horeca.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het voordeel zit in de persoon zelf. Als die persoon zelf al met programmeren bezig is en met Linux en/of infosec dan heeft die persoon een flinke voorsprong op de stof tegenover mede studenten.
Stage heeft wel een voordeel dat ze hebben meegelopen en dingen hebben gedaan wat je niet zo makkelijk op je zolderkamer kan leren.
Studenten van de havo hebben een voordeel met Wiskunde vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Een goed gevoel voor logica en wiskundig inzicht zijn belangrijk. Van veel computeren wordt je geen goede software engineer. Je kunt veel leren, maar je moet er ook gevoel voor hebben. Waarom wil je ICT-er worden? Voor goede mensen liggen de banen voor het oprapen, maar anders lig je er er snel uit.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Pagina: 1