Mijn vrouw gebruikt voor haar thuiswerken een oudere pc met een Intel Q9650 erin. Voor het standaard office dingen en wat internetten nog steeds een prima pc. Ze gebruikt om op wekelijkse basis zonder problemen. Tot eergisteren. Ze wilde hem op starten, typte haar wachtwoord en na het verschijnen van het bureaublad liep de pc vast. Geen volledige crash als in een BSOD, maar gewoon vast. Niets deed het meer. Laser van de muis was uit, lampjes van toetsenbord uit. Vast. Na veel getest en gedoe (zie hieronder) kwam ik er achter dat, vanuit het niets, er maar 2 van de 4 geheugen sloten het echt doen. Het maakt overigens niet uit welk slot ik gebruik of welke van de 4 geheugen reepjes ik erin stop.
Mijn vraag is: Kunnen geheugen sloten "overlijden"? Ik heb ooit gelezen dat de capacitors of fases kunnen slijten en dat er niet genoeg prik aan de modules geleverd wordt. Ik vermoed dan ook dat dit bij mij het geval is. Ik heb op het internet er wel veel over gevonden, maar ik wil zeker weten dat er niets anders is wat ik over het hoofd heb gezien, voordat ik dezew conclusie trek (en met een blij gezicht ga shoppen voor nieuwe onderdelen)
...
Intel Core 2 Quad Q9650 Boxed
Asus P5Q Deluxe
MSI GeForce GTX 770 2GB Lightning
Cooler Master CM Stacker 830
Scythe Mugen 2
GeIL GE24GB800C4DC (4x 2Gb DDR2-800)
Corsair Builder CX600
Crucial M500 2,5" 240GB
Windows 10 64 Bit (volledig geupdate)
...
...
Mijn vraag is: Kunnen geheugen sloten "overlijden"? Ik heb ooit gelezen dat de capacitors of fases kunnen slijten en dat er niet genoeg prik aan de modules geleverd wordt. Ik vermoed dan ook dat dit bij mij het geval is. Ik heb op het internet er wel veel over gevonden, maar ik wil zeker weten dat er niets anders is wat ik over het hoofd heb gezien, voordat ik dezew conclusie trek (en met een blij gezicht ga shoppen voor nieuwe onderdelen)
...
Intel Core 2 Quad Q9650 Boxed
Asus P5Q Deluxe
MSI GeForce GTX 770 2GB Lightning
Cooler Master CM Stacker 830
Scythe Mugen 2
GeIL GE24GB800C4DC (4x 2Gb DDR2-800)
Corsair Builder CX600
Crucial M500 2,5" 240GB
Windows 10 64 Bit (volledig geupdate)
...
- Als eerste dacht ik dat het en bios probleem was. Alle settings gecontroleerd, inclusief de klok. -> Alles normaal, standaard (ook recent niets aan veranderd)
- Temps gecontroleerd -> 43 graden CPU 31 graden in de case)
- Toen vermoedde ik dat het een SSD fout was, dus met een USB stickje Ubuntu opgestart, maar ook die liep vast. -> Geen SSD probleem dus
- Daarna de kast open, kijken of er iets los zat of iets raars zag (kables half los, geheugen extra aangedrukt, stof weggeblazen etc etc). -> Weer crash
- Dan moet het een geheugen probleem zijn. Bootable Memtest er in, netjes 2 passes gedaan -> 0 errors
- Videokaart is recentelijk (maand geleden, van GTX 560 naar een GTX 770) veranderd, dus de oude erin gedaan. -> Loopt ook vast
- Voor alle zekerheid in safemode opgestart om de nvidia drivers te vernieuwen (om te voorkomen dat dit een andere oorzaak is van de crash) -> Loopt vast in safemode (wat mij ook duidelijk maakte dat het wellicht geen driver probleem is
- Toen zoveel mogelijk los gekoppeld, DVD writers, USB header, extra harde schijven etc etc, alleen het minimale. Voor de netheid ook 3 van de 4 reepjes geheugen eruit. -> Windows gaat als een zonnetje
- Rustig aan 1 voor 1 alle stekkers opnieuw aangesloten. -> Geen problemen, windows start gewoon op en draait prima
- Toen 1 voor 1 de reepjes geheugen erbij... En ik kwam er nu achter dat er blijkbaar maar 2 van de 4 geheugen reepjes ondersteund worden! Maakt niet uit in welke configuratie (slot 1 + slot 4, of Slot 2 + slot 4 etc etc) maakt niets uit. Ook welke geheugen reepjes ik gebruik, alle werken.
- Toen 1 voor 1 de reepjes geheugen onderworpen aan Memtest, en alle halen 1 pass met 0 errors.
...