Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 13:54

14ReD

Who is General Failure?

Topicstarter
Mijn vrouw gebruikt voor haar thuiswerken een oudere pc met een Intel Q9650 erin. Voor het standaard office dingen en wat internetten nog steeds een prima pc. Ze gebruikt om op wekelijkse basis zonder problemen. Tot eergisteren. Ze wilde hem op starten, typte haar wachtwoord en na het verschijnen van het bureaublad liep de pc vast. Geen volledige crash als in een BSOD, maar gewoon vast. Niets deed het meer. Laser van de muis was uit, lampjes van toetsenbord uit. Vast. Na veel getest en gedoe (zie hieronder) kwam ik er achter dat, vanuit het niets, er maar 2 van de 4 geheugen sloten het echt doen. Het maakt overigens niet uit welk slot ik gebruik of welke van de 4 geheugen reepjes ik erin stop.

Mijn vraag is: Kunnen geheugen sloten "overlijden"? Ik heb ooit gelezen dat de capacitors of fases kunnen slijten en dat er niet genoeg prik aan de modules geleverd wordt. Ik vermoed dan ook dat dit bij mij het geval is. Ik heb op het internet er wel veel over gevonden, maar ik wil zeker weten dat er niets anders is wat ik over het hoofd heb gezien, voordat ik dezew conclusie trek (en met een blij gezicht ga shoppen voor nieuwe onderdelen)

...

Intel Core 2 Quad Q9650 Boxed
Asus P5Q Deluxe
MSI GeForce GTX 770 2GB Lightning
Cooler Master CM Stacker 830
Scythe Mugen 2
GeIL GE24GB800C4DC (4x 2Gb DDR2-800)
Corsair Builder CX600
Crucial M500 2,5" 240GB
Windows 10 64 Bit (volledig geupdate)

...
  1. Als eerste dacht ik dat het en bios probleem was. Alle settings gecontroleerd, inclusief de klok. -> Alles normaal, standaard (ook recent niets aan veranderd)
  2. Temps gecontroleerd -> 43 graden CPU 31 graden in de case)
  3. Toen vermoedde ik dat het een SSD fout was, dus met een USB stickje Ubuntu opgestart, maar ook die liep vast. -> Geen SSD probleem dus
  4. Daarna de kast open, kijken of er iets los zat of iets raars zag (kables half los, geheugen extra aangedrukt, stof weggeblazen etc etc). -> Weer crash
  5. Dan moet het een geheugen probleem zijn. Bootable Memtest er in, netjes 2 passes gedaan -> 0 errors
  6. Videokaart is recentelijk (maand geleden, van GTX 560 naar een GTX 770) veranderd, dus de oude erin gedaan. -> Loopt ook vast
  7. Voor alle zekerheid in safemode opgestart om de nvidia drivers te vernieuwen (om te voorkomen dat dit een andere oorzaak is van de crash) -> Loopt vast in safemode (wat mij ook duidelijk maakte dat het wellicht geen driver probleem is
  8. Toen zoveel mogelijk los gekoppeld, DVD writers, USB header, extra harde schijven etc etc, alleen het minimale. Voor de netheid ook 3 van de 4 reepjes geheugen eruit. -> Windows gaat als een zonnetje
  9. Rustig aan 1 voor 1 alle stekkers opnieuw aangesloten. -> Geen problemen, windows start gewoon op en draait prima
  10. Toen 1 voor 1 de reepjes geheugen erbij... En ik kwam er nu achter dat er blijkbaar maar 2 van de 4 geheugen reepjes ondersteund worden! Maakt niet uit in welke configuratie (slot 1 + slot 4, of Slot 2 + slot 4 etc etc) maakt niets uit. Ook welke geheugen reepjes ik gebruik, alle werken.
  11. Toen 1 voor 1 de reepjes geheugen onderworpen aan Memtest, en alle halen 1 pass met 0 errors.
Het probleem moet dan ook volgens mij de geheugen slots zijn!

...

Beste antwoord (via 14ReD op 20-05-2017 13:17)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Probeer eens je voltage van het RAM handmatig in te stellen en dan een paar tienden hoger, biosinstellingen opslaan en de andere latjes erbij in duwen en booten maar. Eventueel de laatste bios-versie flashen.

Even een reactie op @lars.ruiter, de geheugencontroller was destijds en bij eerdere generaties toch op het mobo te vinden in plaats van zoals tegenwoordig in de cpu?

[ Voor 44% gewijzigd door ToFast op 20-05-2017 10:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:25
Misschien een overbodige vraag maar heeft de socket van het mobo geen socket schade ?
Daarnaast als je alles uit de kast bouwt heb je dan nog hetzelfde probleem?

Heb je toevallig een andere cpu om mee te testen? Het kan ook de geheugen controller van de cpu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 14ReD

14ReD

Who is General Failure?

Topicstarter
Goeie vragen. Nee, de socket heeft verder geen schade. Heb daar ook al tijden niet meer aan gezeten (al jaren). Net nog even gecontroleerd, maar zie niets. Heb alles, behalve het noodzakelijke (zie punt 8 ) eruit gehaald/losgekoppeld, maar dat maakte niets uit.

Ik had nog een Q6600, maar die heb ik een tijd terug verkocht aan iemand! Helaas geen andere cpu dus. Wel het proberen waard!

[ Voor 3% gewijzigd door 14ReD op 20-05-2017 10:52 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
Probeer eens je voltage van het RAM handmatig in te stellen en dan een paar tienden hoger, biosinstellingen opslaan en de andere latjes erbij in duwen en booten maar. Eventueel de laatste bios-versie flashen.

Even een reactie op @lars.ruiter, de geheugencontroller was destijds en bij eerdere generaties toch op het mobo te vinden in plaats van zoals tegenwoordig in de cpu?

[ Voor 44% gewijzigd door ToFast op 20-05-2017 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je de RAM reepjes ook al geprobeerd in andere poorten? Als een reepje niet werkt in slot 1, maar wel in 2, 3 of 4, dan weet je dat het reepje goed is en dat waarschijnlijk slot 1 defect is. Zo zou ik dan alle reepjes en alle sloten even testen, dan weet je namelijk exact wat er aan de hand is.

@ToFast en @McFastFood Bij Intel is sinds de Nehalem processors de memorycontroller op de CPU ipv op het moederbord. Bij AMD is dat sinds de Athlon64 (AMD64 iig).

EDIT: Ik zie nu pas dat @14ReD mijn tip reeds gedaan heeft (stap 10, als ik het zo lees). Dan denk ik dat die sloten gefrituurd zijn, helaas. Overigens; 1 pass in Memtest86+ is leuk, maar wil je het RAM degelijk testen, dan dien je Memtest86+ toch wel minimaal 24 uur te laten draaien. :) Maar aangezien de RAM reepjes in andere sloten ook gewoon werken, denk ik niet dat je het in het RAM moet zoeken, maar in het moederbord.

[ Voor 61% gewijzigd door CH4OS op 20-05-2017 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:46

Nemesizz

Untouchable

Twee dingen wat zo in me opkomt:

1) Asus borden uit die periode waren vaak extreem picky met welk geheugen (goed) werkte en welke niet.

2) Als je 4 RAM sloten wil gebruiken, moest je vaak iets meer voltage op de Northbridge zetten om het stabiel te draaien (was bij meerdere chipsets bij S775 zo). Geheugencontroller zat toen nog in de northbridge.
Hoeft vaak maar heel iets meer te zijn ('t is voor mij ook een tijdje terug dat ik met die dingen zat te 'klooien' , maar denk iets van 0,2V ofzo?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 14ReD

14ReD

Who is General Failure?

Topicstarter
@ToFast : Heb het geheugen nu handmatig op 2,0 volt gezet en het ziet er naar uit dat hij nu wel stabiel blijft! Dank voor de tip! Overigens zag ik hier dat bij C5/C6 het voltage op 1,8V kan staan (default waarde van mobo). Maar bij een C4 heeft hij 2,0V nodig! Wellicht dat ik al die tijd op het randje de C4 met 1,8V heb overleeft, maar dat het nu toch meer nodig heeft. Overigens heb ik m altijd netjes op C5 laten draaien, voor zover ik me kan herinneren.

@CH40S Nu hij dankzij de tip van @ToFast stabiel lijkt te draaien, zal ik Memtest idd ff 24 uur draaien.

@Nemesizz Daar was ik me bij aankoop van dit system bewust van. Ik had daarom destijds specifiek voor dit geheugen gekozen omdat dit (ik meen door "de buren") werd aangeraden in combinatie met dit mobo. Heb 'm inderdaad met 0,2 volt verhoogd (van 1,8 maar 2,0) en nu lijkt hij goed te draaien!

Dank allen voor jullie antwoorden! Heeft me goed geholpen. (Helaas geen excuus om een nieuwe pc voor mijn vrouw aan te schaffen :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door 14ReD op 20-05-2017 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
14ReD schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:17:
@ToFast : Heb het geheugen nu handmatig op 2,0 volt gezet en het ziet er naar uit dat hij nu wel stabiel blijft! Dank voor de tip! Overigens zag ik hier dat bij C5/C6 het voltage op 1,8V kan staan (default waarde van mobo). Maar bij een C4 heeft hij 2,0V nodig! Wellicht dat ik al die tijd op het randje de C4 met 1,8V heb overleeft, maar dat het nu toch meer nodig heeft. Overigens heb ik m altijd netjes op C5 laten draaien, voor zover ik me kan herinneren.

@CH40S Nu hij dankzij de tip van @ToFast stabiel lijkt te draaien, zal ik Memtest idd ff 24 uur draaien.

@Nemesizz Daar was ik me bij aankoop van dit system bewust van. Ik had daarom destijds specifiek voor dit geheugen gekozen omdat dit (ik meen door "de buren") werd aangeraden in combinatie met dit mobo. Heb 'm inderdaad met 0,2 volt verhoogd (van 1,8 maar 2,0) en nu lijkt hij goed te draaien!

Dank allen voor jullie antwoorden! Heeft me goed geholpen. (Helaas geen excuus om een nieuwe pc voor mijn vrouw aan te schaffen :+ )
Ja onderdelen slijten en printbanen krijgen een hogere weerstand, hierdoor heb je na verloop van tijd wat meer spanning nodig (helemaal als je vanaf het begin al op het randje draaide, standaard is er vaak genoeg marge).

Overigens, een goedkoop b250 moederbordje met Pentium g4560 (dualcore + HT, dus haast net een i3) en wat DDR4 ram zijn de kosten ook niet en weer een stuk sneller; heeft ze dat niet verdiend?! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 20-05-2017 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 14ReD

14ReD

Who is General Failure?

Topicstarter
Dat heeft ze zeker verdiend! Heb daar ook naar gekeken, maar eigenlijk wilde ik onderdelen van mijn huidige pc naar haar doen en mijn cpu/mobo/geheugen (4770k @4,1Ghz, Gigabyte Z87OC, 16Gb DDR3) vervangen. Maar ik zie nog nergens dat dit aanzienlijke snelheidswinst oplevert. Dus ach, wellicht dat ik toch maar is ga rondshoppen. Moet mn tweaker handen toch bezig houden :D

Overigens ben ik nu wat benchmarks aan het draaien, om te zien of die stabiel draaien. Geen enkele crash gehad! Straks Memtest aanzetten.
Pagina: 1