Hulp gevraagd bij zeer donker beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 924059

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik wil jullie hulp vragen bij het volgende:

Gisteren startte ik mijn laptop op en tot mijn schrik zag ik niets op mijn scherm, terwijl de power led en de activiteit led wel aan waren.
Ik heb op mijn telefoon van alles opgezocht tot ik bij een YouTube filmpje uit kwam waar werd uitgelegd hoe ik dit kon oplossen. (Batterij uit de laptop, voedingskabel uit de laptop, power button 15 seconden ingedrukt houden, voedingskabel weer in de laptop en laptop opstarten).
Dit heb ik gedaan en mijn laptop deed het weer! Ik blij natuurlijk, totdat het scherm opnieuw donker werd en ik nu dus iedere keer voordat ik de laptop opstart, deze handelingen moet herhalen.

Ik heb met een zaklamp op het scherm geschenen en toen was alles enigzins zichtbaar.

De eerste gedachte gaan dus uit naar een defecte inverter?
Wel vind ik het vreemd dat het scherm normaal functioneert na het uitvoeren van bovenstaande handelingen.

Wie kan mij hiermee helpen?

Laptop is een MSI GT60 0NC-009NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:32
Ook een keer zoiets gehad. Defecte Inverter was inderdaad de diagnose. Helaas heb ik toen geen geschikte inverter kunnen vinden, wel meerdere geprobeerd. Dus daaruit kan je concluderen dat of de inverters ongeschikt waren, of de diagnose verkeerd. Uiteindelijk maar een andere laptop gekocht :P

Succes met het vinden van de juiste inverter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:36
De gt60 heeft geen losse inverter. Ik gok eerder op een driver probleem. Is het met een Linux live cd ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.Maarten schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 10:30:
De gt60 heeft geen losse inverter. Ik gok eerder op een driver probleem. Is het met een Linux live cd ook zo?
Geen losse inverter?
Oké dan kan ik dat dus uitsluiten.

Linux live CD? Kun je me dat even uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Is het ontstaan na de update van Nvidia ?

Dus ik zou eerst de driver verwijderen, en als schone/nieuwe installatie weer installeren. evt via W update, kijken of dat al helpt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 10:47:
Is het ontstaan na de update van Nvidia ?

Dus ik zou eerst de driver verwijderen, en als schone/nieuwe installatie weer installeren. evt via W update, kijken of dat al helpt.
Dat zal ik straks eens even proberen dan. Kun je mij misschien uitleggen hoe het kan dat het scherm het de ene keer wel doet en de andere keer weer niet, als het een driver probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Of het ontstaan is na een update van Nvidia durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ik heb wel het een en ander geüpdate en geïnstalleerd dus dat zou zomaar kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Anoniem: 924059 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 10:46:
[...]

Geen losse inverter?
Oké dan kan ik dat dus uitsluiten.

Linux live CD? Kun je me dat even uitleggen?
Anoniem: 924059 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 10:59:
Of het ontstaan is na een update van Nvidia durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ik heb wel het een en ander geüpdate en geïnstalleerd dus dat zou zomaar kunnen.
Het punt wat .Maarten maakte is dat het handig is om even een ander OS te proberen, zo kan je vrij snel vast stellen of het inderdaad gaat om een Hardware defect of een software issue. Voordeel van een Linux live cd is dat je hem niet hoeft te installeren.

Ik ben er niet in thuis welke Linux distro het meest geschikt is, maar hier heb je een overzichtje:
https://www.linux.com/learn/five-best-linux-live-cds

Overigens is een donker scherm tijdens POST (dus voordat windows gestart is) ook al een goeie hint op een hardware issue, immers zijn er dan nog geen drivers oid geladen. Dit tezamen met de nogal fysieke oplossing/workaround van alle stroom/spanning uit het apparaat verwijderen doet mij denken dat het toch een hardware defect betreft.

En FYI. Dat er geen losse inverter in zit betekend niet per se dat er geen inverter ingebouwd zit. Bepaalde backlight types, zoals LED zullen echter geen inverter nodig hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door analogworm op 20-05-2017 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heel simpel gedacht, maar heb je al geprobeerd om domweg de helderheid van het scherm weer te herstellen via de sneltoetsen op het toetsenbord? Het zou ook zomaar kunnen dat het na een tijdje de helderheid reset naar 0, al dan niet door een fout in de drivers of sensor.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hero of Time schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 12:29:
Heel simpel gedacht, maar heb je al geprobeerd om domweg de helderheid van het scherm weer te herstellen via de sneltoetsen op het toetsenbord? Het zou ook zomaar kunnen dat het na een tijdje de helderheid reset naar 0, al dan niet door een fout in de drivers of sensor.
Kan ook ja.

of iemand heeft of jijzelf hebt een bespaarstand of dergelijks ingesteld

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 12:35:
[...]

Kan ook ja.

of iemand heeft of jijzelf hebt een bespaarstand of dergelijks ingesteld
Die instellingen heb ik inderdaad allemaal nagelopen en daar zit het hem niet in.

De laatste keer dat ik door middel van de fn toetscombinatie de helderheid probeerde aan te passen (met een goed werkend scherm) werd hij juist donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
analogworm schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 12:03:
[...]

[...]

Het punt wat .Maarten maakte is dat het handig is om even een ander OS te proberen, zo kan je vrij snel vast stellen of het inderdaad gaat om een Hardware defect of een software issue. Voordeel van een Linux live cd is dat je hem niet hoeft te installeren.

Ik ben er niet in thuis welke Linux distro het meest geschikt is, maar hier heb je een overzichtje:
https://www.linux.com/learn/five-best-linux-live-cds

Overigens is een donker scherm tijdens POST (dus voordat windows gestart is) ook al een goeie hint op een hardware issue, immers zijn er dan nog geen drivers oid geladen. Dit tezamen met de nogal fysieke oplossing/workaround van alle stroom/spanning uit het apparaat verwijderen doet mij denken dat het toch een hardware defect betreft.

En FYI. Dat er geen losse inverter in zit betekend niet per se dat er geen inverter ingebouwd zit. Bepaalde backlight types, zoals LED zullen echter geen inverter nodig hebben.
toon volledige bericht
Als ik de laptop opstart zonder workaround is het scherm inderdaad al donker voordat Windows is geladen.
Aan welk hardware defect zit je te denken dan? En is het niet juist vreemd dat een hardware defect door middel van een workaround te "omzeilen" is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak, vragen over beeldschermen horen gek genoeg in Videokaarten & Beeldschermen.

Move OH -> VB

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:04:
Overige Hardware is geen dumpbak, vragen over beeldschermen horen gek genoeg in Videokaarten & Beeldschermen.

Move OH -> VB
Mijn excuses,
Aangezien ik zelf geen monteur ben, en hier juist om die reden advies vraag, wist ik niet goed welk onderdeel deze problemen veroorzaakt en heb ik mijn topic dus even hier geplaatst.

Ik zal de volgende keer eerst even aan U vragen welke hardware storing geeft voordat ik mijn topic plaats.
Modbreak:1) Geen commentaar op moderatie in-topic. Vragen/opmerkingen? Daar is messaging voor uitgevonden...

2) Je hoeft geen monteur te zijn om te kunnen zien dat belangrijkste woord in je topictitel overeenkomt met naam van een van de subfora. Sowieso, plaatsing gaat niet over oorzaak maar over onderwerp. Je wist goed genoeg dat je problemen zichtbaar waren op je beeldscherm...

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 20-05-2017 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Anoniem: 924059 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 12:54:
[...]

Als ik de laptop opstart zonder workaround is het scherm inderdaad al donker voordat Windows is geladen.
Aan welk hardware defect zit je te denken dan? En is het niet juist vreemd dat een hardware defect door middel van een workaround te "omzeilen" is?
Nee, elektrische componenten kunnen zich apart gedragen als ze stuk zijn. Alle spanning er af halen reset ze als het ware.

Er zijn een aantal verdachten. Allereerst het component wat de afwijking vertoont, of de aansturing daarvan. De backlight zelf doet het nog, lampen zijn in de regel of stuk, of niet. Dus zou ik het zoeken in aansturing. Vandaar ook dat de meeste diagnoses met dit probleem verwijzen naar de inverter. Echter hebben led's ook hun eigen stukje elektronica om spanning e.d. te regelen. Het lijkt me dst dat voor led backlights ook geldt.

Videokaart en moederbord zijn minst verdacht, en moeilijkst te fixen. Het scherm zelf is natuurlijk het meest verdacht en redelijk voordelig (+/- €100,-) om op de gok te vervangen. Voordeel is ook dat je hiermee ook een belangrijk deel van de aansturing vervangt.

Voor de rest zou je nog condensatoren en diodes kunnen controleren. Misschien dat er ergens een zekeringetje zit, maar lijkt me niet. Condensatoren of ze bol staan, en diodes doormeten met de multimeter. Van andere componenten weet ik niet zo goed hoe je elektronisch kan bepalen of ze nog werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Update:

Ik heb zojuist de Beeldschermadapters (drivers) verwijderd. Zowel de Nvidia als de Intel.

De laptop een aantal keer opnieuw opgestart en wat met de helderheid gespeeld.
Dat werkte allemaal prima!

Zojuist de juiste drivers weer opnieuw geïnstalleerd en weer dezelfde tests uitgevoerd en ook dit lijkt allemaal prima te werken.

Ik wacht nog heel even af en ga nog wat testen en proberen, maar vooralsnog lijkt het toch een driver probleem te zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Anoniem: 924059 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:40:
Update:

Ik heb zojuist de Beeldschermadapters (drivers) verwijderd. Zowel de Nvidia als de Intel.

De laptop een aantal keer opnieuw opgestart en wat met de helderheid gespeeld.
Dat werkte allemaal prima!

Zojuist de juiste drivers weer opnieuw geïnstalleerd en weer dezelfde tests uitgevoerd en ook dit lijkt allemaal prima te werken.

Ik wacht nog heel even af en ga nog wat testen en proberen, maar vooralsnog lijkt het toch een driver probleem te zijn geweest.
Beter, en goedkoper ook _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja haha dat zeker!

Iedereen bedankt voor de hulp!
Pagina: 1