Linksys EA6400 router niet vindbaar (geen enkel device)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerual
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-03 12:11
Mijn vraag

Enkele weken geleden van een mede tweaker een router gekocht.
De Linksys EA6400 zat nieuw in de doos. Nu is het voor de tweede keer gebeurd dat de verbinding plotseling wegviel en daar het netwerk compleet onvindbaar is geworden. Op geen enkel device (Nexus 5x, Galaxy S6, Ipad, Lenovo X260) is het netwerk nog vindbaar.

De eerste keer heb ik de router voor het slapen uit het stopcontact gehaald en s'ochtends opnieuw aangesloten. Het netwerk was weer terug. Nu het vandaag weer gebeurde heb ik eerst de stekker er 5 minuten uitgehaald maar dit mocht niet baten. Ook heb ik geprobeerd een hard reset te doen door de reset button ruim 10 seconden in te houden. Weer geen resultaat.

Het lampje bovenop de router is constant groen, wat duidt op een internet connectie.

Hoe dan ook, het netwerk blijft onvindbaar.

Wat kan dit zijn?

Vriendelijke groet, Holtslag

Beste antwoord (via Nerual op 23-05-2017 21:37)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als de power LED niet brandt wijst dat op een probleem met de voeding. Linksys/Cisco heeft vaker slechte kwaliteit voedingen gebruikt met condensatoren die na verloop van tijd gaan lekken. Voordat ze het helemaal begeven verliest de voeding het vermogen om stabiel de gewenste voltages te leveren. Het doet nog wel wat - vandaar dat je nog LEDs ziet en dingen warm worden, maar niet genoeg om goed te werken.

Simpele test: zoek een voedingsadapter met zelfde voltage en minimaal zelfde vermogen, sluit die aan en kijk wat er gebeurt. Als het aan de voedingsadapter lag, werkt het nu prima. Blokje vervangen en je kunt weer vooruit. Helpt dat niet? Dan is waarschijnlijk de router zelf overleden.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:03

FreakNL

Well do ya punk?

Sluit eens een apparaat bedraad in en log in op de router. Dan kun je bijvoorbeeld in de logs kijken en/of de WiFi instellingen wijzigen.

Zonder glazen bol is het anders moeilijk te troubleshooten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Check in ieder geval ook landinstellingen. Met name in de VS worden flink andere WiFi-kanalen gebruikt dan hier. Als hij op zo'n kanaal zit (149 -165) zullen EU apparaten er geen verbinding mee kunnen maken.

Maar inderdaad, in plaats van dat wij hier in het wilde weg gaan gokken, geef even alle WiFi instellingen van je router/AP en geef aan exact welke clients je ermee probeert te verbinden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik ook eens een wireless sniffer op je mobiel device, ipv gewoon 'verbinden'. Die kan meer info over je netwerk oplepelen en je ook vertellen wat er aan andere netwerken is, op welke kanalen ze zitten, enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerual
Bedankt voor de hulp. Morgen kom ik met resultaten als ik bedraad ben aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laurenh schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:12:
Bedankt voor de hulp. Morgen kom ik met resultaten als ik bedraad ben aangesloten.
En de rest van de ontbrekende info? Alleen een oneliner met "hij doet het bedraad wel" of "niet" gaat ons niet helpen jouw probleem op te lossen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerual
dion_b schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:43:
[...]

En de rest van de ontbrekende info? Alleen een oneliner met "hij doet het bedraad wel" of "niet" gaat ons niet helpen jouw probleem op te lossen...
Ik ben dan misschien geen tech geek, dit begrijp ik gelukkig ook nog wel ;) Morgen (als ik weer thuis ben) zal ik een aantal screenshots posten met zoveel mogelijk info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerual
Inmiddels een ethernetkabel geregeld (zijn net verhuisd) en geprobeerd bedraad in de router te komen om gegevens te verzamelen. Dit is echter niet gelukt. Ik heb zelf weinig ervaring/verstand van routers dus ik hoop dat jullie vragen zoveel mogelijk in duidelijke jip en janneke taal gesteld kunnen worden ;)

Eerst situatie indicatie.

Op de verdieping hier beneden staat een Ziggo connect modem/router van de huiseigenaar. Via een ethernetkabel heb ik een ethernetpoort in de muur. Op deze poort wil ik een eigen router (de Linksys EA6400) aansluiten. Wanneer ik direct mijn laptop verbind met de connector in de muur heb ik direct verbinding en werkt alles. Ook draadloos kan ik die modem/router vinden en werkt het internet gewoon.

Wanneer ik de linksys router ertussen plaats gebeurt er echter niks. De router blijft onvindbaar voor al mijn devices. Ik heb hem een factory reset gegeven door de reset knop 15sec+ in te houden. Ook al meerdere malen het apparaat uit/aan gezet. Geen resultaat. Van de indicatorenlampjes op de ethernetpoort knippert alleen de groene non-stop. Het oranje lampje doet niks. Als ik de router verbind met mijn laptop en 192.168.1.1 probeer gebeurt er niks.

De router functioneerde tot gisteren wel gewoon.

Wat kan ik proberen om in de router te komen of is deze overleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Laurenh schreef op zondag 21 mei 2017 @ 21:01:
... Als ik de router verbind met mijn laptop en 192.168.1.1 probeer gebeurt er niks...
En als je 192.168.0.1 probeert? Of 192.168.2.1?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tot gisteren werkte alles, nu is er bedraad of draadloos geen verbinding mogelijk via de router, en zendt dat ding ook geen SSID meer uit...

Klinkt alsof het apparaat flink van slag is of mogelijk defect.

Geef eens wat meer info:

- Heb je wel link als je bedraad ermee verbindt (dus LEDje aan op de router voor de poort waar je mee verbindt, "Media State: Enabled" op je (Windows) laptop)?
- Zo ja: krijg je een IP op je laptop, en welke dan?

Is antwoord op beide vragen "nee", geef de router eens een factory reset en kijk nogmaals.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerual
Bedankt voor de reacties!

Het is inderdaad behoorlijk vreemd, ik heb jullie vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.
Brahiewahiewa schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:47:
[...]

En als je 192.168.0.1 probeert? Of 192.168.2.1?
Beide helaas niks. Melding : "deze site is niet bereikbaar"
dion_b schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:33:

Geef eens wat meer info:

- Heb je wel link als je bedraad ermee verbindt (dus LEDje aan op de router voor de poort waar je mee verbindt, "Media State: Enabled" op je (Windows) laptop)?
- Zo ja: krijg je een IP op je laptop, en welke dan?

Is antwoord op beide vragen "nee", geef de router eens een factory reset en kijk nogmaals.
Wanneer ik bedraad mijn laptop verbind met de router branden van die ethernetpoort beide lampjes. Ook op mijn laptop brand groen en knippert oranje af en toe. De poort waar de modem binnenkomt blijf enkel groen branden

Ik heb IP adres gezocht via ipconfig in opdrachtprompt (neem aan dat je dit bedoelde?).
Ik krijg dan het volgende:

Automatisch geconf. IPv4-adres: 169.254.48.26
Subnetmasker: 255.255.0.0

Heb beide geprobeerd in te voeren in mijn browserbalk, maar geen resultaat.

Welke info heb je nog meer nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door Nerual op 22-05-2017 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:25

Beyond

Dussssss.......

Als je ipconfig draait, zie je dan ook een 'Default gateway' staan? Probeer dat adres eens in je browser. Je router deelt adressen in de 169.254.48.* uit.

Deze range zie je niet zo vaak... beetje vreemd

[ Voor 32% gewijzigd door Beyond op 22-05-2017 21:38 ]

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:30
Volgens mij zijn dat ip-adressen als windows geen dhcp server ziet. Staat er in de manual nog een andere vorm van resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:25

Beyond

Dussssss.......

Inderdaad:

When the DHCP process fails, Windows automatically allocates an IP address from the private range 169.254.0.1 to 169.254.255.254.

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad, dat zijn zgn "APIPA" link-local adressen, niet iets dat ergens door uitgedeeld wordt.
Laurenh schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:01:
[...]

Wanneer ik bedraad mijn laptop verbind met de router branden van die ethernetpoort beide lampjes. Ook op mijn laptop brand groen en knippert oranje af en toe. De poort waar de modem binnenkomt blijf enkel groen branden
Goed, dat zegt dat er fysiek wel verbinding is tussen de twee apparaten. Het gaat pas daarboven mis.
Ik heb IP adres gezocht via ipconfig in opdrachtprompt (neem aan dat je dit bedoelde?).
Ik krijg dan het volgende:

Automatisch geconf. IPv4-adres: 169.254.48.26
Subnetmasker: 255.255.0.0
Dat zegt dat je laptop niet in staat is een IP-adres te verkrijgen van router.
Heb beide geprobeerd in te voeren in mijn browserbalk, maar geen resultaat.
Die eerste is het IP van je eigen PC - tenzij je een webserver draait ga je daar sowieso weinig op zien. De tweede is een netmasker. Dat vertelt je netwerkadapter welk deel van het adres voor jouw PC is en welk voor het netwerk. Een netmasker is nooit een IP-adres dat je kunt bezoeken.
Welke info heb je nog meer nodig?
Als ik het zo hoor: wat er gebeurt als je een factory reset doet op je router.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerual
[b][message=51312147,noline]

Als ik het zo hoor: wat er gebeurt als je een factory reset doet op je router.
Ok. Ik heb geprobeerd een factory reset te doen volgens de manual:

"With your router connected to power and turned on, press and hold the
Reset button on the back of your router for about 10 seconds (until the
power indicator flashes)."

De 'indicator light' flasht uberhaupt niet meer. In ben nu pas gaan zoeken naar uitleg over dat lampje en de manual zegt het volgende:

"Indicator light—Stays on steadily while power is connected and
following a successful Wi-Fi Protected Setup connection. Pulses slowly
during bootup, during firmware upgrades, and during a Wi‑Fi Protected
Setup connection. Flashes quickly when there is a Wi‑Fi Protected Setup
error."

Het maakt eigenlijk niet uit wat ik doe, de power indicator brand gewoon nooit. Dit deed hij tot 2 dagen geleden wel. Ik begin nu toch te vermoeden dat hij gewoon overleden is? Ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Hij krijgt wel stroom want het apparaat is warm en de indicator lampjes van de poorten branden wel wanneer hij in het stopcontact zit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als de power LED niet brandt wijst dat op een probleem met de voeding. Linksys/Cisco heeft vaker slechte kwaliteit voedingen gebruikt met condensatoren die na verloop van tijd gaan lekken. Voordat ze het helemaal begeven verliest de voeding het vermogen om stabiel de gewenste voltages te leveren. Het doet nog wel wat - vandaar dat je nog LEDs ziet en dingen warm worden, maar niet genoeg om goed te werken.

Simpele test: zoek een voedingsadapter met zelfde voltage en minimaal zelfde vermogen, sluit die aan en kijk wat er gebeurt. Als het aan de voedingsadapter lag, werkt het nu prima. Blokje vervangen en je kunt weer vooruit. Helpt dat niet? Dan is waarschijnlijk de router zelf overleden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerual
Bedankt voor de hulp. Ga het proberen. Vind het toch raar. Compleet nieuw product namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Compleet nieuw product? Dit is een ontwerp uit 2013 dat al enige tijd niet meer nieuw te krijgen is, die je overgekocht hebt van een ander. Hoe oud jouw exemplaar specifiek is durf ik niet te zeggen, maar meer dan een paar maanden staat vast.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerual
dion_b schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:12:
Compleet nieuw product? Dit is een ontwerp uit 2013 dat al enige tijd niet meer nieuw te krijgen is, die je overgekocht hebt van een ander. Hoe oud jouw exemplaar specifiek is durf ik niet te zeggen, maar meer dan een paar maanden staat vast.
Ja dat klopt. Ik bedoelde dat de router nog geseald in de doos zat. Nog nooit eerder gebruikt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In ieder geval, andere voedingsadapter proberen lijkt me volgende stap.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerual
dion_b schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 09:54:
In ieder geval, andere voedingsadapter proberen lijkt me volgende stap.
Inderdaad. Heb er één op het oog. Ga ik vrijdag testen. Bedankt!
Pagina: 1