Een opvallende uitspraak van Fred Teeven haalde het nieuws:
'Uitspraken Teeven over bezuiniging op advocatuur ontluisterend'
Inhoudelijk lijkt me dit een beredenering die een staatssecretaris van een rechtsstaat onwaardig is en is imho een stuk kwalijker dan de oorspronkelijke beredenering dat er bezuinigd moet worden.
Maar uiteindelijk zijn er over de bezuinigingen van de toegankelijkheid van de rechtsstaat ook flinke vraagtekens te plaatsen. Je creëert namelijk een impliciete vorm van rechtsongelijkheid als mensen, wat een vorm van klassenjustitie is.
De vereniging van strafrechtadvocaten zegt in een interview met het NRC dat ze een vermoeden hadden dat de motieven voor bezuinigingen niet alleen gestoeld waren op financiële gronden:
'Uitspraken Teeven over bezuiniging op advocatuur ontluisterend'
In het weekblad zegt Teeven (VVD) dat hij heeft bezuinigd op de advocatuur omdat hij "verstrenging" van het strafrecht er niet doorheen kreeg toen de VVD met de PvdA ging regeren. Teeven wilde graag minimumstraffen invoeren, maar de PvdA wilde daar niet aan.
Over de legitimiteit van de uitspraken bestaat een twistpunt, Fred Teeven ontkent, maar de historicus die het interview heeft afgenomen zegt dat het wel degelijk op waarheid berust, quote:"Toen heb ik me toegelegd op de bezuiniging op de advocatuur", citeert De Groene Teeven in het artikel. "Het is een andere manier om hetzelfde effect te bereiken. Als je aan een advocaat niet al te veel tijd geeft om aan een verdachte te besteden, dan wordt het ook niet zo veel, die verdediging." Het stuk is het derde in een reeks over de vraag 'Beleven we een emotionalisering van het strafrecht?'.
Het gaat er dus niet om dat hij de uitspraken niet gedaan heeft, want dat staat vast, maar of dat naar buiten had mogen worden gebracht. Dat soort informatie valt dus niet meer terug te draaien.De auteur van het artikel, historicus Henri Beunders, zegt tegen de Volkskrant dat Teeven de uitspraken wel degelijk heeft gedaan. "En hij wist dat ik dit in De Groene ging publiceren. Ook is het artikel op meerdere manieren aan hem voorgelegd. Ik heb een bevestiging dat hij het heeft ontvangen, maar hij heeft er niet op gereageerd."
De Volkskrant schrijft dat ze het uitgeschreven transcript hebben ingezien van het interview. Daarin staat de quote zelfs nog een "tikkeltje scherper", zegt de krant.
Inhoudelijk lijkt me dit een beredenering die een staatssecretaris van een rechtsstaat onwaardig is en is imho een stuk kwalijker dan de oorspronkelijke beredenering dat er bezuinigd moet worden.
Maar uiteindelijk zijn er over de bezuinigingen van de toegankelijkheid van de rechtsstaat ook flinke vraagtekens te plaatsen. Je creëert namelijk een impliciete vorm van rechtsongelijkheid als mensen, wat een vorm van klassenjustitie is.
De vereniging van strafrechtadvocaten zegt in een interview met het NRC dat ze een vermoeden hadden dat de motieven voor bezuinigingen niet alleen gestoeld waren op financiële gronden:
Hij waarschuwt voor de opkomst van plea-bargaining zoals we dat kennen uit de Verenigde Staten:„Teeven heeft met zijn uitspraken bevestigd wat veel advocaten al heel lang vermoeden: de bezuinigingen op de rechtsbijstand zijn niet alleen ingegeven door een gebrek aan geld. Het is een verkapte manier om verdachten van strafbare feiten harder te straffen.”
In mijn ogen is deze vorm van politiek bedrijven, zeker als het de rechtstaat aangaat, dus behoorlijk kwalijk. Strenger straffen door minimumstraffen kan je het over eens zijn of niet, maar als het politiek niet haalbaar is, dan heb je de democratische strijd gewoon verloren. Om het via een achterdeur alsnog verkapt in te voeren, ook nog een op een manier die de rechtsstaat ondermijnt, staat toch ver van integer en democratisch handelen.En wat zie je nu gebeuren? Steeds vaker worden zaken afgedaan buiten de rechter om. Dat zijn de zsm-zaken: zo spoedig mogelijk. In die zaken is de politie de aangever en de officier van justitie de aanklager en de rechter tegelijk. Verdachten denken: laat ik maar akkoord gaan, dan ben ik er vanaf. Alsof het om een parkeerboete gaat, terwijl ze dan ongewild een strafblad hebben. Achteraf blijkt heel vaak dat ze dan zwaarder gestraft worden dan de rechter zou hebben gedaan.”
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert