Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[ PC Upgraden ]

Pagina: 1
Acties:

• Sakray
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op hoge settings en goede FPS.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Van 400 t/m 700 ligt er echt maar net aan wat echt belangrijk is om te veranderen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk zelf dat meer ram al veel gaat helpen en waarschijnlijk een nieuwe 3D kaart.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet zozeer welke gewoon beste in prijs/kwaliteit is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moet games gewoon op High of hoger kunnen afspelen met een steady FPS.

Ga je overklokken?
Overklokken is niet nodig.

Wat verwacht je van ons?
Hey beste Tweakers, Ik heb dit PCtje nu een jaartje of 3 maar begin nu toch echt wel te merken dat hij de nieuwere AAA titles niet meer goed kan afspelen met als voorbeeld Prey die laast is uitgekomen zelfs op Medium is het geen solid 60 FPS en stuttert hij hier en daar wat erg jammer is. Ook voor de upcoming games die dit jaar uitkomen gaat dit hetzelfde probleem worden ben ik bang vandaar dat ik hier om hulp kom vragen over wat ik het beste kan aanpassen.

Ben zelf geen wizkid maar weet wel wat standaard dingetjes van PCs(bouwen) af. Als je verder nog bepaalde informatie over t systeem wilt weten beantwoord ik t graag.

Gaat hier puur om t upgraden/vervangen/mischien nieuwe PC, monitor en alle andere poespas heb ik gewoon nog.

Groetjes,
Wesley

Mijn huidige spec:
1920x1080 Resolutie
Intel Core i5-3570K @ 3.40GHz
MSI Radeon R9 290 Gaming 4G GDDR5
8GB Dual Channel DDR3 @ 799MHz
ASRock Z77 Extreme4-M (CPUSocket)
NZXT Guardian 921 Case
Sea Sonic M12II-620 Voeding
Cooler Master Hyper 212 Plus

[ Voor 12% gewijzigd door Sakray op 20-05-2017 14:19 ]

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11 19:28
Op welke resolutie speel je? En wat voor videokaart is het precies?

Verwijderd

Zou je overige specs van het systeem (merk en type van oa moederbord, cpu koeler, voeding en behuizing) willen posten.

• Julian-AMD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-02-2024

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

R9 290 heeft hij denk ik. Ja uhm, welke resolutie? voor dat bedrag zou ik een i7 3770(k) van v@a plukken en een GTX 1070.

https://www.3dmark.com/spy/21686019 - RX 6900XT 21K+

• Sakray
Bennnie schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:18:
Op welke resolutie speel je? En wat voor videokaart is het precies?
Ik speel op 1920x1080 en me AMD Software geeft gewoon AMD Radeon R9 200 series 4GB aan... Dus denk gewoon dat?
Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:33:
Zou je overige specs van het systeem (merk en type van oa moederbord, cpu koeler, voeding en behuizing) willen posten.
Dit klinkt als een gekke vraag maar is er een programma waarmee ik me moederboard type kan vinden ik zou geen idee hebben namelijk welke dat is dacht iets van MSI. Ben momenteel niet thuis dus kan niet even heel snel me PC opentrekken.
JulianI-Intel schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:39:
R9 290 heeft hij denk ik. Ja uhm, welke resolutie? voor dat bedrag zou ik een i7 3770(k) van v@a plukken en een GTX 1070.
Heeft resolutie een bepaalde impact voor welke je kaarte je moet kopen btw dan?? Aangezien iedereen erom vraagt :P En wat is v@a precies?

[ Voor 20% gewijzigd door Sakray op 19-05-2017 21:44 ]

• Julian-AMD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-02-2024

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Sakray schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:40:
[...]

Ik speel op 1920x1080 en me AMD Software geeft gewoon AMD Radeon R9 200 series 4GB aan... Dus denk gewoon dat?

[...]

Dit klinkt als een gekke vraag maar is er een programma waarmee ik me moederboard type kan vinden ik zou geen idee hebben namelijk welke dat is dacht iets van MSI. Ben momenteel niet thuis dus kan niet even heel snel me PC opentrekken.

[...]

Heeft resolutie een bepaalde impact voor welke je kaarte je moet kopen btw dan?? Aangezien iedereen erom vraagt :P En wat is v@a precies?
Ja dat heeft zeker impact, hoe hoger de resoltie hoe zwaarder het word voor je videokaart. V@A is het Vraag & Aanbod platform hier op tweakers waar je tweedehands computer componenten kunt kopen zoals bijvoorbeeld een i7 3770 of 3770k processor. hopelijk heb je hier wat aan.

https://www.3dmark.com/spy/21686019 - RX 6900XT 21K+

Verwijderd

Sakray schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:40:
[...]

R9 200 is een serie videokaarten. In geval van een 4Gb kan dat een R9 270X, R9 290 of R9 290X zijn.
[...]

Dat kan oa met Speccy echter geeft dat programma geen info over voeding en behuizing. Die zal je zelf nog even op moeten zoeken door idd de behuizing open te trekken.
[...]

Heeft resolutie een bepaalde impact voor welke je kaarte je moet kopen btw dan?? Aangezien iedereen erom vraagt
Dat heeft zeker invloed. Voor 1080P volstaat een lichtere en dus goedkopere kaart dan 1440P of 4K wil je op een beetje fatsoenlijke instellingen en framerate uit komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2017 21:54 ]

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Je zegt dat je dit wil meenemen naar je nieuwe systeem:

Intel i5-3570K @ 3.40GHz
AMD Radeon R9 200 4GB GDDR5
8GB Ram

Dan valt er weinig meer te upgraden. Je zou eventueel een tweede videokaart kunnen aansluiten, als je je oude echt wil meenemen.

Mocht je je videokaart willen upgraden kan je kijken naar:
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB
pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OC

Processor:
pricewatch: Intel Core i7-7700 Boxed
pricewatch: Intel Core i5-7500 Boxed
pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler

Extra geheugen:
pricewatch: Crucial CT8G4DFS824A (DDR4)
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16N11/8 (DDR3)

Let wel op dat er dan ook een nieuw moederbord nodig is.

• Sakray
JulianI-Intel schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:46:
[...]

Ja dat heeft zeker impact, hoe hoger de resoltie hoe zwaarder het word voor je videokaart. V@A is het Vraag & Aanbod platform hier op tweakers waar je tweedehands computer componenten kunt kopen zoals bijvoorbeeld een i7 3770 of 3770k processor. hopelijk heb je hier wat aan.
Ahzo ja en bedankt zal t zeker ff checken ook!
Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:52:
[...]

Dat kan oa met Speccy echter geeft dat programma geen info over voeding en behuizing. Die zal je zelf nog even op moeten zoeken door idd de behuizing open te trekken.
Tof programmatje inderdaad heb meteen ff de post aangepast en moederboard erbij gezet. Voeding kon ik zosnel niet ff model nummer vinden maar het is een Seasonic iig van 620w als goed is dit moet ik nog ff goed nachecken straks.
misterTweakers schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 22:34:

Intel i5-3570K @ 3.40GHz
8GB Ram

Dan valt er weinig meer te upgraden. Je zou eventueel een tweede videokaart kunnen aansluiten, als je je oude echt wil meenemen.

Ja beetje in het verkeerde stuk gezet omdat ik de text had overgenomen was meer van dit is wat ik heb en wat kan ik het beste veranderen dus weer games goed vollop te kunnen spelen. Want zoals je zei niet elke kaart past op elk moederboard weet ook niet welke van de goede kaarten wel op mijn moederboard kunnen nog of ik echt dat ook nog moet veranderen.

En trouwens over de RAM geheugen keuzes zit daar nou een merkwaardig verschil tussen welke je neemt??

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

misterTweakers schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 22:34:

Intel i5-3570K @ 3.40GHz
8GB Ram

Mocht je je videokaart willen upgraden kan je kijken naar:
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB
pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OC

Processor:
pricewatch: Intel Core i7-7700 Boxed
pricewatch: Intel Core i5-7500 Boxed
pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler

Extra geheugen:
pricewatch: Crucial CT8G4DFS824A (DDR4)
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16N11/8 (DDR3)

Sorry maar als TS een R9 290(x) heeft, is een RX580/GTX1060 gewoon geen upgrade, dat is een stap zijwaarts voor misschien 5fps meer in sommige titels. Dan zou je echt al naar een Fury (ik weet niet of die nog zo goedkoop zijn) niet meer dus of een GTX1070 moeten kijken.

Ik zou in dit geval kijken naar of een 3770k en het nog even uitzingen, en even wachten tot AMD op de markt komt met Vega en dan je keuze maken. Of je kan overstappen op Ryzen, maar ik weet niet of dat echt veel gaat toevoegen.

Het belangrijkste is dat je er achter komt welke GPU je nu echt hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door DarkBlaze op 20-05-2017 14:09 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Sakray
DarkBlaze schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 14:05:
[...]

Sorry maar als TS een R9 290(x) heeft, is een RX580/GTX1060 gewoon geen upgrade, dat is een stap zijwaarts voor misschien 5fps meer in sommige titels. Dan zou je echt al naar een Fury (ik weet niet of die nog zo goedkoop zijn) niet meer dus of een GTX1070 moeten kijken.

Ik zou in dit geval kijken naar of een 3770k en het nog even uitzingen, en even wachten tot AMD op de markt komt met Vega en dan je keuze maken. Of je kan overstappen op Ryzen, maar ik weet niet of dat echt veel gaat toevoegen.

Het belangrijkste is dat je er achter komt welke GPU je nu echt hebt.
Ja het is raar dat de AMD software zelf niet precies aangeeft welke het is maar gewoon zegt 200 series. Gelukkig herrinerde ik me dat ik alles bijna van Azerty had afgehaald en ik bekeek daar me order history eventjes en zag dus staan dat het de MSI R9 290 Gaming 4G is als dat helpt! En precies zou beetje zonde zijn als ik dadelijk een kaart aanschaf van paar honderd euro en nauwelijks verschil ga merken..

• misterTweakers
Heb je al geprobeerd je processor en videokaart te overclocken?
En misschien is het niet je videokaart, maar bijvoorbeeld je processor wat de beperkende factor is. Je zou ook naar de cpu gebruik in games kunnen kijken, en dat vergelijken met de gpu gebruik.

Want een R9 290 zou voor 1080P toch nog een prima kaart moeten zijn.

• Sakray
misterTweakers schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 14:23:
Heb je al geprobeerd je processor en videokaart te overclocken?
En misschien is het niet je videokaart, maar bijvoorbeeld je processor wat de beperkende factor is. Je zou ook naar de cpu gebruik in games kunnen kijken, en dat vergelijken met de gpu gebruik.

Want een R9 290 zou voor 1080P toch nog een prima kaart moeten zijn.
Nee zelf nog nooit lopen overclocken omdat ik daar geen verstand van heb en bang ben me apparatuur te slopen daardoor... In taskmanager merk ik vooral dat mijn Psychical Memory erg hoog ligt vaak als ik aant gamen ben en/of aant browsen gewoon en meerdere dingen open heb. CPU weet ik niet precies maar zal dat straks ff kijken hoeveel dat is volgens mij 40% ish als ik me goed herinner. Wat me wel normaal lijkt denk ik?

[ Voor 7% gewijzigd door Sakray op 20-05-2017 15:32 ]

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:51
Als deze combi in prey geen 60 fps haalt dan is er iets anders aan de hand.

http://www.pcgameshardwar...mark-Test-Review-1227151/
In bovenstaande review kun je voor de sterkte van jouw videokaart de prestaties van de gtx 970 aanhouden.

http://www.eurogamer.net/...ey-runs-beautifully-on-pc

Weet niet of je het programma MSI afterburner ( downloads: MSI Afterburner 4.3.0 ) al op je pc hebt staan maar daar kun je zeer veel nuttige informatie uithalen. Zoals de temps van je CPU, je videokaart en de VRM's op je videokaart. CPU gebruik, geheugenverbruik enz.

Speel eens prey (of andere games waarin je pc onderpresteert) met afterburner op de achtergrond en kijk eens naar de waarden voor de genoemde parameters.. Misschien dat daar iets opvallends tussenstaat.

• Sakray
Baloes schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 16:57:
Als deze combi in prey geen 60 fps haalt dan is er iets anders aan de hand.

http://www.pcgameshardwar...mark-Test-Review-1227151/
In bovenstaande review kun je voor de sterkte van jouw videokaart de prestaties van de gtx 970 aanhouden.

http://www.eurogamer.net/...ey-runs-beautifully-on-pc

Weet niet of je het programma MSI afterburner ( downloads: MSI Afterburner 4.3.0 ) al op je pc hebt staan maar daar kun je zeer veel nuttige informatie uithalen. Zoals de temps van je CPU, je videokaart en de VRM's op je videokaart. CPU gebruik, geheugenverbruik enz.

Speel eens prey (of andere games waarin je pc onderpresteert) met afterburner op de achtergrond en kijk eens naar de waarden voor de genoemde parameters.. Misschien dat daar iets opvallends tussenstaat.
Nee verre na niet speel het momenteel op medium en alsnog loopt het niet helemaal soepel... Verders weet ik dat ik Witcher 3 ook niet helemaal op max kon spelen die zat ook tusse de medium met wat sliders op high.

Ik moet nu richting werk helaas maar ik zal dit morgen middag zeker even testen mischien wat jij zegt dat ik met een heel ander probleem zit... Bedankt iig alvast!

• misterTweakers
Witcher 3 is ook heel zwaar. Dus daar is het niet zo gek als je wat settings naar beneden moet halen. Het kan zijn dat Prey (zelf geen ervaring mee) slecht geoptimaliseerd is o.i.d

Ik las net een artikel: http://www.eurogamer.net/...ey-runs-beautifully-on-pc
Waar in staat dat het zelfs op budget pc's goed te spelen zou moeten zijn.

Verwijderd

Je gpu is nog goed genoeg om high/ultra 1080p 60 fps te spelen in 99.9% van de spellen.

Je zegt zelf ook dat je vaker soms meerdere dingen open hebt. Je cpu kan nog redelijk mee maar als je meerdere dingen doet kan het al wel een '' bottleneck '' vormen omdat je 4 cores/threads hebt en gezien veelal games wel nu redelijk goed van 4 cores gebruik kunnen maken maar als je dan ook veel andere dingen op de achtergrond aanhebt de cores steeds switchen om de taken te doen.

Maar kom je dus ook bij 8 gig ddr3 als je het op 1600 of hoger hebt zou je bij meeste games genoeg moeten hebben als je niet teveel bloatware/andere dingen tegelijk doet.

Ga even bij task manager -> start-up -> en disable alles behalve windows defender ja als je andere virusscanner hebt gewoon uitzetten en windows defender gebruiken. Restart even je pc.

Als het goed is zou je totale ram gebruik in idle ( wanneer je niks doet ) tussen de 0.9-1.5 max moeten zitten, zoniet heb je erg veel bloatware op je pc staan. ( ook je cpu % zou zogoed als niks moeten doen )

• Sakray
misterTweakers schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 17:49:
Witcher 3 is ook heel zwaar. Dus daar is het niet zo gek als je wat settings naar beneden moet halen. Het kan zijn dat Prey (zelf geen ervaring mee) slecht geoptimaliseerd is o.i.d

Ik las net een artikel: http://www.eurogamer.net/...ey-runs-beautifully-on-pc
Waar in staat dat het zelfs op budget pc's goed te spelen zou moeten zijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 18:15:
Je gpu is nog goed genoeg om high/ultra 1080p 60 fps te spelen in 99.9% van de spellen.

Je zegt zelf ook dat je vaker soms meerdere dingen open hebt. Je cpu kan nog redelijk mee maar als je meerdere dingen doet kan het al wel een '' bottleneck '' vormen omdat je 4 cores/threads hebt en gezien veelal games wel nu redelijk goed van 4 cores gebruik kunnen maken maar als je dan ook veel andere dingen op de achtergrond aanhebt de cores steeds switchen om de taken te doen.

Maar kom je dus ook bij 8 gig ddr3 als je het op 1600 of hoger hebt zou je bij meeste games genoeg moeten hebben als je niet teveel bloatware/andere dingen tegelijk doet.

Ga even bij task manager -> start-up -> en disable alles behalve windows defender ja als je andere virusscanner hebt gewoon uitzetten en windows defender gebruiken. Restart even je pc.

Als het goed is zou je totale ram gebruik in idle ( wanneer je niks doet ) tussen de 0.9-1.5 max moeten zitten, zoniet heb je erg veel bloatware op je pc staan. ( ook je cpu % zou zogoed als niks moeten doen )
Nu jullie inderdaad zeggen dat ik het wel zou moeten kunnen spelen ben ik wat onderzoekjes gaan doen paar dingen die me opvallen. Mijn Physical Memory is al 30% met alleen Firefox open (Moet daarbij wel zeggen dat Firefox 420k Memory gebruik wat vrij veel lijkt ook... Heb overigs ook nooit iets open staan als ik aan het gamen ben behalve de game zelf!

Maar nu je zegt dat je CPU ook gewoon 1/2% hoort te zijn merk ik dus waar ik een probleem heb mijn CPU staat constant op 25% terwijl echt helemaal niks runned dit is niet normaal toch??

Heb eventjes lopen kijken ook en zag als ik kijk bij Resource Monitor dat svchost.exe (netsvcs) constant de 25 van de CPU in neemt? Weet iemand hier iets van af toevallig?? Is het veilig om dit programma zijn process tree gebeuren te stoppen en/of hoe kan ik dit permanent fixen?

Zou bizar zijn dat het dadelijk allemaal hier aan ligt dat mijn games niet meer zo soepel gaan.

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:23
Wat is je gpu verbruik als je pc idle staat?
Zoals hierboven aangegeven kan je dit checken met msi afterburner, of welke ikzelf fijn vind is cpuid hwmonitor.
Zelf ben ik een paar weken geleden ook bezig geweest met een bitcoinminer, welke een behoorlijke impact op je prestaties heeft.

thermal throttling zou ook nog een voor de hand liggend probleem kunnen zijn. Een 290 kan behoorlijk heet worden en zonder voldoende airflow zal die al snel terugklokken

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:51
Scvhost die 25% usage veroorzaakt.. Heb je heel misschien je windows updates op automatic staan? Bij veel mensen veroorzaakt(e) dit idd een hoog CPU usage. Het kan zomaar zijn dat wanneer je dit op manual zet (zowiezo aan te bevelen) het hoge verbruik stopt.

• Sakray
Brandonvds schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:10:
Wat is je gpu verbruik als je pc idle staat?
Zoals hierboven aangegeven kan je dit checken met msi afterburner, of welke ikzelf fijn vind is cpuid hwmonitor.
Zelf ben ik een paar weken geleden ook bezig geweest met een bitcoinminer, welke een behoorlijke impact op je prestaties heeft.

thermal throttling zou ook nog een voor de hand liggend probleem kunnen zijn. Een 290 kan behoorlijk heet worden en zonder voldoende airflow zal die al snel terugklokken
Heb beide programmas gedownload zie bij elk wel wat over de temp. staan maar waar precies moet ik nu naar kjiken voor het gebruik van de gpu zelf? :P
Baloes schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:43:
Scvhost die 25% usage veroorzaakt.. Heb je heel misschien je windows updates op automatic staan? Bij veel mensen veroorzaakt(e) dit idd een hoog CPU usage. Het kan zomaar zijn dat wanneer je dit op manual zet (zowiezo aan te bevelen) het hoge verbruik stopt.
Ja dit was idd een Windows Update ding had ff wat google searches gedaan en uiteindelijk Windows Update uitgezet en de svchost process beindigd voor nu is me CPU gewoon weer op 0% wat geweldig is nu hopen dat het ook zo blijft merk trouwens meteen een groot verschil in het spelen met Prey die ik nu wel op High kan spelen alleen nog steeds niet 100% stable op 60FPS maar wel echt vele malen beter als hiervoor al.

Zit wel over te denken om sws me ram omhoog te gooien want Firefox met wat tabs opens en een simpele game als Hearthstone ernaast trekt echt al heel veel memory. Weet alleen niet zo goed welke ik moet halen moet je bepaalde types RAM hebben voor je moederboard of kun je alle soorte RAM er gewoon op klikke?? Liefst zou ik 16GB willen als jullie goede suggesties weten die op me board passen zou ik dat erg waarderen!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:36
RAM is er om vol te pompen. Dit hoort zo. Als je 5GB aan RAM vrij hebt, en je opent Firefox (of Chrome, of wat voor webbrowser dan ook) dan gaat die browser zoveel mogelijk RAM opvreten zodat alles lekker vlot blijft. Aan leeg RAM heb je niks namelijk.
Komt je computer erachter dat er meer RAM nodig is? Dan is Windows slim genoeg om iets wat op de achtergrond draait flink in te laten leveren zodat je games meer RAM tot hun beschikking hebben. Zolang je nog geen meldingen van Windows krijgt dat je geen geheugen beschikbaar hebt, zou ik me er niet zo druk om maken.

Je kan er wel een hele hoop bij prikken zodat het grafiekje er leuker uit ziet, maar op prestaties zal het niet zoveel effect hebben. Je kan immers ook Firefox met wat tabs alles afsluiten voor je Heartstone gaat doen, toch? :P
8GB zou genoeg moeten zijn voor dit systeem. Maar als je echt meer wil: 8GB erbij prikken is niet zo duur. Kijk eens op Vraag en Aanbod hier op Tweakers.

Verder is je systeem eigenlijk nog dikke prima. Het is (imho) vrij zonde om hier aan te upgraden, zeker als je bij 1080p blijft. Op medium-high zou je hier namelijk prima 60fps mee moeten kunnen halen. Dit lijkt me dus meer een softwareprobleem :P

Een aantal dingetjes:
- Welke versie van Windows gebruik je? Ik neem aan Windows 10?
- Heeft Windows alle updates geïnstalleerd en heb je geen virussen of andere rare software rondslingeren?
- Heb je al je drivers op orde? Vooral die van je videokaart is belangrijk: http://support.amd.com/en...esktop?os=Windows+10+-+64
Ik zou je anders eens adviseren om eens een nieuwe installatie van Windows te doen om te kijken of dat verschil maakt.

En qua hardware:
- misschien kan je je processor overklokken? Dat kan qua stuttering een groot verschil maken.
- Je GPU zou je ook kunnen overklokken, al zal je daar niet enorm veel winst halen denk ik.
- ik mis een SSD in je lijstje. Heb je geen SSD? Lange toegangstijden van een harddisk kunnen ook een negatief effect hebben op gamingprestaties. Sowieso is zo'n upgrade zeer goed te combineren met een schone installatie van Windows.
- Een Freesync monitor in combinatie met je videokaart zorgt ervoor dat beelden er ook vloeiend uit zien op 50fps, of als er een dipje is naar een lagere framerate.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Sakray
Richh schreef op zondag 21 mei 2017 @ 16:17:
RAM is er om vol te pompen. Dit hoort zo. Als je 5GB aan RAM vrij hebt, en je opent Firefox (of Chrome, of wat voor webbrowser dan ook) dan gaat die browser zoveel mogelijk RAM opvreten zodat alles lekker vlot blijft. Aan leeg RAM heb je niks namelijk.
Komt je computer erachter dat er meer RAM nodig is? Dan is Windows slim genoeg om iets wat op de achtergrond draait flink in te laten leveren zodat je games meer RAM tot hun beschikking hebben. Zolang je nog geen meldingen van Windows krijgt dat je geen geheugen beschikbaar hebt, zou ik me er niet zo druk om maken.

Je kan er wel een hele hoop bij prikken zodat het grafiekje er leuker uit ziet, maar op prestaties zal het niet zoveel effect hebben. Je kan immers ook Firefox met wat tabs alles afsluiten voor je Heartstone gaat doen, toch? :P
8GB zou genoeg moeten zijn voor dit systeem. Maar als je echt meer wil: 8GB erbij prikken is niet zo duur. Kijk eens op Vraag en Aanbod hier op Tweakers.

Verder is je systeem eigenlijk nog dikke prima. Het is (imho) vrij zonde om hier aan te upgraden, zeker als je bij 1080p blijft. Op medium-high zou je hier namelijk prima 60fps mee moeten kunnen halen. Dit lijkt me dus meer een softwareprobleem :P

Een aantal dingetjes:
- Welke versie van Windows gebruik je? Ik neem aan Windows 10?
- Heeft Windows alle updates geïnstalleerd en heb je geen virussen of andere rare software rondslingeren?
- Heb je al je drivers op orde? Vooral die van je videokaart is belangrijk: http://support.amd.com/en...esktop?os=Windows+10+-+64
Ik zou je anders eens adviseren om eens een nieuwe installatie van Windows te doen om te kijken of dat verschil maakt.

En qua hardware:
- misschien kan je je processor overklokken? Dat kan qua stuttering een groot verschil maken.
- Je GPU zou je ook kunnen overklokken, al zal je daar niet enorm veel winst halen denk ik.
- ik mis een SSD in je lijstje. Heb je geen SSD? Lange toegangstijden van een harddisk kunnen ook een negatief effect hebben op gamingprestaties. Sowieso is zo'n upgrade zeer goed te combineren met een schone installatie van Windows.
- Een Freesync monitor in combinatie met je videokaart zorgt ervoor dat beelden er ook vloeiend uit zien op 50fps, of als er een dipje is naar een lagere framerate.
Nee kreeg geen meldingen ofzo idd dat het systeem RAM tekort komt maar meer als ik idd wat tabs open heb staan en hij al snel 600k aant hoggen is plus Hearthstone enzo word t wel eens traag allemaal. En om het meteen te beantwoorden die tabs met o.a. Twitch enzo staan altijd open tis heerlijk om livestreams te kijken en ondertussen ook wat weg te spelen haha.

Maar precies RAM is sws niet zo duur dus das een kleine investering ook. Heb verder alleen niet zoveel verstand van RAM compatibilities moet je bijvoorbeeld 2 van 8GB nemen of gewoon 1 van 16GB moete het bepaalde brands/types zijn die op mijn board passen of past alles er gewoon op??

Ik gebruik zelf Windows 7 64bit heb een korte tijd 10 geprobeerd maar vind die helemaal niet relaxed dus terug naar 7 gegaan weer. Video kaart is idd up to date ook zijn ook geen specifieke drivers voor de 290 maar voor de 200 series in algemeen maar dat lijkt me normaal ook toch?

Een keer een nieuwe installatie is ook geen gek idee nee al staat deze er ook net een jaartje op denk.
Overclocken heb ik nog nooit gedaan ben daar ook beetje bang mee dat ik het dadelijk kapot maak door iets foutiefs in te stellen ofzo..

Kan een freesync monitor helpen met vsync problemen en screen tearings? Daar heb ik namelijk wel nog last van soms ondanks ik vsync aan of uit zet blijft t gebeuren.. Ik heb zelf de Samsung SyncMaster P2350 momenteel.

• Richh
@Sakray wat was er precies mis met Windows 10? Het is zo'n beetje hetzelfde allemaal.... maar ietsjepietsje sneller in games. Zeker met de game mode die er tegenwoordig in zit.

Ik heb zelf een random 8GB stick met een random 4GB stick gecombineerd, meestal werkt het gewoon zonder problemen. Wil je het 100% zeker weten, dan moet je het typenummer van je geheugenreepje vinden, googlen naar de snelheid en de timings en een gelijkwaardig reepje vinden :P

Freesync lost inderdaad alle tearing en dergelijke op. Let wel, het werkt alleen op een AMD-videokaart. Maar nogmaals, wat je omschrijft ga je (denk ik) niet oplossen met andere hardware of meer geheugen. Het klinkt als een softwareprobleem dus ik zou eerst eens een schone Windows 10 installatie proberen.

Heb je al een SSD?

• Sakray
Richh schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:17:
@Sakray wat was er precies mis met Windows 10? Het is zo'n beetje hetzelfde allemaal.... maar ietsjepietsje sneller in games. Zeker met de game mode die er tegenwoordig in zit.

Ik heb zelf een random 8GB stick met een random 4GB stick gecombineerd, meestal werkt het gewoon zonder problemen. Wil je het 100% zeker weten, dan moet je het typenummer van je geheugenreepje vinden, googlen naar de snelheid en de timings en een gelijkwaardig reepje vinden :P

Freesync lost inderdaad alle tearing en dergelijke op. Let wel, het werkt alleen op een AMD-videokaart. Maar nogmaals, wat je omschrijft ga je (denk ik) niet oplossen met andere hardware of meer geheugen. Het klinkt als een softwareprobleem dus ik zou eerst eens een schone Windows 10 installatie proberen.

Heb je al een SSD?
Welke game mode zit erin nu dan?? En in het begin had ik nogal veel crash problemen met 10 dus was snel weer naar 7 terug gegaan. Ook toen ik destijds de vergelijkingen bekeek tussen 7 en 10 in gamen was het verschil vrij nihil sure W10 heeft DX12 maar welke games maken daar nou echt gebruik van momenteel? Denk in de loop van jaren zal W10 het standaard worden. Maar dit is alweer ff terug mischien dat W10 nu wel wat lekkerder loopt allemaal.

Hmm das wel interesant van die Freesync monitors ja beetje jammer dat het alleen op AMD kaarten werkt zou wel op mijn huidige kaart kunnen werken toch Radeon hoort bij AMD?

Gebruik geen SSD verder nee maar dat verhelpt ook niet het geheugen probleem met tabs+games open :P snellere windows opstart heb ik nou ook niet echt nodig. Maar zal eens kijken of ik aan een W10 Home kan komen weer mischien dat een clean install weer veel kan doen ook.

• Richh
@Sakray heb je de oorzaak van die crashes ook opgezocht? Windows 10 is net zo stabiel, als er veel crashes waren zal ik de oorzaak daarvan eerder leggen bij je hardware of wellicht een mislukte installatie.

Radeon is AMD.

SSD's gaan veel verder dan alleen een snelle Windows start. Je hele systeem word er veel vlotter van :) als je daar eenmaal gewend aan bent wil je echt niet meer terug. Het zou ook kunnen zijn dat een game te lang moet wachten op data van je harddisk, wat resulteert in een framedrop. Windows vanaf je SSD en je games vanaf een HDD lost dat probleem op.

Ik zou je een SSD adviseren om en schone Win10 installatie op te zetten. Mocht je van een beetje klooien houden: download de ISO bij Microsoft zelf en haal een installatiekey via steamkeysites om 'm te activeren, dan ben je voor 10-20 euro klaar.
Ik denk dat dat een positief effect op je gameprestaties moet hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door Richh op 23-05-2017 14:05 ]

• Sakray
Richh schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 14:02:
@Sakray heb je de oorzaak van die crashes ook opgezocht? Windows 10 is net zo stabiel, als er veel crashes waren zal ik de oorzaak daarvan eerder leggen bij je hardware of wellicht een mislukte installatie.

Radeon is AMD.

SSD's gaan veel verder dan alleen een snelle Windows start. Je hele systeem word er veel vlotter van :) als je daar eenmaal gewend aan bent wil je echt niet meer terug. Het zou ook kunnen zijn dat een game te lang moet wachten op data van je harddisk, wat resulteert in een framedrop. Windows vanaf je SSD en je games vanaf een HDD lost dat probleem op.

Ik zou je een SSD adviseren om en schone Win10 installatie op te zetten. Mocht je van een beetje klooien houden: download de ISO bij Microsoft zelf en haal een installatiekey via steamkeysites om 'm te activeren, dan ben je voor 10-20 euro klaar.
Ik denk dat dat een positief effect op je gameprestaties moet hebben.
Mischien dat het aan de installatie lag zou best kunnen hoor had destijds ook een torrented W10 wellicht dat het daar aan lag.

SSD is toch ook puur voor je windows vlotter te laten lopen niet zozeer games (Tenzij je ze op de SSD zet maar die zijn vaak al zo klein)

Had eventjes lopen zoeken naar een W10 key zijn idd erg cheap ook maar meteen een gekocht en morgen ff clean install doen kijken of het allemaal net wat soepelle loopt.

Blijf wel met me RAM probleempje zitten aangezien ik zal blijven multitasken met meerdere dingen. Vroeg me alleen iets af ook heb er dus nu 2x 4GB strips in zitten stel dat ik nu naar 16GB wil wat is dan beter 1 strip van 16GB of 2x 8GB?? Heb dat nooit helemaal begrepen. En heb je mischien aanraders ook?

• Richh
Gezien je pagefile stras op je SSD te vinden is zal RAMtekort je al minder dwars zitten.

Wil je een specifiek advies, dan moet je exact het typenummer van je RAM-stick weten, ofwel de snelheid en de timings.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Wat betreft DDR3, de limiet zit op 8GB per DIMM (daarom ook max 32GB).
Zie http://www.asrock.com/mb/...me4-M/?cat=Specifications

Ik zou of gewoon nog een keer 2x4 van het zelfde type ram kopen, of nu 2x8 nieuw en het oude er uit halen (het mixen van verschillende soorten wil nog wel eens problemen geven)

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Sakray
DarkBlaze schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 15:21:
Wat betreft DDR3, de limiet zit op 8GB per DIMM (daarom ook max 32GB).
Zie http://www.asrock.com/mb/...me4-M/?cat=Specifications

Ik zou of gewoon nog een keer 2x4 van het zelfde type ram kopen, of nu 2x8 nieuw en het oude er uit halen (het mixen van verschillende soorten wil nog wel eens problemen geven)
Ja wilde sowieso het oude eruit halen en goed dat je laat zien van het moederboard idd dus ik kan in princiepe alleen DDR3s erin steken met max 8GB per strip?

En hoe zat het nou precies met meer strips hebben betekent dat dat het alsnog trager is dan een enkele en maakt DDR3 of DDR4 veel uit?
Pagina: 1