Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Lurk al lange tijd mee hier, ook in de fora. Omdat Tweakers intelligent overkomen hoop ik dat jullie me kunnen helpen met het volgende, al heeft het weinig met computers te maken :P

Ik ben bezig met mijn masterscriptie. Vooral kwalitatief onderzoek, dus her en der heb ik quotes (o.a. van Facebook posts) om zaken te verduidelijken of causatie aan te tonen etc.

Zo lang ik consequent ben in de schrijfstijl is het goed, er zijn geen strikte eisen als APA bijvoorbeeld. Maar ik zit een beetje met het volgende. Sommige stukken die ik quote komen van lange FB posts. Is er een manier om duidelijk te maken dat de oorspronkelijke post langer is dan mijn quote? Ik kan het in de inleidende tekst natuurlijk aangeven, maar dat wordt wat vervelend lezen als ik bij elke quote ga zeggen dat het maar een stukje is. Eigenlijk is mijn vraag: kan ik op het einde van een quote (en vóór de bronvermelding) [...] neerzetten om aan te geven dat het stuk nog doorloopt? Of is er een andere gangbare manier om duidelijk te maken dat ik maar een klein stukje van een heel verhaal heb gequote?

Bij het quoten van nieuwsartikelen is het evident dat je maar een stukje pakt, maar bij Facebook posts ligt dat wat anders. Sommige posts zijn vier woorden, anderen zijn meerdere A4's lang. Nu kap ik de quotes af na enkele zinnen (is prima), maar dat betekent dat ik dus in m'n inleiding/conclusie van de quote zaken aanhaal die niet uit die quote blijken, maar wel uit de post. Met een [...] op het einde van de quote denk ik duidelijker aan te kunnen geven dat ik er niks 'bij verzin'.

Dit moest een kort vraagje worden, excuus. :')

Tl;dr --> hoe kan ik simpel aangeven dat een quote maar een stukje is van de hele post? Kan ik [...] op het eind zetten, of [post continues] bijvoorbeeld?

Beste antwoord (via Verwijderd op 19-05-2017 19:22)

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 11:48 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:44:
Nu kap ik de quotes af na enkele zinnen (is prima), maar dat betekent dat ik dus in m'n inleiding/conclusie van de quote zaken aanhaal die niet uit die quote blijken, maar wel uit de post.
Dat moet je helemaal niet doen? Je moet de relevante delen overnemen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:48:
[...]

Dat moet je helemaal niet doen? Je moet de relevante delen overnemen.
Ben ik helemaal met je eens, maar ik kan niet complete lappen tekst gaan quoten. Verder heb ik een redelijk grote sample, dus ik quote lang niet alle relevante posts. Enige wat ik quote zijn stukken die echt iets verduidelijken, toelichten, of causatie aantonen. Wat ik wil voorkomen is de indruk scheppen dat ik o.b.v. die (ogenschijnlijk) kleine posts/quotes hele verhalen vertel. Ik gebruik alle data, alles is gecodeerd etc., maar ik haal gewoon kleine stukjes aan als dat iets toevoegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 09:43
De gangbare manier is volgens mij als volgt.

"Ik heb iets te vertellen ... en dat is mijn conclusie"

De ... vullen de rest van de quote op. Zodoende maak je het geheel af, en laat je goed zien dat er een begin en eind is. Als het mogelijk is te quoten mét de zinnige informatie kan dat natuurlijk ook. Dan laat je de ... pas beginnen ná de nuttige informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:51:
[...]

Ben ik helemaal met je eens, maar ik kan niet complete lappen tekst gaan quoten. Verder heb ik een redelijk grote sample, dus ik quote lang niet alle relevante posts. Enige wat ik quote zijn stukken die echt iets verduidelijken, toelichten, of causatie aantonen. Wat ik wil voorkomen is de indruk scheppen dat ik o.b.v. die (ogenschijnlijk) kleine posts/quotes hele verhalen vertel. Ik gebruik alle data, alles is gecodeerd etc., maar ik haal gewoon kleine stukjes aan als dat iets toevoegt.
De stukken in een quote die niet relevant zijn, laat je weg. Maar alle stukken waar je aan refereert moeten imo in je tekst terug te vinden zijn, of op z'n minst in een bronvermelding (maar dat is tricky met facebook e.d.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf vind ik [...] inderdaad het duidelijkst. Losse punten kunnen nog als onderdeel van de quote gezien worden, met [...] is dat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Powergrim schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:54:
De gangbare manier is volgens mij als volgt.

"Ik heb iets te vertellen ... en dat is mijn conclusie"

De ... vullen de rest van de quote op. Zodoende maak je het geheel af, en laat je goed zien dat er een begin en eind is. Als het mogelijk is te quoten mét de zinnige informatie kan dat natuurlijk ook. Dan laat je de ... pas beginnen ná de nuttige informatie.
Juist, maar ik heb altijd de indruk gehad dat ... of [...] alleen gebruikt worden als je iets halverwege de quote weglaat. Als voorbeeld, iemand heeft een lang verhaal gepost. Hij vertelt dat hij naar de TV keek, ergens van schrok, iets ging doen, om een bepaalde reden, en hoe dat uitpakt. Ik parafraseer zelf zijn post om wat context te geven. Maar de echte causaliteit wil ik 'bewijzen' door de 1e paar zinnen van de post te quoten, dus bijvoorbeeld:

Klaasje, een man uit Eendam van 24 jaar oud, werkt in een slagerij en houdt van eieren. Op Facebook beschreef hij de dag dat hij naar Donald Duck keek op een kinderkanaal. Uit zijn verhaal blijkt dat hij het dierenmishandeling vindt. Dat niet alleen, maar hij vindt het vooral dierenmishandeling omdat hij de show vergelijkt met zijn eigen baan:

"Wat ik nou toch zag! Duck op TV, vreselijk. Ik vind het erg omdat ik de slagerij werk!" (Klaasje, 2017).

Wat ik bedoel: nu geef ik de indruk dat z'n post maar twee zinnen lang was, terwijl hij eigenlijk een heel lang verhaal hield. Op basis van dat lange verhaal schreef ik m'n inleiding, maar dat volgt niet logisch uit de quote. Het is niet zozeer een fout of een ramp, maar ik vroeg me af of ik op e.o.a. manier helderder kan uitleggen dat z'n post langer was dan m'n quote. Dat kan ik natuurlijk gewoon in de tekst vermelden ("Klaasje begon zijn post met..."), maar ik houd de tekst het liefst kort en krachtig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2017 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 21:06
CyBeR schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:00:
[...]

De stukken in een quote die niet relevant zijn, laat je weg. Maar alle stukken waar je aan refereert moeten imo in je tekst terug te vinden zijn, of op z'n minst in een bronvermelding (maar dat is tricky met facebook e.d.)
Of je mikt alle stukken in volledigheid in een bijlage (imho zit er met een vluchtige internetbron die ook nog beperkt toegankelijk is (je moet immers lid zijn van de club) niet veel anders op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 11:48 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:00:
[...]

Uiteindelijk zullen alle bronnen inderdaad in de bibliografie terechtkomen. Maar ik trianguleer verschillende bronnen (fb posts, nieuwsartikelen, youtube) van dezelfde persoon, maak op basis daarvan "biografieën", en dan quote ik dus eventueel korte stukjes die echt iets toevoegen. Omdat ik biografieën creeër m.b.v. verschillende bronnen ga ik niet in de tekst alle bronnen benoemen, dat hoeft gelukkig ook niet. Dataset moet sowieso worden meegeleverd uiteindelijk, dus het kan wel geverifieerd worden. M'n vraag zit 'm vooral in hoe ik eventueel extra duidelijkheid kan scheppen dat een specifieke post langer is dan wat ik citeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Juist, zoiets had ik in gedachten. Maar mag dat eigenlijk, beginnen en/of eindigen met [...]?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Sowieso moet je niet quoten maar er zelf iets van maken, met bronvermelding. Quotes moet je alleen beperken voor die gevallen waar het echt niet anders kan, of het uitzonderlijk mooi is geschreven.

Dus: "To be or not to be" is een quote. Ik las op Tweakers: "Omdat Tweakers intelligent overkomen hoop ik dat jullie me kunnen helpen met het volgende, al heeft het weinig met computers te maken" ga je niet quoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RemcoDelft schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:08:
Sowieso moet je niet quoten maar er zelf iets van maken, met bronvermelding. Quotes moet je alleen beperken voor die gevallen waar het echt niet anders kan, of het uitzonderlijk mooi is geschreven.

Dus: "To be or not to be" is een quote. Ik las op Tweakers: "Omdat Tweakers intelligent overkomen hoop ik dat jullie me kunnen helpen met het volgende, al heeft het weinig met computers te maken" ga je niet quoten.
Ik quote ook lang niet alles gelukkig. Maar soms is het nodig om causatie aan te duiden. In mijn voorbeeld van Donald Duck draait het om de relatie werken in een slagerij <-> tv dierenmishandeling vinden. De eenvoudigste manier om de causaliteit/verband tussen die twee te tonen is om gewoon die persoon te quoten: hij zegt dat het verband houdt, dus dan geloof ik dat. Als ik hem niet quote dan rijst al vlug de vraag: hoe zegt hij dat? Of heb je dat zelf zo geïnterpreteerd?

En daar komt bij dat ik quotes tegen elkaar afzet en/of vergelijk op bepaalde punten. Zonder quotes werkt dat niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2017 19:16 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 21:06
Je gaat misschien wel wat erg vrij om met quoten. En uit het quoten zelf blijkt geen causatie, die conclusie trek jij en zul je wat mij betreft moeten uitschrijven. Dus iets in de richting van:
In het begin van zijn facebook post (bronvermelding, vermelding bijlage) stelt Klaasje zich op het standpunt "Quote van Klaasje". Dit wordt versterkt doordat klaasje er in de tweede alinea aan toevoegd: "Versterkende quote". Echter in de slotregel spreekt Klaasje zich zelf tegen door te beweren "tegen sprekende quote".

En vervolgens kun je je deel conclusie trekken eventueel ondersteund met literatuur.
Maar ik zou het dus gewoon netjes uitschrijven als een samenhangend betoog.
Pagina: 1