Mag een total loss auto nog de weg op?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:46
Een vriend van mij heeft een ongeluk met zijn auto gehad; er is iemand achterop bij hem gereden en de auto is inmiddels nagekeken door een schade-expert. De schade is hoger dan de dagwaarde en de auto is dus helaas total loss verklaard.
Hij krijgt de dagwaarde (laten we zeggen, 2000 euro) en de auto werd ter opbod te koop gezet.
Er werd maar 200 euro op geboden en hij heeft er voor gekozen de auto te houden. Hij krijgt dus 1800 euro van de verzekering en daarnaast de auto.

Volgens de garage waar hij hem naartoe heeft gebracht, hoeft er in principe alleen maar voor gezorgd te worden dat het kentekenlampje weer werkt en dat een deel van de bumper dat nu uitsteekt weg wordt gehaald en dat alles netjes vastzit.

Ondanks dat de garage dit zegt, blijft het een beetje een onduidelijk/grijs gebied-verhaal of hij nu gewoon met de auto de weg op mag en met de resultaten via Google komt er ook geen simpele ja of nee uit.
Normaal gesproken doen mensen hun auto weg, ontvangen ze die 2000 euro en hopelijk kunnen ze dan een minstens even goede auto kopen. Hij heeft de auto dus gehouden en het is een beetje onduidelijk waar het nu op neer komt. Wat mag wel/niet?

Wellicht belangrijke info:
-Het kenteken is niet ingevorderd
-De APK is officieel nog geldig tot maart 2018.
-Er staat geen WOK-status op het voertuig

Zo ongeveer de vragen:
Moet de auto opnieuw APK-gekeurd worden? (lijkt me sowieso verstandig)
Is de auto gewoon verzekerd?
En de hoofdvraag: Kan hij wettelijk gesproken zonder problemen de weg op? Oftewel; is het 'een auto met een deuk'?
Stel hij krijgt nu weer een aanrijding. Is de bestaande schade achterop dan een probleem (voor de verzekering)?

:D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 597256

Als er geen wok melding bekend is, mag je gewoon verder rijden met de auto. heb je een foto van de schade? dan kunnen de experts hier kijken als het nog makkelijk en goedkoop te repareren is. als er echt veel blik schade is dan is het meesal einde verhaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Er zit een verschil tussen economisch en technisch total loss. Als het technisch niet een total loss is dan verwacht ik geen gezeur (met de nadruk op verwacht).

Je kan ook altijd ff de verzekering bellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 597256

S_Chief schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:44:
Er zit een verschil tussen economisch en technisch total loss. Als het technisch niet een total loss is dan verwacht ik geen gezeur (met de nadruk op verwacht).

Je kan ook altijd ff de verzekering bellen..
Precies, meestal is een reparatie gewoon te duur om het voertuig in goede staat terug te krijgen. dan is het economische schade. als je het niet erg vind dat er hier en daar een krasje of deukje zit ben je meestal veel goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 09:24

PromWarMachine

Forsaken Archer

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden, maar als er per opbod €200 is geboden, dan is er in ieder geval meer te zien dan 'een krasje en een deukje' hoor.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik verwacht dat de getallen fictief zijn ("laten we zeggen"). En zelfs voor 200 euro kan er een prima auto worden gekocht met lichte schade, maar als het geen populair ding is hebben opkopers weinig zin om er veel geld voor te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:36

JdM

Humbled

Geen WOK is geen probleem. Je auto moet wel aan de APK eisen voldoen en dat is in principe je eigen verantwoordelijkheid. Als daaraan na eventuele reparatie getwijfeld wordt, kun je hem altijd ter keuring aanbieden bij een garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

Zolang de deuren en achterklep nog sluiten (WOK), en er geen scherpe delen uitsteken en alle verlichting nog werkt (APK), kan je dr gewoon mee rijden.

[ Voor 11% gewijzigd door AlexanderB op 19-05-2017 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
Zoals gezegd, zonder WOK status mag je er de weg mee op (behoudens inderdaad geen uitstekende delen, verlichting oké, noem maar op).
Als je de auto aanbiedt voor een APK-keuring en hij wordt afgekeurd - ook op iets wat de veiligheid niet meteen ten nadele komt! - wordt die afkeuring wel óók ingeschreven, IIRC. Je riskeert met een daadwerkelijke APK dan ook dat je om een opeenstapeling van knulligheden 10 maanden midner van de auto gebruik maken kunt.

zorg dan ook dat je bij de garage duidelijk maakt dat je eerst wil laten keuren óf de auto door de APK heen zou komen (IIRC ook de gebruikelijke praktijk, maar voor jou extra relevant).

Overigens mbt de stelling dat er vast wel iets ernstigs mis moet zijn bij >€2000 reparatiekosten: dat hangt héél erg van de auto af. Bij een auto waar de onderdelen wat duurder zijn (oudere wat luxere auto's, dagwaarde laag, onderdelenprijs hóóóóg) hoeft dat heel niet zo te zijn.

Bumper vervangen, achterklep uitdeuken/vervangen, nog een paar andere stukjes plaatwerk uitdeuken/vervangen, en de hele zwik weer in de oorspronkelijke kleur spuiten kan fluitend de €2000 overstijgen - helemaal omdat die schade-experts taxeren op basis van herstel bij een redelijk doorsnee, fatsoenlijke garage, niet de handige harry om de hoek die het "goed genoeg" doet voor nog niet half het geld.

Afgezien van dat alles, zouden we wat fotootjes natuurlijk erg waarderen - en misschien kunnen we er zelfs wat meer over zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Als de auto door een APK keurmeester wordt nagekeken en hij meldt hem niet af, dan kunnen de resterende maanden gewoon nog geldig blijven. Of je zoiets moet willen is een tweede, maar een auto waarop nog x maanden keuring zit hoeft door een APK keurmeester niet verplicht te worden afgemeld in het systeem, het is maar hoe je hem vraagt of hij de auto wil controleren.
Ik zou voor die 25 euro niet de "experts" op GoT laten meekijken, maar gewoon een echte APK keurmeester indien er mogelijk sprake is van een onveilige situatie, of bij twijfel daaraan.

[ Voor 5% gewijzigd door JdM op 19-05-2017 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-05 23:30
Is er alleen blikschade of is er meer aan de hand? Bij een paar deukjes zou ik me niet zoveel zorgen maken, maar het kan ook zijn dat er echt onderhuids iets is aangetast zoals de constructie, kreukelzone, etc. Dat lijkt me niet echt meer veilig dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Snelle reacties, nice :>

De foto (Een Fiat Punto uit 2003):
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/b4h6fgbtddiqx.jpg
Grotere foto

Ik quote even niet iedereen apart, want dan wordt het een hele lange post:
-Uit de reactie van de verzekeraar blijkt dat de auto nog gewoon verzekerd is.
-Uit de reactie van de schade-expert halen we dat de auto economisch total loss is verklaard.
-De achterklep is dicht. Verwachting is dat ie niet meer dicht gaat wanneer we hem zouden open forceren, maar hij hoeft ook niet (meer) per se open.
-Het bedrag van de dagwaarde is fictief om eventuele berekeningen makkelijk te houden, maar het komt ongeveer op 2000euro neer. 200 euro was het daadwerkelijke bod.
-Omdat het wrakbod slechts 200 euro was heeft hij ervoor gekozen de auto te houden zodat hij op zijn gemak een andere auto uit kan zoeken en ondertussen gewoon kan rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door KoffieNT op 19-05-2017 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ik gok dat je meer problemen kunt verwachten als je nog eens een klap achterop krijgt. De structuren die er zitten om dat op te vangen hebben hun beste tijd wellicht wel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 17:33:
Ik gok dat je meer problemen kunt verwachten als je nog eens een klap achterop krijgt. De structuren die er zitten om dat op te vangen hebben hun beste tijd wel gehad.
Het is echt onmogelijk om vanaf een deze foto de kreukelzone te beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
Tja, als hij nog een keer hard wordt aangereden zal de auto inderdaad wel onbruikbaar worden. De kans hard genoeg te worden aangereden dat de auto in deze staat zoveel verder zou opvouwen dan voorheen dat je er (meer) letsel aan over houden zou lijkt me extreem gering. Écht hard van achter aangereden worden is sowieso al zeldzaam en als het echt hard genoeg is gaat ook een fonkelnieuwe punto je niet redden.

With ^^ overigens; een garagebedrijf kan je meer vertellen over de veiligheid van de auto, en als die zeggen stukje bumper weg, lampje fiksen, veel plezier - blijf er lekker mee rijden. Hell, ik zou er waarschijnlijk vrolijk nog tot volgend jaar mee blijven rijden (but that's me :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

JdM schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 17:36:
Het is echt onmogelijk om vanaf een foto de kreukelzone te beoordelen.
Joh :+

Ik geef dan ook aan dat het iets is waar je voor op moet passen ;) Je zou niet de eerste zijn die daar nat mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
KoffieNT schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:42:
Stel hij krijgt nu weer een aanrijding. Is de bestaande schade achterop dan een probleem (voor de verzekering)?
De dagwaarde is nu 200 euro, als de voorkant morgen in puin wordt gereden krijgt-ie dus niet nogmaals 2000 euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het probleem bij economisch total loss is simpel, nieuwprijs. Herstel wordt altijd gedaan met nieuwe onderdelen, terwijl een beetje hobbyist met wat sloop materiaal dit voor een fractie van de prijs kan doen.

Als ik zo snel kijk naar die foto, MITS carrosserie niet is aangetast (daar zit je grootste probleem), is het kwestie van nieuwe achterklep en bumber van de sloop (100-200 max) en je bent al 'cosmetisch' een heel eind.

Belangrijkste blijft, laat hem goed nakijken of de structuur van de auto nog goed is. Als het puur plaatwerk is, kan je dat aanzienlijk goedkoper afwikkelen. Als er maar iets aan de ophanging/kreukelzone/carrosserie mis is, is het gewoon niet veilig (betekend niet dat het niet mag).

Mijn Peugeot 306 uit 1996 heeft een aanhanger in de zijkant gehad, amper 5km/h, maar een streep van achterdeur tot wielkap. Offerte? 2250 euro, op een auto die ik heb gekocht voor 1100 euro. De deuren waren het niet waard te worden uitgedeukt, wielkap vervangen, zijspiegel vervangen en compleet herspuiten in juiste kleur. Uiteindelijk in Assen een garage gevonden die 2 daagjes de sloop is afgegaan, 650 euro armer en buiten ~4% kleurverschil naar de motorkap was ik klaar.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dergelijke klap heeft onze vorige auto ook gehad. Reken dr maar op dat de bodemplaat is verbogen, kreukelzone zit onder de mat in de kofferbak, kijk daar maar eens. Daar zit meestal ook de tank, dus dat is ook effe een dingetje.
Mag het wettelijk: zolang het administratief in orde is (wok, apk geldig, apk punten ok) dan ja. Is het verstandig: I doubt it.

Dat je zo weinig terugkrijgt komt ws doordat het een oudere auto is, minder courant model, weinig vraag naar slooponderdelen want sowieso al goedkope onderdelen nieuw.
Die van ons werd destijds opgekocht door https://www.schadeautos.n...o-s-Tilburg/Tilburg-NL/51
Wellicht kun je daar nog iets mee. Het is ook maar net wie er naar komt kijken natuurlijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasarica
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:47
Mag een total loss auto nog de weg op?
Jouw vriend mag gewoon de weg op als de auto economisch Total Loss (want kenteken is niet ingevorderd) is. Wat er gebeurd is, is dat hij een verzekerd bedrag krijgt uitgekeerd met behoud van "wrak". De auto blijft verzekerd, is nog steeds opgenomen in het ketekenregister (= kentekenbewijs niet ingevorderd).

Het enige is dat op moment de auto weer slachtoffer is van een ongeval er 0,niets meer wordt uitgekeerd.

APK is en blijft gewoon geldig tot huidige afloopdatum.

[ Voor 5% gewijzigd door pasarica op 19-05-2017 18:14 ]

Niet gehinderd door enige kennis van zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
En een auto recht trekken stelt ook niet zoveel voor. Ooit een BMW E39 van 1998 recht getrokken. Die was met ca 80km/h het kanaal in gereden en tegen een houten staander tot stilstand gebracht. Heb meer werk gehad aan de elektronica te fixen dan aan de WOK af te handelen.

En de auto rijdt nog steeds naar tevredenheid bij een BMW liefhebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

pasarica schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:10:
[...]

Het enige is dat op moment de auto weer slachtoffer is van een ongeval er 0,niets meer wordt uitgekeerd.
[...]
Jawel hoor, waarschijnlijk ergens in de trand van 200 euro ;) (maar afhankelijk van het geldende eigen risico kom je dan uit op netto gemiddeld 50 euro denk ik)

[ Voor 14% gewijzigd door JdM op 19-05-2017 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 21:09

DaWaN

'r you wicked ??

sugarlee89 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:12:
En een auto recht trekken stelt ook niet zoveel voor. Ooit een BMW E39 van 1998 recht getrokken. Die was met ca 80km/h het kanaal in gereden en tegen een houten staander tot stilstand gebracht. Heb meer werk gehad aan de elektronica te fixen dan aan de WOK af te handelen.

En de auto rijdt nog steeds naar tevredenheid bij een BMW liefhebber.
Dat hangt heel erg van de schade af.

Wij hebben twee jaar terug een Renault Twingo gehad met vergelijkbare schade als de Punto hierboven. Die auto was min of meer vanaf de achterbumper tot aan de B stijl helemaal krom. Dat zag je in eerste instantie niet echt.
Om die recht te krijgen moest de complete reservewielbak samen met één zijscherm eruit. Daar is zomaar een uur of 50 ingegaan. Omdat je het zelf doet nog wel grappig, maar zoiets laten doen op een auto van een dagwaarde 2000 euro is totaal niet interessant meer.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
DaWaN schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:30:
[...]

Dat hangt heel erg van de schade af.

Wij hebben twee jaar terug een Renault Twingo gehad met vergelijkbare schade als de Punto hierboven. Die auto was min of meer vanaf de achterbumper tot aan de B stijl helemaal krom. Dat zag je in eerste instantie niet echt.
Om die recht te krijgen moest de complete reservewielbak samen met één zijscherm eruit. Daar is zomaar een uur of 50 ingegaan. Omdat je het zelf doet nog wel grappig, maar zoiets laten doen op een auto van een dagwaarde 2000 euro is totaal niet interessant meer.
Je moet wel commercieel blijven, ik kocht de BMW in 2001 en die wagen was voor een normale sterveling zoals ik niet te betalen, ondanks dat die 'al' 3 jaar oud was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
KoffieNT schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 17:31:
Ik quote even niet iedereen apart, want dan wordt het een hele lange post:
-Uit de reactie van de verzekeraar blijkt dat de auto nog gewoon verzekerd is.
Hij is ook gewoon verzekerd. Echter een van de clausules zal ongetwijfeld zijn dat de auto ook daadwerkelijk mag rijden om verzekerd te zijn.
-Omdat het wrakbod slechts 200 euro was heeft hij ervoor gekozen de auto te houden zodat hij op zijn gemak een andere auto uit kan zoeken en ondertussen gewoon kan rijden.
Advies: Laat de scherpe delen fixen. Als je nu een fietser of voetganger achterop krijgt, dan heb je een heel groot probleem. Laat een schadehersteller er gewoon een paar honderd euro in steken zodat je geen gezeik krijgt iemand zich verwondt aan de schade.

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 19-05-2017 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Hier staat in ieder geval dat je een auto opnieuw moet laten keuren na een aanrijding:
https://www.rijksoverheid...eschadigde-auto-de-weg-op

Ik wilde het even verifiëren, maar ik dacht al wel dat de auto opnieuw gekeurd moet worden. Wat ik wel logisch vindt, want je kunt niet gaan rijden als je niet zeker weet of er schade aan bepaalde kritieke delen van de auto is. Blikschade en cosmetische schade lijkt me niet zo'n probleem, maar bijvoorbeeld een kromme as of scheve rem kunnen heel gevaarlijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:13
712641 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:16:
Hier staat in ieder geval dat je een auto opnieuw moet laten keuren na een aanrijding:
https://www.rijksoverheid...eschadigde-auto-de-weg-op

Ik wilde het even verifiëren, maar ik dacht al wel dat de auto opnieuw gekeurd moet worden. Wat ik wel logisch vindt, want je kunt niet gaan rijden als je niet zeker weet of er schade aan bepaalde kritieke delen van de auto is. Blikschade en cosmetische schade lijkt me niet zo'n probleem, maar bijvoorbeeld een kromme as of scheve rem kunnen heel gevaarlijk worden.
In jouw link wordt juist weer naar de wok-status verwezen, en dat een schade expert die ook kan aanmelden bij de rdw als hij dat nodig vindt.

In dit geval heeft de expert dat niet gedaan, en zeggen zowel de garage als de verzekeraar dat hij er de weg weer mee op mag...
Ik zou wel het een en ander laten checken, kijken pf je hem zover uit elkaar kan trekken dat de klep weer open en dicht kan, en een bumper van de sloop halen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Wild Chocolate schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:29:
[...]

In jouw link wordt juist weer naar de wok-status verwezen, en dat een schade expert die ook kan aanmelden bij de rdw als hij dat nodig vindt.

In dit geval heeft de expert dat niet gedaan, en zeggen zowel de garage als de verzekeraar dat hij er de weg weer mee op mag...
Ik zou wel het een en ander laten checken, kijken pf je hem zover uit elkaar kan trekken dat de klep weer open en dicht kan, en een bumper van de sloop halen.
Het gaat om RDW-keuring. Dat is blijkbaar iets anders dan reguliere keuring...

[ Voor 13% gewijzigd door 712641 op 19-05-2017 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:13
712641 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:32:
[...]

Er staat volgens mij nadrukkelijk dat je het altijd moet, maar dat de signalering in het register de keuring dwingend maakt.
Dus volgens jou is het altijd verplicht, maar als hij wok geregistreerd wordt, is het verplichterder :+

Dus elke auto die bij een schade hersteller is gerepareerd, moet eerst nog gekeurd worden door de rdw?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Wild Chocolate schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:35:
[...]

Dus volgens jou is het altijd verplicht, maar als hij wok geregistreerd wordt, is het verplichterder :+

Dus elke auto die bij een schade hersteller is gerepareerd, moet eerst nog gekeurd worden door de rdw?
Zie boven...

RDW en keuring bij de garage zijn blijkbaar aparte dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
712641 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:16:
Blikschade en cosmetische schade lijkt me niet zo'n probleem, maar bijvoorbeeld een kromme as of scheve rem kunnen heel gevaarlijk worden.
Blikschade kan een heel groot probleem zijn. Je mag namelijk niet rijden met scherpe uitstekende delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

@Trommelrem Ik bedoelde deuken, niet allerlei uitstekend delen.

[ Voor 63% gewijzigd door 712641 op 19-05-2017 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat zeer zeker. RDW kijkt het ding van top tot teen na. Garage kijkt naar een hoop punten die ze bij een beurt en een APK zouden meepakken, maar van schades hebben ze een stuk minder verstand. De RDW echter wel :)

Even wat linkjes gevolgd, en va de site van de RDW: https://www.rdw.nl/Partic...tuig-weer-de-weg-op-.aspx
​Bij een aanrijding met schade wordt een melding in het RDW-kentekenregister gezet dat het voertuig niet meer op de openbare weg mag rijden. Politie en schade-experts van verzekeringsmaatschappijen kunnen een schademelding aan de RDW doorgeven. Na zo’n melding, ontvangt u hierover een brief van de RDW.
Hier leest u wat u moet doen om na reparatie van de schade weer te mogen rijden:
1. U maakt online een afspraak voor een keuring via de knop "Keuringsafspraak maken" op deze pagina. U kiest vervolgens voor ‘Schadekeuring’. Is uw voertuig zwaarder dan 3500 kg, kies dan voor 'Keuring na ongeldig kentekenbewijs'.
2. U moet de hele bodembeplating verwijderen. Bodembeplating kan bijvoorbeeld bestaan uit kunststof afdekkingen die op de onderkant van een auto gemonteerd zitten voor bescherming of een betere stroomlijning. Deze belemmeren het correct uitvoeren van de schadekeuring.
3. U betaalt de kosten contant of met pin op het keuringsstation.
4. Uw voertuig wordt gekeurd op de permanente eisen. Dit zijn de APK-eisen aangevuld met een aantal extra eisen. Deze kunt u vinden in de 'Regeling Voertuigen'.
5. Als het voertuig is goedgekeurd, beëindigt de RDW de zogenaamde 'Wachten op keuring' (WOK)-melding in het kentekenregister.
Zodra deze melding is verwijderd in het register, mag u weer met het voertuig rijden. Niet eerder. U ontvangt hierover een brief van de RDW. U kunt dit ook zelf nazien door uw kenteken in te voeren in het kentekenplaatje op deze pagina. Is er ook een wijziging doorgevoerd (via keuring of administratief in kentekenregister) van een item dat op de kentekencard staat dan ontvangt u ook nieuwe kentekencard. Heeft u nog een papieren kentekenbewijs bij het voertuig dan ontvangt u als de WOK-melding voor 1 januari 2014 is geplaatst, een kentekencard en een bijbehorende tenaamstellingscode. Is de WOK-melding op of na 1 januari 2014 geplaatst, dan ontvangt u alleen een brief. U mag daarna de weg weer op.
Punt 4 en de eerste zin van punt 5 zijn in deze het belangrijkste. Die impliceren namelijk dat de status die door de politie of de verzekeraar gezet wordt, integraal de WOK status is. Er is er dus maar eentje.
En verder wordt de auto dan gekeurd op APK plus aanvullende eisen. Die aanvullende eisen staan in het voertuigenregelement. De link van de RDW verwijst naar wetten.overheid.nl. Dus die aanvullende eisen zijn in principe alles wat wettelijk verplicht is waar je auto aan moet voldoen. Dus ook uitstoot, veiligheid, gordelspanners, etc. Niet alleen verlichting. Persoonlijk denk ik niet dat je met bijv een gedeukte benzinetank zomaar mag gaan rijden ;)

Ergo: als je een WOK status krijgt, kun je dat in het kentekenregister zien en krijg je dat op papier bevestigd door de RDW. Vervolgens moet je laten herkeuren. Afhankelijk van hoe lang het geleden is en de drukte bij de RDW kan het even duren voordat je die brief krijgt. Bel ze, dan weet je wanneer je hem evt kunt verwachten. Ik weet niet hoe snel die WOK status gezet is na een melding, of hoe lang een melding duurt, Kan natuurlijk even overheen gaan; het zijn en blijven ambtenaren ;)
Heb je geen WOK status en verwacht je die ook niet, mag je dus de weg op. Wordt je dan echter gepakt en klopt er geen biet van, voldoe je niet aan de wettelijke eisen, krijg je een bekeuring en alsnog een WOK status. Of wordt je auto gewoon ingenomen en aan het verkeer onttrokken. Iets wat ik gezien de huidige staat eerder zou verwachten.

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 19-05-2017 22:08 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02

Yucon

*broem*

Als er geen WOK op zit zou ik vooral bij de RDW wegblijven en hem gewoon eens bij de lokale dorpsgarage langsbrengen met de vraag "hey, kan ik met dit ding veilig de weg op of niet". Vroeger had ik hetzelfde gezegd als hierboven genoemd wordt over aangetaste kreukelzones maar na 2 stevige aanrijdingen van achter verschillende auto's ben ik daar toch wat makkelijker in geworden. Beide zijn in stilstand geraakt met 50km/u en de kreukelzones waren nog ok, dus laten we het niet moeilijker maken dan het is. Een monteur die hem op de brug heeft staan kan vrij makkelijk een redelijke inschatting maken. Een officiele apk voegt verder weinig toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Aan de posts te lezen kan ik in ieder geval wel opmaken dat er zonder wok-status niet erg veel aan de hand hoeft te zijn. Kentekenlampje in orde maken en zorgen dat er geen uitstekende delen op zitten/en dat alles fatsoenlijk vast zit.
Sowieso goed laten controleren of alle chassis/kreukelzones nog oke zijn inderdaad.
APK keuring misschien wel of niet, dat ligt er dan een beetje aan wat de garage uiteindelijk zegt. Ik zou het zelf wel doen. Niet alleen voor mijn eigen veiligheid, maar ook om toch een stok achter de deur te hebben v.w.b. de verzekering bij een eventuele aanrijding in de toekomst.

Over een tijdje post ik wel even een update van hoe het is gelopen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-05 11:24
KoffieNT schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:55:
Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Aan de posts te lezen kan ik in ieder geval wel opmaken dat er zonder wok-status niet erg veel aan de hand hoeft te zijn. Kentekenlampje in orde maken en zorgen dat er geen uitstekende delen op zitten/en dat alles fatsoenlijk vast zit.
Sowieso goed laten controleren of alle chassis/kreukelzones nog oke zijn inderdaad.
APK keuring misschien wel of niet, dat ligt er dan een beetje aan wat de garage uiteindelijk zegt. Ik zou het zelf wel doen. Niet alleen voor mijn eigen veiligheid, maar ook om toch een stok achter de deur te hebben v.w.b. de verzekering bij een eventuele aanrijding in de toekomst.

Over een tijdje post ik wel even een update van hoe het is gelopen :).
Niet te moeilijk denken inderdaad, gewoon een achterklep, bumper en wat kleine meuk van de sloop halen en dat er op schroeven op een zaterdagmiddag met een biertje er bij.

Kreukelzone boel zal wel mee vallen, vaak ben je te bang :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 97348

kreukelzone....Afbeeldingslocatie: https://farm4.static.flickr.com/3218/2954939246_82bd3f7811.jpg?v=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Of je voertuig wel of geen WOK status krijgt wordt meestal direct aangegeven door eventuele politie ter plaatse. Is er geen politie ter plaatse geweest dan is een ongeval in de regel ook niet echt ernstig genoeg om tot een WOK status te leiden :) Een WOK status zie je doorgaans wel binnen 1 a 2 dagen online bij de RDW online verschijnen.

Dat gezegd hebbende is 'totall loss' overigens vooral een economisch begrip en dat speelt in de WVW eigenlijk geen enkele rol. Een of andere kansloze auto uit 1960 kan al met een paar krasjes of een klein deukje totall loss zijn maar boeiend?

Ik heb nou niet het idee dat deze schade zo boeiend is. Mijn pa werd laatst aangereden met zo'n 60km/h. Hij zat in zijn Megane Estate uit 2017 maar die werd voor zo'n 6000 euro weer gemaakt. Deze Punto lijkt vooral cosmetisch totall loss.

En ook al dump je zo'n ding bij een of andere handelaar terwijl wel de kreukelzonde beschadigd zou zijn.. dan nog wordt die weer opgeknapt en dan rijdt er waarschijnlijk nog jaren een onwetend persoon in rond

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

iceheart schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 17:38:
Tja, als hij nog een keer hard wordt aangereden zal de auto inderdaad wel onbruikbaar worden.
Dat weet ik zo net nog niet. Alleen op de foto afgaand is er iets recht op zijn bumper geklapt ter hoogte van de kentekenplaat... een scooter of motorfietser toevallig? Of hij is achteruit precies midden op een lantaarnpaal gereden?

Aan de zijkant zie ik eigenlijk geen schade en dus heeft de bumper precies gedaan waar ie voor gemaakt is, namelijk de klap opvangen. Als je de bumper en de achterklep zou vervangen kan het heel goed zijn dat er verder weinig aan de hand is. Gezien blijkbaar alle achterlichten nog werken, was de dreun niet bijzonder hard.

Zolang de bodemplaat en het chassis geen schade hebben opgelopen valt er nog veel te repareren. Het is alleen voor een schadeherstelbedrijf geen goedkoop klusje, want veel uren.

Voor een hobbyist is dat minder belangrijk, die kan op de sloop ook gewoon een nieuwe bumper en een nieuwe achterklep halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 22-05-2017 15:44 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
@Stoney3K Fair enough. Ik ging meer van een worst case scenario uit, omdat het van een paar foto's niet goed te doen is (met alle respect, ook voor jou niet :+ ) om met zekerheid te zeggen hoeveel er in de kreukels ligt.

Zonder ook maar het minste bekend te zijn met de punto vind ik het overigens wel een beetje optimistisch om aan die foto aan te nemen dat je er met alleen een klep en bumper bent, maar je zou ook best wel eens gelijk kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Stoney3K schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:42:
[...]

Dat weet ik zo net nog niet. Alleen op de foto afgaand is er iets recht op zijn bumper geklapt ter hoogte van de kentekenplaat... een scooter of motorfietser toevallig? Of hij is achteruit precies midden op een lantaarnpaal gereden?
Er is een Passat achterop gereden (Punto stond stil). De snelheid van de Passat weet ik niet, maar die kon niet meer verder rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Dat die Passat niet meer verder kon rijden zegt ook niet alles.

Een paar jaar terug was ik de voorste in een kop-staart botsing op de Autobahn (in de file....) .
Audi Q5 rijdt achter op Opel Corsa, en die Corsa tikt mij achterop weer aan.
Audi kon niet meer rijden, koelvloeistof liep eruit en voorkant flink aan gort, Corsa had schade aan voorscherm, bumper en koplamp, was ook niet echt meer rijdbaar.
En mijn Focus wagon uit 2001 ? daar was optisch niet veel aan te zien, je kon aan de bumper zien dat die een tik had gehad (maar was verder wel heel) er zat een kleine deuk in de achterklep en de trekhaak was een paar cm dichter bij de bumper gekomen :X
Niks aan gedaan, nog 2 jaar zo rond gereden......
Pagina: 1