Mijn moeder wil graag een nieuwe camera kopen. Ik heb een vragenlijstje opgesteld met daarin een aantal basisvragen.
* Gewicht / handzaamheid, mag het een grote / zware camera zijn, of liever wat compacter?
Liever wat compacter
* Ga je de camera gebruiken voor video?
Dat zou best es kunnen
* Is het vaak wisselen van een lens een issue?
Wisselen wel, maar niet vaak
* Foto's / video bij slecht licht (binnen) belangrijk?
Ja
* Wifi belangrijk? Voor het verzenden naar smartphone of computer?
Ja
* Ga je met de instellingen als sluitertijd, diafragma en ISO experimenteren?
Ja
* Denk je er aan om foto's na te gaan bewerken op de computer?
Daar twijfel ik over, maar vermoedelijk ga ik bewerken wanneer ik dat nodig acht
Wat voor soort foto's maak je? Als je 100 foto's schiet, hoeveel van die 100 zijn dan:
* Actiefoto's?
10
* Macrofoto's?
25
* Landschapsfoto’s?
40
* Portretfoto's?
20
* Nachtfoto's?
2
* Foto's van objecten op grote afstand?
5
Ikzelf neig naar een Sony A6000 body + 2 lenzen, een 35 of 50 mm F1.8 en een groothoekzoom (18-200).
Ik denk dat mijn moeder meer neigt naar een DSLR, hier heb ik zelf vrij weinig ervaring mee.
Welke camera + lens / lenzen zouden jullie adviseren op basis van dit lijstje? Verdere (aankoop)tips / adviezen zijn meer dan welkom!
* Gewicht / handzaamheid, mag het een grote / zware camera zijn, of liever wat compacter?
Liever wat compacter
* Ga je de camera gebruiken voor video?
Dat zou best es kunnen
* Is het vaak wisselen van een lens een issue?
Wisselen wel, maar niet vaak
* Foto's / video bij slecht licht (binnen) belangrijk?
Ja
* Wifi belangrijk? Voor het verzenden naar smartphone of computer?
Ja
* Ga je met de instellingen als sluitertijd, diafragma en ISO experimenteren?
Ja
* Denk je er aan om foto's na te gaan bewerken op de computer?
Daar twijfel ik over, maar vermoedelijk ga ik bewerken wanneer ik dat nodig acht
Wat voor soort foto's maak je? Als je 100 foto's schiet, hoeveel van die 100 zijn dan:
* Actiefoto's?
10
* Macrofoto's?
25
* Landschapsfoto’s?
40
* Portretfoto's?
20
* Nachtfoto's?
2
* Foto's van objecten op grote afstand?
5
Ikzelf neig naar een Sony A6000 body + 2 lenzen, een 35 of 50 mm F1.8 en een groothoekzoom (18-200).
Ik denk dat mijn moeder meer neigt naar een DSLR, hier heb ik zelf vrij weinig ervaring mee.
Welke camera + lens / lenzen zouden jullie adviseren op basis van dit lijstje? Verdere (aankoop)tips / adviezen zijn meer dan welkom!