Vraag

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-10 22:07
Mijn moeder wil graag een nieuwe camera kopen. Ik heb een vragenlijstje opgesteld met daarin een aantal basisvragen.

* Gewicht / handzaamheid, mag het een grote / zware camera zijn, of liever wat compacter?
Liever wat compacter

* Ga je de camera gebruiken voor video?
Dat zou best es kunnen

* Is het vaak wisselen van een lens een issue?
Wisselen wel, maar niet vaak

* Foto's / video bij slecht licht (binnen) belangrijk?
Ja

* Wifi belangrijk? Voor het verzenden naar smartphone of computer?
Ja

* Ga je met de instellingen als sluitertijd, diafragma en ISO experimenteren?
Ja

* Denk je er aan om foto's na te gaan bewerken op de computer?
Daar twijfel ik over, maar vermoedelijk ga ik bewerken wanneer ik dat nodig acht

Wat voor soort foto's maak je? Als je 100 foto's schiet, hoeveel van die 100 zijn dan:
* Actiefoto's?
10
* Macrofoto's?
25
* Landschapsfoto’s?
40
* Portretfoto's?
20
* Nachtfoto's?
2
* Foto's van objecten op grote afstand?
5

Ikzelf neig naar een Sony A6000 body + 2 lenzen, een 35 of 50 mm F1.8 en een groothoekzoom (18-200).

Ik denk dat mijn moeder meer neigt naar een DSLR, hier heb ik zelf vrij weinig ervaring mee.

Welke camera + lens / lenzen zouden jullie adviseren op basis van dit lijstje? Verdere (aankoop)tips / adviezen zijn meer dan welkom!

Beste antwoord (via GoeiedagEem op 06-06-2017 20:32)

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 15:56
Ga naar een goed gesorteerde winkel en laat je moeder de usual suspects in het handje nemen en kijken welke ze snel/ meteen begrijpt of lekker in de hand ligt. Er zit in de praktijk maar een beperkt verschil in de beeldkwaliteit (ahum)... Als je moeder niet veel nabewerking doet moet je een camera kiezen met hele mooie/ goede JPEG's en toch eventueel de mogelijkheid voor RAW voor het geval dat.
De genoemde Sony is wel redelijk maar de objectief-lijn zit op een dood spoor en dat wat ze hebben is fors geprijsd en optisch niet "briljant" oftewel vaak erg duur voor wat je krijgt. De naam Zeiss is dan overigens niet automatisch een teken van kwaliteit zoals bijvoorbeeld de 16-70 laat zien die matig tot redelijk is. De FE/ FF lijn leeft volop trouwens, maar ook daar wordt het snel duur.
M4/3 of Fuji is dan een betere keuze, dar zit ook nog volop leven in. Bij Nikon of Canon DSLR heb je genoeg keuze en kun je je geld ook wel kwijt maar de prijs kwaliteitsverhouding is duidelijk beter dan bij Sony objectieven. EOS M is nog niet overtuigend op het niveau van de andere merken. Zoals gezegd: bekijken, zien is geloven en laat je niet teveel wijs maken door de verkoper die eventueel de marge op het oog heeft....

Alle reacties

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Welke camera heeft je moeder nu?

• GoeiedagEem
Een Samsung Galaxy en een (digitale!) compactcamera van 14 jaar oud. Het is geloof ik wel een Canon, dus daar heeft ze een lichte voorkeur voor.

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-10 22:54
De a6000 is een erg leuke en compacte camera met een uitstekende beeldkwaliteit. Er zijn echter weinig goede en betaalbare zoomlenzen te vinden voor de e-mount. Tenzij je regelmatig je prime lensen wilt wisselen is dat wat minder handig.
Met een dslr heb je dan toch wat meer keus.

Al weet ik natuurlijk niet wat voor pixel-peepers jullie zijn ;)

Je zou ook eens kunnen kijken naar een nikon d3400, 5300 of 5600 met een 18-140 of 16-85. De 16-85 is iets beter, maar de 18-140 heeft een wat groter bereik (in het lange eind dan).
Dit zijn ook allemaal relatief compacte combinaties.

[ Voor 25% gewijzigd door blupmans op 19-05-2017 16:49 ]

Verwijderd

Compact? Een m43 lijkt mij dan de meest logische keuze.

Verwijderd

blupmans schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:47:
Met een dslr heb je dan toch wat meer keus.
Meer keus ik niet altijd zinvol, je hebt immers een beperkt budget. Er zijn best veel zoomlenzen voor Sony a6000, ook tweedehands.

Sony 16-50
Sony 18-55
Sony 16-70
Sony 18-105
Sony 18-200
Tamron 18-200

Een combinatie met een 55-200 of een 50/1,8 is een uitstekende starter-set.

Uiteraard uiteenlopende prijzen, wat je terugziet in de kwaliteit van de lenzen. Ik zou met een eenvoudige set beginnen. Uitbreiden kan later nog.

• GoeiedagEem
Ik denk dat een lichtsterke prime niet mag ontbreken. Zeker gezien de foto's die binnen gemaakt worden van kleinzoon.. :-)

Ik twijfel echter nogal over 18-200 mm lenzen, ze zijn natuurlijk super veelzijdig, maar kan me niet voorstellen dat ze over zo'n groot bereik goed presteren. Daarnaast zijn die lenzen ook erg zwaar heb ik begrepen. Ervaringen met deze lenzen zijn erg welkom!

Het nadeel van de A6000 is dat het scherm geen touch heeft... Dit zit wel op de Nikon D5600 en vast ook op de Canon.

De combi van 50mm prime met een 55-200 lijkt prima, maar dan mis je groothoek 16-50 mm natuurlijk wel.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-11 14:15
Als je moeder nu een compact gewend is... Weet ik niet of ik zo snel een dslr zou aanraden. Risico is dat het teveel gedoe is en dat ze hem niet gaat meenemen. Voor een ilc geld dat minder... Tenzij je weer een grote lens kiest.

Zelf heb ik dit gehad. Heb een Nikon d7000 met snelle lenzen (f2.8 zoom of sneller) en merk dat ik ze weinig meeneem.

Vader heeft een a6000. Daar kan die wel mee overweg al is het wel een learning curve. Maar is een prima camera. Hij heeft de standaard 2 lenzen kit.

Zelf ben ik gegaan naar de Linux tz100. Eigenlijk een tussenmodel. Het is een compactcamera (hij past in een diepe broekzak) met een 1" sensor en een 25-250 lens. Je hebt dus zoom, een relatief grote sensor in een compacte body.

Is de kwaliteit zo goed als een DSLR/ILC? Nee. Maar het is wel een hele stap voorwaarts van haar 14 jaar oude canon.

Ik raad een a6000 zeker niet af (goede video, goede fotokwaliteit) of een Nikon (al is die voor video minder dan een a6000). Maar wees wel reëel in of je moeder een extra tas met lenzen gaat meenemen.

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

• GoeiedagEem
Het gaat wel echt een DSLR of een ILC worden. Vermoedelijk geen compactcamera. Het gaat er niet zo zeer om dat ze de camera mee kan nemen, voor toevallige foto's heeft ze haar telefoon wel.

Ze wil nu echt wat meer met fotografie gaan doen, vandaar de keuze voor een camera met verwisselbare lenzen. Ik vind het nadeel van de A6000 dat de lenzen relatief duur zijn ten opzichte van vergelijkbare lenzen op een DSLR.

Die Nikon D5600 lijkt me persoonlijk ook wel wat, vooral ook ivm het touchscreen. Aan de andere kant heeft de Pentax de recente Tweakers vergelijkingstest gewonnen.. Keuzes....

Acties:
  • Beste antwoord

• Sodela
Ga naar een goed gesorteerde winkel en laat je moeder de usual suspects in het handje nemen en kijken welke ze snel/ meteen begrijpt of lekker in de hand ligt. Er zit in de praktijk maar een beperkt verschil in de beeldkwaliteit (ahum)... Als je moeder niet veel nabewerking doet moet je een camera kiezen met hele mooie/ goede JPEG's en toch eventueel de mogelijkheid voor RAW voor het geval dat.
De genoemde Sony is wel redelijk maar de objectief-lijn zit op een dood spoor en dat wat ze hebben is fors geprijsd en optisch niet "briljant" oftewel vaak erg duur voor wat je krijgt. De naam Zeiss is dan overigens niet automatisch een teken van kwaliteit zoals bijvoorbeeld de 16-70 laat zien die matig tot redelijk is. De FE/ FF lijn leeft volop trouwens, maar ook daar wordt het snel duur.
M4/3 of Fuji is dan een betere keuze, dar zit ook nog volop leven in. Bij Nikon of Canon DSLR heb je genoeg keuze en kun je je geld ook wel kwijt maar de prijs kwaliteitsverhouding is duidelijk beter dan bij Sony objectieven. EOS M is nog niet overtuigend op het niveau van de andere merken. Zoals gezegd: bekijken, zien is geloven en laat je niet teveel wijs maken door de verkoper die eventueel de marge op het oog heeft....

Verwijderd

Fuji is ook duur.

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-11 18:52
Ik ga mee in het advies om gewoon uit te gaan proberen, we hebben het hier immers toch over een leuke hoeveelheid geld.

Om maar lekker anekdotisch bewijs te geven: zelf in bezit van een 650D met 18-135 lens. Huisgenoot heeft laatst een 100D met 18-55 lensje gekocht. Nou, dat is een merkbaar verschil in gewicht en grootte, en dan hebben we het nog steeds over een DSLR! En hij houdt wel erg lekker vast. Zeker omdat mijn handen niet onder de categorie kolenschoppen vallen.

Aangezien vrouwen meestal ook niet de grootste handen hebben, neig ik toch naar m43. Compact, qua prijs goed te doen, redelijk groot lensaanbod, van standaard lichtzwakke zooms tot prima primes. Maar ga gewoon uitproberen, dan mag ze het lekker zelf aanvoelen!

• Sodela
Ze zijn allemaal "duur". Maar dat is vermoedelijk duur als hoogte van de prijs en niet als maatstaf voor prijs/ prestatieverhouding.
De kwalificatie duur of goedkoop kun je pas maken als je weet welke kwaliteit je wilt en krijgt en als je de prijs daar tegen afzet. Als ik het er voor over heb kan het nooit duur zijn.... Als ik het er niet voor over heb moet ik het ook niet kopen, als ik niet zonder kan leven is het ook niet duur. Enz, enz...
Duur is dus zonder maatstaf relatief en een gevoel dus meestal een "onzinnig" oordeel, een "miskoop" is pas duur.... Maar dan is het meestal te laat want dat voldoet iets achteraf vaak niet aan je eerdere verwachtingen.
Daarom goed kijken of het in het echt allemaal zo mooi en handig is op papier (of het scherm).

• GoeiedagEem
Je kunt eigenlijk niet spreken van duur inderdaad. Het is misschien veel geld, maar duur is niet het juiste woord.

Zoals ik al zei zijn de Sony E-mount objectieven RELATIEF duur, ten opzichte van de DSLR objectieven. Zal komen door het grote aanbod en diversiteit van laatstgenoemde type lenzen.

Anyway, we gaan 3 juni naar een bekende winkel op Urk. Ben erg benieuwd wat het gaat worden. Bij nader inzien zal 1500 euro vermoedelijk niet het te besteden bedrag gaan worden, maar max 1000.

Persoonlijk zou ik dan nog steeds gaan voor een middenklasse body + een lichtsterke prime en een groothoekzoom. Hoop dat dat gaat lukken met het budget.

Ik ben erg benieuwd wat het gaat worden. Wordt vervolgd.

Bedankt iedereen voor de reacties. Tips blijven welkom!

Verwijderd

GoeiedagEem schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 11:02:

Persoonlijk zou ik dan nog steeds gaan voor een middenklasse body + een lichtsterke prime en een groothoekzoom. Hoop dat dat gaat lukken met het budget.
Voor 1000,- niet ;).

• GoeiedagEem
D5300: 500
Nikon AF-S 18-140mm: 320
Nikon AF-S 35mm f/1.8G: 215

35 euro boven budget. :D

Kanttekening: De 5300 is enigszins verouderd (?).

NB: prijzen niet van de pricewatch, kan misschien nog goedkoper.

Verwijderd

Hangt een beetje af van je definitie van een groothoek zoom.

• GoeiedagEem
Ons bezoek aan de winkel op Urk afgelopen zaterdag heeft zijn vruchten afgeworpen.

Aangekomen bleken de DSLR modellen toch al snel af te vallen. Gezien het beperkt aantal lenzen is ook de Sony A6000 afgevallen. De uiteindelijke keuze is (voor mij verrassend) gevallen op een Olympus OM-D E-M10 Mark 2! pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II + 14‑150mm f/4.0‑5.6 II Zi...

Toch een M43 model dus. Met de super veelzijdige 14-150 mm lens. Ik vind vooral het retro uiterlijk erg cool. Nu maar hopen dat ze er goed mee uit de voeten kan.

Iedereen zeer bedankt voor de waardevolle input! _/-\o_

Een paar shots (via Wifi en WhatsApp gestuurd, modern moedertje):

Afbeeldingslocatie: https://y5zljg.bn1304.livefilestore.com/y4mIhZ0-XkcJyXPYPyRR9phgTLDffJTk1CwrxF37opqz43piA0PhhN7SIMUeuRwL-OjushgehBMWGfNwsWrAmy0X7QUErgSlzweCTBrUpNOmles6ni1pMahdN0kYqruCpDN9gwm2za-hL3DYVGEpOqvaDiV-0K6CFqaG7IxxH8G2586pID0BQMWtQT8_xcRFk2wzwc2JvlUtSgbkL7ZwD8YTw?width=1024&height=768&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://yjzujg.bn1304.livefilestore.com/y4meNc8oNHIFTfnb_MFY4Go8zuUWe7moUd8gUjh7fES7TbinlTrRXFJEMY3kVknkzxdCb-6sB4Ud9kQrcBF1RkrUh73ABuKSXg_UMELAFmqvF8eg1D0tkpctH6LmimuvOTNQo2JuTONlL95uwxkzg2yg78AyFhCZpmC3imwUTn2WXXK-NNi559uzHuI2j9KIE1r81ezZ8HKDizSzLHN3aimJw?width=1024&height=768&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://y5zmjg.bn1304.livefilestore.com/y4mGPHk4pvGotu2MQLcXE0kUTcGCY2IybK_vBc2YeUHD2oYL60eZ8BDT0r_9UZhYGqqrLvH_JueTpNt-nEz4cwKnTFMF5PNmbQFVQwjHtoIKjgpt6iQMjC5DzJwsvlPI58Xn-2oYzX3kfE5dtbw3KtffrtKC-ibwzHF6wTQFmtX4HahP5M8tOcwm_6hTmueg9dECYL3D4slo5Kl280uweOy3A?width=1024&height=768&cropmode=none

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-11 18:52
Hehehehe, zat ik toch in de goede richting te denken dus. Maar mooie camera hoor, prima all-round lens, en upgrademogelijkheden genoeg. Denk dat je moeder er genoeg plezier van gaat hebben!

• TomPana
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-02-2022
Zelf zit ik ook te denken aan deze camera en lens. Hoe zijn de opnames binnenshuis?
Pagina: 1