Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Welk OS voor mijn simpele media/backup/cloud server?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude zuinige Dell Optiplex waar ik een nieuw leven in wil blazen, maar ik er nu eigenlijk niet zeker van ben welk OS het meest geschikt is voor mijn doeleinde?

Momenteel maak ik op mijn main macOS werkplek wekelijks een 1:1 kopie van mijn ssd naar een externe hardeschijf. De oude backup van een week eerder wordt dan "overschreven" (aangevuld/weggehaald wat er in die week is gewijzigd). Ik wil dit traject eigenlijk veranderen van macOS -> Dell Optiplex. Het gaat hier om een 256GB SSD.

De Optiplex is ook nog krachtig genoeg om te transcoden voor een Plex Media server dus die zal er ook op moeten draaien. Dit ook in combinatie met Transmission, Sonarr en Jacket.

Wat eventueel een leuke toevoeging zou zijn is mijn eigen owncloud die extern beschikbaar is.

In eerste instantie was ik aan het kijken naar FreeNAS maar is dit wel de juiste keuze? De Optiplex beschikt niet over ECC geheugen en daarnaast kan ik er maar 2x 3,5" hdd's in kwijt (raid-1?). Verder zie ik wel dat alles wat ik wil qua software er wel beschikbaar voor is.

Zou een andere (lightweight) Linux distro beter geschikt zijn? Ik heb ervaring met Ubuntu en Debian, het installeren en configureren van de benodigde packages zou geen belemmering mogen zijn.

tl;dr
Welk OS is het meest geschikt voor het opvangen van een disk image backup, draaien van een mediaserver, functioneren als torrentbak en draaien van Owncloud, dit evt. in een raid-1 opstelling?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2017 15:40 ]

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:35
Ik zou beginnen met het noemen van de specs van je Dell Optiplex.
Zolang we die niet hebben, kunnen wij ook niet beoordelen wat wel en niet zal werken.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Verwijderd

Topicstarter
De drie belangrijkste specs:
Intel Core i5-2500
On-Board HD Graphics 2000
8GB DDR3

Harde schijven heb ik nog niet aangeschaft voor dit project. Ik heb nog een spare Samsung Spinpoint F1 HD103UJ schijf. Maar ik wil twee nieuwe 2TB schijven aanschaffen.

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 06:06
Wellicht is XPEnology iets voor je. Zelfde osals synology nasjes maar dan met krachtigere hardware.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:08
FreeNAS?

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-11 10:42
Kijk eens naar OpenMediaVault. Kan heel veel en heeft packages voor dingen als OwnCloud, Plex, Transmissieonderdelen, SickBeard, etc.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Bjornski schreef op zondag 21 mei 2017 @ 10:00:
Kijk eens naar OpenMediaVault. Kan heel veel en heeft packages voor dingen als OwnCloud, Plex, Transmissieonderdelen, SickBeard, etc.
Ik heb moeite om te begrijpen via de website van OpenMediaVault waarom ik dat zou moeten kiezen.
openmediavault is the next generation network attached storage (NAS) solution based on Debian Linux. It contains services like SSH, (S)FTP, SMB/CIFS, DAAP media server, RSync, BitTorrent client and many more. Thanks to the modular design of the framework it can be enhanced via plugins.
Hier wordt gewoon een standaard Linux distributie beschreven.

En dan bij features:
GPLv3 license
Debian Linux
ExtJS
AJAX
PHP
Modular design
Event driven configuration change management
Tja.... ExtJS? PHP? Dat is een beetje hetzelfde zeggen als dat de features van Windows 10 zijn: C++.

Heb jij er ervaringen mee? En hoe verhoudt het zich tot andere?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-11 10:42
Ik heb er ervaring mee; ik draai het op mijn eigen nas(proliant microserver).
Doorslaggevend voor mij,
- Debian onder de motorkap
- Gebruiksvriendelijke UI met super veel instelmogelijkheden
- Veel packages voor allerlei toepassingen
- Goede Virtualbox integratie (virtuele machines draaien op je nas)
- Robuust
- Relatief snelle ontwikkeling
- Open source en gratis.

Voor wat ik belangrijk vind kan het evenveel of meer dan Synology, maar is het bovendien veel flexibeler. Ik werk veel met Debian, dus voor mij is het heel fijn dat configuratie en installatie op de nas hetzelfde werkt, maar er toch ook een goede UI is waarmee ik de meeste dingen gewoon kan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bjornski op 21-05-2017 13:53 ]

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 15:38:
Welk OS is het meest geschikt voor het opvangen van een disk image backup, draaien van een mediaserver, functioneren als torrentbak en draaien van Owncloud, dit evt. in een raid-1 opstelling?
Suggestie:
  • Ubuntu Server LTS als file-/mediaserver (SMB) en virtualbox host.
  • 1 of meer virtualbox guest(s) met Ubuntu server, ClearOS of ander SBS, waarin je dan 1 of meer gewenste applicaties draait.
Mijn overweging: fileserver is belangrijker dan functionaliteit in de guests. Host moet het meest stabiel zijn. Host en guests op auto-update. Door LTS vijf jaar verzekerd van updates. De fileserver wil ik niet als virtual disk; en "direct access" van een fysieke schijf vanuit een virtuele omgeving heb ik nog geen vertrouwen in, dus daarom niet iets als ESXi.

Mijn ervaring: in de guest(s) draai ik OpenVPN, Sab, Logitech server, Minecraft op twee ClearOS hosts. Daarnaast nog een XP guest. Er is ruimte genoeg over qua cpu, mem en disk.
Pagina: 1