Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazeykazeman
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-09 14:41
Hi,
heb onlangs een (relatief) oude Sony Home Theatre System (HT-SF1100) gekregen en wou deze graag gebruiken om geluid via mijn PS4 Slim af te spelen (bijv. Netflix, Spotify, games. blu-ray, enz.). Aangezien een PS4 Slim geen optische uitgang heeft kan dit niet direct. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ik gebruik een PS4 Slim 1TB, een LG 32PC51 TV en een Sony Home Theatre System HT-SF1100.
...
Ik heb geprobeerd de receiver als HDMI Passthrough te gebruiken, maar het is me tot nu toe alleen nog gelukt om video door te spelen. In de handleiding van de receiver staat dat ook de digitale audioaansluiting op de receiver aangesloten moet zijn, maar aangezien ik geen digitale audioaansluiting op mijn PS4 heb kan dit dus niet (direct). Zou dit mogelijk zijn met een HDMI-extractor? Deze zijn niet erg goedkoop voor een arme student like myself dus wil eerst graag zeker weten dat het zou werken. Deze HDMI-extractor zou een HDMI poort omzetten in HMDI en Digital Optical

Heb overigens ook geprobeerd via een Variable OUT-poort (analoog) in de TV aan te sluiten om zo alle audio via de TV naar de receiver te leiden maar dit werkt niet.

Als er meer info nodig is, laat maar weten! Hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen :)

...

Beste antwoord (via kazeykazeman op 19-05-2017 16:47)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

kazeykazeman schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:17:
In de handleiding van de receiver staat dat ook de digitale audioaansluiting op de receiver aangesloten moet zijn...
Je geeft zelf al aan dat de handleiding meldt dat er voor audio een aparte kabel aan moet worden gesloten. Ook de website geeft aan dat het een HDMI Switcher is in de receiver. In het begin van HDMI op receivers hadden goedkopere en lagere modellen HDMI Switching. Dit houdt in dat - zoals de naam al zegt - de receiver beeld én geluid doorgeeft aan de HDMI Out. De TV geeft beeld en geluid weer. Duurdere modellen, en nu alle recente, hebben HDMI Processing. Dat houdt in dat de receiver alleen het beeld doorstuurt naar de HDMI Out en de audio over de speakers laat horen. Omdat de Sony dat niet kan is de extra audio kabel nodig. Waarmee je meteen op maximaal DTS of DD uit komt aangezien een hoger signaal niet over S/PDIF gaat.

Als de PS4 Slim (of welke andere bron dan ook) geen S/PDIF Out heeft dan kan je inderdaad met een HDMI Extractor aan het werk gaan. Andere optie is de S/PDIF Out van de TV gebruiken (mits aanwezig) en dan zo het geluid bij de receiver krijgen. Nadeel is wel dat er TV's zijn die geen ondersteuning bieden aan surround via de S/PDIF Out. Of ze doen alleen Dolby 5.1 en geen DTS 5.1. Dat wordt dan een kwestie van testen door de PS4 Slim via de TV aan te sluiten en dan in de instellingen van de PS4 Slim Dolby of DTS instellen. Grote kans dat DTS geen geluid of slechts 2.0- geluid naar de receiver stuurt. Dolby kan nog wel eens 5.1 zijn.

Hoe dan ook, met de huidige Sony receiver ga je nooit DTS-HD Master Audio of DolbyTrueHD krijgen.

Edit:
Net de handleiding van de LG TV even doorgelezen en er is geen S/PDIF Out aanwezig. Alleen analoog stereo Out. Via die manier ga je dus ook geen surround krijgen en maximaal 2.0 stereo.
deltre schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 15:13:
Ik meen dat Linear PCM de juiste setting is.
Dat is wel de track met de hoogst mogelijke bitrate en op dat vlak inderdaad het beste. Echter als de receiver dat niet aan kan zou je voor DTS kunnen kiezen en als dat niet werkt dan voor Dolby Digital.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 19-05-2017 16:46 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltre
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-08 16:16
Hi,

Ik heb mijn gewone PS4 via HDMI met met receiver verbonden.
Belangrijk is dat je bij de settings van je PS4 het geluid staat op het doorvoeren via HDMI.
Verder heb je bij de geluidsinstellingen van de ps4 3 opties qua geluid, linear PCM, Dolby digital en dts.

Mocht je dvd films, blu-ray, kijken dan komt niet altijd het juiste geluidsspoor als voorkeur er uit. Je kan deze handmatig in het DVD menu aanpassen.

Geen idee of dit iets oplost of dat het probleem bij je receiver ligt, maar het valt te proberen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazeykazeman
Hi,

Ik heb mijn gewone PS4 via HDMI met met receiver verbonden.
Belangrijk is dat je bij de settings van je PS4 het geluid staat op het doorvoeren via HDMI.
Verder heb je bij de geluidsinstellingen van de ps4 3 opties qua geluid, linear PCM, Dolby digital en dts.

Mocht je dvd films, blu-ray, kijken dan komt niet altijd het juiste geluidsspoor als voorkeur er uit. Je kan deze handmatig in het DVD menu aanpassen.

Geen idee of dit iets oplost of dat het probleem bij je receiver ligt, maar het valt te proberen.

Succes!
Bedankt voor je reactie! Ik kan in het instellingenmenu niet de instelling vinden voor het doorvoeren van geluid via HDMI! Alleen de door jou genoemde audio format kan aangepast worden in het Audio Output-menu. Waar vind ik de goede instelling?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

kazeykazeman schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:17:
In de handleiding van de receiver staat dat ook de digitale audioaansluiting op de receiver aangesloten moet zijn...
Je geeft zelf al aan dat de handleiding meldt dat er voor audio een aparte kabel aan moet worden gesloten. Ook de website geeft aan dat het een HDMI Switcher is in de receiver. In het begin van HDMI op receivers hadden goedkopere en lagere modellen HDMI Switching. Dit houdt in dat - zoals de naam al zegt - de receiver beeld én geluid doorgeeft aan de HDMI Out. De TV geeft beeld en geluid weer. Duurdere modellen, en nu alle recente, hebben HDMI Processing. Dat houdt in dat de receiver alleen het beeld doorstuurt naar de HDMI Out en de audio over de speakers laat horen. Omdat de Sony dat niet kan is de extra audio kabel nodig. Waarmee je meteen op maximaal DTS of DD uit komt aangezien een hoger signaal niet over S/PDIF gaat.

Als de PS4 Slim (of welke andere bron dan ook) geen S/PDIF Out heeft dan kan je inderdaad met een HDMI Extractor aan het werk gaan. Andere optie is de S/PDIF Out van de TV gebruiken (mits aanwezig) en dan zo het geluid bij de receiver krijgen. Nadeel is wel dat er TV's zijn die geen ondersteuning bieden aan surround via de S/PDIF Out. Of ze doen alleen Dolby 5.1 en geen DTS 5.1. Dat wordt dan een kwestie van testen door de PS4 Slim via de TV aan te sluiten en dan in de instellingen van de PS4 Slim Dolby of DTS instellen. Grote kans dat DTS geen geluid of slechts 2.0- geluid naar de receiver stuurt. Dolby kan nog wel eens 5.1 zijn.

Hoe dan ook, met de huidige Sony receiver ga je nooit DTS-HD Master Audio of DolbyTrueHD krijgen.

Edit:
Net de handleiding van de LG TV even doorgelezen en er is geen S/PDIF Out aanwezig. Alleen analoog stereo Out. Via die manier ga je dus ook geen surround krijgen en maximaal 2.0 stereo.
Dat is wel de track met de hoogst mogelijke bitrate en op dat vlak inderdaad het beste. Echter als de receiver dat niet aan kan zou je voor DTS kunnen kiezen en als dat niet werkt dan voor Dolby Digital.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 19-05-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazeykazeman
FeaR schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:41:
[...]

Edit:

[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. TV inderdaad alleen analoog stereo out, dus ik denk dat de enige oplossing dan een HDMI-Extractor is. Krijg het geluid met de analoge out nml ook niet via de receiver, denk dat de TV HDMI niet omzet in analoog.
Ik lees op andere plekken dat er bij een normale PS4 gespecificeerd moet worden waardoor de audio wordt vervoerd (S/PDIF of HDMI), maar dit is niet mogelijk bij PS4 Slim (vanwege alleen HDMI Out poort). Zou dit problemen opleveren bij het gebruik van een HDMI-Extractor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

kazeykazeman schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:52:
[...]
Ik lees op andere plekken dat er bij een normale PS4 gespecificeerd moet worden waardoor de audio wordt vervoerd (S/PDIF of HDMI), maar dit is niet mogelijk bij PS4 Slim (vanwege alleen HDMI Out poort). Zou dit problemen opleveren bij het gebruik van een HDMI-Extractor?
Nee. De PS4 weet niet dat er een audio extractor tussen zit. Je stelt de PS4 Slim in op uitvoer van beeld en geluid via HDMI (wat ook niet anders kan met alleen HDMI Out). De extractor haalt het signaal er voor je af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazeykazeman
FeaR schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 17:13:
[...]

Nee. De PS4 weet niet dat er een audio extractor tussen zit. Je stelt de PS4 Slim in op uitvoer van beeld en geluid via HDMI (wat ook niet anders kan met alleen HDMI Out). De extractor haalt het signaal er voor je af.
Super bedankt! Heb net een extractor besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
kazeykazeman schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:52:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. TV inderdaad alleen analoog stereo out, dus ik denk dat de enige oplossing dan een HDMI-Extractor is. Krijg het geluid met de analoge out nml ook niet via de receiver, denk dat de TV HDMI niet omzet in analoog.
Het omt ook voor dat de analoge uitgang van de tv pas werkt wanneer je in het menu de interne speakers uitschakelt.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1