Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 10:22
Ik heb sinds kort een Raspberry Pi3B welke ik voor Domoticz in wil gaan zetten. Ik heb Raspbian Jessie erop gezet (de versie met GUI-desktop), en via SSH domoticz geinstalleerd.

Het probleem is echter dat ik de raspberry niet kan benaderen vanaf mijn telefoon (Android).

Eigenlijk alles wat ik vanaf mijn laptop doe werkt zonder problemen. Ik kan het domoticz dashboard bekijken en gebruiken via het ip-adres met poort 8080 in de browser. Ik kan met Putty ook SSH opzetten naar de Pi zonder problemen. De Pi heeft ook gewoon contact met internetbronnen.

Zodra ik echter iets via mijn telefoon wil doen krijg ik steevast een timeout. Ik kan dus het dashboard niet opvragen, en ook een SSH-app die ik op de telefoon heb staan geeft een time-out als ik probeer te verbinden.

Ik heb ook een Synology Nas staan waar ik als test Domoticz op heb geinstalleerd. Dat dashboard kan ik wel gewoon benaderen (dus ik heb met de telefoon wel verbinding met het juiste netwerk).

Ik zit hier nu een beetje als een aap in een roestig horloge te kijken, en ik kan even geen beginpunt vinden om dit op te lossen. Het lijkt wel alsof de Raspberry alle requests vanaf mijn telefoon domweg negeert.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn, of anders een suggestie wat ik zou kunnen checken om het probleem iets verder te kunnen lokaliseren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:42
Gokje ; DNS? Of kan je de Pi vanaf je telefoon ook niet benaderen op ip-adres?

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
DigiK-oz schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:24:
Gokje ; DNS? Of kan je de Pi vanaf je telefoon ook niet benaderen op ip-adres?
Ik gebruik het IP-adres dat de Raspberry heeft. In dit geval is dat 192.168.0.25, dus in de browser vraag ik 192.168.0.25:8080 op (net als op de laptop). Volgens mij is het dus geen DNS-probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:24
Als je het test met je laptop, zit die dan bedraad?

Pakt jouw telefoon wel het juiste netwerk? Weet je zeker dat je via wifi de Pi dan benaderd, misschien dat je connect via je telefoon provider en je dus waarschijnlijk niet de porten hebt opengezet in je router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:42
Dan is het geen DNS-issue, nee. Kun je Pi wel pingen en/of met traceroute zien waar het mis gaat? ping/traceroute tooltjes zat in playstore.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:46
probeer eens https://192.168.0.25:8080 of zonder s, of helemaal zonder http.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
@Paddywacker : Nee, laptop zit ook op Wifi. Ik heb wel het juiste netwerk (ik kan dus ook mijn nas benaderen namelijk)

@DigiK-oz : goed plan, ga ik vanavond als ik thuis ben gelijk even doen.

@vj_slof : Ik heb het wel geprobeerd met en zonder http:// ervoor, maar zonder resultaat. https heb ik nog niet gebprobeerd. zal het vanavond inderdaad ook proberen.

[ Voor 16% gewijzigd door Kroesss op 19-05-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Al een andere browser op je telefoon geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
vj_slof schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:45:
Al een andere browser op je telefoon geprobeerd?
Nee, maar zoals gezegd kan ik ook met een SSH-app geen verbinding krijgen. Dat is zelfs een compleet ander protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
misschien is er een beveiligingcertificaat in je telefoon verlopen.

Je zou ook nog een proberen via een gratis Dynamic DNS provider een linkje je maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
vj_slof schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:48:

Je zou ook nog een proberen via een gratis Dynamic DNS provider een linkje je maken.
Ga ik vanavond ook even naar kijken. Suggestie voor een provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Kroesss schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:49:
[...]

Ga ik vanavond ook even naar kijken. Suggestie voor een provider?
https://www.noip.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dJos1991
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-04 21:24
vj_slof schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:48:

Dat zal ook het probleem niet zijn aangezien SSH zijn eigen certificaten gebruikt.

Wacht eerst de testen af voor het pingen van de android naar de rpi, en omgekeerd of dat lukt.
Als het wel lukt met het verbinden op de NAS server vanaf de android, is het netwerk op zich in orde, dus ik vermoed ergens iets op de rpi dat er iets mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Okay, ik heb zojuist even een ping en traceroute geprobeerd. En deze slaagt bijzonder goed! Ik heb even een paar screenshots toegevoegd van de ping, traceroute en ook een poging om via SSH contact te leggen.
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/gf4kef9bl/screenshots.jpg

Een ping andersom (dus vanaf de pi naar de telefoon) lukt ook, maar heeft wel wat meer vertraging:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
pi@raspberrypi:~ $ ping 192.168.0.104
PING 192.168.0.104 (192.168.0.104) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.0.104: icmp_seq=1 ttl=64 time=90.4 ms
64 bytes from 192.168.0.104: icmp_seq=2 ttl=64 time=317 ms
64 bytes from 192.168.0.104: icmp_seq=3 ttl=64 time=239 ms
64 bytes from 192.168.0.104: icmp_seq=4 ttl=64 time=468 ms
64 bytes from 192.168.0.104: icmp_seq=5 ttl=64 time=81.9 ms
64 bytes from 192.168.0.104: icmp_seq=6 ttl=64 time=313 ms
64 bytes from 192.168.0.104: icmp_seq=7 ttl=64 time=228 ms
64 bytes from 192.168.0.104: icmp_seq=8 ttl=64 time=153 ms
64 bytes from 192.168.0.104: icmp_seq=9 ttl=64 time=74.7 ms
^C
--- 192.168.0.104 ping statistics ---
9 packets transmitted, 9 received, 0% packet loss, time 8002ms
rtt min/avg/max/mdev = 74.775/218.775/468.613/125.521 ms

[ Voor 6% gewijzigd door Kroesss op 19-05-2017 18:15 . Reden: Plaatje werkte niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Even gecheckt, maar vooralsnog even niet geprobeerd. Ik heb op mijn router port forwarding uit staan uit veiligheid, en het leek mij dat deze diensten dan niet gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kroesss schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:07:
...Een ping andersom (dus vanaf de pi naar de telefoon) lukt ook, maar heeft wel wat meer vertraging:
Da's bizar. Dat soort responsetijden krijg je als je naar een server in Amerika of China pingt.
Op het lokale LAN zou het < 1 ms moeten zijn.
Kun je voor de lol ook eens naar je laptop pingen vanaf je RPI?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 01:51:
[...]

Da's bizar. Dat soort responsetijden krijg je als je naar een server in Amerika of China pingt.
Nou, ik was gisteravond nog wat aan het proberen, en toen heb ik in raspi-config het booten naar GUI omgezet naar booten naar CLI, omdat ik de desktop normaal gesproken toch niet nodig heb en er dus ook geen CPU en geheugen mee wil belasten. Daarna een reboot gegeven, en wat schetst mijn verbazing: alle verbindingen lukken ineens, zowel vanaf de telefoon als vanaf de laptop, en de ping-tijden zijn ook zonder uitzondering razendsnel.

Geen idee at het was, buiten de boot-optie heb ik niets gewijzigd, maar die zou volgens mij geen invloed mogen hebben. Ik gok het er nu op dat de reboot het heeft opgelost, maar hoe en waarom weet ik niet.

In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 01:51:
[...]

Ja bij LAN, dit is WLAN, dan is wisselvallige ping niet bijzonder vreemd, ook 300ms is niet altijd vreemd te noemen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Okee, nieuwe ontwikkelingen!

Gisteravond was de RPi weer niet bereikbaar vanaf mijn telefoon, wel vanaf mijn laptop. Exact dezelfde symptomen als ik hierboven heb beschreven. Ik had hem dus ongeveer 2 dagen goed draaien, en bij het "mislopen" gisteravond geen wijzigingen gedaan of een reboot gegeven o.i.d. Na de tijd wel een paar keer een reboot gegeven om het op te lossen, maar zonder resultaat.

Nou komt de boel net weer vanzelf beschikbaar op mijn telefoon (wederom zonder toedoen van mij), en gaat daarna bijna gelijk weer weg.

Ik zie in de app die ik voor het pingen gebruik echter wel 1 verschil: Het mac-adres van de RPi wijzigt op het moment dat hij het wel of niet doet!

Als hij het niet doet op mijn telefoon is het mac-adres DE:AD:BE:EF:FE:ED, als hij het wel doet is het B8:27:EB:3D:A9:38

Als ik met Putty inlog, krijg ik altijd de laatste van de twee te zien bij "sudo ifconfig", ook wanneer de telefoon de eerste aangeeft. Mijn laptop geeft ook altijd de eerste aan bij "arp -a" in cmd. Het lijkt er dus op dat de android telefoons (een tweede telefoon heeft exact hetzelfde namelijk) een ander mac-adres doorkrijgen waardoor de connectie niet lukt...

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Lijkt er op dat er wat verkeerd ingesteld is op je Pi qua netwerkinstellingen, of in je netwerk (DHCP server/router).

Als je Pi en telefoon elkaar niet 'even snel' kunnen pingen is er sowieso al wat mis, misschien dat WiFi en Ethernet allebei tegelijk aan staan? Probeer ook eens een statisch IP in /etc/network/interfaces en zet alle 'services' die het netwerk 'makkelijk' en 'magisch' voor je instellen uit.

[ Voor 21% gewijzigd door johnkeates op 22-05-2017 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
johnkeates schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:29:
Lijkt er op dat er wat verkeerd ingesteld is op je Pi qua netwerkinstellingen, of in je netwerk (DHCP server/router).

Als je Pi en telefoon elkaar niet 'even snel' kunnen pingen is er sowieso al wat mis, misschien dat WiFi en Ethernet allebei tegelijk aan staan? Probeer ook eens een statisch IP in /etc/network/interfaces en zet alle 'services' die het netwerk 'makkelijk' en 'magisch' voor je instellen uit.
De Pi heeft een statich IP-adres, deze is geconfigureerd in /etc/dhcpcd.conf
Ik zal eens zoeken hoe dat werkt in /etc/network/interfaces

De Pi heeft geen ethernetkabel aangesloten, dus de verbinding kan alleen via wlan lopen.

Welke services moet ik uitschakelen? Enig idee op welke termen ik moet zoeken?

[ Voor 5% gewijzigd door Kroesss op 22-05-2017 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kroesss schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:32:
[...]

De Pi heeft een statich IP-adres, deze is geconfigureerd in /etc/dhcpcd.conf
Ik zal eens zoeken hoe dat werkt in /etc/network/interfaces

De Pi heeft geen ethernetkabel aangesloten, dus de verbinding kan alleen via wlan lopen.

Welke services moet ik uitschakelen? Enig idee op welke termen ik moet zoeken?
In dat geval alles laten zoals 't is ;-) Dan heeft je ping vooral met standaard WLAN problematiek te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Okay, voor iedereen die dit topic leest, en uiteraard ook voor degenen die mee hebben gedacht: ik heb zojuist op het forum van Raspberry zelf een gouden tip gekregen. Op basis van het "foute" mac-adres heeft iemand daar gevonden dat dat het standaard-adres is in een voorbeeldscript van het Ethernet-shield van een Arduino-bordje. En jawel: laat ik nou net zo'n ding in mijn meterkast hebben om de P1-poort uit te lezen van mijn slimme meter, en laat ik in dat script nou toevallig dezelfde keus hebben gemaakt voor het IP-adres als die ik heb gekozen voor mijn RPi...

Blijkbaar had ik soms geluk en soms pech wanneer ik mijn RPi via mijn telefoon probeerde te benaderen, want de Arduino verstuurt iedere 5 minuten de meterstanden via internet, en sluit de verbinding dan gelijk weer af.

Hoewel ik eerder ook dacht dat het opgelost was, en dat achteraf toch niet zo bleek te zijn denk ik dat dit het wel was. Het is te logisch om het NIET te zijn namelijk.

Mooi stom om het zelfde IP-adres toe te wijzen. Ik heb de Arduino een jaar of twee geleden geprogrammeerd, en heb er nooit bij nagedacht dat die ook een vast IP-adres heeft...

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken. Ik hoop dat de problemen nu de wereld uit zijn!
Pagina: 1