Nieuwe speakers kiezen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Set speakers.

Wat is je budget?
Budget is max. 150 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Belangrijk is dat ze een goeie bas hebben (zal vooral hip-hop op worden gedraaid) en continu op hoog volume kunnen spelen (zonder dat het geluid vervormt). Ze worden gebruikt voor feestjes in ruimtes die niet veel groter zijn dan een woonkamer. Ben geen dj ofzo maar we houden van harde muziek :P

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb op marktplaats gekeken en enige die nu geschikt lijken en betaalbaar zijn, zijn de DAP K-115. Over de andere aangeboden speakers vond ik meestal negatieve reviews maar over dit model zijn best veel mensen positief. Daarnaast ook de B&W DM-serie (specifieker de DM220). Deze heb ik op het moment zelf alleen na het meest recente (huiskamer)feest leek het alsof ze het hoge volume niet meer aankonden. De bas klonk de dag erna vrij schel en vol ruis, zelfs op lager volume. Dit is inmiddels weg maar wil ze niet nog een keer beschadigen. De bas was altijd fenomenaal en het volume ruim voldoende. Ik zoek echter speakers met iets meer vermogen zodat ze het hoge volume constant aankunnen. Ik zal de specs van de B&W's onderaan toevoegen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Is de bas van de DAP K-115 of soortgelijke speakers te vergelijken met die van de B&W DM220? Of dat totaal niet? Heeft iemand ervaring met de K-115 of anders met het merk? Weten jullie nog speakers die aan deze eisen voldoen en die voor een mooi prijsje verkrijgbaar zijn? Ik weet dat het budget niet heel groot is, vooral voor speakers, daarom wil ik er voor zorgen dat ik er het meeste uit haal.

Dankjulliewel!

Specs:
B&W DM220
Sensitivity: 90 dB
Power handling: 10-100W
Is verder bijzonder weinig over te vinden op internet.

DAP K-115
15" woofer, 8 Ohm
63 mm spreekspoel
hoogdriver: 1.375" titanium dome, 8 Ohm
34 mm spreekspoel
nominale impedantie: 8 Ohm
belastbaarheid: 225W continu
450W program
900W peak
frequentie respons (-3dB): 60 – 16000 Hz
frequentie bereik (-10dB): 45 – 20000 Hz
gevoeligheid (volle ruimte): 96dB/W/m
peak SPL op 1m (theoretisch): 125.5 dB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:25
Vermogen zegt niets over daadwerkelijk volume. Volume is een samenspel van gevoeligheid en max belastbaarheid.

Wat voor versterker gebruik je? Dat zou eerst op orde moeten zijn. Als de huidige versterker op maximaal speelt, gaat de dap weinig hoger volume geven. Overigens sneuvelen de nieuwe speakers ook binnen de kortste keren als de versterker het niet kan bijbenen.

[ Voor 19% gewijzigd door LA-384 op 19-05-2017 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 21:36:
15" woofer, 8 Ohm
63 mm spreekspoel
hoogdriver: 1.375" titanium dome, 8 Ohm
34 mm spreekspoel
nominale impedantie: 8 Ohm
belastbaarheid: 225W continu
450W program
900W peak
frequentie respons (-3dB): 60 – 16000 Hz
frequentie bereik (-10dB): 45 – 20000 Hz

gevoeligheid (volle ruimte): 96dB/W/m
peak SPL op 1m (theoretisch): 125.5 dB
Dat zijn niet echt waardes die ik zou combineren met een eis als "goeie bas".

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LA-384 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 06:51:
Vermogen zegt niets over daadwerkelijk volume. Volume is een samenspel van gevoeligheid en max belastbaarheid.

Wat voor versterker gebruik je? Dat zou eerst op orde moeten zijn. Als de huidige versterker op maximaal speelt, gaat de dap weinig hoger volume geven. Overigens sneuvelen de nieuwe speakers ook binnen de kortste keren als de versterker het niet kan bijbenen.
Van wat ik heb gelezen geeft 1W aan vermogen je de hoeveelheid dB die bij 'gevoeligheid' staat op 1m afstand, en komt er met een verdubbeling van het vermogen steeds 3 dB bij. Klopt dit ongeveer? Zouden de DAP dan niet met minder vermogen meer geluid leveren, aangezien de gevoeligheid hoger is?

Voor de B&W's gebruik ik een Harman Kardon PM645. Deze levert volgens de handleiding 40W RMS per kanaal (per speaker dan neem ik aan?). Als ik de volumeknop half opendraai geven de B&W's al een behoorlijk hoog volume, en verder dan drie kwart draai ik hem sowieso niet open. Hij speelt dus nog niet op maximaal.

Toen ze de vorige keer beschadigd zijn heeft het volume te lang te hoog gestaan, dus voor de B&W's heeft de versterker denk ik genoeg vermogen. Maar of het genoeg is voor het vermogen dat de DAP nodig hebben, zou het niet weten. Hoeveel verschil mag daar ongeveer inzitten?
Ik heb inderdaad wel eens gelezen dat te weinig vermogen niet goed is, dat ie dan gaat 'clippen' :? en je tweeters het binnen de kortste keren niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 07:42:
[...]

Dat zijn niet echt waardes die ik zou combineren met een eis als "goeie bas".
Oke, maar hoezo niet? Wat betekenen deze waardes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:37
Die DAP kasten zijn PA kasten. Die gaan het zoizo niet lekker doen op een 40w RMS AMP. En ze worden ingezet als topkasten meestal. Die frequency respons is in het laag niet heel denderd van die kasten. Voor een lekkere bas zou ik met een boog om die kasten heen lopen. ( dat doe ik altijd al wel met DAP ) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Galaxis schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:10:
Die DAP kasten zijn PA kasten. Die gaan het zoizo niet lekker doen op een 40w RMS AMP. En ze worden ingezet als topkasten meestal. Die frequency respons is in het laag niet heel denderd van die kasten. Voor een lekkere bas zou ik met een boog om die kasten heen lopen. ( dat doe ik altijd al wel met DAP ) :P
Ja, over de de meeste merken die je rond deze prijs op marktplaats ziet staan wordt geschreven dat je dr heel ver van weg moet blijven. Dit waren de enige waar nog wel wat positiefs over te vinden was. Maar soms lees ik ook van mindere merken dat de speakers wel degelijk zijn en van merken als JBL dat het nergens naar klinkt. Lekker verwarrend dus.

Hoeveel W RMS heb je denk je minimaal nodig tov je speakers? Van de B&W's snap ik namelijk eigenlijk niet hoe ze door die 40W RMS kunnen beschadigen. Is dat 100W max van de speakers voor beide speakers dan, en kunnen ze per stuk maar 50W aan? Kan me nmlk niet voorstellen dat de HK met 40 RMS ineens een max van 100W per kanaal heeft. Of kunnen die waardes wel zo uiteenlopen?

Waar moet je naar kijken in de specs voor de bas? Heb dat eigenlijk nooit begrepen. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:59
Je bent ook speakers aan het vergelijken van 300 euro per set tegenover de B&W van jou die rond de 1000 gulden hebben gekost bij aanschaf. Ik denk persoonlijk dat alles in dat budget wel eens tegen zou gaan kunnen vallen. Misschien dat je wel harder kan maar beter zal het in ieder geval niet gaan klinken.

En frequentie respons (-3dB): 60 – 16000 Hz betekend dat ze binnen het bereik van ±3db (dus een halvering of verdubbeling van het volume) blijven van 60 tot 160000 Hz. Menselijk gehoor gaat ongeveer van 20 tot 20000 Hz. dus in een ideale wereld zou je willen dat je speaker dat ook kan weergeven met minimale fluctuaties. Dus hoe volledige de range is binnen die 3db, hoe beter. en dus ook in dit geval, hoe lager de minimum frequentie, hoe vollediger de bas weergave.

Je HK meet in ieder geval al met RMS, terwijl de andere waardes in speakers vaak in peak staan. hogere waardes verkopen beter. Bijvoorbeeld, zou je liever een 1000W peak subwoofer hebben of een 500W RMS subwoofer? Grap is dus dat dat exact dezelfde subwoofer zijn maar de 1000W verkoopt beter. Gok dat dat ook het geval is voor jou B&W's, het zal 100W peak zijn geweest, waar je waarschijnlijk wel veilig zat met je 40W RMS versterker. Echter kan een versterker ook overbelast zijn, nadeel daaraan is dat je die vervorming minder goed hoort als een overbelaste speaker, maar ook wel funest ervoor kan zijn.

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://flylib.com/books/3/375/1/html/2/images/fig129_01.jpg
Een normale sinewave ziet er uit als de bovenste in het simpelste geval. Een versterker die niet genoeg vermogen meer kan leveren ziet de sinewave er uit als de onderste. Bij de onderste kan je zien dat er een deel van de tijd gewoon een rechte lijn is. wat eigenlijk practisch hetzelfde is als gelijkspanning. Hoe langer die lijn dat vast houd en hoe erger je clipping is, en hoe meer gelijkspanning er over je speaker blijft lopen.

Gelijkspanning is funest voor speakers omdat dit eigenlijk de spoel die er in zit op een plek vast houd en daarna alleen maar opwarmt. Waar wisselspanning / sine waves normaal voor veel minder opwarming zorgen. Een warme spoel in je speaker kan er voor zorgen dat het plastic of wat er ook gebruikt is om de spoel op z'n plek te houden vervormd waardoor deze aan gaat lopen tegen de magneet of je draadjes smelten tegen elkaar aan en dan is het ook einde verhaal.

Meestal kan je een versterker die vervormd ook wel horen echter is het veel minder duidelijk dan de herrie die een speaker die zijn limiet bereikt heeft maakt. Daarom word er vaak ook wel geadviseerd om de versterker een slagje groter te halen dan wat je speakers aan kunnen in de PA wereld. Echter denk ik niet dat dit het geval is geweest bij jou aangezien alles weer prima werkt. Meestal werken dingen niet zomaar weer nadat dit gebeurd is en is er echt reparatie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Sleepkever bedankt voor de uitleg! Het clippen is nu een stuk duidelijker. Wat betreft de frequentie respons, alle toonhoogtes tussen 45-60Hz, hoe zit het daarmee? Worden die dan maximaal iets van 8 keer zo zacht of zo hard weergegeven? Of zijn die überhaupt nauwelijks aanwezig?

Ik heb nog even gekeken en de frequentie respons (+/-3dB) van de B&W's is 53Hz-20kHz. Scheelt 7 Hz in het minimum dus. Is dat een groot verschil? De bas van de B&W's is erg aanwezig maar dat ligt neem ik aan ook aan de grootte van de cones?

Heb daarnaast nog twee vloerstaanders gevonden, eentje uit de Elac EL-serie, de EL100. En dan nog de JBL balboa 30. Beide scherp geprijsd, genoeg vermogen en ze hebben ook een grotere frequentie respons dan de DAP's. Ik hoor het graag als iemand ervaring met een vd twee heeft, Elac is naar wat ik lees een goed merk. Specs hieronder.
Sleepkever schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:34:
Je bent ook speakers aan het vergelijken van 300 euro per set tegenover de B&W van jou die rond de 1000 gulden hebben gekost bij aanschaf. Ik denk persoonlijk dat alles in dat budget wel eens tegen zou gaan kunnen vallen. Misschien dat je wel harder kan maar beter zal het in ieder geval niet gaan klinken.
Ik weet dat je voor echte kwaliteit snel een hoop meer geld uit moet geven en geloof me, als ik het geld had, zou ik dat ook doen. Maar ikzelf en de mensen die er naar moeten luisteren zijn geen experts of iets en voor het budget dat ik heb wil in ieder geval zeker weten dat ik er alles uit haal.

Specs:
Jbl Balboa 30
Power Handling: 80W Continuous / 320W Peak
Nominal Impedance: 8 Ohms
Sensitivity (2.83V / 1m): 90dB
Frequency Response (-3d B): 47Hz – 20kHz
Crossover Frequencies: 600Hz, 3500Hz

Elac EL100
Belastbarkeit (Nenn-/Musikb.): 100 / 130 Watt
Wirkungsgrad: 91 dB/2,83V/1m
Frequenzgang: 38 - 22.000 Hz
Übergangsbereiche: 900 / 3.200 Hz
Impedanz: 4 Ohm

Ps: heb nog een Sony TA f222ES versterker liggen met 80w RMS, dus die zou perfect samengaan met de JBL.
Pagina: 1