• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:17
Hi ,

Ik mij een beetje aan het oriënteren voor een nieuwe camera.

Ik zit nu wat te lezen en te vergelijken tussen de Fuji X100s , X100T en de Fuji X T10 en X T20 , heb tot nu toe vaak Panasonic gehad maar wil misschien Fuji nog wel eens proberen ,zeker ook vanwege de looks van Fuji .
Toch hou ik de Panasonic GX80 ook in de gaten ...

Ik zit nu op DP review bij Studio shot comparison de foto,s van de boven genoemde camera's te bekijken .

In hoeverre kan je hier iets mee , zegt het ook iets over hoe de camera buiten presteert ?

Zijn er andere foto vergelijkings- site's ?

Thx

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-11 08:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ramrodwillem schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:59:
Hi ,

Ik mij een beetje aan het oriënteren voor een nieuwe camera.

Ik zit nu wat te lezen en te vergelijken tussen de Fuji X100s , X100T en de Fuji X T10 en X T20 , heb tot nu toe vaak Panasonic gehad maar wil misschien Fuji nog wel eens proberen ,zeker ook vanwege de looks van Fuji .
Toch hou ik de Panasonic GX80 ook in de gaten ...

Ik zit nu op DP review bij Studio shot comparison de foto,s van de boven genoemde camera's te bekijken .

In hoeverre kan je hier iets mee , zegt het ook iets over hoe de camera buiten presteert ?

Thx
Daarvoor hebben we review sites en foto sites als Flickr waar je met een beetje zoeken foto's kan vinden van de desbetreffende camera's. Die kun je dan zelf naast elkaar leggen. Of je daar wat aan hebt, ik betwijfel het.

Het beste kun je de camera's een vastpakken in een winkel en er wat shots mee maken en vooral de reviews lezen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Dit forum kan je ook al een stuk opweg helpen, maar dan kan je best eens deftig neerschrijven wat je verwachtingen zijn en wat je budget is.

• ramrodwillem
Wat is er mis mee, ik vraag niet om een mening over de toestellen , maar over een vergelijking site waar je de resultaten van foto's met div toestellen gemaakt kan vergelijken en of dat een meer waarde is .

Ik dacht dat er naast de genoemde site van DP Review nog 1 was maar kan hem niet meer vinden .

Verwijderd

ramrodwillem schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:59:
Wat verwacht je op andere sites te kunnen vinden dat je niet op een van de meer gerenommeerde sites kunt vinden?

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 13:34
Voor zover ik weet is dpreview wat dat betreft inderdaad het meest uitgebreid. Je kunt ook binnen de bekende review sites de camera's vergelijken, die maken vaak met alle camera's ongeveer de zelfde foto's (photozone, cameralabs etc.)

Op dpreview kun je wel kijken hoe de sensor technisch presteert. Hoe de camera buiten presteert hangt van zoveel elementen af dat het moeilijk vergelijken is. Tijdstip, weer, onderwerp, lens en fotografie skills maken allemaal veel uit.

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Hier nog twee sites waar je mogelijk iets aan hebt:
https://pixelpeeper.com/
http://www.pbase.com/

• ramrodwillem
Nou dit zijn studio opnames , kan me zo maar voorstellen dat het nemen van foto's buiten andere resultaten geeft , als dat volgens de kenners niet zo is kan ik alleen bij DP review blijven kijken, vergelijken en lezen

• ramrodwillem
Ah net te laat , bedank voor de sites

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
ramrodwillem schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:24:
Nou dit zijn studio opnames , kan me zo maar voorstellen dat het nemen van foto's buiten andere resultaten geeft , als dat volgens de kenners niet zo is kan ik alleen bij DP review blijven kijken, vergelijken en lezen
Het punt is, dat het onder dezelfde omstandigheden moet zijn. Als je dingen met elkaar wil vergelijken, moeten zoveel mogelijk variabelen gelijk zijn. Of dit nu binnen of buiten is, maakt niet uit, alleen is buiten in real life testen niet erg consistent. Aangezien er in die Studio Comparison naast testcharts ook voorwerpen en portretjes zitten, mag je dit best wel vergelijken met een real life situatie.

1 tip: altijd vergelijken op gelijke resolutie (Comp) en in raw, anders is het niet eerlijk:

https://www.dpreview.com/...0831&y=0.6500265533722783

De X-T20 is echt de beste. De X100s en X-T10 hebben ruisreductie (ook in de raw) en de GX80/85 heeft een stuk meer ruis (kleinere sensor ook).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• ramrodwillem
[b][

De X-T20 is echt de beste. De X100s en X-T10 hebben ruisreductie (ook in de raw) en de GX80/85 heeft een stuk meer ruis (kleinere sensor ook).
Ja dat viel me ook al op , toch is de GX80 qua scherpte in een aantal gevallen niet minder dan de T20 .
Ik fotografeer 90% in JPEG dus ik daar kijk het het meest nu qua vergelijk .

Vindt het concept van de Fuji 100 serie erg mooi maar de nieuwe 100F is toch wat stevig geprijsd .

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
Scherpte hangt ook van de lens af, tenzij ruisreductie roet in het eten gooit, zoals hier.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 15:56
Misschien moet je je ook niet blind staren op de pixeltjes. Een gedeelte van de "bevindingen" dat merk/ model x beter is dan y is sterk afhankelijk van de context van de opnames. Ook studio-opnames hebben een eigen bubbel en zijn in de echte wereld niet altijd en vooral zo van toepassing. In het echte leven loop je tegen net even wat andere dingen aan en heb je trouwens ook hoogst zelden dat je exacte dezelfde opname maakt met 2 verschillende camera's die je dan ook echt kunt vergelijken.

Ik heb daarnaast ook nog wel eens het gevoel dat bij al die sites er of een commercieel belang speelt of er toch wel erg ver gegaan wordt onder het motto "zie mij eens kunnen aantonen dat er verschillen zijn". Een commercieel belang van het (mis)prijzen van bepaalde producten of merken kun je ook niet uitsluiten, maar slecht zal het nooit zijn want dan verdwijnen de adverteerders.

De nieuwe sensor van de Fuji's is iets beter dan de "oude" maar dat komt misschien meer door de processor die er achter zit en die wat genuanceerder met bijvoorbeeld ruisonderdrukking omgaat. Bij normale lichtomstandigheden is er vrijwel geen verschil te zien op de wat andere resolutie na. Die zorgt er waarschijnlijk ook voor dat je bij hogere iso's (ruisonerdrukking) meer details blijft zien en de boel iets minder snel dichtloopt. Met zowel de oude 16 megapixel alsook de nieuwe 24 kun je grote afdrukken maken waar je het verschil eigenlijk niet ziet (A3 plus). Optisch is het verschil dus bij het dagelijkse gebruik misschien niet zo groot.
Daarvoor gaan de "oude" camera's in de opruiming en tegen een "zacht" prijsje over de toonbank... Voor het verschil koop je misschien net een extra of een beter objectief erbij.
De bediening van de nieuwere modellen is net even wat beter en ook de AF is er op vooruit gegaan, maar het beter van de nieuwe generatie maakt de oude generatie niet meteen slecht.

Bij de X100F tov de T zal het verschil zelfs nog kleiner zijn aangezien er geen WR op zit, de hybride zoeker hetzelfde gebleven is en het objectief misschien net op zijn prestatievermogen zit bij 24 megapixels (lees: haalt niet het uiterste uit de sensor). Voor de rest heb je een net iets wat snellere AF en Acros als simulatie extra voor minimaal € 200,= meer waarbij de T vermoedelijk nog wel goedkoper wordt.
Pagina: 1