Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• dietera
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19-08 10:48
Gegroet allen,

Even kort voorstellen: ik ben momenteel 31, heb civiele techniek gestudeerd en ben dan voornamelijk hydrografie gaan doen als carriere. Dat betekent dat ik bij de offshore- en baggerboeren ga helpen de zee afmeten, die data verwerken, en kaartjes maken.

Ik zoek nu al een tijdje naar een goeie andere richting om in te slaan qua carriere. Heel lang verhaal kort, ik heb beseft dat mijn gevoel heel hard wijst in de richting van data analyse en/of software ontwikkeling. Anderhalf jaar terug ben ik dus beginnen op mezelf studeren. Eerst Python. Dan een hoop webontwikkeling, maar ik kreeg nogal de krul van het onstuimige JavaScript wereldje. Uiteindelijk aan een Nanodegree begonnen bij Udacity voor Data Analyst, en ik zit ook met een kriebel om echt eens goed aan C# te beginnen. Nu zit ik dus een beetje in een tweestrijd, want C# gaat een beetje de ene kant op en data analyse de andere.

Het zit namelijk zo dat ik momenteel in Colombia woon. Begin 2018 trouwen mijn vriendin en mezelf, en zijn we van plan om richting BelgiŽ te komen. Dit maakt het niet echt handig, omdat ik momenteel enkel online wat kan studeren, en meteen een zo groot mogelijke kans wil maken om in die nieuwe industrie aan de slag te gaan zodra we aankomen.

Ik ben dus op zoek naar raad van mensen hier, hoe mijn slaagkansen er uit zien, in hoeverre mijn achtergrond als 'relevant genoeg' kan aanzien worden om me verder de kans te geven om te leren, alsook welke route (vollebak C# .NET of de Python/R/... data route) het meest realistisch is om binnen te breken in mijn geval.

Sorry als mijn verhaal een beetje rommelig klinkt, maar ik probeer te vermijden van mijn levensverhaal hier te plaatsen ;) Elk advies is heel erg welkom. Dank!

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

Catch22

De ene is je moeder

Python/r/data science is booming. Wij hebben er zelfs trajecten voor op de zaak, voor mensen die net of bijna van school komen. Personeel is schaars. Dus die richting is het aanraden waard als je het leuk vindt en, niet onbelangrijk, het talent hebt

En de ander is je zus
Steam: maxx0r
R5 1600 - RX480 - LG 34UC79G

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dietera
quote:
Catch22 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 18:14:
Python/r/data science is booming. Wij hebben er zelfs trajecten voor op de zaak, voor mensen die net of bijna van school komen. Personeel is schaars. Dus die richting is het aanraden waard als je het leuk vindt en, niet onbelangrijk, het talent hebt
Dank voor de raad!

Als je het hebt over schoolverlaters, staat de bedrijfscultuur (bij jullie of algemeen) dan ook open voor diploma's die niet meteen iets met data science of software te maken hebben? Kan ik met andere woorden toch makkelijk aankloppen met enthousiasme, zelfstudie onder de riem, en een bepaalde hoeveelheid van dat talent?

Ik heb een sterke wiskundige achtergrond, maar op programmeervlak viel het in mijn officiŽle studie alvast tegen. Een beetje Java en VBA en klaar.

Ik heb ook al gehoord dat ze in de pure IT wereld, in BelgiŽ op z'n minst, best kicken op diploma's. Maar ik vermoed dat het met data science wel anders zit, gezien dat een zeer nieuwe en brede tak is, en vooral eerder een mengelmoes van vaardigheden omvat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

Catch22

De ene is je moeder

quote:
dietera schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 12:34:
[...]

Dank voor de raad!

Als je het hebt over schoolverlaters, staat de bedrijfscultuur (bij jullie of algemeen) dan ook open voor diploma's die niet meteen iets met data science of software te maken hebben? Kan ik met andere woorden toch makkelijk aankloppen met enthousiasme, zelfstudie onder de riem, en een bepaalde hoeveelheid van dat talent?
Je moet wel een goede basis hebben. We hebben ook wiskundigen en econometristen lopen, die kunnen vaak ook niet (goed) programmeren.

Hier zijn we meer van de daadwerkelijke vaardigheden dan papiertjes.

Iemand met veel papiertjes kan niet per se daadwerkelijk iets. Iemand met vaardigheden wel.

En de ander is je zus
Steam: maxx0r
R5 1600 - RX480 - LG 34UC79G

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-07 18:59

Camacha

Herder of bits.

quote:
dietera schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:54:
Even kort voorstellen: ik ben momenteel 31, heb civiele techniek gestudeerd en ben dan voornamelijk hydrografie gaan doen als carriere. Dat betekent dat ik bij de offshore- en baggerboeren ga helpen de zee afmeten, die data verwerken, en kaartjes maken.
Misschien niet, maar wellicht wel relevant: wat zorgt ervoor dat je daar niet meer op je plek bent?

Persuader of bytes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dietera
quote:
Camacha schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:04:
[...]

Misschien niet, maar wellicht wel relevant: wat zorgt ervoor dat je daar niet meer op je plek bent?
Twee zaken vooral.

Ten eerste, de levensstijl: voor dit werk moet ik voor periodes van telkens 1 tot 2 maand uitgezonden worden, terwijl mijn vriendin thuis blijft. Dat begint me wat moeilijk te worden.

Ten tweede, ik voel me echt gedreven telkens ik op m'n werk mezelf uit de nood help met een Python programmatje, of me kan bezighouden met een flinke Excel in elkaar steken. Alsook thuis kan ik me zowel in de praktijk als de theorie verliezen. Ik denk dat dat een goede indicatie is van waar mijn hart ligt, en dus zou ik graag de verschuiving maken naar een job die meer gevuld is met dat soort leuke dingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-07 18:59

Camacha

Herder of bits.

quote:
dietera schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 15:44:

Ten eerste, de levensstijl: voor dit werk moet ik voor periodes van telkens 1 tot 2 maand uitgezonden worden, terwijl mijn vriendin thuis blijft. Dat begint me wat moeilijk te worden.
Had je dat niet voorzien?
quote:
dietera schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 15:44:
Ten tweede, ik voel me echt gedreven telkens ik op m'n werk mezelf uit de nood help met een Python programmatje, of me kan bezighouden met een flinke Excel in elkaar steken. Alsook thuis kan ik me zowel in de praktijk als de theorie verliezen. Ik denk dat dat een goede indicatie is van waar mijn hart ligt, en dus zou ik graag de verschuiving maken naar een job die meer gevuld is met dat soort leuke dingen.
Ik denk dat je wel moet oppassen om iets wat in zo'n geval als verzetje geldt, toch wel iets anders kan zijn dan er dag in dag uit mee bezig te zijn.

Persuader of bytes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dietera
quote:
Het kwam me tot een jaar terug goed uit, maar nu met een verloofde ben ik de zaken anders gaan zien. Ben er dan ook 9 jaar geleden mee begonnen :)
quote:
Camacha schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 15:56:
Ik denk dat je wel moet oppassen om iets wat in zo'n geval als verzetje geldt, toch wel iets anders kan zijn dan er dag in dag uit mee bezig te zijn.
Klopt, probeer ik me ook van bewust te zijn, maar relatief gezien is er niets wat momenteel harder mijn aandacht trekt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11-12 20:37
Ik heb jarenlang teams met developers aangestuurd en was ook verantwoordelijk voor selectie van kandidaten. Vooropleiding was niet relevant (ik heb mensen met en zonder diploma's voorbij zien komen, studenten, biologen). Wat bij ons relevant was het tonen van inzicht, relevante kennis van frameworks en methodes. De meeste mensen begonnen bij ons op junior niveau (ook vanwege een behoorlijke benodigde domeinkennis naast het daadwerkelijk kunnen programmeren) en afhankelijk van de kennis en ervaring stroomden mensen dan sneller door naar meer senior functies.

Er is volgens mij nog steeds (ben er zelf inmiddels uit) een behoorlijk tekort aan developers, dus volgens mij maak je op de meeste fronten wel kans. Productie software is overigens wel wat anders dan een Python script schrijven om een eigen probleem op te lossen. Duidelijk documenteren, samen kunnen werken, kunnen discussiŽren met andere developers, architecten en product owners/managers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 13:36
Civiele techniek, hydrografie, offshore, in die wereld wordt er inderdaad veel gereisd, maar is er niet ook veel doorstroom naar kantoor? Volgens mij zijn er genoeg bedrijven (denk aan bijv Tata, Van Oord, Fugro, etc) die wel een plekje op kantoor hebben voor dit soort mensen. Daar al rondgekeken?

XBL360/Steam/Uplay/Origin: FoxLenny

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twilightschild
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11-12 21:56
Ik werk bij een bedrijf dat hydrografische software maakt en wij zitten altijd verlegen om hydrografen die graag willen programmeren. Helaas wel in Nederland, dus voor jou niet erg handig. Toch denk ik dat er wel andere bedrijven in de branche zitten waar hetzelfde voor geldt. Ik merk dat in deze branch vaak wordt gedacht dat programmeren iets is wat je er 'wel even' bij leert. Ik ben het daar (als programmeur) niet helemaal mee eens, maar voor jou komt dit goed uit.
Als ik jou was zou ik open sollicitaties naar de grote bedrijven sturen en kijken wat er terugkomt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11-12 21:01
denk dat er wel;offshore bedrijven zijn die een onshore programmeur met deze achtergrond kunnen gebruiken
Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*