Verschil tussen audioweergave en speakerkanalen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolaf
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-05 17:55
Mijn vraag
Wanneer is een headset nu daadwerkelijk 7.1 surround? Ik zit naar een nieuwe headset te zoeken wegens het te gronde gaan van mijn Razer Kraken USB. Hierom ben ik wegens mijn voorkeur voor 7.1 gaan zoeken in de pricewatch. Hier werd ik echter geconfronteerd met headsets die allemaal 7.1 speakerkanalen hebben, maar niet allemaal surround audioweergave. Er vallen namelijk enkelen tussen met stereoweergave.
Hieronder enkele voorbeelden.
pricewatch: Steelseries Arctis 5 Zwart
Surround weergave en 7.1 kanalen
pricewatch: Kingston HyperX Cloud II Red
Stereoweergave met wederom 7.1 kanalen

Ik heb me altijd laten vertellen dat (Dolby) 5.1 en 7.1 surround is en dat 2.0 stereo is. Tenminste, zo is het in mijn beleving. Nu zit ik echter met de vraag wat audioweergave en het aantal speakerkanalen betekent.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Alle koptelefoons zijn stereo (je hebt immers maar 2 oorschelpen)

7.1 wil zeggen dat je usb ingang een beetje gaat lopen goochelen met geluiden om er diepte in te krijgen.
(Je hebt immers ook maar 2 oren, surround komt OA : door tijdverschil tussen linker en rechterspeaker te introduceren.) Dus de term is wat vaag

Ik denk dat zolang het ding vermeld 5.1 of 7.1 (die .1 is nog meer kolder :P) aankan het in orde is :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:16
heuveltje schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:54:
Alle koptelefoons zijn stereo (je hebt immers maar 2 oorschelpen)
[..]
Ik moest lachen.. Dus in de bioscoop is het ook gewoon altijd maar Stereo geluid.. immers daar heb je nog steeds maar 2 oorschelpen toch?

Er zijn zeker wel koptelefoons met meerdere drivers per schelp beschikbaar. (zie bijvoorbeeld: https://www.asus.com/us/Headphones-Headsets/STRIX_71/)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:40
Er zijn wel degelijk headsets in de omloop met meerdere drivers welke dan daadwerkelijk het 7.x weer zouden moeten kunnen geven. Als voorbeeld, om even bij Razer te blijven de Tiamat 7.1, die heeft 10 drivers (5 aan beide zijden) voor de geluidsweergave.

Nadeel van deze setup is vaak het gewicht en daarnaast ik heb geen idee of de ervaring van 7.1 hiermee nou daadwerkelijk zoveel sterker is of niet. Het blijft allemaal heel dicht bij je oren.

offtopic:
edit:
ik ben sloom

[ Voor 5% gewijzigd door Suicyder op 18-05-2017 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:16
Suicyder schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:00:
[..]

Nadeel van deze setup is vaak het gewicht en daarnaast ik heb geen idee of de ervaring van 7.1 hiermee nou daadwerkelijk zoveel sterker is of niet. Het blijft allemaal heel dicht bij je oren.

offtopic:
edit:
ik ben sloom
Kent u deze? YouTube: Virtual Barber Shop Hair Cut - 3D Sound (Amazing!!)

Dat werkt zelfs met een stereo headset. Zet maar eens je koptelefoon op en luister naar deze video. Klinkt gewoon als 3D geluid met zelfs wat diepte. Rond 2 minuten is het net alsof er iemand gitaar zit te spelen in je kamer.

*sowieso