feelthepower schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:49:
Dit is toch niks nieuws onder de zon? Je kunt nu toch al opvragen welke plannen een gemeente heeft en contact opnemen met de verantwoordelijken? Er worden soms ook inspraakavonden georganiseerd.
Wat is jouw rol in de presentatie aan die gemeentes, ben je een student?
Bedankt voor je antwoord!
Nee, klopt het is niks nieuws om inwoners te betrekken bij beleid. Het is alleen niet makkelijk als inwoner om gehoord te worden binnen de gemeente. Er zijn heel wat voorbeelden van bottom up initiatieven die daardoor stranden. Mensen weten niet waar ze moeten zijn of worden van het kastje naar de muur gestuurd. Daarbij gaat het nu om een proces waarbij inwoners vanaf de start van het project input kunnen leveren en niet pas aan het einde wanneer er bijna niks meer mogelijk is, zoals bij inspraakavonden. Inwoners willen meer gehoord worden en gemeentes wil meer input van de inwoners. Een goed werkend medium is hier alleen nog niet (echt) voor gevonden. Wellicht dat crowdsourcing hier voor een deel uitkomst aan biedt. Gemeentes hebben hier al veel verslagen over geschreven, alleen maken er nog niet écht gebruik van. Hier gaan we dus, onder andere, morgen naar kijken.
Om je tweede vraag te beantwoorden:
Morgen wordt er een workshop gegeven over onder andere crowdsourcing voor gemeentes. Ik begeleid één van de groepjes bij deze workshop en hoop daar meer informatie te vinden over de rol die crowdsourcing kan spelen binnen gemeentes. Dat is mijn rol. Ik was benieuwd naar andere meningen over dit onderwerp. Vandaar mijn vraag.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb toegelicht en als je nog opmerkingen, vragen, feedback hebt dan zijn die altijd welkom!