LED strip rechtstreeks op een dimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:35
Bij de verbouwing heb achter de bank een richel gemaakt waar een ledstrip in kan komen. Aan de zijkant zit een leiding welke rechtstreeks naar een inbouwdoos gaat.
In deze doos wil ik graag een dimmer plaatsen waar ik 230V op kan zetten (primair) en de ledstrip rechtstreeks op de secundaire kant welke 230/24/12v kan dimmen.
Ik kan deze combinatie niet vinden of ik zoek verkeerd? Iemand een ledstrip al eens op deze manier aangesloten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:33
Ik denk niet dat het zo gaat werken.

Volgens mij moet er iets van een LEDDriver (transformator) tussen gezet worden met de mogelijkheid om te dimmen.
Een en ander is dan ook nog eens afhankelijk van het soort ledstrip hoe er gedimt kan worden

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19

CyBeRSPiN

sinds 2001

Rechtstreeks een strip aan 230V hangen lijkt me niet mogelijk. En dimmer + 230V -> 12/24V trafo + led driver is een beetje teveel van het goede om in een inbouwdoos te proppen.

Je hebt een led driver nodig die een 230V dimmer ondersteunt. Of zoeken naar een andere oplossing om je ledstrip te bedienen, genoeg strips die remote te bedienen zijn. Bijv. Philips Hue, of MiLight.

[ Voor 36% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-05-2017 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik zou de dimmer tussen de trafo en de led-strip zetten. En er is genoeg van dat spul bij de IKEA te vinden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
LED strips kun je beter aan de secundaire kant dimmen d.m.v. een controller. Veel voedingen hebben een input van 110-240volt. Als je dan de fase aan gaat snijden of de spanning verlaagt met een dimmer gaat of je voeding kapot of de uitgangsspanning blijft gewoon gelijk en je LED strip dus even fel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
Dus benodigd zijn:
- Led strip
- LED driver
- LED dimmer
Driver en dimmer zijn waarschijnlijk niet als combinatie te verkrijgen. Ik heb nog wel de mogelijkheid om een WCD op te geven om daar de driver in te zetten. Mocht er natuurlijk een driver beschikbaar zijn welke in een inbouwdoos past en daar een afdekplaat op te zetten.
Klopt bovenstaand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:56
Hoe lang moet die strip worden?

Je kunt met een hoop moeite waarschijnlijk wel een driver vinden die in een inbouwdoos past, maar dan is het een kleintje die misschien 10W kan leveren. Goed voor een meter strip ofzo...

De meeste drivers zijn veel groter. Inbouwen in een inbouwdoos is ook hoogst ongebruikelijk. Past die niet ergens in je "richel"?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
Strip moet ongeveer 2m worden.

https://www.conrad.nl/nl/...1-han-led-oa-1234277.html

Kan ik bij bovenstaande dimmer geen 230v ledstrip op aansluiten zoals onderstaand?

https://www.ledstripwinke...high-voltage-tot-50-meter

Of mis ik nu iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Is het niet veel handiger om een Philips Hue ledstrip te kopen? Kun je af-fabriek al dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
RiDo78 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:26:
Is het niet veel handiger om een Philips Hue ledstrip te kopen? Kun je af-fabriek al dimmen.
Ja dat zou kunnen maar dan heb je meteen een flinke voeding in beeld en dat wil ik graag vermijden.
Pagina: 1