Excel - Identieke cellen naast elkaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 923273

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag met betrekking tot Excel 2017. Ik ken de basisfuncties, maar nu wil ik iets wat mij niet lukt.

Ik heb verschillende tabellen die ik aan elkaar wil koppelen. Ongeluk_ID komt dus in allebei de tabellen voor.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/jh5ueu.jpg

Nu wil ik dat de Ongeluk_ID in de rechtertabel er precies achter komt te staan. Dit wil ik niet handmatig doen, want dat is onwijs veel werk. Dus zo:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2qkosxd.png

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Wat voor nut heeft die eerste kolom? Kan het ook zijn dat daar een ID in staat die niet in de 2e kolom voor komt.

Zo niet dan kan je met ALS een eind komen. Bijv Als I4 gelijk is aan I3 dan moet A3 gelijk zijn aan I3 en anders moet deze leeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
emnich schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:17:
Wat voor nut heeft die eerste kolom? Kan het ook zijn dat daar een ID in staat die niet in de 2e kolom voor komt.

Zo niet dan kan je met ALS een eind komen. Bijv Als I4 gelijk is aan I3 dan moet A3 gelijk zijn aan I3 en anders moet deze leeg zijn.
In de eerste tabel staat nog heel veel informatie in de kolommen B tot G, maar deze heb ik even op verbergen gezet zodat het wat overzichtelijker is. Aan als deze informatie moet dus de informatie uit kolom J nog worden toegevoegd, maar deze moet dus wel bij het juiste Ongeluk_ID staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik vermoed dat die gegevens uit een database komen. Kan je het niet beter daarin doen?

Anders kan je hier kijken:
https://superuser.com/que...n-excel-as-i-would-in-sql

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:33

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Maar zorgen dat de rijen van een tabel op 'gelijke hoogte' zijn met een totaal andere tabel is natuurlijk niet houdbaar. Er hoeft maar een keer iets van A-Z naar Z-A gesorteerd worden en de boel ligt weer overhoop.

Het lijkt dat de linker tabel één rij per ongeval bevat, maar de rechter tabel één rij per ongeval en voertuig. Waardoor er dus, als er meerder voertuigen bij betrokken zijn geweest, meerdere rijen per ongeval zijn.

Ik zou in dat geval de rechter tabel uitbreiden met de kolommen uit de linker tabel. Het mooist zou zijn als je dit al doet voordat de data in Excel komt (via database?). Maar als je aan die twee tabellen vast zet kom je met een vlookup() of index()/match() al een heel eind

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:56
Dat gaat alleen werken als je een unieke search string hebt. Ik zie al dat Ongeluk_ID niet uniek is, het kan meerdere Voertuig_ID hebben.
Pivottable dan maar?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Ongelukid ziet er links uniek uit. Daarmee is het mogelijk de data rechts aan te vullen met de data van links.

Daarna met pivot table de opmaak zetten zoals je nu wenst, als je die opmaak dan nog wil.

Maar A2=als I2=I3 dan leeg anders I2 is ook een begin. Dan kan je op die A2 de data van links er weer bij zoeken.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou eens beginnen met twee tabellen niet samen op 1 werkblad zetten, maar ieder op een eigen blad.

Daarna zoals iemand al suggereerde met behulp van vlookup (verticaal zoeken in het Nederlands) of index/match functies de gewenste informatie uit de eerste tabel toevoegen aan de tweede tabel.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:41
Vlookup gaat hier niet werken. Dan krijg je enkel de eerste hit. Probeer Voertuig_ID aan je linker dataset toe te voegen en draai dan een pivot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

mccAin schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:00:
Vlookup gaat hier niet werken. Dan krijg je enkel de eerste hit. Probeer Voertuig_ID aan je linker dataset toe te voegen en draai dan een pivot
Vlookup gaat prima werken, als de aanname klopt dat Ongeluk_ID aan de linkerkant wel uniek is. Als dat links niet uniek is, dan is de vraag van TS om de tabellen te koppelen op basis van (alleen) Ongeluk_ID sowieso onmogelijk op te lossen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Prima is een beetje groot woord hier. ;)

Omdat in het voorbeeld de herhalingsregels leeg zijn wordt het lastig om een robuuste oplossing te vinden. Imho is het kiezen uit twee mogelijkheden:

Per ongeluk evenveel regels als dat er voertuigen bij betrokken zijn en dan kun je idd de gegevens uit de rechterzijde aanvullen met de gedeelde gegevens uit de linkerzijde. De basisgegevens worden herhaald in elke regel.

óf

Per ongeluk één regel met een x-tal gereserveerde kolommen voor betrokken voertuigen. In dat geval moet je met grootste, rij, index en vergelijken aan de slag.

Een pivot gebruiken om een hierarchische tabelweergave te creëren is imho misbruik van tooling. Dan nog liever de eerste optie en groeperingsweergave gebruiken. Of nog beter: terug naar de database. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iedereen heel erg bedankt voor de hulp en de reacties! Het is een beetje lastig uit te leggen, omdat er natuurlijk ook een betekenis achterzit, maar dat wordt een beetje te ingewikkeld.

De tabellen stonden in verschillende werkbladen en heb ik vervolgens de formule =VERT.ZOEKEN(A2;fietsongevallen!$A:$B;2;ONWAAR) gebruikt.

En dan nog wat andere dingen, ik ben een uur bezig geweest, maar het is gelukt. Bedankt!
Pagina: 1