Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floydian
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-07 10:03
Op het moment heb ik een Synology DS214SE. Deze NAS heb ik nu ongeveer twee jaar, de harddisks zijn aan vervanging toe. Ook de performance van de NAS is niet super, downloaden en tegelijkertijd streamen wil dus niet.

Ik ben dus al een tijdje aan het oriënteren voor aanschaf van een nieuwe en bedenken wat ik er mee wil gaan doen.

Ik zoek een?
Een NAS dus, qua opslag 6 a 8 TB.
Wat ik er mee wil gaan doen:

* Centrale opslag van bestanden.
Opslag documenten voor desktop, laptop, telefoon etc. Ik zal de enige gebruiker zijn.
Ook wil ik virtuele machines hier opslaan.
8 TB moet voorlopig meer dan voldoende zijn.

* Download station
Torrents en nzbs downloaden.

* Media streamen.
HD video streamen naar tv, mogelijk ook later audio naar een chromecast audio streamen.
Ik verwacht niet te gaan transcoderen van 4K naar 1080.

* Git
Momenteel host ik mijn hobby projectjes bij bitbucket, deze wil ik graag zelf gaan beheren.
Hier twijfel ik nog een beetje of ik gitlab wil gaan gebruiken (vereiste > 2 GB) of niet.

* Virtualisatie
Van deze optie wil ik zeer zeker gebruik van gaan maken, om m'n eigen projecten te kunnen hosten.

* VPN server
Van buitenaf (openbaar wifi) een veiligere verbinding met het internet te kunnen maken.

Wat is je budget?
ca € 1000,= (inclusief hard disks.)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Synology omdat ik daar al ervaring mee heb, QNAP is ook een optie.

Waar ik naar gezocht heb?
Een 2 of 4 bays NAS met minimaal 2 GB geheugen en voldoende USB 3 aansluitingen (1 front / 2 back).

Wat ik gevonden heb.?

DS216+II
DS916+
TS-253A
TS-453A

Ik twijfel nog een beetje tussen een model met 2GB of 8GB geheugen. Als ik gitlab zou willen gebruiken heb ik minimaal 2GB nodig hebben, meer geheugen lijkt me dan iets veiliger.

Iemand nog advies, zodat ik een goede beslissing kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:03
Heb je ook wel eens gedacht aan zelfbouw?
Voor de prijs van een synology heb je ook een heel sterk systeem wat je ook gemakkelijk kan upgraden en daarop kan je ook alles mee doen wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 917165

Inderdaad gewoon zelf bouwen. Voor Git niet gitlab nemen, maar bitbucket-server. (=bitbucket maar dan zelf gehost).

Harde schijven zijn overigens niet na 2 jaar aan vervanging toe. Incidenteel kan alles een keer kapot natuurlijk maar de MTBF van HDD's en SDD's ligt echt fors hoger dan 2 jaar.

Het is overigens wellicht niet direct wat je zoekt, maar pak bv de laatste Asus wifi router (ik heb zelf nog een 68AC in gebruik) of Netgear, en hang daar een schijf van het formaat aan wat je zoekt, en je hebt wat je wil, muv Git. En als bonus ook nog een kickass accespoint.

Zelf bouwen? Pak een willekeurige barebone, hang daar de schijven in, linux erop en kloar.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 917165 op 17-05-2017 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floydian
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-07 10:03
CryRaven schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:59:
Heb je ook wel eens gedacht aan zelfbouw?
Voor de prijs van een synology heb je ook een heel sterk systeem wat je ook gemakkelijk kan upgraden en daarop kan je ook alles mee doen wat je wil.
Nee, eigenlijk niet, is natuurlijk ook een optie om te overwegen. Voordeel van een synology is dat het compacter is. Het is de bedoeling om deze op een schap te plaatsen van 30 cm diep, dat moet met zelfbouw ook wel lukken, kwestie van de juiste case te zien vinden.
Anoniem: 917165 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 23:05:
Inderdaad gewoon zelf bouwen. Voor Git niet gitlab nemen, maar bitbucket-server. (=bitbucket maar dan zelf gehost).

Harde schijven zijn overigens niet na 2 jaar aan vervanging toe. Incidenteel kan alles een keer kapot natuurlijk maar de MTBF van HDD's en SDD's ligt echt fors hoger dan 2 jaar.
Bitbucket-server heeft ook mijn eerste voorkeur. Voordeel van gitlab is dat er een package voor synology beschikbaar is, makkelijker om te installeren / onderhouden.
Schijven zijn schat ik 5 jaar oud (power-on time 20k hours), een heeft een bad sector count van 16 (blijft gelukkig stabiel), smart status ok.