Webhosting en e-mail. Wat is het nut van een SMTP relay?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 21:20

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Concreet is mijn vraag: wat is het nut van een SMTP relay?

Mijn vraag komt voort uit het punt dat ik standaard postfix gebruik, mailtjes daar uit worden geknald en prima. Ik heb mij daar nooit zo in verdiept maar tegenwoordig loop je steeds vaker tegen "issues" aan.
Je zit met SPF-records & DKIM bijvoorbeeld, mails die toch net wat spam-gevoeliger zijn etc.

Ik ben toen eigenlijk meer gaan zoeken om heel het mailen "uit handen te geven". Ik draai geen echte mail server omdat zoiets wel ergens anders staat bij de klant. Ik moet puur uit naam van de klant kunnen mailen, en ik wil er verder niet heel veel mee te maken hebben.

Uiteindelijk kwam ik toen uit op sendgrid. Ik heb een test-case gemaakt en de postfix zo aangepast dat hij een smtp relay heeft. Met 3 DNS toevoegingen is direct ook automatisch de SPF record & DKIM geregeld (zie: https://sendgrid.com/docs/Glossary/dkim.html )

Nu vraag ik mij eigenlijk af; wat zijn nou echt de voordelen van het gebruik van een SMTP relay, en wat zouden nog verder mijn opties kunnen zijn om fatsoenlijk mails de deur uit te kunnen zetten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:59
Ik vat hem even niet helemaal. Wil je mailen met het domein van een klant via een eigen mailserver, maar loop je dan tegen dkim controle aan? Is dat wat je bedoelt? En wil je dat omzeilen door een "relay"functie op de mailserver van de klant te hebben? Wat is daar dan relay aan, kun je niet gewoon submitten op die server via authenticated smtp of zo?

Je zegt ook dat je geen echte mailserver draait, maar wel postfix hebt en ook hebt aangepast?
Misschien kun je iets duidelijker zijn over wat nu precies je situatie en probleem is