Intel i7 6700K versus i7 7700K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Master_S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik ben dus van plan om een i7 processor te kopen. Maar ik twijfel serieus tussen de i7 6700K en de i7 7700K. Prijsverschil is niet zo groot, maar ik las dat er problemen zijn met temperatuur spikes bij de i7 7700K. En dat Intel dat weigert te erkennen en op te lossen...

Kies ik dan beter voor de 6700K ? Heeft die dit probleem ook ? Ik vind er alleszinds niets over op internet. En het prestatieverschil is niet zo groot, dus dat maakt niet zoveel uit voor mij. Ik ga de processor koelen met een NZXT Kraken X62 als dat iets uitmaakt. En moederbord wordt de Asus IX Code.

Alle reacties

Verwijderd

De 6700k heeft het ook maar iets minder erg.
Je kunt de 7700K kopen en professioneel laten delidden (of een pre-delid exemplaar kopen). Mits het netjes is gedaan en de processor weer in elkaar wordt gelijmd heb je nog steeds je garantie.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2017 22:57 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn 6700K word ook erg heet en dat met vrij extreme custom waterkoeling. De hitte is gewoon niet in het water te krijgen, precies wat de 7700K ook heeft. Wel erg jammer want overklokken word heel lastig zo als de temps snel een probleem zijn.

Het hangt ook wel af van wat je van plan bent met overklokken. Wil je echt hoog komen dan zal bij zowel de 6700K als 7700K delidden nodig zijn. Je kan ook nog overwegen om niet te gaan overklokken en geen K CPU te kopen. Voor de meeste toepasingen maakt overklokken op dit moment ook vrij weinig uit. Er was een tijd dat iedere 100MHz een groot verschil was, maar voor gamen is die tijd wel aardig voorbij.

• Master_S
Ik ga wel overklokken, maar niet extreem. Misschien tot 4,7-4,8 GHz.

Maar zelfs met waterkoeling krijg je problemen ?

En als de 6700K dit ook heeft, beter toch de 7700K nemen ?

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-01 16:15
Mijn ervaring is dat de K processoren zijn over het algemeen heethoofden, de pricewatch: Intel Core i7-4770K Boxed was/is dit ook. Daarnaast heb ik vernomen dat de problemen m.b.t. de 7700k in de eerste batches waren en ondertussen niet meer maar of dit volkomen waar is durf ik niet te zeggen.

• PilatuS
  • Niet online
Master_S schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 06:49:
Ik ga wel overklokken, maar niet extreem. Misschien tot 4,7-4,8 GHz.

Maar zelfs met waterkoeling krijg je problemen ?

En als de 6700K dit ook heeft, beter toch de 7700K nemen ?
Het is de vraag of je 4.7GHz of hoger kan halen zonder delidden. Luchtkoeling of waterkoeling maakt eigenlijk weinig uit. Het probleem zit niet in de koeling, het probleem zit in de hitte bij de koeling te krijgen. Ik heb hier zelf dubbele 4x120mm rad's met dubbele pompen en de CPU temps zijn nog steeds slecht. Door de slechte pasta tussen DIE en IHS krijg je de hitte gewoon niet in het water. Dan kan je het water koelen wat je wil, maar dat doet niets.

Ik zou voor de 7700K gaan.

• Master_S
PilatuS schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:08:
[...]

Het is de vraag of je 4.7GHz of hoger kan halen zonder delidden. Luchtkoeling of waterkoeling maakt eigenlijk weinig uit. Het probleem zit niet in de koeling, het probleem zit in de hitte bij de koeling te krijgen. Ik heb hier zelf dubbele 4x120mm rad's met dubbele pompen en de CPU temps zijn nog steeds slecht. Door de slechte pasta tussen DIE en IHS krijg je de hitte gewoon niet in het water. Dan kan je het water koelen wat je wil, maar dat doet niets.

Ik zou voor de 7700K gaan.
Kan je dat delidden ergens laten doen ? Vind niet echt veel over professioneel laten delidden in de benelux.
Ik heb wel een tooltje gevonden om dat te doen, maar ik pruts er liever zelf niet aan gezien de prijs van de CPU >:)

• PilatuS
  • Niet online
Master_S schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:23:
[...]
maar ik pruts er liever zelf niet aan gezien de prijs van de CPU >:)
Dat is ook vast de reden dat het niet professioneel gedaan word. Een paar euro verdienen met het risico iets van een paar 100 euro te slopen is nogal link om te doen.

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-02 15:26
Mijn 6700K @ 4.6Ghz zit met een NZXT Kraken X61 maximaal op ~70 graden tijdens stress test (AIDA64).
Voltage is 1.3V maar zou nog lager kunnen, ik had niet zoveel energie over om eindeloos te testen dus heb het maar safe gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Nycrea op 18-05-2017 13:47 ]

🇺🇦

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03-2025
Jemig wat een troep topic dit...
De AMD fans lopen te zeggen "ja, ja de 7700k wordt super warm" :Y
Maar eventjes serieus dit is door Intel gezegd:

"We appreciate the feedback you have provided, and your patience as we investigated this behavior. The reported behavior of the 7th Generation Intel Core i7-7700K Processor, showing momentary temperature changes from the idle temperature, is normal while completing a task (like opening a browser or an application or a program).

In our internal investigation, we did not observe temperature variation outside of the expected behavior and recommended specifications. For processor specifications, please refer to the Intel Core i7-7700K Processor Product Specifications.

Most motherboard manufacturers offer customizable fan speed control settings that may allow for smoother transition of fan revolutions per minute (rpm). Please consult your motherboard manufacturer’s manual or website for instructions on how to change default fan speed control settings.

We do not recommend running outside the processor specifications, such as by exceeding processor frequency or voltage specifications, or removing of the integrated heat spreader (sometimes called 'de-lidding'). These actions will void the processor warranty."

Alles valt dus binnen de normale range van temperaturen.
Natuurlijk raden ze overclocken niet aan, maar dat is logisch aangezien er risico's aan verbonden zijn.

Dus nee TS geen problemen en als je nu moet kiezen tussen de 6700k of de 7700k zou ik voor de 7700k gaan.

• Master_S
Dikke merci aan iedereen. Wordt dus de 7700K. Mijn inziens toch de beter keuze gezien de hogere stock clock, als overklokken tegenvalt kan ik toch terugvallen op 4,2GHz-4,5GHz.

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-02 08:45
Ik weet niet wat jij van plan bent om allemaal te gaan doen met je computer, maar ik vermoed dat de overklok geen merkbaar verschil gaat geven in standaard situaties.

Mogelijk dat je bij zware continue belasting een winst van enkele percentages zal pakken, maar mijn advies is; probeer het eens met de stock snelheid. Hooguit 'overklok' je hem met de meegeleverde Intel software, zodat je nog altijd binnen acceptabele waardes blijft.

• PilatuS
  • Niet online
NO_Excuses schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:46:
Alles valt dus binnen de normale range van temperaturen.
En ze weten dondersgoed dat de temps omlaag kunnen als ze wat aan die pasta doen. Dit weten ze al heel lang en ze doen het gewoon niet. Lekker bezig Intel :(

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-02 16:42

WCA

Heb een 7700k met een Silent Loop 240 koeler erop, de enige manier om dat ding consistent boven de 60 te krijgen is prime95, andere belastingen heb ik niet meer gezien dan 65 gezien. beetje overtrokken issue als je 't mij vraagt, ding draait op 4,7GHz.

Share and Enjoy!

Verwijderd

Waarom staat er een foute antwoord als beste gemarkeerd?
Die dingen staan te koken op stock settings en Intel loopt tegen de consument te liegen.
Intel zit nu in een lastige situatie met de komst van Ryzen (en HEDT Ryzen) en de tempo waarin AMD de achterstaand in de processorwereld inhaalt.
Intel mag zich nu dus absoluut niet permitteren om de fout toe te geven want dan hadden zij zich enorm in de voet geschoten en waren zij een hoop klanten kwijt.
Een soortgelijke situatie hebben we in het verleden al gezien met de divider bug Pentiums en de onstabiele Pentium III 1.13GHz - eerst liegen en bedriegen en uiteindelijk toch de fout toegeven en dokken.

Zij adviseren om de processor niet over te klokken....waarom breng je dan ver***me een unlocked processor op de markt en adverteer je eerst met prestatie/overklokmogelijkheiden?
Intel is nu zo enorm geldzuchtig geworden dat jij als consument nog lekker 50 dollar voor uitgebreide "Performance Tuning Plan" moet betalen.

Ik ben al jarenlang Intel fan maar dit gaat nu echt te ver. Ik heb die standaard koelpasta gezien en het is te belachelijk voor woorden, zelfs bij een nieuwe processor is het meer 'koelpoeder' dan koelpasta te noemen.

Je moet je nu maar eens bedenken dat de processor nieuw uit de doos al loeiheet wordt, wat wordt het over 2-3 jaar als de koelpasta geheel uitgedroogd is?
Precies, dan kun je een nieuwe processor halen dus een win=win situatie voor Intel.

Het probleem begon al in feite met de Ivy Bridge generatie maar nu is de grens bereikt dat hun koelpasta gesjoemel niet meer door de beugel kan.

AMD, hoe slecht hun processoren ook waren in de afgelopen jaren, hadden nooit op TIM bespaard en alle CPU's van hen waren en zijn nog steeds gewoon gesoldeerd.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2017 16:07 ]

Pagina: 1