3 fasen 11KW inductieplaat hoe vanaf de meterkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvdbogaard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-05 11:56
de nieuwe keuken komt er aan :) Deze bevat een inductiekookplaat (3 fasen, 11KW) en twee ovens (elk 3500W).
De meterkast wordt vernieuwd zodat de ovens elke op een eigen groep aangesloten kunnen worden. Zo ook komt er een 3 fase groep om de inductiekookplaat te voorzien. Natuurlijk zijn de overige keukenapparaten ook aanwezig. Deze moeten allen op een andere gedeelde groep.

Bij elkaar (18KW) is dit al meer dan wat 3x25A * 220V (16,5KW) aan vermogen kan geven. En dan is er nog de standaard keukenapparatuur die ook een beetje nodig heeft. En tja wasmachine, droger, airco, verlichting, beeldschermen, audio, etc etc zijn (natuurlijk) ook aanwezig.

Vragen:
1) moet er iets geregeld worden om te voorkomen dat de total vraag uit de keuken te groot wordt? Zo ja waar moet ik aan denken?
2) welke eisen zijn er voor deze 3 fasen aansluiting aangaande draad, stekkers, pvc buizen etc?

Ik ben van plan de bedrading en contactdozen van de keuken tot de meterkast zelf aan te leggen. de meterkast zelf wordt door een electricien gedaan, die tevens de nieuwe groepenkast plaatst en aansluit.

"Gewone" aansluitingen en bedrading etc heb ik vaker gedaan, het drie fasen verhaal is nieuw voor me.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01:43
Pvdbogaard schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 20:07:
de nieuwe keuken komt er aan :) Deze bevat een inductiekookplaat (3 fasen, 11KW) en twee ovens (elk 3500W).
De meterkast wordt vernieuwd zodat de ovens elke op een eigen groep aangesloten kunnen worden. Zo ook komt er een 3 fase groep om de inductiekookplaat te voorzien. Natuurlijk zijn de overige keukenapparaten ook aanwezig. Deze moeten allen op een andere gedeelde groep.

Bij elkaar (18KW) is dit al meer dan wat 3x25A * 220V (16,5KW) aan vermogen kan geven. En dan is er nog de standaard keukenapparatuur die ook een beetje nodig heeft. En tja wasmachine, droger, airco, verlichting, beeldschermen, audio, etc etc zijn (natuurlijk) ook aanwezig.

Vragen:
1) moet er iets geregeld worden om te voorkomen dat de total vraag uit de keuken te groot wordt? Zo ja waar moet ik aan denken?
2) welke eisen zijn er voor deze 3 fasen aansluiting aangaande draad, stekkers, pvc buizen etc?

Ik ben van plan de bedrading en contactdozen van de keuken tot de meterkast zelf aan te leggen. de meterkast zelf wordt door een electricien gedaan, die tevens de nieuwe groepenkast plaatst en aansluit.

"Gewone" aansluitingen en bedrading etc heb ik vaker gedaan, het drie fasen verhaal is nieuw voor me.
Over het algemeen krijg je van de keukenboer een tekening met op welke plaatsen hij (aparte) groepen wil hebben. De elektricien denkt waarschijnlijk wel mee over het verdelen van de groepen over de fasen als jij die keurig markeert met 'oven1" en zo. Denk zelf alvast na over welke apparatuur je absoluut tegelijk wilt gebruiken, maar bij de meeste mensen gaat de vaatwasser vaak pas aan na het koken. Een oven trekt ook niet altijd het volle vermogen. Ik heb hier een combi staan van 14A, die bij gebruik als alleen oven maar een 8A trekt.

Voor 3-fasen moet je 19 mm pvc-pijp gebruiken, voor de rest volstaat de gewone 16 mm. Alle draad moet gewoon 2,5 mm2 zijn.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 06:55

Ravefiend

Carpe diem!

Weet je trouwens wel zeker dat die inductiekookplaat alle drie de fasen gebruikt? Tegenwoordig gebruiken de meeste kookplaten effectief maar 2 fasen, met over elke fase 2 kookpitten. Over welk merk / type gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Ravefiend schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 20:30:
Weet je trouwens wel zeker dat die inductiekookplaat alle drie de fasen gebruikt? Tegenwoordig gebruiken de meeste kookplaten effectief maar 2 fasen, met over elke fase 2 kookpitten. Over welk merk / type gaat het?
Een beetje knappe 5-pitter trekt inderdaad 11 Kw over 3 fasen. En als ik de specificaties van de rest van de keuken zie (2 ovens), dan zal er ook geen klein kookplaatje in gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvdbogaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Die is inderdaad 3 fasen... Dat wordt 5 draadjes trekken door die pijp: Bruin, zwart met een merkteken en een zwarte voor fase 1,2 en 3, een blauwe voor de 0, en zo'n groen-gele voor de aarde. Dat is ook wel een prettig idee in de keuken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Inderdaad, dat is dan netjes verdeeld over 3 fasen met elke max. 3,7 kW, waarschijnlijk ze bv. doen voor de HI9271MV.

http://docplayer.nl/19302...mi-hi6271mv-hi6272mv.html
Zie pagina 69.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-05 16:05

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Pvdbogaard
Je hebt een kookplaat welke een drie fase aansluiting nodig heeft. Dat wordt dus een 3*16 groep. Die moet door een 19mm buis met 5*2,5 draden. Dat kunnen het beste bruin, zwart, grijs, blauwe en geel/groen zijn. Zie mijn topic voor de betekenis ervan.
De bedrading: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Aansluiten: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Krachtstroom: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Het beste sluit je je kookplaat aan op een 5p CEE stekker. Dan is het gelijk duidelijk dat het een echte krachstroom is bij later aanpassingen.

De ovens sluit je beide aan op een eigen 16A groep. Elk op een andere fase. Zorg dan ook gelijk voor een derde groep voor de rest op de laatste fase.

[ Voor 42% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 17-05-2017 21:29 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-05 13:00
Als het leidingwerk voor de kookplaat via de kruipruimte gaat kun je ook 5 aderige Ymvk kabel nemen in buis met open bochten. Je timmert losse stukken buis zonder bochten tot een buizen tracé van meterkast tot het eindpunt onder de keuken en schuift hier de kabel door.
De meest gebruikte kleurcodes voor 5 aderige Ymvk kabel is Fase 1 Bruin / Fase 2 Zwart / Fase 3 Grijs.

Wordt het leidingwerk in de muren dan wordt het 19mm / 3/4" leidingbuis met hierin 3x een bruine ader en 1x blauw plus geel/groen.

Afwerken van een kookplaat contactdoos gebeurd voor particulier gebruik eigenlijk altijd op een Perilex wandcontactdoos. Deze 5 polige wandcontactdoos heeft van binnen al de markeringen voor Fase 1-3 ofwel L1/L2/L3 zodat je dit niet fout kunt doen.

Als je erg veel losse keukengroepen op eigen zekering hebt dan kun je ook voor kiezen om een losse kleinere groepenkast in de keuken te voorzien, bijvoorbeeld in een lage keukenkast. Dit kan behoorlijk besparen op veel lange stukken kabel vanaf de meterkast. Voor zo'n onderverdeling leg je bijvoorbeeld een 5 aderige kabel met 6mm2 aders dan kun je redelijk zwaar belasten met meerdere apparaten. Behoudens de zekeringen van de energieleverancier.

Jij hebt nu 3x25A als hoofdaansluiting en hierop komt sowieso al een 11KW kookplaat welke ca. 75% van de totale aansluiting verbruikt. Echter zou ik niet té snel naar 3x35A gaan en de extra kosten voor vastrecht en transport nog even in je zak houden.
De kookplaat trekt mogelijk maximaal 11KW als alle kookzones 100% vermogen afgeven en ik denk persoonlijk niet dat je dit vaak zult hebben. Dan kun je er best nog een oven van 2000 Watt of vaatwasser tegelijk bij hebben. De aansluiting verzwaren kan altijd nog.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en om van de traagheid van je hoofdzekeringen maar te zwijgen ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:16
Theo74 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:38:
Dan kun je er best nog een oven van 2000 Watt
Alleen is de oven dus 3500 Watt zoals hij zegt ;)

Wordt wel echt krap. Ik zou vermijden andere zware apparatuur aan te zetten (wasdroger,vaatwasser) als je de oven('s) en de kookplaat tegelijk gebruikt. De vaatwasser is toch vaak pas na afloop. Denk dat het dan net kan, door de traagheid zoals SMS al zegt.

Heb je automaten of stoppen als hoofdzekeringen? Als je automaten hebt zie je ze direct zitten onder de meter.
Pvdbogaard schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 20:07:
aar (18KW) is dit al meer dan wat 3x25A * 220V (16,5KW) aan vermogen kan geven.
We zitten al een tijdje op 230V hoor :) En vaak nog iets hoger, mits geen oude bouw. Dus denk eerder aan 17,5kW.

[ Voor 21% gewijzigd door Jim423 op 17-05-2017 21:47 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jim423 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:45:
[...]
Sterker nog, het worden er 2, dus 7kW bij elkaar.

Wat je moet berekenen is de gelijktijdigheidsfactor. Dit bepaalt de waarde van je hoofdzekering en aansluiting.

Je hebt nooit je beide ovens, je kooktoestel op vol vermogen, de waterkoker, vaatwasser, tv, computer enz. tegelijkertijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Jim423 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:45:
[...]

Wordt wel echt krap. Ik zou vermijden andere zware apparatuur aan te zetten (wasdroger,vaatwasser) als je de oven('s) en de kookplaat tegelijk gebruikt. De vaatwasser is toch vaak pas na afloop. Denk dat het dan net kan, door de traagheid zoals SMS al zegt.

Heb je automaten of stoppen als hoofdzekeringen? Als je automaten hebt zie je ze direct zitten onder de meter.
De oven is max 3500 watt... Ik heb er hier ook zo een staan, maar dat trekt hij alleen in de magnetron-combistand. Als ik alleen oven of alleen magnetron gebruik, wordt die al een stuk zuiniger. En als er bij mij een ovengerecht komt, staan doorgaans ook niet alle 5 de piitten aan. En als ze al aan staan, dan ook niet op vol vermogen. Anders wordt de kaassaus me iets te zwartkrokant...:D

Maar verdeling over de fasen is altijd maatwerk... Misschien heeft @TS wel 4 kinderen waarvan er een vegetarisch is en apart gekookt wordt, inwonende ouders met een zoutarm dieet waarvoor apart gekookt wordt, en gebruikt hij wel elke avond beide ovens en alle 5 de pitten en wordt er tegelijk een was gedraaid en staat de droger aan. Dan moet je inderdaad aan verzwaren denken. Maar m'n eerdere advies was: Zet op een rijtje wat je absoluut tegelijk wilt gebruiken, en bespreek dat met de elektricien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat klopt maar stel je belast je pitten op L1 op 80%. En de oven op L1 gaat opwarmen vanaf 20 graden. Geen ondenkbare situatie toch? Nog wat verlichting, computers die ook op deze fase zitten, laten we zeggen 500 Watt. Dit geeft een stroom van 29,3A. Dit kun je maximaal 10min volhouden voordat de automaat afschakelt. Dat is net op het randje. Maar dan mag er ook geen stofzuiger,strijkbout of airco op die fase worden ingeschakeld in huis anders is het direct einde oefening.

Editt: reageerde op sypie.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 17-05-2017 21:57 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53

SA007

Moderator Tweaking
Zijn je hoofdzekeringen echte zekeringen of automaten?

Als het automaten zijn zou ik gewoon het bij 25A 3-fase houden, en most die automaat eruit springen 'm gewoon terug drukken.
Als het zekeringen zijn, die gaat er wat langzamer uit, maar daar heb je hier wel een ideale situatie voor.

Oven 1 en 2 zitten op andere fases, oven 1 staat op te warmen, en je zet de kookplaat vol aan om een pan water te koken, en met een dag als vandaag zal de airco ook wel aanstaan (die toevallig op die fase zit).
Dan zit je al zo op 10kW op 1 fase, of 43A, een zekering is vergelijkbaar met een klasse D automaat.
Bij 1.75x de stroom zal hij er tussen de 20 seconden en 2 minuten over doen om eruit te vliegen.

En dan is het wachten op de monteur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Jim423 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:54:
Dat klopt maar stel je belast je pitten op L1 op 80%. En de oven op L1 gaat opwarmen vanaf 20 graden. Geen ondenkbare situatie toch? Nog wat verlichting, computers die ook op deze fase zitten, laten we zeggen 500 Watt. Dit geeft een stroom van 29,3A. Dit kun je maximaal 10min volhouden voordat de automaat afschakelt. Dat is net op het randje. Maar dan mag er ook geen stofzuiger,strijkbout of airco op die fase worden ingeschakeld in huis anders is het direct einde oefening.
En wij kennen de gezinssituatie van @TS niet. Hij zelf wel, en de elektricien waar hij mee praat ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat klopt Oekie, maar kookplaat en de oven tegelijk aan lijkt mij wel een eis. Maar het is even afwachten wat de TS daarover zegt.
SA007 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:57:
Zijn je hoofdzekeringen echte zekeringen of automaten?

Als het automaten zijn zou ik gewoon het bij 25A 3-fase houden, en most die automaat eruit springen 'm gewoon terug drukken.
Als het zekeringen zijn, die gaat er wat langzamer uit, maar daar heb je hier wel een ideale situatie voor.

Oven 1 en 2 zitten op andere fases, oven 1 staat op te warmen, en je zet de kookplaat vol aan om een pan water te koken, en met een dag als vandaag zal de airco ook wel aanstaan (die toevallig op die fase zit).
Dan zit je al zo op 10kW op 1 fase, of 43A, een zekering is vergelijkbaar met een klasse D automaat.
Bij 1.75x de stroom zal hij er tussen de 20 seconden en 2 minuten over doen om eruit te vliegen.

En dan is het wachten op de monteur...
Probleem met die patronen is dat je die curve niet telkens kan gebruiken zoals bij een automaat. Hij wordt namelijk warm en ''brand'' langzaam op. Nadat je hem meerdere malen over de 30-35A tilt voor langere tijd (zeg 5-15min) springt hij opeens, vaak is dat spontaan terwijl er niet eens zoveel vermogen overheen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Jim423 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:04:
Dat klopt Oekie, maar kookplaat en de oven tegelijk aan lijkt mij wel een eis. Maar het is even afwachten wat de TS daarover zegt.

[...]

Probleem met die patronen is dat je die curve niet telkens kan gebruiken zoals bij een automaat. Hij wordt namelijk warm en ''brand'' langzaam op. Nadat je hem meerdere malen over de 30-35A tilt voor langere tijd (zeg 5-15min) springt hij opeens, vaak is dat spontaan terwijl er niet eens zoveel vermogen overheen loopt.
Als ik mijn eigen oven bekijk... ff het boekje er bij gezocht... max. 3400 watt, dus zeg 15A, in ovenstand max. 2200 watt, dus zeg 10A, in magnetronstand max. 1300 watt, dus zeg 6A. In combistand 3400 watt,,, Ik gebruik die combistand nooit. Dus ik reken die ook totaal niet mee.

in mijn geval zou het max. verbruik dus zijn 16A op een fase voor 2 pitten die vol stoken, en 10A voor de oven... En met 1A kun je een hoofdzekering best lang overbelasten. En oh ja, als de oven na 10 minuten voorverwarmd is, dan wordt die zuiniger, en als het water kookt, draai ik de pit lager...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Misschien is een linkje van de betreffende oven ook wel handig, svp @TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Jim423 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:17:
Misschien is een linkje van de betreffende oven ook wel handig, svp @TS :)
Ik denk dat 't gewoon handiger is, als de TS een pot koffie zet en zijn kookgewoontes en gezinssituatie met de elektricien bespreekt. En als tijdens het koffiezetten de hoofdzekering er uit vliegt, is het duidelijk dat er een probleem is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 23:14
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:20:
@Pvdbogaard
Je hebt een kookplaat welke een drie fase aansluiting nodig heeft. Dat wordt dus een 3*16 groep. Die moet door een 19mm buis met 5*2,5 draden. Dat kunnen het beste bruin, zwart, grijs, blauwe en geel/groen zijn.
Grijs VD2,5mm² is zelfs bij mijn lokale Technische Unie verkoopkantoor niet op voorraad, laat staan dat TS even naar de bouwmarkt kan fietsen voor een doos. En met zwart moet je heel goed in de gaten houden dat het geen 1,5mm² is...

Ik zeg, 3x bruin 1x blauw 1x geel/groen

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvdbogaard
Combi magnetron/oven http://www.atag.nl/collectie/cx4574m/#specificaties
Oven http://www.atag.nl/collectie/zx4574mn/#specificaties

Gezinssituatie: alles is uitgevlogen, normaal met zijn tweeen is er geen probleem. we mogen graag met vrienden "tafelen" Hiervoor zullen de energieslurpers in de keuken gebruikt worden. Magnetron + oven gelijktijdig zal hoogstens zeer incidenteel gebruikt worden.

Met een beetje plannen kunnen vaatwasser, en wasmachine serieel ingezet worden met de kookplaat, oven(s) gebruik. Airco staat op slaapkamer, en dient om de nacht wat minder verhit door te komen.

Het wordt een nieuwe moderne meterkast.

Plan is om PVs te gaan installeren. Huidig idee 16 a 24. Maar dit kan ook een hoger aantal worden als alsnog voor een hybride warmtewisselaar gekozen wordt. Deze PVs zullen ook op deze meterkast worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Pvdbogaard schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:48:

Gezinssituatie: alles is uitgevlogen, normaal met zijn tweeen is er geen probleem. we mogen graag met vrienden "tafelen" Hiervoor zullen de energieslurpers in de keuken gebruikt worden. Magnetron + oven gelijktijdig zal hoogstens zeer incidenteel gebruikt worden.

Met een beetje plannen kunnen vaatwasser, en wasmachine serieel ingezet worden met de kookplaat, oven(s) gebruik. Airco staat op slaapkamer, en dient om de nacht wat minder verhit door te komen.

Plan is om PVs te gaan installeren. Huidig idee 16 a 24. Maar dit kan ook een hoger aantal worden als alsnog voor een hybride warmtewisselaar gekozen wordt. Deze PVs zullen ook op deze meterkast worden aangesloten.
Oke, dus om het samen te vatten... Je kookt graag uitgebreid, maar er zijn geen kinderen meer die zitten te gamen tijdens het koken, en er zijn ook geen bergen was meer... En als je kookt met vrienden, dan ben je ook niet ondertussen met de was bezig :D

Dan red je het gewoon op 3x25 A. De ovens verdelen over 2 fasen. Ik weet niet wat de overige appararuur is ? Als je na het eten nog een kop koffie wilt, en je hebt een groot espressoapparaat, zou ik die bijvoorbeeld niet op dezelfde fase zetten als de vaatwasser...

Oh, en PV levert terug, dus dat mag je er dan nog van aftrekken/bij optellen voor je hoofdzekering klapt... (zo lang het licht is...) Dus ook dat is geen probleem. Bij 16 à 24 zit je op een 4 tot 6 kilowatt ? Neem dan in ieder geval een meterkast waar nog een 3-fasengroep bijgeplaatst kan worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Oekiejoekie op 17-05-2017 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Als je het toch niet red met 3x25, d'r wordt wat geëxperimenteerd met battery packs om een lagere hoofdaansluiting te kunnen hebben.
Een accuset kost je een 6k euro, maar met een jaarrekening van 600 euro lager en wellicht het verdwijnen van salderen als je PV hebt kan dat best intressant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Xander schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:26:
[...]

Grijs VD2,5mm² is zelfs bij mijn lokale Technische Unie verkoopkantoor niet op voorraad, laat staan dat TS even naar de bouwmarkt kan fietsen voor een doos. En met zwart moet je heel goed in de gaten houden dat het geen 1,5mm² is...

Ik zeg, 3x bruin 1x blauw 1x geel/groen
Nu je het zegt... Ik kan ook nergens grijs vd draad vinden. Hoe kan dat? Of wordt er vooral met kabel gewerkt?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Wat al eerder werd aangehaald, soms wordt er ook deze kabel voor gebruikt:

https://www.gamma.nl/asso...2-5-mm-25-meter/p/B456953

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ravefiend schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 06:29:

:N :N Buitenkabel en dan XMYK. Dus zonder aardscherm... :N :N
Gelukkig staat er nog niet grondkabel. Die hebben wel een aardscherm.

Maar verder is dat ook een goede oplossing als @Pvdbogaard dat aangelegd krijgt.

[ Voor 8% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 18-05-2017 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 06:33:
[...]

Maar verder is dat ook een goede oplossing als @Pvdbogaard dat aangelegd krijgt.
Ik had duidelijk nog niet genoeg koffie op zo vroeg op de ochtend want dat was misschien niet het al te best voorbeeld voor de TS maar het werkt wel. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Ravefiend op 18-05-2017 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvdbogaard
@SA007: accuset. Heb je een link? Ik heb gelezen dat Tesla gaar beginnen met dit spul, maar nog nooit tegen andere accusets aangelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 05:28:
[...]

Nu je het zegt... Ik kan ook nergens grijs vd draad vinden. Hoe kan dat? Of wordt er vooral met kabel gewerkt?
Er wordt gewoon 3x bruin gebruikt.

Tenzij je het met kabel aanlegt, dan heb je bruin, zwart, grijs. Dat is het gevolg van met kabel werken, niet noodzakelijk de reden dát mensen met kabel gaan werken. Verschillende kleuren voor de verschillende fasen hebben in deze situatie weinig meerwaarde en als je met draad werkt en het graag uit elkaar houdt dan kun je het nog altijd merken...
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 06:33:
[...]

Uh wat? Deze kabel is dus prima geschikt voor buiten, zo lang je hem maar bovengronds gebruikt (opbouw tegen de gevel ofzo). Inderdaad niet geschikt voor gebruik ondergronds, dat beweert dan ook niemand, ook de gamma niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:06
Pvdbogaard schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:48:

Ik heb ook een dergelijke situatie. Net andere type oven en combimagnetron. In het afgelopen jaar heb ik niet meegemaakt dat de oven 3.6kW continue trekt. Alleen bij het versneld opwarmen. En langer dan een korte tijd je kookplaat gebruiken op 11kW gaat ook niet gebeuren, want dan wordt de kookplaat te warm en schakelt deze terug. En alle pitten op 100% draaien dan kookt er iets over op je kookplaat of smelten je pannen. 8)

Reëel gezien haal je die maximale waardes van de kookplaat en ovens niet, dus 3x 25A is genoeg blijkt uit onze installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:41
[...]

2.5mm soepel is wel gewoon te krijgen. Wellicht laat 2.5mm massief zich niet niet zo fijn leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

jeroen3 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:15:
[...]

2.5mm soepel is wel gewoon te krijgen. Wellicht laat 2.5mm massief zich niet niet zo fijn leggen?
Klopt. ik kon wel litze grijze vd draad vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
[...]

Grijs zit alleen nog in 5 aderige kabel als bedoeld voor Fase3 c.q. L3.
Los wordt het niet meer verkocht omdat dit voorheen de kleur voor de aarde draad was en dit dus voor gevaarlijke vergissingen kan leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Pvdbogaard schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:55:
@SA007: accuset. Heb je een link? Ik heb gelezen dat Tesla gaar beginnen met dit spul, maar nog nooit tegen andere accusets aangelopen.
Tesla heeft 2 versies van de powerwall, een beetje zoeken levere ook victron, samsung, solarwatt, hybrid, sonnenbatterie, zelfs bmw en mercedes hebben wat.

Keuze genoeg ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Theo74 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 18:50:
[...]
Grijs zit alleen nog in 5 aderige kabel als bedoeld voor Fase3 c.q. L3.
Los wordt het niet meer verkocht omdat dit voorheen de kleur voor de aarde draad was en dit dus voor gevaarlijke vergissingen kan leiden.
Kom ze wel eens tegen in 50 jaar oud spul, rood=nul, groen=fase, grijs=aarde en zwart=schakeldraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
bouwfraude schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 16:24:
[...]

Kom ze wel eens tegen in 50 jaar oud spul, rood=nul, groen=fase, grijs=aarde en zwart=schakeldraad.
Exact, en als je in een nieuwe installatie weer met grijze draad verder gaat als Fase 3 dan kan dit tot verwarring leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertyuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
Bescheiden kick ;)

Ik sta ook op het punt om een 11kW kookplaat aan te schaffen, maar wil wel wat meer weten voordat ik over ga tot de aanschaf.

Wat ik begrepen heb is dat deze kookplaten geen krachtstroom nodig hebben, maar wel 3 fasen. Om heel specifiek te zijn, 3 x 16A.

YMVK kabel is vooral bedoeld voor krachtstroom, heeft ook maar 1 nul lijn (dus ongeschikt?).
3 verschillende fase is dus 3x bruin en 3x blauw, toch?

Ik zie vaker dat ze dan 2 nul draden mee trekken en deze tegelijk op N pool aansluiten, is dat ook voldoende voor 11kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Om een 11kW kookplaat aan te sluiten in een Nederlandse huisinstallatie heb je wel degelijk krachtstroom nodig. De éénfase huisaansluitingen (1x35A of 1x40A) zijn simpelweg te licht om een dergelijk apparaat aan te sluiten (met respectievelijk 8kW of 9,2kW totaal aansluitvermogen).

Je hebt dus 3 fasen nodig en dan voldoet 1 nuldraad, door de faseverschuiving gaat er nooit te veel stroom door de nul lopen.

Een kookgroep met 2x bruin en 2x blauw is niets meer dan een "hack" om een plaat met een maximaal aansluitvermogen van 7,4kW aan te sluiten. Dit truukje in drievoud uitvoeren heeft geen nut, iedere huisinstallatie die zwaar genoeg is voor een 11kW plaat is krachtstroom. En mocht je in het buitenland wonen en een hele zware éénfase aansluiting hebben, dan plaats je gewoon een 50A groep en leg je een YMVK 3x10? ;) (Als het apparaat daarvoor geschikt zou zijn, ik verwacht het niet)

[ Voor 23% gewijzigd door Xander op 26-05-2018 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Petertyuh schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 12:00:
Wat ik begrepen heb is dat deze kookplaten geen krachtstroom nodig hebben, maar wel 3 fasen. Om heel specifiek te zijn, 3 x 16A.

YMVK kabel is vooral bedoeld voor krachtstroom, heeft ook maar 1 nul lijn (dus ongeschikt?).
3 verschillende fase is dus 3x bruin en 3x blauw, toch?
YMvK is niet zozeer bedoeld voor krachtstroom. YMvK zegt iets over het materiaal waar de kabel van gemaakt is, niet over de stroom die er doorheen gaat. YMvK zegt al helemaal niets over de opbouw van de kabel met betrekking tot aderdiktes. Dit komt pas ná de YMvK codering namelijk door middel van bijvoorbeeld 3G2,5 (=3* 2,5mm2)
Petertyuh schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 12:00:
Ik zie vaker dat ze dan 2 nul draden mee trekken en deze tegelijk op N pool aansluiten, is dat ook voldoende voor 11kW?
Waar je naar moet kijken en wat je écht zeker moet weten is of je plaat 3-fasen nodig heeft of een kookgroep. (=2* 16A groep)

Krachtstroom, ook wel 3-fasen genoemd, heeft niet altijd een nulleiding nodig. Dit hangt af van de manier waar op het apparaat werkt. Heeft het apparaat écht 3-fasen nodig dan kun je niet zomaar 3 groepen van 16A naar de kookplaat trekken die afkomstig zijn van een 1-fase installatie.

Het kernwoord waar deze theorie op gebaseerd is noemen we "draaistroom", daar heb je mee te maken bij een 3-fasen.

Kortom: eerst verdiepen in je apparaat, daarna pas bezig gaan met je installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertyuh
Ik heb me verdiept, maar weet niet helemaal wat ze bedoelen en het staat niet consistent vermeld in verschillende documentatie die hierover gaan.

In de ene staat bijvoorbeeld: Netspanning (V) : 220-240/400V2N
En ergens anders staat: 400 V 3N 50 - 60 Hz
Aangezien ik al krachtstroom heb liggen in de keuken (dus echt 400V op 3 geleiders, zelf nagemeten), kan ik het laatste wel aansluiten en het eerste niet.

Het gaat hier om een AEG IKE95454XB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Er is nu een subforum voor dit soort dingen.

Move naar WVB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05 17:12
Een vermogen van 11 kW wordt meestal drie fase aangesloten. Dat dient dus afgezekerd te worden op 16 A 3P+N. De verwarmingselementen van de oven een de inductie elektronica in de kookplaat zijn allemaal gebouwd om op 230 Volt te werken. Er is geen 400 Volt (lijnspanning) nodig. Alles gaat op basis van 230 Volt (fasespanning). Mocht je een zware aansluiting hebben dan zou je het ook eenfase 50 A kunnen aansluiten. Maar dit is vrij ongebruikelijk in Nederland en België.

Kortom je kunt het netjes aansluiten op een krachtgroep / draaistroom groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Petertyuh schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 20:13:
In de ene staat bijvoorbeeld: Netspanning (V) : 220-240/400V2N
En ergens anders staat: 400 V 3N 50 - 60 Hz
Aangezien ik al krachtstroom heb liggen in de keuken (dus echt 400V op 3 geleiders, zelf nagemeten), kan ik het laatste wel aansluiten en het eerste niet.
Jawel hoor, op die aansluiting kun je beide kookplaten probleemloos aansluiten, mits je naast de drie fasegeleiders ook nog een nul hebt dan (die heb je voor beide kookplaten nodig).
Het gaat hier om een AEG IKE95454XB
Andersom kun je deze kookplaat niet zomaar op beide soorten aansluitingen (kookgroep en krachtgroep) aansluiten.

Een krachtgroep (3P+N+PE) is daar echter wel gewoon voor geschikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 27-05-2018 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 11:55
kort antwoord:
3 fasen krachtgroep (3x16A) is hier wat je wil.

Tussen elke fase en de nul staat 230V, dus je hebt ook 3x 16A op 230V. Dit zou je ook kunnen nameten als je wil. Is er geen nul, dan is er wel een probleem. Maar een antieke groep waar je alleen de fasen hebt in een stekker heb ik al jaren niet meer gezien (in een super oude schuur voor het laatst, om een zaagtafel op aan te sluiten :P )

Op een krachtgroep kan je vrijwel elke kookplaat aansluiten, ook de kleinere. Intern zijn de verschillende zones apart aangesloten over de verschillende fasen (tov de nul), en alleen het controle paneel verbind de verschillende inductiegeneratoren met elkaar.

Dus krachtgroep: vrijwel alle kookplaten (nog geen gezien waar het niet kon ;) )
Kookgroep (3x16A op dezelfde fase): vrijwel alle platen tot 7.4kW.

[ Voor 16% gewijzigd door timleferink op 27-05-2018 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertyuh
Xander schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:21:
[...]

Jawel hoor, op die aansluiting kun je beide kookplaten probleemloos aansluiten, mits je naast de drie fasegeleiders ook nog een nul hebt dan (die heb je voor beide kookplaten nodig).

[...]
Dat is juist het probleem, dat 'beide' is 1 en dezelfde kookplaat. Alleen de ene waarde komt uit de handleiding en de andere uit het productinformatieblad.

Ik heb het nagemeten in de Perilex aansluiting, er staat 3x 400V op en 1 nul en 1 aarde. In de garage heb ik een zwarte krachtstroom stekker zitten met alleen de fase en aarde (geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Gaat prima werken; niet te druk maken. Soms heb je ook nog de Belgische manier van aansluiten er bij staan (1 fase 32A enzo); of de Franse ster met 230 tussen de fasen. Werkt allemaal.

Als je de nul hebt en 3 fasen (en aarde) komt dat helemaal goed.

Een stekker met fase en aarde lijkt me raar; maar als je twijfelt over de stekkers post dan even een foto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deunsk
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07-2023
Ravefiend schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 06:29:

Hmmmm 4600 watt 8)7

De GAMMA buitenkabel XMVK 5x2,5qmm 25m is bestemd voor bovengrondse aansluitingen van spatwaterdichte verlichtingsarmaturen en schakelmaterialen. De buitenkabel XMVK heeft 5 aders: geel/groen, grijs, zwart, bruin en blauw. Met een aderdikte van 2,5qmm is deze kabel geschikt voor aansluitingen tot maximaal 4600 Watt. Lengte 25m. Kema Keur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:23
Deunsk schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 23:31:
[...]

Hmmmm 4600 watt 8)7

De GAMMA buitenkabel XMVK 5x2,5qmm 25m is bestemd voor bovengrondse aansluitingen van spatwaterdichte verlichtingsarmaturen en schakelmaterialen. De buitenkabel XMVK heeft 5 aders: geel/groen, grijs, zwart, bruin en blauw. Met een aderdikte van 2,5qmm is deze kabel geschikt voor aansluitingen tot maximaal 4600 Watt. Lengte 25m. Kema Keur.
11kW is 16A 3 fase. en dat kan prima over een 2,5mm2 kabeltje

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Deunsk schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 23:31:
[...]
deze kabel geschikt voor aansluitingen tot maximaal 4600 Watt. Lengte 25m. Kema Keur.
Ze bedoelen hier zeer waarschijnlijk 4600 watt per ader; 3 fasen, 3 voedende aders: 13800W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05 17:12
Een XMvK kabel mag je minder zwaar belasten in vergelijking tot een YMvK kabel of VD-draad in een buis. Dat heeft te maken met de toegestane temperatuur (opwarming) die voor een XMvK kabel een stuk lager ligt. Ik weet niet precies hoe ze bij de Gamma aan die 4,6 kW komen. Kennelijk gaan ze uit van 20 A per ader. Maar voor zulke gevallen zou ik liever geen XMvK gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 23:26
Überhaupt zou ik afraden om kabel bij de bouwmarkt te kopen. En XMvK/YMvK ben ik ook geen fan van maar dat komt misschien doordat ik op het werk wat verwend ben. Ik weet dat het gewoon geschikt is voor huisinstallaties maar doe jezelf of de elektrieker een plezier en neem kabel van Draka / LAPP / Nexans en niet die rommel van de gamma. Ook gebruik ik zelf liever samengestelde aders dan solid core maar is in huisinstallaties minder gebruikelijk (zoals RFOU / BFOU, omdat halogeen vrij & brandvertragend bij ons verplicht is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:43
MzKzM73 schreef op zondag 11 november 2018 @ 19:25:
Überhaupt zou ik afraden om kabel bij de bouwmarkt te kopen.
Bij de Gamma proppen ze Draka kabel op die rollen. Had Draka gekocht bij de lokale electraboer en had nog een stukje te kort voor de schuur; exact hetzelfde inclusief de opdruk.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1