Startmenu windows 10 loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-08 19:29
Dag Tweakers,

Sinds deze avond loop ik tegen het volgende probleem aan.

Als ik de fysieke startknop induw of de startknop aanklik op het scherm, opent na een 1-2 seconden het startmenu. Normaal gezien duurt dit zo lang niet, aangezien ik met een SSD werk.

Nadat het geopend is, werkt het de eerste 3 seconden goed, maar vanaf wanneer ik langer dan 3 seconden in het startmenu ben, loopt het vast.

Alle andere processen werken ondertussen wel, ik kan gerust op de taakbalk een programma aanklikken, op bureaublad etc; enkel alles wat aan Start verbonden is gaat niet.

Ik heb dit al allemaal geprobeerd (behalve nieuwe account) en heb ook malwarebytes, Ccleaner en nu ook m'n norton laten scannen. Ook heb ik register via Ccleaner al gecleaned.

Terug gaan naar vorige installaties gaat niet, alles is gewist :o

Iemand hier ervaring mee? Is gewoon irritant... ik wil windows nu ook niet opnieuw gaan installeren omwille van zo'n euvel. Of ja, toch niet direct. Daarom pols ik hier even.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:26
1. Begin eens met te kiezen voor Opnieuw Opstarten ipv Afsluiten.
2. Anders even van de stroom af, accu er uit en Startknop 20 seconden ingedrukt houden.
Deze handelingen zorgen voor een herinitialisering van uw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
Dank voor de tips. Helaas geen oplossing; heb het een aantal keren geprobeerd. Is een desktop en als ik 20-30 sec de knop indruk start hij eerst op en herpakt zich dan een 2de maal. Hoort dit zo te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Wat bedoel je met start hij eerst op en herpakt zich de 2de maal ?
Wat gebeurt er na de 1ste maal dan als de pc aangaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
omdat ik blijf duwen op de knop, herstart hij een 2de maal.
Verder als ik hem afsluit, gaat m'n scherm in slaapstand, maar blijft de pc nog wat draaien. Is ook nieuw sinds het 'Start'-probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

Matey schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:07:
omdat ik blijf duwen op de knop, herstart hij een 2de maal.
Verder als ik hem afsluit, gaat m'n scherm in slaapstand, maar blijft de pc nog wat draaien. Is ook nieuw sinds het 'Start'-probleem.
Waarom blijf je hem herstarten dan, is toch nergens voor nodig.
Pc blijft nog wat draaien als je hem afsluit; maar gaat hij uiteindelijk wel uit of niet.

Probeer het eens goed en rustig uit te leggen, want zo blijven we vragen stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
@Matey Hoe kan een PC starten als je op de AAN/UIT knop drukt als de stekker er uit is? Met stroom er af, bedoel ik stekker er uit. Deze procedure is bedoeld om het hele systeem te ontladen. Onderdelen blijven anders altijd een beetje spanning vasthouden en dan kan het nodig zijn om deze te ontladen voor een verse initialisering.

[ Voor 7% gewijzigd door TanteBeth op 17-05-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
@TanteBeth
Aaah ok, ik dacht dat je bedoelde stekker er uit voor een tijdje en er opnieuw in en dan de knop 20 sec indrukken :)

Misverstand dus. Ik probeer het :)

Edit:

Uitgevoerd zoals het hoort. Daarna opgestart. Ditmaal duurde het erg lang voor er iets tevoorschijn kwam in het startmenu. Het 'venster' stond er, maar was leeg. Na een tijdje kwamen de logo's/apps er in, maar liep het opnieuw vast.

Ik ga me er vanavond niet meer mee bezig houden en morgenavond verder kijken. Desnoods probeer ik windows te resetten met behoud van bestanden als het niet opgelost geraakt.

[ Voor 55% gewijzigd door Matey op 17-05-2017 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Ik ben ook benieuwd wat er gebeurt als je het startmenu überhaupt niet meer gebruikt. Installeer Classic Shell als vervanger. Google it. Loop je dan tegen andere soortgelijke problemen op of loopt e.e.a. dan soepel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
Schitterend... :) Dit lost het probleem voorlopig op. Loopt niet vast met Classic Shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Mooi. Je kunt nu ook makkelijker bij het oude Configuratiescherm... En wellicht dat het Startmenu-probleem in de loop van de tijd vanzelf oplost. Bv met een Windows update. Heb je de Creators Update al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

Matey schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:09:
Schitterend... :) Dit lost het probleem voorlopig op. Loopt niet vast met Classic Shell.
Niet de perfecte oplossing natuurlijk, het is een lapmiddel.
Ik zou een verse instal van W10 adviseren, want met andere progjes een Windows probleem oplossen is natuurlijk niet wenselijk, ook al werkt het.

Ik denk eerder dat het maar tijdelijk werkt, maar daar kom je vanzelf wel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:31

TheVMaster

Moderator WOS
TanteBeth schreef op Wednesday 17 May 2017 @ 22:01:
Ik ben ook benieuwd wat er gebeurt als je het startmenu überhaupt niet meer gebruikt. Installeer Classic Shell als vervanger. Google it. Loop je dan tegen andere soortgelijke problemen op of loopt e.e.a. dan soepel?
Dat is natuurlijk geen oplossing, maar een workaround. Kun je niet gewoon een 'Reset' doen van je Windows 10? Je moet dan wel alle applicaties opnieuw installeren, maar je bestanden blijven bewaard (mits je ze op C: in de Documenten/Downloads/Afbeeldingen mappen hebt staan natuurlijk).
MarElo schreef op Wednesday 17 May 2017 @ 22:20:
[...]

Niet de perfecte oplossing natuurlijk, het is een lapmiddel.
Ik zou een verse instal van W10 adviseren, want met andere progjes een Windows probleem oplossen is natuurlijk niet wenselijk, ook al werkt het.

Ik denk eerder dat het maar tijdelijk werkt, maar daar kom je vanzelf wel achter.
Ik zou een 'Reset' doen...dat scheelt met een usb stick of dvd aan de slag..etc..

[ Voor 51% gewijzigd door TheVMaster op 17-05-2017 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
Alright, morgen dagje verlof - zal dat dan op mijn gemak eens doen. Hebben jullie wel gelijk in ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Ik zou een herinstallatie aanraden, in plaats van een Reset. Zeker wanneer de schijf leeg mag. En dan heb je ook meteen v1703 schoon er op staan, met de bijbehorende Repair tools (die op de herstel-partitie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
Zal herinstallatie doen dan... . Even EaseUS to do backup free gebruikt om mijn C-schijf te kopiëren naar een andere interne schijf.

Bizar genoeg is de schijf 1.81 tb groot - verdwenen in verkenner nadat ik de c-schijf gekloond heb. In m'n bios gekeken en daar zie ik die staan bij de hardware, maar kan ik die niet selecteren in de boot options. :) Nog niet geherinstalleerd dus omdat ik bang ben mijn bestanden kwijt te zijn.

Zucht... Morgen dan maar eens kijken, nu tijd voor een biertje :D.
Pagina: 1