Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveOhh
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-09-2020
Mijn vraag
Ik zit te dubben tussen de aanschaf van 2 gtx1080's in SLI or 1 gtx1080 Ti

ik ben benieuwd naar de reacties..

Grt Steve

Beste antwoord (via SteveOhh op 17-05-2017 20:50)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Wat voor games ga je er op spelen, met welke resoluties en op welke framerates wil je graag spelen? Wat voor hardware heb je verder (CPU, moederbord, koeling, voeding)?

Beide keuzes zijn namelijk, over het algemeen, behoorlijke overkill en ontzettend nutteloos :P 1x GTX 1080 is in principe voldoende voor 4k gaming op 60fps, misschien dat je je settings op high moet zetten in plaats van alles op ultra...
Je wil nu dermate veel geld in een GPU stoppen dat je ook kan kijken naar monitoren met bijvoorbeeld G-Sync of Freesync. Dat is een investering die in ieder geval véél langer z'n waarde vast kan houden en waar je waarschijnlijk nog meer plezier aan beleeft ook. Afhankelijk van wat je precies wil natuurlijk.

Zelf heb ik een tijdje multi-GPU gehad en dat is eigenlijk altijd ruk met drivers. De SLI/CF profielen komen eigenlijk altijd later en presteren (veel) slechter dan wat je aan ruwe performance zou mogen verwachten. Sommige games ondersteunen het helemaal niet. Microstutters zijn ook meer aanwezig.
Ik zou daarom altijd voor 1 videokaart gaan, mits het voor gaming is.

Vanwaar de vergelijking tussen GTX 1080 SLI en GTX 1080 Ti trouwens? Er zit een flink prijsverschil tussen die twee :P

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 17-05-2017 20:18 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

SLI staat wel een beetje bekend om microstutters, glitches, en dat soort dingen (overigens Crossfire ook). Ik meen dat DirectX ofwel support gaat krijgen ofwel al heeft gekregen voor mengen van videokaarten buiten SLI om (dus ook mengen van AMD en Nvidia). Een game moet dit wel ondersteunen. Zelf zou ik gewoon gaan voor een enkele kaart in ieder geval. Heb je geen last van stutters en/of glitches.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Wat voor games ga je er op spelen, met welke resoluties en op welke framerates wil je graag spelen? Wat voor hardware heb je verder (CPU, moederbord, koeling, voeding)?

Beide keuzes zijn namelijk, over het algemeen, behoorlijke overkill en ontzettend nutteloos :P 1x GTX 1080 is in principe voldoende voor 4k gaming op 60fps, misschien dat je je settings op high moet zetten in plaats van alles op ultra...
Je wil nu dermate veel geld in een GPU stoppen dat je ook kan kijken naar monitoren met bijvoorbeeld G-Sync of Freesync. Dat is een investering die in ieder geval véél langer z'n waarde vast kan houden en waar je waarschijnlijk nog meer plezier aan beleeft ook. Afhankelijk van wat je precies wil natuurlijk.

Zelf heb ik een tijdje multi-GPU gehad en dat is eigenlijk altijd ruk met drivers. De SLI/CF profielen komen eigenlijk altijd later en presteren (veel) slechter dan wat je aan ruwe performance zou mogen verwachten. Sommige games ondersteunen het helemaal niet. Microstutters zijn ook meer aanwezig.
Ik zou daarom altijd voor 1 videokaart gaan, mits het voor gaming is.

Vanwaar de vergelijking tussen GTX 1080 SLI en GTX 1080 Ti trouwens? Er zit een flink prijsverschil tussen die twee :P

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 17-05-2017 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveOhh
ik heb het geld voor een dubbele 1080 , was benieuwd wat beter zou zijn sli of een vette Ti

wist dus niet dat sli micro stutters veroorzaakt , dat wil ik dus echt niet.

Ik game met 3 schermen dus zit niet te wachten op stutters , De keuze wordt dus een Vette Ti :)

Bedankt voor de input , Toppers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

opgelost! ook al is nooit duidelijk geworden welke mate van GPU rekenkracht TS nodig denkt te hebben en of 't argument microstutter valide is voor de rig van ts ...

[ Voor 22% gewijzigd door JJ Le Funk op 17-05-2017 20:51 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveOhh
Een I7 3820 met 32GB ram :)
nu nog met een gtx760 die het soms niet aankan

[ Voor 46% gewijzigd door SteveOhh op 17-05-2017 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
En welke games gaan er precies gespeeld worden? Het lijkt er nu een beetje op alsof je voor de 1080Ti gaat omdat je het geld er nu voor hebt, maar misschien is een investering in een andere CPU wel nuttiger :P

Sowieso: AMD komt over een maandje ook met nieuwe kaarten die waarschijnlijk wat aan de huidige monopolieprijzen van Nvidia gaan doen.

Heb je nu 3x full HD? Als het puur gaming only is... al eens gekeken naar een 21:9 ultrawide (3440x1440px)?

Edit: als je van een GTX760 af komt die het 'soms niet aan kan'... zou je dan niet eerst eens kijken naar een RX580 of een GTX 1070? Dat is namelijk al een hele vette upgrade vanaf wat je nu hebt en waarschijnlijk dus meer dan genoeg haha. Je hebt weinig aan een videokaart die 100fps kan renderen als je monitoren maar 60fps kunnen uitpoepen.

[ Voor 27% gewijzigd door Richh op 17-05-2017 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveOhh
ik speel nu Elite dangerous , BF4 en 1 , 3x full HD op 5760 x 1080 @ 144Hz

en een Ti versie zodat ik de aankomende paar jaar geen nieuwe meer hoef te kopen.

8GB ram is leuk maar 11GB is meer dan genoeg voor de aankomende jaren , heb geen zin om volgend jaar weer een nieuwe upgrade te moeten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 20:08
Dus je wil gewoon iets hebben om zonder gezeik jaren mee toe te kunnen? Vergeet SLI, pak die TI. Gewoon lekker gamen zonder je zorgen te hoeven maken om het gedonder wat je (soms, niet vaak, voor de multi-gpu brigade me wéér lyncht :+ ) met SLI hebben kunt. Je hebt duidelijk meer zin om te spelen om te tweaken, en je hebt geld zat - dan is de keuze IMO volkomen duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
SteveOhh schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 20:59:
ik speel nu Elite dangerous , BF4 en 1 , 3x full HD op 5760 x 1080 @ 144Hz

en een Ti versie zodat ik de aankomende paar jaar geen nieuwe meer hoef te kopen.

8GB ram is leuk maar 11GB is meer dan genoeg voor de aankomende jaren , heb geen zin om volgend jaar weer een nieuwe upgrade te moeten kopen.
8GB VRAM is ook meer dan voldoende de komende jaren.

Een GTX 1080 Ti gaat helemaal niet enorm veel langer mee dan de GTX 1080 of de GTX 1070. Procentueel gezien betaal je 2x zoveel voor 30% meer prestaties? Wel schrijf je er ontzettend hard op af :P

Je kan ook nu een RX580 kopen, volgend jaar een RX680 en het jaar daarop een RX780. Onder de streep stukken goedkoper (omdat je oude kaart geld oplevert) en in het derde jaar véél sneller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveOhh
Sli leek me leuk maar zoals al wordt aangegeven , geklooi en gedonder , geen zin an ..

de vraag was sli of Ti , tis duidelijk , heb nog nooit sli setup gehad dus vraag ik het hier omdat er genoeg zijn die het wel hebben (gehad) en hun mening geven waar ik weer van leer en bespaard wordt van veel gevloek ..

Thanks a bunch :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
@SteveOhh Dan kun je inderdaad SLI maar beter gewoon laten voor wat het is (zeker omdat het wéér een peut duurder zou zijn :O )

Ik sluit me overigens wel bij het advies van anderen aan dat je voor die set-up ook met iets minder wel toekunt. Beetje jammer om nu een 580 te adviseren IMO (merkvoorkeur much?) omdat je met die hoeveelheid pixeltjes die je noemt daar waarschijnlijk krap mee zou zitten; ik zou persoonlijk lekker een 1070 kopen en over twee jaar weer iets in die klasse, ben je even duur uit, heb je nu voldoende, over anderhalf jaar voldoende, en over twee jaar iets véél beters dan waar je anders nog jaren mee zou dooretteren omdat het nou eenmaal een godsvermogen gekost heeft, dit jaar. :)

Zeker met GPU's moet je nóóit geld uitgeven om lang voort te kunnen, daar gaan de ontwikkelingen gewoon nog véél te hard voor! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Niet per se een merkvoorkeur @iceheart, maar het is nooit verkeerd om te laten zien dat er meer is dan Nvidia, toch? Sowieso zou ik iedere aanschaf de komende periode uitstellen. Nvidia gaat waarschijnlijk z'n prijzen laten zakken als AMD eindelijk met een fatsoenlijke high-end kaart komt.

Verder helemaal eens, GTX 1070 is een veel betere koop. Over twee jaar een GTX 1270 :P Dat is gewoon sneller en goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
@Richh Oke gelukkig maar. Sorry als het wat hard klonk, maar als die arme @SteveOhh dadelijk op basis van dat advies een RX580 had besteld was hij van een koude kermis thuisgekomen met drie FHD schermen, dat wou ik even voorkomen.

...En je ziet gewoon zo vaak dat er hier advies wordt gegeven op basis van merkvoorkeur wat voor de vraagsteller helemaal niet het optimale advies is...

(en, om mijn voorkeur maar even bloot te leggen, neem ik AMD in die hele Polaris-reeks dat belachelijk out-of-spec verbruik over de 12V vanuit de pci-e slot nog steeds erg kwalijk... juist in de bordjes waar hun topmodel als, laten we wel wezen, degelijke mid-end kaart veel gebruikt gaat worden gaat dat juist na een paar jaar tot relatief veel defecten lijden - ik vond het smerig en zal dus ongetwijfeld nog iets harder tegen die kaart gereageerd hebben. See? merkvoorkeur, groot probleem :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Ik denk dat behoorlijk mee zou vallen, zeker als hij het nu "soms" niet kan redden met een GTX760 :P

Bij de RX580 is dat probleem volledig opgelost, sowieso kunnen we nu die dingen een jaar op de markt zijn echt wel concluderen dat het een storm in een glas water was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
Tja. daar heb je gelijk in, maar hij wil het nu een keer goed doen. Laten we hem dan niet een kaart aanraden die dat nét niet doet (hell, ik zou ook een stuk gevoeliger voor FPS dips worden als ik m'n oude beestje eindelijk weer eens upgrade :P )

Opgelost, ja. Storm in een glas water? Nee. Zeker met al dat "underdog" en "beter voor de consument" geneuzel zodra AMD maar zijdelings ter sprake komt hier is het gewoon kwalijk hoe dat consumenten met een product opzadelde wat eigenlijk een tikkende tijdbom opleverde. Zou ik een 580 aanraden waar het de juiste keuze is? Absoluut! Maar dat ontzettend consumentonvriendelijke geintje zal ik AMD nog lang niet vergeven, eerlijk gezegd. Vooral omdat het ook gewoon een gevalletje keihard de boel bedonderen omdat je eigenlijk niet mee kunt komen is. Is toch best wel achterbaks, eigenlijk.

@SteveOhh excuses voor het offtopic geneuzel, mea culpa :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SLI is een mooi marketing trucje om te zorgen dat jij 2 GPU's koopt in plaats van 1. ;)
Gemiddeld gaat elke twee jaar (en twee generaties) de performance precies zoveel omhoog dat 1 GPU het dan aankan, wil je dan dus upgraden, zul je altijd twee GPU's moeten komen.

Qua performance geeft het wel een piek, maar weinig games profiteren ervan en het levert aardig wat problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik zou, zoals anderen zeggen, inderdaad kijken naar een goedkopere videokaart die nu alles ruimschoots aankan, maar niet overkill is. Je moet even kijken naar benchmarks, maar een 1070 of 1080 komen wat dat betreft erg in de buurt voor veel mensen. Dan moet je wel wat vaker upgraden, maar dat upgraden kost net zoveel als een twee keer zo dure kaart die maar een klein beetje beter presteert en tegen de tijd dat je even veel geld hebt uitgegeven heb je eigenlijk een betere kaart.

Kan natuurlijk zijn dat jij bepaald eisen hebt waardoor een 1080 net niet genoeg is, maar waarschijnlijk is een 1080ti suboptimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ik ben benieuwd naar de reacties..
Ik was eerlijk gezegd benieuwder naar waar de rest van je topicstart bleef...

1) Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move VB -> CAA

2) CAA beleid
Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Voor sommige componenten kun je in dit forum al beginnen met lezen van het *Algemeen Advies*. Doe dit dan ook voordat je hier post!
Post je zelf bedachte onderdelen met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten.
Geen voorstel, geen onderbouwing of welke inzet dan ook - bij dezen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.