oplader van de motorola tlkr t60

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09-2023
Hey,

Ik heb een vraagje over de oplader met de motorola tlkr t60 portofoon. Deze heeft een indicatie lampje voor als de portofoon in de lader zit maar deze gaat niet uit als het apparaat vol is (staat ook in de handleiding) dus het is moeilijk om te zeggen wanneer je de accu te ver oplaad. In het boekje staat: charge the battery pack for 16 hours. nou is dat wel duidleijk maar wat nou als de accu niet volledig leeg is?

Ik zou graag willen weten of het kwaad kan om de portofoons op de lader te laten staan? niet voor altijd natuurlijk maar voor bijvoorbeeld die 16 uur als ze maar 25% leeg zijn... dat zou betekennen dat voor de andere 75% ik de accu tever oplaad?

Ik heb fotos gemaakt met het printplaatje wat erin zit... ik weet niet veel van electronica maar iets zegt mij dat (ondanks er niet heel veel op zit) het teveel is voor alleen de ledjes aan te laten gaan?

Ik kon even het bijlagen dingetje niet vinden dus heb ze maar even op mijn download site gegooid.
foto 1: https://download.yor-it.n...d8zLFWNfxE9DzUb2cMKIR5UEQ
foto 2: https://download.yor-it.n...NitHIGwbJK13g5UHCsLRGfvlW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Dit is duidelijk een lader voor nicad of nimh.

Met die batterijen kwam je ermee weg door ze op 1/10e van hun capaciteit te voeden en te zeggen 'de laadtijd is 16 uur'.
Wat er effectief gebeurd is dat de lader een bepaald vermogen de batterij in drukt, en zodra de batterij vol is gaat de batterij dat vermogen omzetten in hitte.
Daarom worden die dingen zo heet tijdens het laden.

Dat heet worden is slecht voor de accu's, maar het 'zou' niet gevaarlijk moeten zijn (al kan het wel misgaan).

Laden als hij niet helemaal leeg is wordt dan nog een stuk moeilijker, als je het echt goed wil doen moet je een compleet andere lader hebben. Er zijn wel goede laders voor dit soort accu's (of ze er zijn voor specifiek dit type motorola accu's is een 2e) maar deze lader is niet fantastisch, en ombouwen is eigenlijk niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09-2023
dit is de lader die mee kwam met de portofoons. de accus zelf zijn inderdaad nimh accus. deze accus hebben geen kabels eraan dus een andere lader kan moeilijk worden.

zo te horen is het dus gokken en eventueel meten met een multimeter? er staat op dat de accus 4.8 volt zijn en als ik met de multimeter meet dan zijn ze momenteel 5.2 ongeveer. dus dat lijkt me volledig vol. er kan goed electronica zitten in de accu? er zitten 2 pads op die verbincen zijn met de lader en hier komt iets van 400mv uit van wat ik meet... 2 andere pads zijn voor de 4.8 volt wat verbinding maakt met de portofoon zelf. kan het zijn dat hier dan eventueel iets in zit wat het opladen regelt?