Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danabanana19
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-08 12:05
voor een opdracht moet ik zelf een server in elkaar zetten, alleen is dit mijn eerste keer en weet ik niet goed welke hardware ik moet kiezen.
qua software ga ik gebruik maken van windows server 2016 essentials, het budget ligt tussen de 800 tot 1000 euro

deze server word gebruikt door 8 personen, al zitten deze er niet continu op.
de server zou worden gebruikt om users aan te maken en schijven toe te wijzen, ook word de server gebruikt om back-ups te maken van alle data.
ook ga ik printerspooling toevoegen aan het geheel.
deze server moet ook het internet toegang verdelen

momenteel heb ik:

- intel i3 6100
- 16 gb aan crucial ballistix sport ram
- een opstart ssd van 120gb (WD), twee 1tb schijven van toshiba en een 2tb back-upschijf van toshiba
- een corsair hydro h45 om de processor koel te houden.
- ASRock H170M-ITX/ac\
- een modecom MC-500-S88 voeding met 80 plus silver certificering.

ik weet dus niet of deze hardware het aankan, daarom wou ik dat graag aan de mede tweaker vragen.
ik zie jullie reacties te gemoed.

vriendelijke groet
daan

[ Voor 15% gewijzigd door danabanana19 op 17-05-2017 17:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 17:31
wellicht ook handig om te vermelden wat die 8 mensen op die server gaan doen ;)
Mijnenveger? AutoCad?

Computer says no

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:07
daanmeylis schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 17:16:
voor een opdracht moet ik zelf een server in elkaar zetten, alleen is dit mijn eerste keer en weet ik niet goed welke hardware ik moet kiezen.
qua software ga ik gebruik maken van windows server 2016 essentials

momenteel heb ik:

- intel i3 6100
- 16 gb aan crucial ballistix sport ram
- een opstart ssd van 120gb (WD), twee 1tb schijven van toshiba en een 2tb back-upschijf van toshiba
- een corsair hydro h45 om de processor koel te houden.
- ASRock H170M-ITX/ac\
- een modecom MC-500-S88 voeding met 80 plus silver certificering.

ik weet dus niet of deze hardware het aankan, daarom wou ik dat graag aan de mede tweaker vragen.
ik zie jullie reacties te gemoed.

vriendelijke groet
daan
Wat gaat er gebeuren op de server? Ja er draait windows op, die kans was relatief groot, maar wat gaat ermee gebeuren?

De hardware die je gekozen hebt is natuurlijk leuk voor een huis-tuin en keuken computer (met een peper in de kont), maar een server? Nee dat is het natuurlijk niet.
Echter kan je desktop (desktop is een betere benaming dan server vind ik zelf) wellicht wel voldoende capaciteit bieden voor wat jij ermee wilt knutselen.

Anyway, ik zou eerst je topic even uitbreiden zodat men je überhaupt kan helpen :P Nu lukt dat niet bepaald want niemand weet wat je ermee wilt doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het eerder de vraag is wat het budget is? 1500 euro of 3000 euro, want dat bepaalt natuurlijk heel erg wat je koopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2017 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 17:24:
Ik denk dat het eerder de vraag is wat het budget is? 1500 euro of 3000 euro, want dat bepaalt natuurlijk heel erg wat je koopt.
Nja stel het is inderdaad voor het delen van paint of minesweeper, wat moet je dan met een systeem die 3000 euro kost terwijl het voor 100 euro kan?
Eerst dus: wat wil je ermee doen?
Vervolgens: wat is het budget?
Niet andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@LopendeVogel Dat vooronderstelt dat het niet teveel mag kosten. Maar ik dacht dat een budget geven hier 'verplicht' was?

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2017 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 17:29:
@LopendeVogel Dat vooronderstelt dat het niet teveel mag kosten. Maar ik dacht dat een budget geven hier 'verplicht' was?
Uiteraard, hij laat tot nu toe maar 2 dingen weten: moet windows server op draaien en er gaan soms 8 mensen gebruik van maken.
Iets als: ik zoek een voertuig en die moet 4 wielen hebben. Mja dan weet je nog niks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danabanana19
dit is de eerste keer dat ik een topic start, had mij misschien wel wat beter moeten inlezen.
hoe dan ook, ik heb wat beter proberen uit te leggen wat er word verwacht van de "server"/desktop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:02
Wat ga je er mee doen? Wat moet de beschikbaarheid zijn? Het maakt namelijk nogal wat uit of het een keer een dag niet mag werken of dat het gerust 4 weken plat mag zijn. Als je namelijk amper downtime mag hebben moet je niet met zulke hardware aankomen. Dan zit je te denken aan bijvoorbeeld hp servers met een nbd carepack en bijhorend prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
.Maarten schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 17:39:
Wat ga je er mee doen? Wat moet de beschikbaarheid zijn? Het maakt namelijk nogal wat uit of het een keer een dag niet mag werken of dat het gerust 4 weken plat mag zijn. Als je namelijk amper downtime mag hebben moet je niet met zulke hardware aankomen. Dan zit je te denken aan bijvoorbeeld hp servers met een nbd carepack en bijhorend prijskaartje.
TS heeft de OP aangepast:
de server zou worden gebruikt om users aan te maken en schijven toe te wijzen, ook word de server gebruikt om back-ups te maken van alle data.
ook ga ik printerspooling toevoegen aan het geheel.
deze server moet ook het internet toegang verdelen
Budget: 800 a 1000 euro max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:02
Helaas is dat nog steeds zo onduidelijk als wat. Gaan ze erop zitten? Gaan ze gebruik maken van RDS? Of alleen maar file shares en Active Directory?

En om nou voor 8 gebruikers printer pooling te gaan gebruiken lijkt mij een beetje overkill. Tenzij die 8 gebruikers non stop printen. Of bedoelt TS printer sharing?

In ieder geval zou ik niet voor een ITX formaat gaan. Veel te beperkt met uitbreidingsmogelijkheden en in sommige gevallen kan koeling ook problematisch zijn. Persoonlijk zou ik ook geen all in one waterkoeler gebruiken voor de CPU. Een goede luchtkoeler doet het net zo goed en de kans dat het kapot gaat is kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb je de hardware al gekocht of is dit je opzet? Het is namelijk gewoon standaard hardware welke niet gericht is op servergebruik, en je hebt geen garantie op het geheel op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danabanana19
.Maarten schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 18:06:
Helaas is dat nog steeds zo onduidelijk als wat. Gaan ze erop zitten? Gaan ze gebruik maken van RDS? Of alleen maar file shares en Active Directory?

En om nou voor 8 gebruikers printer pooling te gaan gebruiken lijkt mij een beetje overkill. Tenzij die 8 gebruikers non stop printen. Of bedoelt TS printer sharing?

In ieder geval zou ik niet voor een ITX formaat gaan. Veel te beperkt met uitbreidingsmogelijkheden en in sommige gevallen kan koeling ook problematisch zijn. Persoonlijk zou ik ook geen all in one waterkoeler gebruiken voor de CPU. Een goede luchtkoeler doet het net zo goed en de kans dat het kapot gaat is kleiner.
de 8 gebruikers krijgen elk een user-account en kunnen daarmee inloggen op de client pc's.
hierbij geef ik ze ook toegang tot hun eigen opslag volume.
printer zal ik nog even naar kijken hoe ik dat ga oplossen, het leek mij wel handig om alle prints in een volume te kunnen opslaan.

bedankt voor de tip van de koeler, heb al een andere selectie van componenten gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• back2basic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 16:35
Ik zou eens naar een hp microserver kijken ( als je op zoek bent naar iets kleins).. iets zelf samen braggellen en dan maar hopen dat het jaren blijft lopen (unsupported) zou ik me niet zeker bij voelen zeker niet bedrijfsmatig..

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danabanana19
Kaalus schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 18:15:
Heb je de hardware al gekocht of is dit je opzet? Het is namelijk gewoon standaard hardware welke niet gericht is op servergebruik, en je hebt geen garantie op het geheel op deze manier.
dit is puur een opzet, ik weet nog niet precies welke ik componenten ik zal gaan gebruiken.
heb ook al een selectie gemaakt die iets duurder is maar die wel een xeon processor bevat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
In dat geval zou ik een kant en klare server kopen, en niet zelf gaan bouwen. Afhankelijk van de precieze vereisten heb je helemaal geen Xeon nodig. Het gaat dan meer om betrouwbaarheid van de componenten en de beheerbaarheid van de server.
Kijk eens naar een Dell T20, een HP MicroServer of een HP ML30. Alle kleine servers van bekende fabrikanten die goed te beheren zijn en voorzien van goede garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:13

Onbekend

...

daanmeylis schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 17:16:
...
qua software ga ik gebruik maken van windows server 2016 essentials, het budget ligt tussen de 800 tot 1000 euro
....
Is dit budget inclusief softwarelicenties?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danabanana19
Onbekend schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 18:26:
[...]

Is dit budget inclusief softwarelicenties?
dit is zonder softwarelicenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:13

Onbekend

...

Kijk eens hier: categorie: Servers
Verklein de selectie en kijk van de overgebleven servers welke hardware er in zit en of je dat per se nodig hebt.
Uiteindelijk kan je zelf een server samenstellen o.b.v. een kant-en-klare server.

Verder:
- Een server heeft ook een behuizing nodig, en die zie ik niet in je startpost staan.
- En een backup is een externe opslag die af te koppelen is. Een USB-harde schijf zou daarmee kunnen volstaan.
- Dubbele voeding nodig?
- Dubbele netwerkaansluiting nodig?
- Doorgaans heeft een server Xeon-processor i.p.v. een i3,i5 of i7-processor. Je kunt op internet vergelijken wat precies de verschillen daartussen zijn.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 11:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 17:24:
Budget is vaak niet het eerste ding.

Als ik iets nodig heb, kijk ik in de regel grofweg eerst naar wat ik nodig heb, daarna wat zoiets grofweg kost, daarna pas pas ik mijn budget aan en mijn eisen.

Probleem is dat als je geen flauw idee hebt wat iets *kan* kosten, het niet nuttig is een budget te bepalen.

Da's als zeggen "ik wil een vliegtuig kopen heb een budget van 1000 EUR", daar koop je misschien een modelvliegtuig voor, maar niet iets waar je mensen mee kunt vervoeren en dat luchtwaardig is.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@unezra Ik ben gewend om vanuit een accounting perspectief te bekijken hoeveel er beschikbaar is. Dus ik denk dat het afhankelijk is van je perspectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:46:
@unezra Ik ben gewend om vanuit een accounting perspectief te bekijken hoeveel er beschikbaar is. Dus ik denk dat het afhankelijk is van je perspectief.
Wat er beschikbaar is is niet zo relevant. :) Da's korte termijn denken.
De crux is dat het niet gaat om wat het kost, maar om wat het oplevert en wat de ROI is.

Ik ben nu bezig met een project waar ik een ROI verwacht van 9 tot 12 maanden. De investering voor dat project is (voor de omvang van ons bedrijf) best fors maar als ik onder de 12 maanden ROI blijf ben ik tevreden.

De meeste projecten probeer ik minimaal een jaar tevoren te voorspellen en dat, plus een budget voor onvoorziene projecten, is het budget dat ik nodig heb.

Nu gebeurt het best vaak dat een ICT budget geprikt word zonder overleg met ICT, maar het directe gevolg daarvan zijn exceptions, ICT die niet kan voldoen aan de eisen van de business of een combinatie van beiden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
daanmeylis schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 18:24:
[...]

dit is puur een opzet, ik weet nog niet precies welke ik componenten ik zal gaan gebruiken.
heb ook al een selectie gemaakt die iets duurder is maar die wel een xeon processor bevat.
Ondanks dat het nog altijd redelijk vaag is, vaag in de zin van: wat ga je er nu precies mee doen?

Wordt het puur een soort van NAS? Dus een grote HDD, verdeeld tussen 8 gebruikers?
Zijn het thin clients die min of meer puur als remote gaan dienen? Oftewel, browsers en etc worden allemaal vanaf de server gedraaid?
Wat gaan deze 8 gebruikers doen? Wat gaan ze gebruiken (draaien) vanaf deze ''server''?
Stel het wordt puur een nas, en een tussenpunt voor een printer.. Koop dan een losse NAS en laat 1 client aanstaan waar de printer op aangesloten is.. Iedereen kan op die manier printen, iedereen kan bij een ''gedeelde'' opslag. Kosten? 200-300 euro voor een leuke en simpele nas?

Ik vind het ook vreemd, normaliter een systeem of netwerkbeheerder (functie wat jij lijkt te uitvoeren) is op de hoogte op hardware gebied. Een netwerkbeheerder weet wat er gaat draaien qua software, wat er op de ''client'' zijn pc zal draaien en wat de gebruiker vanaf de server nodig gaat hebben.

Sorry, het kan aan mij liggen, maar nogmaals: ik vind dit allemaal zo ontzettend vaag....

[ Voor 11% gewijzigd door LopendeVogel op 17-05-2017 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

LopendeVogel schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 23:10:
[...]

Ondanks dat het nog altijd redelijk vaag is, vaag in de zin van: wat ga je er nu precies mee doen?
Dat dus.
Zinvol advies kan alleen gegeven worden als de input min of meer volledig is.
Wordt het puur een soort van NAS? Dus een grote HDD, verdeeld tussen 8 gebruikers?
Zijn het thin clients die min of meer puur als remote gaan dienen? Oftewel, browsers en etc worden allemaal vanaf de server gedraaid?
Wat gaan deze 8 gebruikers doen? Wat gaan ze gebruiken (draaien) vanaf deze ''server''?
Stel het wordt puur een nas, en een tussenpunt voor een printer.. Koop dan een losse NAS en laat 1 client aanstaan waar de printer op aangesloten is.. Iedereen kan op die manier printen, iedereen kan bij een ''gedeelde'' opslag. Kosten? 200-300 euro voor een leuke en simpele nas?
Bah!
Dan kun je beter een printer kopen met netwerkkaart. Goedkoper dan een PC met printserver en veel relaxter in gebruik.

Als budget daar een probleem is: Koop voor minder dan 100 EUR een 2e hands Laserjet met JetDirect kaart. Print prima A4 600dpi of 1200dpi en scheelt de hassle van een losse te onderhouden printserver. Juist voor een kleinere omgeving is zoiets perfect. (Ik heb om die reden thuis zo'n ding staan. By far de goedkoopste oplossing en gaat 'ie eens kapot waarbij de reparatiekosten hoger zijn dan pak 'm beet 25 EUR, koop ik een nieuwe 2e hands.)
Ik vind het ook vreemd, normaliter een systeem of netwerkbeheerder (functie wat jij lijkt te uitvoeren) is op de hoogte op hardware gebied. Een netwerkbeheerder weet wat er gaat draaien qua software, wat er op de ''client'' zijn pc zal draaien en wat de gebruiker vanaf de server nodig gaat hebben.

Sorry, het kan aan mij liggen, maar nogmaals: ik vind dit allemaal zo ontzettend vaag....
Mja, je hoeft niet op de hoogte te zijn van alle details qua hardware. Ik heb ook ergens een vraag uitstaan waar ik zoek naar een goed alternatief voor een Microserver maar dan 19". Maar ik weet wel grofweg welke specs ik nodig heb voor dat specifieke doel. :)

Sowieso moet TS beginnen met "wat is er nodig" en niet "ik heb dit budget, daar kan ik 1 server voor kopen". Dan begin je met minder dan een halve oplossing en dat levert eigenlijk nooit een goede en in the end ook financieel verstandige oplossing op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07
Volgens mij is het redelijk duidelijk wat TS wil? Iets wat gebruikersaccounts kan beheren, fileshares aan kan bieden en als printserver kan dienen. Het enige wat je zou kunnen interpreteren als een RDS-functie is "al zitten de gebruikers er niet continue op", maar ik interpreteer dat vooral als "er zijn niet continue 8 gebruikers ingelogd op het domein/de fileserver". Tevens lijkt de keuze voor Windows al gemaakt te zijn, wat niet onlogisch is als je gebruikers wil authenticeren op Windows-computers.

Dan is de volgende vraag: Hoeveel data hebben al die gebruikers? Ik vermoed minder dan 1 TB, gezien de 1 TB schijven in de TS?

Voor dat bedrag moet je geen wonderen verwachten, maar als dat exclusief licenties en exclusief BTW is en er nog een 200 euro bij mag dan kun je zoiets overwegen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 114,80€ 114,80
1Supermicro X11SSH-F€ 230,50€ 230,50
1Toshiba DT01ACA200, 2TB€ 66,-€ 66,-
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 93,92€ 93,92
2Crucial CT8G4WFD8266€ 75,69€ 151,38
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,95€ 62,95
2Intel 540s 2,5" 180GB€ 85,14€ 170,28
3Intel 540s 2,5" 480GB€ 182,54€ 547,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.437,45

- SSD's voor de gebruikers, in RAID 5. Spinning disks, en zeker maar twee stuks in RAID 1 (neem ik aan?), houden niet over qua IOPS, en de performance van de fileserver is hetgeen de gebruikers het hardste merken.
- SSD's voor de bootschijven maken dan weer wat minder uit, dus daar kun je op besparen, want hoe vaak start je de server opnieuw op / zit je rechtstreeks op de server dingen te doen? Wel RAID 1, zodat je bij disk-falen niet terug hoeft naar de backup. Bare metal restores zijn altijd lastig, dus als je dat kunt voorkomen, doen.
- Supermicro maakt mooie serverbordjes voor de zelfbouwer, daar kun je je geen buil aan vallen.
- Er zijn goedkopere kasten, maar deze heeft voldoende 2.5" bays, bij veel kasten houdt dat bij 2 stuks op.
- Stock koeler is ruim voldoende, CPU zal overwegend idle zijn.

Hoewel ik een printer met netwerkaansluiting ook aanbeveel zou ik het toch via de server laten lopen, al was het maar omdat je de printerdriver dan maar één keer hoeft te installeren en de clients het automatisch van de server trekken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 22:53

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Het klinkt mij alsof dit een schoolopdracht is, of ben ik de enige die dit denkt? Krijg eerst alle wensen en eisen boven tafel en kijk vervolgens naar welke hardware je daarvoor nodig hebt. Ik zou ook kijken naar een kant en klare server van bijvoorbeeld Dell of HP, en geen desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Hoeft geen schoolopdracht te zijn, (kleine) bedrijfjes genoeg waar ze geen systeembeheer hebben maar "iemand die handig is met computers", daar zie je dit soort vragen vaker. Bij mijn vorige werkgever (ICT dienstverlener) vaak met dat soort bedrijfjes te maken gehad. Het grote probleem is vaak budget, een ICT dienstverlener moet ook eten, dus is dat "duur", waarna men zelf bezig gaat.

Tevens heb je bij Dell of HP voor € 1000 niet echt een server. Dat wat er in de PW staat is oud, niet leverbaar of zo kaal dat je er nog eens hetzelfde geld tegenaan moet gooien om er iets bruikbaars van te maken :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Paul schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:52:
Hoeft geen schoolopdracht te zijn, (kleine) bedrijfjes genoeg waar ze geen systeembeheer hebben maar "iemand die handig is met computers", daar zie je dit soort vragen vaker. Bij mijn vorige werkgever (ICT dienstverlener) vaak met dat soort bedrijfjes te maken gehad. Het grote probleem is vaak budget, een ICT dienstverlener moet ook eten, dus is dat "duur", waarna men zelf bezig gaat.
Wat in the end vaak *nog* duurder is, maar dat snapt het MT (en vaak diegene die het aan het uitzoeken) is dan weer niet.
Tevens heb je bij Dell of HP voor € 1000 niet echt een server. Dat wat er in de PW staat is oud, niet leverbaar of zo kaal dat je er nog eens hetzelfde geld tegenaan moet gooien om er iets bruikbaars van te maken :)
Proliant DL20 is redelijk onder de 1000 EUR te krijgen.
Sure, je mist wat features zoals dubbele voedingen en je hebt max. 64G geheugen maar zo'n DL20 is absoluut een volwaardige server.

HP Microserver ook trouwens en hoewel gelimiteerd tot 16G, is ook dat een volwaardige server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 16:30

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Paul schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:52:

Klopt op Hardware info staat meer, maar dan zou ik eerder voor afgeschreven servers gaan kijken (www.serverhome.nl) ofzo

Maar voor zover ik hier lees is een NAS voldoen om de taken zoals hierboven te doen, een Synology van 900 euro met 2 netwerkkaart (anders kan hij het interwebs niet doorgeven) moet voldoen.

[ Voor 9% gewijzigd door xleeuwx op 18-05-2017 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
unezra schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:00:
Wat in the end vaak *nog* duurder is, maar dat snapt het MT (en vaak diegene die het aan het uitzoeken) is dan weer niet.
Wat vaak vergeten wordt zijn sowieso de kosten van diegene die het aan het uitzoeken is; als die daar een week mee bezig is ben je al minimaal € 1000 verder...
Proliant DL20 is redelijk onder de 1000 EUR te krijgen.
Hmm, rackmount. Zie ik niet snel ingezet worden bij kleine bedrijfjes (met kleine, gehorige kantoren :+ ) maar zou een optie kunnen zijn.
HP Microserver ook trouwens en hoewel gelimiteerd tot 16G, is ook dat een volwaardige server.
...dat bedoel ik dus met oud :P En de ML10 is nog een stukje goedkoper maar die is zeer slecht leverbaar.
xleeuwx schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:00:
anders kan hij het interwebs niet doorgeven
Die had ik nog gemist...

@daanmeylis Niet doen! Daar hebben ze NAT-routers (of liever nog volwaardige firewalls) voor uitgevonden, die zijn daar erg goed in. Deze taak bij je domein controller betrekken is een heel slecht idee. En ja, ik weet dat Microsoft het zelf gedaan heeft bij SBS 2003 door ISA te bundelen (in de premium versie) maar toentertijd waren NAT-routers nog verre van gemeengoed, en ook toen vond men het al geen heel goed idee.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Paul schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:14:
[...]
Wat vaak vergeten wordt zijn sowieso de kosten van diegene die het aan het uitzoeken is; als die daar een week mee bezig is ben je al minimaal € 1000 verder...

[...]
Hmm, rackmount. Zie ik niet snel ingezet worden bij kleine bedrijfjes (met kleine, gehorige kantoren :+ ) maar zou een optie kunnen zijn.
[...]
...dat bedoel ik dus met oud :P En de ML10 is nog een stukje goedkoper maar die is zeer slecht leverbaar.
[...]
Die had ik nog gemist...

@daanmeylis Niet doen! Daar hebben ze NAT-routers (of liever nog volwaardige firewalls) voor uitgevonden, die zijn daar erg goed in. Deze taak bij je domein controller betrekken is een heel slecht idee. En ja, ik weet dat Microsoft het zelf gedaan heeft bij SBS 2003 door ISA te bundelen (in de premium versie) maar toentertijd waren NAT-routers nog verre van gemeengoed, en ook toen vond men het al geen heel goed idee.
Daarom weet ik bijna zeker dat dit een schoolopdracht is, die staan altijd haaks met de realiteit. Daarnaast kan je met RRAS heel goed een router opzetten met windows, of Hyper-v draaien en op een VM een routerOS installeren.

Zijn meerdere dingen mogelijk als je het maar combineert en niet gaat proberen het vast te zetten op een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
xleeuwx schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:17:
Daarnaast kan je met RRAS heel goed een router opzetten met windows
En er kan heel veel, maar eigenlijk zou je al geen file- en printersharing willen op je domein controller. Server 2016 Essentials staat ook maar één OSE ("installatie") toe dus je aan de best practices houden wordt al lastig (2 DC's, file en printen niet op de DC), maar ik zou er niet ook nog eens RRAS bij zetten.
of Hyper-v draaien en op een VM een routerOS installeren.
Zou ik de TS op dit punt niet aanraden :) Het moet ook te beheren blijven, waarschijnlijk door TS zelf :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Paul schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:30:
[...]
En er kan heel veel, maar eigenlijk zou je al geen file- en printersharing willen op je domein controller. Server 2016 Essentials staat ook maar één OSE ("installatie") toe dus je aan de best practices houden wordt al lastig (2 DC's, file en printen niet op de DC), maar ik zou er niet ook nog eens RRAS bij zetten.
[...]
Zou ik de TS op dit punt niet aanraden :) Het moet ook te beheren blijven, waarschijnlijk door TS zelf :)
Daarom is dit plan al gedoemd te mislukken, tenzij je vol op virtualizatie inzet kan je het met een machine redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Als je de wens om de server als router in te zetten laat vallen is het plan helemaal niet gedoemd te mislukken... Vanwaar die doemdenkerij? En zelfs met router kan, maar daarvoor zijn er (ook binnen budget) veel betere oplossingen te verzinnen.

Er kunnen heel veel redenen zijn om niet te voldoen aan de best practices, want je moet wel bedenken dat die best practices vooral gemaakt zijn voor grote omgevingen. Microsoft heeft niet voor niets de SBS-reeks gehad, en nu Essentials.

Voor kleine bedrijven is een redundante DC en losse file-servers (liefst geclusterd natuurlijk, op shared storage) totale overkill. 4 servers voor 8 users 8)7 DC stuk? Oh jee, nu moet je 8 user-accounts opnieuw aanmaken...

Wil je dit voor 150 gebruikers? 1500 gebruikers? 15.000 gebruikers? Natuurlijk niet. Maar dat zijn dan ook compleet andere omgevingen, met bijbehorende andere budgetten en met andere kosten als het stuk gaat.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:16
Imho kun je voor dit budget niet echt iets fatsoenlijks neerzetten dat zakelijk gebruikt moet worden, tenzij eventuele downtime geen probleem is, je voor ieder incident naar het bedrijf toe wil rijden en meer van dat soort ongein. Je gaat toch geen zelfbouw consumenten hardware inzetten als zakelijke server.....

Ook vind ik de eisen nogal vreemd, o.a. "de server wordt gebruikt om schijven toe te wijzen" en "de server gaat backups maken van alle data", dit strookt niet met elkaar. Als alle data al op de server staat, wil je deze niet gebruiken om ook nog eens de backups op te maken.

Daarnaast zoals Paul ook al aangeeft wil je eigenlijk niet teveel rollen op een machine. Nu is essentials natuurlijk de "opvolger" van SBS, dus DC, FS, Printing mag geen issue zijn. Maar internet toegang zou ik toch echt ergens anders mee routeren.

Maar goed, ook hier geldt weer het aloude advies, ga eerst inventariseren wat het MT exact als eisen heeft betreffende functionaliteit, maar ook bijv. eisen aan uptime, disaster recovery. vertaal dit naar een omgeving die aan deze eisen voldoet en laat dan het MT bepalen of dit binnen budget is. Valt dit niet binnen budget zal of het budget omhoog moeten, of moet het MT gaan strepen in de eisen tot het wel binnen budget is.

Roepen wij willen dit voor 800 euro gaat niet heel snel het gewenste eindresultaat opleveren, zeker niet wanneer er enkel wat functionele eisen bekend zijn en zaken als uptime wensen, gewenste RTO tijden bij disaster recovery niet eens bekend lijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Dennism schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:43:
Imho kun je voor dit budget niet echt iets fatsoenlijks neerzetten dat zakelijk gebruikt moet worden, tenzij eventuele downtime geen probleem is, je voor ieder incident naar het bedrijf toe wil rijden en meer van dat soort ongein. Je gaat toch geen zelfbouw consumenten hardware inzetten als zakelijke server.....

Ook vind ik de eisen nogal vreemd, o.a. "de server wordt gebruikt om schijven toe te wijzen" en "de server gaat backups maken van alle data", dit strookt niet met elkaar. Als alle data al op de server staat, wil je deze niet gebruiken om ook nog eens de backups op te maken.

Daarnaast zoals Paul ook al aangeeft wil je eigenlijk niet teveel rollen op een machine. Nu is essentials natuurlijk de "opvolger" van SBS, dus DC, FS, Printing mag geen issue zijn. Maar internet toegang zou ik toch echt ergens anders mee routeren.

Maar goed, ook hier geldt weer het aloude advies, ga eerst inventariseren wat het MT exact als eisen heeft betreffende functionaliteit, maar ook bijv. eisen aan uptime, disaster recovery. vertaal dit naar een omgeving die aan deze eisen voldoet en laat dan het MT bepalen of dit binnen budget is. Valt dit niet binnen budget zal of het budget omhoog moeten, of moet het MT gaan strepen in de eisen tot het wel binnen budget is.

Roepen wij willen dit voor 800 euro gaat niet heel snel het gewenste eindresultaat opleveren, zeker niet wanneer er enkel wat functionele eisen bekend zijn en zaken als uptime wensen, gewenste RTO tijden bij disaster recovery niet eens bekend lijken te zijn.
Nja persoonlijk denk ik dat de TS nog even met zijn leraar moet praten en even duidelijk moet krijgen wat de school opdracht nu precies is.
Ik vermoed dat hij gewoon op papier een server moet samenstellen en vervolgens in een opdracht moet onderbouwen waarom deze server geschikt is voor het mogelijke doel.

Maar, dit is een aannamen, beter wachten we (lees: hopen we) totdat de TS terugkomt in dit topic en even wat meer info geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
En er kan heel veel, maar eigenlijk zou je al geen file- en printersharing willen op je domein controller.
Waarom zou je dat niet willen? Het is een veelgebruikte oplossing voor sattelietlokaties en kleinere omgevingen. Security technisch is er ook weinig op tegen.

Of ik nu naar de sysvol of netlogon share verbindt als gebruiker, of naar een andere share maakt natuurlijk technisch geen verschil.
Paul schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:40:
Voor kleine bedrijven is een redundante DC en losse file-servers (liefst geclusterd natuurlijk, op shared storage) totale overkill. 4 servers voor 8 users 8)7 DC stuk? Oh jee, nu moet je 8 user-accounts opnieuw aanmaken...
It all depends... Als die acht man nu niet kunnen werken, waardoor een produktieproces stopt, kan die downtime erg kostbaar worden. De omvang van een organisatie of afdeling zegt niks over de benodigde redudantie. Daar moet gewoon een businesscase voor gemaakt worden.

[ Voor 36% gewijzigd door Question Mark op 18-05-2017 11:10 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Question Mark schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:07:
Waarom zou je dat niet willen? Het is een veelgebruikte oplossing voor sattelietlokaties en kleinere omgevingen. Security technisch is er ook weinig op tegen.

Of ik nu naar de sysvol of netlogon share verbindt als gebruiker, of naar een andere share maakt natuurlijk technisch geen verschil.
Separation of duties. In zo'n kleine omgeving maakt het minder uit, maar de load verschilt nogal of je nu een paar GPO's van een paar KB ophaalt of dat je de hele tijd grote bestanden over en weer pompt, of bestanden open laat staan, en je wil liever ook niet bij onderhoud (of storing) aan het een de ander ook omtrekken.
It all depends...
Uiteraard, maar hoe duur kan het precies worden met 8 man een een budget van € 1000? De plekken waar dat echt duur kan worden zijn over het algemeen ook de plekken waar men dat goed zat door heeft en men zo'n kritische server niet uitbesteed aan het handige neefje van de achterbuurman.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 17:42
Misschien kan de TS uitleggen of het voor een bedrijf is, thuis situatie of school opdracht.

In een thuis situatie zou ik niet graag een volwaardige server neerzetten. Dit maakt meestal veel geluid en gebruikt veel stroom.

Bij een bedrijf wil je dan juist weer een betrouwbaarder apparaat en is het geluid en stroomverbruik geen probleem.

Een schoolopdracht verwacht ik dan al minder snel, aangezien er geld uitgegeven wordt.

Als het voor een bedrijf is, moet er ook nagedacht worden of er kans is dat het bedrijf gaat groeien.
Met een groei kans zou ik de mogelijkheid geven dat een schijfuitbreiding geen probleem is of dit bespreken met de klant zodat ze niet raar staan te kijken als over 2 jaar aangegeven wordt dat de server vervangen moet worden voor een grotere exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Paul schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:14:
[...]
Hangt er vanaf wie je het laat doen maar € 1000 moet je wel je best voor doen. Dat red ik ook niet binnen een week. (Ik heb daar 1 week en 2 dagen voor nodig om dat op te maken aan salaris.)
[...]
Mwah. Een klein 19" rack is niet zo duur en stop je makkelijk weg in een veredelde bezemkast.
Geluidsdemping genoeg. Je wil je server apparatuur toch niet op de werkvloer hebben.

Daarbij heb je ook racks die goeddeels geluiddicht zijn en je letterlijk *op* de vloer kunt zetten. Self contained, inclusief airco. (Kost wel wat...)
[...]
[...]
Die had ik nog gemist...
Microserver Gen8 is niet oud, het is een 8e generatie HP.
Sure, Gen9 is inmiddels leverbaar op de 19" spullen maar dat maakt Gen8 niet meteen oud.

16G is voor heel veel situaties prima en je maakt er voor weinig geld ook nog eens een leuke NAS van.

Het zijn *echte* servers, dat verbaasde me zo toen ik er een uit de doos trok. Zwaar, 2x GBit, ILO, deur die afsluitbaar is, etc. Alles dat je van een 19" server verwacht, maar dan in een klein vierkant doosje.
Op een DC zetten is niet zo'n fijn idee maar je kunt prima firewallen met pfSense op een vm.
Ok, los is mooier, kleine Fortigate aan de buitenkant d'r tegenaan. 60D ofzo. Maakt niet dat een vm een slecht idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Paul schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:38:
[...]
Separation of duties. In zo'n kleine omgeving maakt het minder uit, maar de load verschilt nogal of je nu een paar GPO's van een paar KB ophaalt of dat je de hele tijd grote bestanden over en weer pompt, of bestanden open laat staan, en je wil liever ook niet bij onderhoud (of storing) aan het een de ander ook omtrekken.
We hebben het hier over 8 man, als die ene DC uitvalt krijgen mensen toch al problemen met het ophalen van files omdat men geen sessieticket op kan halen. Ik zou gewoon adviseren om dit geval wél file and printsharen vanaf de DC aan te bieden. Qua load is het ook niet zo spannend, een DC doet niet zo heel veel... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
unezra schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:00:
Hangt er vanaf wie je het laat doen maar € 1000 moet je wel je best voor doen. Dat red ik ook niet binnen een week. (Ik heb daar 1 week en 2 dagen voor nodig om dat op te maken aan salaris.)
Netto (of zelfs bruto) salaris is iets anders dan kosten voor het bedrijf :) 2x brutosalaris is een redelijke inschatting van wat iemand kost, dus met een brutoloon van 2k kost je het bedrijf ~1000 per week :)
Mwah. Een klein 19" rack is niet zo duur en stop je makkelijk weg in een veredelde bezemkast.
True. Ik kom (/kwam) het alleen bijna niet tegen :) Bij het MKB staan die dingen vaak erbij op een bureau of in een kast. Veel van die servers (niet-rackmount) maken tegenwoordig ook niet meer herrie dan een desktop.
Microserver Gen8 is niet oud, het is een 8e generatie HP.
Sure, Gen9 is inmiddels leverbaar op de 19" spullen maar dat maakt Gen8 niet meteen oud.
2 jaar en 4 processorgeneraties is redelijk oud :) Wat niet wil zeggen dat het niet voldoet, zeker niet, en voor dat geld al helemaal niet, maar nieuw kun je het niet noemen.
Maakt niet dat een vm een slecht idee is.
Ligt er aan wie het moet beheren :P Conceptueel is bare metal beter te behappen (en heeft minder beheer nodig) dan virtueel, en als Daan nog nooit een server in elkaar heeft gezet dan is AD en file/print-sharing mogelijk al een flinke kluif, laat staan VMware en pfSense.
Dat zeg ik toch ook? Best practices zijn leuk als je flink groter bent, in deze omgeving kun je daar best (bewust) van afwijken.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Paul schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:50:
Dat zeg ik toch ook? Best practices zijn leuk als je flink groter bent, in deze omgeving kun je daar best (bewust) van afwijken.
Dan begrepen wel elkaar even niet. Ik zag onderstaand stukje even, en was in de veronderstelling dat je dit bedoelde voor de case van TS... :)
[...]
En er kan heel veel, maar eigenlijk zou je al geen file- en printersharing willen op je domein controller.

Pagina: 1