i9 9900K @ 5.0 Ghz @ NZXT x72 | ASUS ROG MAXIMUS XI HERO | 32 GB DDR4 G.Skill Trident-z @ 3200 Mhz | ASUS RTX 2080 8GB OC | Samsung Evo 840 | Crucial MX300 | Corsair Crystal 460X
Verwijderd
Dat heb ik nog niet gedaan, wilde het eerste via deze weg proberenEdwinB schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:09:
Wat zegt de belastingdienst als je ze belt?
i9 9900K @ 5.0 Ghz @ NZXT x72 | ASUS ROG MAXIMUS XI HERO | 32 GB DDR4 G.Skill Trident-z @ 3200 Mhz | ASUS RTX 2080 8GB OC | Samsung Evo 840 | Crucial MX300 | Corsair Crystal 460X
https://www.belastingdien...ag-2017/voorwaarden-2017/
Wat betreft samenwonen, je hoeft geen contract of geregistreerd partnerschap o.i.d. te hebben voor je mag samenwonen. Huurtoeslag wordt berekend op het totaal inkomen van de geregistreerde bewoners van 1 adres.
Afhankelijk van je leeftijd en je kale huurprijs, kom je in aanmerking voor huurtoeslag. Als voorbeeld, quote vanop bovenvermelde website:
Woont u alleen en bent u 23 jaar of ouder, maar jonger dan de AOW-leeftijd? Dan kunt u huurtoeslag krijgen als:
uw rekenhuur minimaal € 223,42 en maximaal € 710,68 per maand is
uw inkomen maximaal € 22.200 per jaar is
u maximaal € 25.000 aan vermogen hebt
D3: http://eu.battle.net/d3/en/profile/jep001-2782/hero/28010961
Klopt dit wel? Als je alleen samenwoont, zonder dit vast te leggen en zonder kinderen, ben je niet automatisch toeslagpartners meende ik. Wel telt huurtoeslag uiteraard per woning, dus dit mag je niet dubbel ontvangen.Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:06:
Wanneer jullie beide op hetzelfde adres ingeschreven staan zijn jullie toeslagpartner. Dat heb ik ooit op de harde manier moeten leren door een hele leuke naheffing te krijgen..
Verwijderd
Je zoekt dus eigenlijk tips om wel samen te wonen maar toch (onterecht) huurtoeslag te blijven ontvangen.scaper schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:02:
We willen gewoon proberen om samen te wonen om te kijken hoe het gaat en willen dus niet voldoen aan boven gegeven opties.
Tips zijn van harte welkom
Daar is maar 1 manier voor, maar 1 persoon inschrijven op het adres en verder tegen iedereen liegen over je samenwonen.
En anders gewoon net zoals al die anderen zelf samen je huur opbrengen als je gecombineerde inkomsten boven de toeslaggrens liggen.
En dan moet je alsnog onder de grens van het maximale inkomen zitten..Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:22:
[...]
Je zoekt dus eigenlijk tips om wel samen te wonen maar toch (onterecht) huurtoeslag te blijven ontvangen.![]()
Daar is maar 1 manier voor, maar 1 persoon inschrijven op het adres en verder tegen iedereen liegen over je samenwonen.
En anders gewoon net zoals al die anderen zelf samen je huur opbrengen als je gecombineerde inkomsten boven de toeslaggrens liggen.
Je kan op de website van de belastingdienst een proefberekening maken. Je hoeft niet allebei boven de 23 te zijn trouwens om recht te hebben op huurtoeslag. Als voorbeeld: ik woon samen met m'n vriendin, we betalen zo rond de 600 kale huur (onder de 710,68) en hebben dus recht op huurtoeslag. Verder, mocht je een campuscontract moeten tekenen, dan kan je daar ook blijven wonen zolang 1 vd 2 studeert.scaper schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:02:
- Wat heeft dit voor gevolgen bij het aanvragen van huurtoeslag? (bij het aanvragen van huurtoeslag kreeg ik de opties: samenleving contract, getrouwd of geregistreerd partnerschap)
We willen gewoon proberen om samen te wonen om te kijken hoe het gaat en willen dus niet voldoen aan boven gegeven opties.
Nee dit is dus niet wat ik zoek. Ik wil gewoon samenwonen op een legale manier. Ik ben momenteel nog student en zij werkt met een mager inkomen. We betalen €460 kale huur.Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:22:
[...]
Je zoekt dus eigenlijk tips om wel samen te wonen maar toch (onterecht) huurtoeslag te blijven ontvangen.![]()
Waar het mij om gaat is als ik een huur toeslag aan wil vragen en aangeef dat ik samen een appartementje ga huren dat ik alleen de opties heb om met samenlevingscontract, getrouwd, of geregistreerd partnerschap dit te doen.
Dat lijkt me gek.scaper schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:28:
Waar het mij om gaat is als ik een huur toeslag aan wil vragen en aangeef dat ik samen een appartementje ga huren dat ik alleen de opties heb om met samenlevingscontract, getrouwd, of geregistreerd partnerschap dit te doen.
Heb je een screenshot van de site die je invult (desnoods maak je wat velden zwart)? Misschien dat je iets verkeerds heb aangeklikt.
Hoe geef je dit precies aan? Je bent namelijk geen fiscale- en toeslagpartners als ik jullie situatie zo beoordeel.scaper schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:28:
[...]
Nee dit is dus niet wat ik zoek. Ik wil gewoon samenwonen op een legale manier. Ik ben momenteel nog student en zij werkt met een mager inkomen. We betalen €460 kale huur.
Wanneer je gaat samenwonen wordt je automatisch toeslagpartner, ongeacht of je getrouwd bent of niet (behalve in geval van ouder/minderjarig-kind). Je moet dit wel zelf doorgeven aan de belastingdienst.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Waar heb je dat gevonden dan? Niet achter de link die je erbij geplakt hebt in ieder geval.JackBol schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:41:
https://www.belastingdien...-ga-trouwen-of-samenwonen
Wanneer je gaat samenwonen wordt je automatisch toeslagpartner, ongeacht of je getrouwd bent of niet (behalve in geval van ouder/minderjarig-kind). Je moet dit wel zelf doorgeven aan de belastingdienst.
Hier is meer informatie te vinden:
https://www.belastingdien...rtner/mijn-toeslagpartner

ik denk dat ik het eerder verkeerd heb gedaan.
Verwijderd
Zodra je in de gba/brp beide ingeschreven staat op hetzelfde adres ben je gewoon toeslagpartner wat betreft huurtoeslag, overige toeslagen weet ik niet exact. Via de volgende link kan je het ook uitvogelen: https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagpartner/.OosterF schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:17:
[...]
Klopt dit wel? Als je alleen samenwoont, zonder dit vast te leggen en zonder kinderen, ben je niet automatisch toeslagpartners meende ik. Wel telt huurtoeslag uiteraard per woning, dus dit mag je niet dubbel ontvangen.
Ik heb iig mijn volledige huurtoeslag/zorgtoeslag moeten terug betalen in mijn transitie van student -> werkende en daar werd ook duidelijk aangegeven dat het inkomen van mijn vriendin meegerekend werd. Ik heb verder geen geregistreerd partnerschap o.i.d.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2017 10:48 ]
Hebt u geen echtgenoot of geregistreerde partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. Dit is zo als voor u 1 van de volgende situaties geldt:
U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
U hebt samen een kind.
U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
U bent partner voor een pensioenregeling.
U hebt samen een koopwoning.
U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar. Is uw medebewoner een onderhuurder? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner.
U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
U was in 2016 al elkaars toeslagpartner.
Wie is uw fiscale partner?
Of u een fiscale partner hebt, hangt af van uw situatie:
U bent getrouwd of hebt een geregistreerd partnerschap
U bent niet getrouwd, hebt geen geregistreerd partnerschap en er staat iemand op uw adres ingeschreven
Meerdere personen kunnen uw fiscale partner zijn, bijvoorbeeld:
U bent getrouwd en er staat nog iemand anders op uw adres ingeschreven
Er staan gedurende het jaar meerdere personen op uw adres ingeschreven
----
Dus nee, als je gaat samenwonen ben je niet automatisch toeslagpartner. Voor huurtoeslag tellen beide inkomens mee op het zelfde adres.
Je hebt inderdaad geen toeslag partner, maar je moet wel beide inkomens opgeven. Let er op dat aan het einde van het jaar er een leuke heffing nog bij komt met gemeentelijke belastingen etc, waar je wel kwijtschelding voor kan aanvragen maar met wat spaargeld op de bank moet je dat nog wel eens zelf betalen. Maar met een kale huur van 460 (na huurtoeslag zo ruwweg 200), moet je toch rond zien te komen. ;-)scaper schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:28:
[...]
Nee dit is dus niet wat ik zoek. Ik wil gewoon samenwonen op een legale manier. Ik ben momenteel nog student en zij werkt met een mager inkomen. We betalen €460 kale huur.