UHD Monitor voor voornamelijk fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 08:06
Ik ben al een tijdje opzoek naar een voor mij ideale monitor, uiteraard binnen mijn budget. Het is voor mij de eerste keer dat ik een redelijk bedrag kan uitgeven aan een monitor, en dus wil ik daar een goede beslissing maken. Ik vraag daarom de hulp van mijn mede-tweakers, met name om ervaringen hierin. Ik heb uiteraard al veel reviews bekeken.

Ik zoek een?
UHD (3840x2160 of 4K) monitor, voor voornamelijk fotobewerking (gamen doe ik ook wel maar vind ik ondergeschikt in deze). Dus kleur reproductie is top of the list. Liefst iets wat vanuit de fabriek gecalibreerd is (dit omdat calibratie apparatuur erg duur is). Ik heb nu een U28E590DS (LCD gewoon, ik zou nu wel naar een IPS scherm zoeken). Dit is een 28" scherm, wat ik al erg fijn vindt. Dus niet kleiner. En ik denk niet veel groter dan 32".

Wat is je budget?
Ongeveer 800-1000 euro. Als het scherm nu echt zo super is en 100 euro meer kost, allah.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Maakt mij niet uit. Wel komt vaak LG naar boven. Maar het uiteindelijke resultaat (beeld kwaliteit) staat voorop. Wel zou ik het liefst een scherm aanschaffen die relatief nieuw is, maar dat is een gevoelskwestie geef ik toe.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
i5-4670K/16GB, GTX 970 G1 (Gigabyte), HDMI of Displayport. Windows 10.

De pricewatch: LG 32UD99 Zwart is nu mijn favoriet, maar de leverbaarheid hiervan lijkt alsmaar opgeschoven te worden. 10Bit en HDR10 klinken tof, maar volgens mij heb ik daar niet veel aan met mijn videokaart (en fotobewerking opzich, Photoshop/Lightroom doet er niets mee).

De pricewatch: BenQ PD3200U Grijs, Zwart Lijkt ook wel een goede.

Ook interessant: pricewatch: Asus ProArt PA328Q Zwart

En pricewatch: BenQ BL3201PT Zwart

[ Voor 9% gewijzigd door ISaFeeliN op 19-05-2017 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Stel ik mijn vraag niet goed? Ik had wel wat reacties verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-affect
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06-2023
Ik ben zelf ook aan het orienteren voor het zelfde soort beeldscherm in de zelfde pricerange.
Videobewerking staat op 1 en gamen op 2. Persoonlijk wacht ik ook op de LG 32UD99. Dit lijkt mij een perfect product voor elke bezigheid!

Het is nogal een zee van 4k monitoren, teveel informatie waardoor het je niet makkelijkker wordt.

Sorry dat ik niet veel toevoeg aan je vraag, maar ik houd dit topic samen met jou even in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ISaFeeliN schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:58:
Stel ik mijn vraag niet goed? Ik had wel wat reacties verwacht :)
Het is lastig, aangezien er veel verschillende monitoren zijn.
Je kan zelf de schermen vergelijken en kijken wat het beste past bij je wensen op basis van reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Ik heb nog even getwijfeld trouwens over een AdobeRGB scherm, maar dat levert volgens mij toch meer hoofdbrekens op dan voordelen. Verder ben ik er ook wel uit dat het minimaal 32" zou moeten zijn. Ik heb op dit moment dus de U28E590DS, die mij geenszins tegenvalt, maar ik denk dat het toch net te klein is voor 4K. Je gaat (kleine fontjes) snel compenseren met DPI instellingen en dat is eigenlijk zonde van de pixels natuurlijk.

De shortlist op dit moment:
pricewatch: LG 32UD99 Zwart - Als ie snel leverbaar gaat worden ...
pricewatch: BenQ PD3200U Grijs, Zwart - Ik twijfel of BenQ nu echt wel goed is. Opzich ben ik er altijd re-de-lijk tevreden over geweest (mijn vorige monitor was een BenQ en afgezien van de aan/uit knop die fysiek kapot is gegaan, heeft het scherm mij nooit in de steek gelaten)
pricewatch: Asus ProArt PA328Q Zwart - Volgens mij een aardig scherm maar ook al wel weer van begin 2015 (tikkie oud dus)
pricewatch: Dell Ultrasharp UP3216Q Zwart - Interessante monitor. Aan de dure kant maar staat blijkbaar ex-btw op de pricewach en is zo op de shortlist gekomen. Doet toch ook nog stiekum 99.5% AdobeRGB. Wel ouder ook.

Net buiten budget maar wel erg interessant:
pricewatch: Asus PA329Q Zwart
pricewatch: BenQ SW320 Grijs

[ Voor 4% gewijzigd door ISaFeeliN op 27-05-2017 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Hmm.. ik had deze al eerder bekeken, maar misschien is dit 'm wel?

pricewatch: LG 31MU97Z-B Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:41
Een datacolor spyder 5 express kost je 105 euro. Prima om mee te calibreren (gebruik zelf een Spyder 3) en dan zit je niet met de hoge extra kosten voor fabrieks-gecalibreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Waah schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:46:
Een datacolor spyder 5 express kost je 105 euro. Prima om mee te calibreren (gebruik zelf een Spyder 3) en dan zit je niet met de hoge extra kosten voor fabrieks-gecalibreerd.
Dat lijkt me uberhaupt een gimmick, want als je dat goed wilt doen moet je toch regelmatig calibreren lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:41
ISaFeeliN schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:48:
[...]

Dat lijkt me uberhaupt een gimmick, want als je dat goed wilt doen moet je toch regelmatig calibreren lijkt mij?
Mwa niet heel vaak, 1x in de paar maanden is prima. Elke monitor degradeert (ook eentje die fabrieks-gecalibreerd is). Maar moet zeggen dat ik na een jaar pas een nieuwe calibratie heb gedaan en het verschil nauwelijks zichtbaar was.

En hoezo een gimmick? je wil toch correcte kleuren? dan heb je gewoon een calibratietool nodig.

Beter 1x calibreren dan helemaal niet :+ Zelf achter gekomen bij het bestellen van een aantal fotoboeken. Dat leek toch niet op wat op de monitor stond... Nu kan ik de foto op het scherm naast het fotoboek houden en geen verschil in belichting/kleur zien.

[ Voor 19% gewijzigd door Waah op 29-05-2017 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Waah schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:49:
[...]

Mwa niet heel vaak, 1x in de paar maanden is prima. Elke monitor degradeert (ook eentje die fabrieks-gecalibreerd is). Maar moet zeggen dat ik na een jaar pas een nieuwe calibratie heb gedaan en het verschil nauwelijks zichtbaar was.

En hoezo een gimmick? je wil toch correcte kleuren? dan heb je gewoon een calibratietool nodig.

Beter 1x calibreren dan helemaal niet :+ Zelf achter gekomen bij het bestellen van een aantal fotoboeken. Dat leek toch niet op wat op de monitor stond... Nu kan ik de foto op het scherm naast het fotoboek houden en geen verschil in belichting/kleur zien.
Nee, ik bedoel 'fabriekscalibratie' is een gimmick. Tenminste, het lijkt me wel handig dat het scherm direct heel goed staat natuurlijk, maar om daar zo veel geld voor te betalen lijkt me ook niet heel handig.

Een spyder ga ik kopen (ik kan er ook een lenen van een maat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Ik ben uiteindelijk voor de LG 31MU97Z gegaan. Qua specs toch een heel goed scherm. Vandaag kwam ie binnen. Denk dat het een te oud scherm is om een review voor te schrijven. Ik vind het iig. een prachtig scherm. Even goed doortesten, lees wel veel dat de eerste batches van dit model nogal wat kinderziektes hadden. So far so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
De 31MU97Z is weer teruggestuurd, geld terug gekregen (hulde voor 4Launch!).

Monitor vertoonde kuren (glitches, en ging soms spontaan uit). Werkelijk een prachtige monitor qua beeld, maar verder wel een beetje een 'rare' met zijn resolutie, is verder erg langzaam met 'opstarten' tot ie beeld geeft (niet heel vervelend, maar toch ook weer wel), en liet op een van de 2 DP poorten een gek fenomeen zien waarbij de resolutie in Windows gereset werd naar 640x480 nadat de monitor uit standby kwam. Hij kwam dan wel in 4K up, maar alle open applicaties werden links boven in een klein stukje beeld gepropt. Al met al een paar nare eigenschappen.

Nu aan het twijfelen tussen de Asus ProArt PA328Q, of de 329Q (wel wat duurder), en ik lonk ook naar de Eizo Flexscan EV3237 (minst sexy van allemaal, maar Eizo heeft natuurlijk altijd wel wat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Het is uiteindelijk toch de PA329Q van Asus geworden. Het eerst model die ik ontving was trouwens een DOA. Het leek op een redelijk ernstige produktie fout - alle aansluitingen waren intern zodanig verschoven dat ze niet bereikbaar waren van buitenaf. Alsof het moederbord verschoven was.

Asus heeft dit enorm goed opgepakt en na de aanvraag van de RMA kreeg ik prompt een nieuwe toegestuurd en de oude is gelijk mee teruggenomen. Binnen een week had ik dus weer een nieuwe monitor thuis. En het is een geweldige monitor. Prijzig, maar zijn geld meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
ISaFeeliN schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:49:
Ik ben al een tijdje opzoek naar een voor mij ideale monitor, uiteraard binnen mijn budget. Het is voor mij de eerste keer dat ik een redelijk bedrag kan uitgeven aan een monitor, en dus wil ik daar een goede beslissing maken. Ik vraag daarom de hulp van mijn mede-tweakers, met name om ervaringen hierin. Ik heb uiteraard al veel reviews bekeken.

Ik zoek een?
UHD (3840x2160 of 4K) monitor, voor voornamelijk fotobewerking (gamen doe ik ook wel maar vind ik ondergeschikt in deze). Dus kleur reproductie is top of the list. Liefst iets wat vanuit de fabriek gecalibreerd is (dit omdat calibratie apparatuur erg duur is). Ik heb nu een U28E590DS (LCD gewoon, ik zou nu wel naar een IPS scherm zoeken). Dit is een 28" scherm, wat ik al erg fijn vindt. Dus niet kleiner. En ik denk niet veel groter dan 32".

Wat is je budget?
Ongeveer 800-1000 euro. Als het scherm nu echt zo super is en 100 euro meer kost, allah.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Maakt mij niet uit. Wel komt vaak LG naar boven. Maar het uiteindelijke resultaat (beeld kwaliteit) staat voorop. Wel zou ik het liefst een scherm aanschaffen die relatief nieuw is, maar dat is een gevoelskwestie geef ik toe.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
i5-4670K/16GB, GTX 970 G1 (Gigabyte), HDMI of Displayport. Windows 10.

De pricewatch: LG 32UD99 Zwart is nu mijn favoriet, maar de leverbaarheid hiervan lijkt alsmaar opgeschoven te worden. 10Bit en HDR10 klinken tof, maar volgens mij heb ik daar niet veel aan met mijn videokaart (en fotobewerking opzich, Photoshop/Lightroom doet er niets mee).

De pricewatch: BenQ PD3200U Grijs, Zwart Lijkt ook wel een goede.

Ook interessant: pricewatch: Asus ProArt PA328Q Zwart

En pricewatch: BenQ BL3201PT Zwart
Hallo,

Een tijd terug heb ik deze gehad. Weer doorverkocht omdat ik game en een G-Sync 1440p monitor gekocht hebt. De kleuren zijn in de fabriek gecalibreerd 100% RGB en de weergave werdt ik in elk geval blij van en ik verwacht dat deze ideaal is voor video/fotobewerking. Start ietswat langzaam op maar dat zal wel 'n goede rede hebben. OOk binnen budget onder de 500 euro zelfs.

pricewatch: AOC U2777PQU Zwart

Edit: Snap ik zie nu pas dat dit een oud topic is en dat je al iets hebt ;-) excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Geeft niets! Snelheid was voor mij overigens geen issue, beeldkwaliteit wel (fotobewerking inderdaad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-10 13:28
ISaFeeliN schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:54:
Geeft niets! Snelheid was voor mij overigens geen issue, beeldkwaliteit wel (fotobewerking inderdaad).
Hey, ik ben ook in de markt voor een nieuw scherm, de PA329Q staat tussen mijn kandidaten.
Nog steeds tevreden van het scherm?

En ook al op gegamed (al zal er bij mij eigenlijk om te gamen een console op aangesloten worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Ekfad schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:09:
[...]

Hey, ik ben ook in de markt voor een nieuw scherm, de PA329Q staat tussen mijn kandidaten.
Nog steeds tevreden van het scherm?

En ook al op gegamed (al zal er bij mij eigenlijk om te gamen een console op aangesloten worden).
Het is absoluut een top scherm. Heel erg mooi, het is iedere dag weer genieten. Ik game er sporadisch mee, en ik vind het ook een prima scherm om mee te gamen. Misschien een doorgewinterde gamer niet, al zou ik dan niet weten waarom niet. Bij mij staat het scherm primair voor fotobewerking.

Enige wat tot dusver is tegen gevallen is dat de HDMI poorten op de monitor welliswaar 2.0 zijn, maar op 4K maar tot 30Hz ondersteunen. Dus je moet 'm wel echt met DP aansluiten anders kom je niet op 60Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
ISaFeeliN schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:53:
[...]

Het is absoluut een top scherm. Heel erg mooi, het is iedere dag weer genieten. Ik game er sporadisch mee, en ik vind het ook een prima scherm om mee te gamen. Misschien een doorgewinterde gamer niet, al zou ik dan niet weten waarom niet. Bij mij staat het scherm primair voor fotobewerking.

Enige wat tot dusver is tegen gevallen is dat de HDMI poorten op de monitor welliswaar 2.0 zijn, maar op 4K maar tot 30Hz ondersteunen. Dus je moet 'm wel echt met DP aansluiten anders kom je niet op 60Hz.
Merci! Is er dan geen enkele HDMI poort die 4K tot 60HZ ondersteund?
Dat is dan weer een voordeel van de LG, die heeft er wel één die tot 60HZ gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Ekfad schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:40:
Merci! Is er dan geen enkele HDMI poort die 4K tot 60HZ ondersteund?
Dat is dan weer een voordeel van de LG, die heeft er wel één die tot 60HZ gaat.
Nee, alle 4 hetzelfde. Ik heb zelfs Asus support ervoor gebeld, want in de manual staat het niet heel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
ISaFeeliN schreef op maandag 4 december 2017 @ 21:48:
[...]

Nee, alle 4 hetzelfde. Ik heb zelfs Asus support ervoor gebeld, want in de manual staat het niet heel duidelijk.
Ok, bedankt. Heb ondertussen wat verder gelezen en ik denk dat ik even CES afwacht om te zien wat ze daar voorstellen. Die LG is nergens beschikbaar dus daar is het sowieso op wachten.
Pagina: 1