Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L7LYNX
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 10:40
De laatste tijd merkte ik tijdens het gamen op dat ik nogal vaak grote framedrops kreeg voor enkele miliseconden. Bij het nakijken van de gpu-load van mijn r9 290 merkte ik op dat dit ook hierin terug te vinden was , namelijk het constant wisselen tussen een load van 100 en 0%. Dit gebeurt in alle games die ik tot nu toe geprobeerd heb maar niet in benchmark/stress tools zoals Furmark en Heaven Benchmark waar de gpu load constant tussen de 95 en 100% ligt (spikes komen wel voor in de benchmark tool van Hitman).

Gpu-Z en HWinfo graph van Gpu load : Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/kc31Vk/GpuZ.png
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/eBfgVk/Hwinfo.png

Ik heb al enkele dingen zelf geprobeerd na wat te googelen :
-In veilige modus verwijderen met DDU en herinstalleren van amd drivers
-GPU underclocken
-Vsync aanzetten (doet niets)

Specs van mijn pc :

-CPU: Intel Core i5 2500K Boxed OC naar 4 Ghz
-Moederbord: Gigabyte Z77X-D3i
-GPU : Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X
-SSD1 : Samsung 840 EVO 250GB - Prijzen
-SSD2 :OCZ Vertex 3 240GB
-HDD : Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
-Geheugen : G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL
en nog een ander setje van 8gb (weet niet goed meer welk)
-PSU : XFX PRO750W

Kan iemand mij hiermee helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je bij je Radeon Settings toevallig Power Efficiency aanstaan? Probeer dit eens uit te zeteen om te zien of dat het probleem oplost.
Het kan ook zijn dat je cpu het niet trekt en dat de gpu op data wacht en in de tussentijd dus niks kan doen.

Dus log eens je cpu load, als een core constant op 100% zit dan kan het zijn dat hij je gpu niet van genoeg instructies kan voorzien.
Je hebt helaas nog Windows 7, met Windows 10 had je DX12 kunnen gebruiken voor Hitman (er van uitgaande dat je de laatste Hitman hebt ;)).

Je cpu is ondertussen al wat ouder, het is het misschien waard om te kijken naar een nieuwere cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L7LYNX
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 10:40
De power efficiency optie vind ik niet terug (staat ni bij de algemene instellingen) maar bij wattman staat "Chill" uit. Mijn CPU load ligt op het eerste zicht tussen de 60 en de 90% (alle 4 de cores). Ik zou denken dat met mijn CPU overclocked naar 4Ghz deze toch al een iets mindere bottleneck zou zijn?

Ben zelf nog aan het twijfelen om te upgraden naar W10 (voor de kleine kans dat dit het wel oplost?)

Edit : Bij Bayonetta (relatief oud spel) komt mijn CPU usage niet boven de 50% maar krijg ik wel dezelfde graph.

[ Voor 12% gewijzigd door L7LYNX op 17-05-2017 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik had precies hetzelfde probleem, met dezelfde videokaart. Hoewel mijn FPS drop niet altijd enorm merkbaar was (40->35 bv), was de GPU load precies zoals op jouw afbeelding. Vond via reddit initieel dat dit een bug in de kaart is die dus bij drop van gebruik (en coresnelheid) dit altijd aangaf als 0%, maar de drops waren wel liniair aan de fps drops in games (game windowed met fps zetten, die AMD tool ernaast).

De latere opdate van de AMD tool gaf opeens wel ~30-40%, maar beef die rare spikes houden. Nu een upgrade naar een 7700k gedaan, maar moet daar de bouw nog afmaken voordat ik m'n videokaart weer vol kan testen.

Mocht je oplossing vinden, hoor ik het graag :)

Edit, had dus al keer screenshots gemaakt, de blauwe lijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OgHo31kXSklUN5tkUEVlnP3P/full.png

Je ziet dat de coresnelheid bijna gelijk loopt aan usage, ik heb toen via profile alles (vanaf 20%?) op maximale clock gezet, maar dat leek ook weinig uit te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 17-05-2017 17:47 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 20:48

MiliaanR

Just for fans.

SinergyX schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 17:46:
Je ziet dat de coresnelheid bijna gelijk loopt aan usage, ik heb toen via profile alles (vanaf 20%?) op maximale clock gezet, maar dat leek ook weinig uit te maken.
Werkt het niet pas bij 0%? Volgens hij gooit hij de hele load er af en gaat ie terug naar 300MHz. Gigantisch irritant, ik heb het zelf vaak ook.