Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 00:57:
maar hij reed door rood en op de fietspad wat niet mag met een gele kenteken verder is de schade bij zijn kant wel groot hij heeft klachten aan zijn rug en nek terwijl alleen mij auto schade heeft en ik lichamelijk niks
Dat maakt niet echt uit, helaas.
Bij uitparkeren dien je al het overige verkeer voorrang te verlenen.
floorcleaner schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 01:26:
Toch niet helemaal vanzelfsprekend fout.
Mijn vader is ooit in beroep vrijgesproken na een aanrijding met een fietser. Deze reed aan de verkeerde kant van de weg op het fietspad in tegenovergestelde richting. Bij het uitrijden van het parkeervak zat de fietser plots op zijn motorkap omdat hij hem niet gezien, laat staan verwacht had.
Eerst in fout verklaard, (fietser op fietspad, auto maneuver aan het uitvoeren), maar daarna in beroep vrijgesproken, omdat daar de fietser niet zou mogen zijn en je hem bijgevolg ook niet uit die richting zou
kunnen verwachten....
Okee apart.
De wegenverkeerswet zegt eigenlijk alleen dit:
Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals
wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen,
moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Frostbite schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 07:49:
Met IQM eens. Leg het voor aan je verzekeraar.
Wet niet of je al eens eerder een aanrijding hebt gehad maar goed. Als je (gewoon) defensief rijdt en altijd goed oplet voordat je achteruit rijdt dan kan er vrij weinig gebeuren. Als dan zo'n pizzascootertje over alle banen vliegt omdat de pizza koud wordt daar kun je weinig tegen doen. Als jij zag dat die scooter stil stond en je bent gaan rijden treft je geen blaam. Maar goed die scooter schiet dus een fietspad op, waardoor jij dacht dat de weg vrij was. Jij rijdt verder en ineens zit hij in je zijkant. Ik denk dat menig Tweaker hier hetzelfde was overkomen denk ik. Hier kun je niet op anticiperen.
Die getuige keek waarschijnlijk net op het moment dat die scooter de hoofdweg weer op schoot en je auto aan de zijkant een kus gaf....
Vervelend voor de TS, maar dat maakt echt niet uit. Het is en blijft een bijzondere verrichting en het is niet voor niets dat er bij rijlessen zoveel aandacht aan wordt besteed.
Nu weet ik ook wel dat veel mensen na het halen van hun rijbewijs deze regels vergeten. Kijk maar naar parkeren. Hoeveel mensen die gaan parkeren nemen geen voorrang, door stil te staan in een woonwijk en achteruit te rijden het parkeervak in, terwijl er een auto achter je staat te wachten? Als die auto doorrijdt en de parkeerder wil inhalen is de parkeerder gewoon fout... Ik zie het iedere dag wel weer gebeuren.
Bij een bijzondere verrichting moet je blijven kijken, overal om je heen en al het andere verkeer heeft voorrang.