Beste tweakers!
Ik ben toe aan een nieuwe gaming PC. Aantal wensen en eisen op een rijtje.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Puur gamen en video bewerken. Hooguit draai ik spotify, pro vegas, torrents en waterfox tegelijkertijd.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Momenteel is het 1300 euro, ik zit te denken dat het goedkoper kan zonder teveel compensatie op mijn eisen en/of performance van hardware.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Alle oude randapparatuur gaan mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Goede CPU goed voor 5 a 6 jaar
Goede VPU goed voor 5 a 6 jaar (RX580 is net nieuw en performt iets beter dan Nvidea1060. Kaarten van 1070 vind ik te duur en niet waard).
SSD voor 't gemak en aantal games + snel opstarten
USB 3.0 of 3.1 voor snel overzetten van data
Grote HDD voor opslag van fotos en videos
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar Asus en MSI. Biostar ken ik zelf niet, dus ik twijfel erg aan de MOBO. Wellicht is een keuze voor Intel beter? I5 7600k en Asus mobo's...die zijn immers langer op de markt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, zie introductie. Behuizing wil ik houden, dus alles moet erin passen.
Ga je overklokken?
Nee. Videokaart RX580 is al overgeklokt.
Wat verwacht je van ons?[i]
Mijn vraag aan jullie, voldoet mijn build (volgens mij past alles in de m-itx, ging de specs na!) en waar kan het beter? Goedkoper of simpelweg beter?
Ik heb advies nodig in de optimalisatie van componenten, ik vind 1300 Euro 'duur' en wilde meer richting de 1100 of 1000 euro. De VGA, CPU, Behuizing en MOBO heb ik wel 'zorgvuldig' uitgekozen, de rest is puur op reviews van tweakers en overig.
Ik ben toe aan een nieuwe gaming PC. Aantal wensen en eisen op een rijtje.
- Ik wil gaan voor de 'high-tier' mid-end (of is dit low end?) PC dat nog minstens 6 jaar mee kan gaan.
- Ik speel op 1920x1080 en 60 HZ. Later wil ik wel upgraden naar een 144 HZ (met of zonder hogere resolutie), maar voorlopig wil ik de nieuwste games kunnen spelen op 1920x1080 (Ultra settings).
- Over 5 jaar kan ik de nieuwste games wel op LOW setting spelen; dat is geen probleem.
- Ik wil een kleine kast (20 liter) zonder te veel compensatie in slechte doorluchting etc. Ander optie was de Lian Li PCQ10, maar ik vind 150 euro echt te duur. Deze kast is windowed en koelt goed.
- Ik wil ook een stille kast, dus vandaar de extra (en vervangende) fans.
- Dit wordt mijn 1ste build, tips zijn welkom uiteraard!
- Ik heb met opzet gekozen voor AMD build (bang 4 bucks), maar ik twijfel aan biostar M-ITX. Ik ken het merk niet (en er zijn geen andere), wellicht 't beter om te gaan voor een i5 7600k en M-ITX die erbij past (vanwege kinderziektes, etc.).. Iemand hier een mening over?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Puur gamen en video bewerken. Hooguit draai ik spotify, pro vegas, torrents en waterfox tegelijkertijd.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Momenteel is het 1300 euro, ik zit te denken dat het goedkoper kan zonder teveel compensatie op mijn eisen en/of performance van hardware.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Alle oude randapparatuur gaan mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Goede CPU goed voor 5 a 6 jaar
Goede VPU goed voor 5 a 6 jaar (RX580 is net nieuw en performt iets beter dan Nvidea1060. Kaarten van 1070 vind ik te duur en niet waard).
SSD voor 't gemak en aantal games + snel opstarten
USB 3.0 of 3.1 voor snel overzetten van data
Grote HDD voor opslag van fotos en videos
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar Asus en MSI. Biostar ken ik zelf niet, dus ik twijfel erg aan de MOBO. Wellicht is een keuze voor Intel beter? I5 7600k en Asus mobo's...die zijn immers langer op de markt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, zie introductie. Behuizing wil ik houden, dus alles moet erin passen.
Ga je overklokken?
Nee. Videokaart RX580 is al overgeklokt.
Wat verwacht je van ons?[i]
Mijn vraag aan jullie, voldoet mijn build (volgens mij past alles in de m-itx, ging de specs na!) en waar kan het beter? Goedkoper of simpelweg beter?
Ik heb advies nodig in de optimalisatie van componenten, ik vind 1300 Euro 'duur' en wilde meer richting de 1100 of 1000 euro. De VGA, CPU, Behuizing en MOBO heb ik wel 'zorgvuldig' uitgekozen, de rest is puur op reviews van tweakers en overig.
- RAM is '1 van de beste', maar wellicht is dit overkill? CPU van AMD gebruikt meer dan gewoonlijk heb ik gelezen, dus deze 3.0 Ghz en 16G is echt nodig?
- PSU van 550 is genoeg of kan ik mee met 450W?
- SSD gekozen op reviews
- Fans gekozen op reviews. Om 't goed te koelen moet ik 3 fans hebben? 1 uitlaat, en 1 onder en 1 boven?
- Mobo en CPU keuze? Wat is 't limiet in games? CPU of VGU? Kan een 1600 ook of is 1600X echt beter (is maar paar tientjes)..
- Alles AMD of toch Intel en Nvidea? (dit wordt mijn 1ste build, wil eerlijk gezegd niet zoveel issue hebben met software)
- Advies op SSD en HD is welkom
- CPU cooler is gekozen op basis van reviews en db.. wellicht overkill voor deze CPU die niet gaat overklokken?
- Alle tips en advies zijn welkom.. bedankt!
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler | € 257,- | € 257,- |
1 | Biostar Racing X370GTN | € 127,50 | € 127,50 |
1 | Asus DUAL-RX580-O8G | € 286,90 | € 286,90 |
1 | Seagate Barracuda, 2TB | € 70,20 | € 70,20 |
1 | Thermaltake Core V1 Snow Edition | € 49,99 | € 49,99 |
1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM | € 19,95 | € 19,95 |
1 | Noctua NH-L9x65 SE-AM4 | € 44,90 | € 44,90 |
1 | Noctua NF-S12A PWM, 120mm | € 19,95 | € 19,95 |
1 | NZXT FS 200LED Blauw, 200mm | € 12,78 | € 12,78 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 127,- | € 127,- |
1 | Corsair RM550x | € 93,50 | € 93,50 |