Waardeloze originele navi vervangen voor Tomtom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvanthoff
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-06-2022
Zo, dus. Ik heb een 9 jaar oude Volvo gekocht. Dacht handig, gelijk met ingebouwde navi. Maar die navi is (A) best ruk af te lezen en (B) werkt dat nog met verkeersupdates van radiofrequensties die altijd te laat zijn (file is of nog niet bekend, of al opgelost). Dus ik dacht, ik bouw een Tomtom Go in! Dat past op zich prima en is vaker gedaan, waardoor je dit soort mooie dingen ziet:

(Sorry, niet mijn plaatje, dus kon deze niet thumbnailen)
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2wc3877.jpg

Maar toen bedacht ik mij... Dan verlies ik mijn achteruitrijcamera! Want die loop over hetzelfde display als de navi. En toen ging ik aan de onderkant van de ingebouwde navi eens kijken en zag dit:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4159/34565374711_065a32c5a1_z.jpg

Als ik moet gokken zal het als volgt zijn:
  • De groene of bruine vrouwelijke plug aan de zijkant is voor camera-in
  • De groene of bruine vrouwelijke plug aan de zijkant is voor TCM-verkeersinfo
  • De blauwe stekker is voor voeding 12V en signaal motor display.
  • De zwarte stekker is input navi vanaf de DVD
Dat ben ik nu nog aan het uizoeken. Maar met een aanname hebben we in ieder geval een start. Ik denk dus aan twee mogelijkheden:
  • Een universeel scherm/navi waar Tomtom op geïnstalleerd wordt met een video in die de input van de achteruitraijcamera kan begrijpen.
  • Een navi-computer met Tomtom geïnstalleerd die de input aan het navi-scherm levert d.m.v. de zwarte stekker (mits mijn aanname hierboven correct is).
Dan is er nog een gekke derde optie "video in maken op Tomtom Go6200", maar dat gaat denk ik niet lukken. Toch?

Optie twee kan alleen als voeding en aansturing inderdaad via de blauwe stekker verloopt. Dan moet je alleen nog een computer die kan navigeren vinden die het display via de zwarte stekker kan voorzien van beeld. Maar dan moet je wel weten wat welke pin doet, want het ziet er niet echt uit als een universele stekker. Tomtom praat over deze Sony XAV-602BT. Maar ja, dat is zo'n diepe unit en ik heb alleen een scherm nodig. Maar mogelijk zijn de optionele GPS-module (XA-NV300T) en de GPS-moduleset (XNV-KT602) van Sony wel een mooie start als informatie voeding naar de originele navi.

Als iemand wilt meedenken sta ik open voor input. Ondertussen ga ik uitzoeken of ik kan ontdekken of er een universeel scherm bestaat dat input kan krijgen van een externe navi-computer. Of dat er een navi computer bestaat die extern informatie kan leveren... Voor nu de Tomtom Go6200 bestelling maar even afgezegd. Wel jammer, want updaten via Wifi en TomTom traffic over ingebouwde simkaart is wel mooi natuurlijk. Andere optie is natuurlijk een extern display plaatsen ergens voor de achteruitrijcamera...

Iemand ervaring met het maken van Tomtom op bestaande navi en wat voor do's en don'ts zijn daaruit gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.drenth
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 13:05
Kan je niet veel beter gaan kijken naar een standaard device die je altijd kan inbouwen. Ik bedoel hiermee bijv. Pioneer systeem dat zoals Apple iOS als Android Auto ondersteunt. Dan heb je direct Google Maps beschikbaar met ik denk het beste Traffic systeem wat er maar beschikbaar is.

http://www.pioneer-car.eu/nl/nl/products/avic-f88dab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:51
Ik denk eerder dat die groene of bruine aansluiting voor de GPS antenne is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
.Maarten schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 17:41:
Ik denk eerder dat die groene of bruine aansluiting voor de GPS antenne is.
daar kan je vrij makkelijk achter komen lijkt me :-)

Auto in zn achteruit zo dat het camera beeld zichtbaar is en begin maar met stekkers los te maken :P
idem voor mogelijke GPS antenne... GPS aanzetten zonder antenne er aan zou dan geen "fix" moeten opleveren

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvanthoff
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-06-2022
Eens d.drenth, maar de meeste standaard systemen zijn van die dikke double-DIN units en ik heb een pop-up scherm (zie foto), dus ik moet een extern scherm hebben, naast een navi-computer met een snoer ertussen (dus niet alles in één unit zoals die Pioneer dingen). Nu heb ik in mijn achterbak een navi-DVDspeler, die wil ik vervangen voor een SD-kaart navi unit en dan kabel trekken naar een los scherm. Dat bouw ik dan in de unit die ik nu heb, dat losse scherm.

.Maarten en SMSfreakie: helemaal gelijk, zo kan je er gemakkelijk achterkomen :) Gaat mijn plan worden.