Elektrische brom in laptop, wat betekent dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
Beste allen,

Ik heb echt even gezocht, maar kon niets vinden wat er echt op leek. Ook google zegt niet zo veel, alhoewel er een hoop over muziek te vinden is en het gebrek aan aarding van appratatuur.

Mijn laptop (medion erazer, inmiddels een respectabele 5 jaar oud) heeft een elektrische brom. Als ik een muis beweeg hoor ik het in mijn in-ear-doppen maar ook in de body van de laptop zoemen/brommen. Tevens bromt de externe voeding/trafo. Zonder muis hoor ik het ook, maar dan varieert de toonhoogte niet echt. Met de muis eraan klinkt het nogal... irritant. Het zou ook Als ik de voeding loskoppel verdwijnt de brom.

De laptop is aangesloten op lichtnet en niet geaard. Mijn huis heeft alleen in de keuken, badkamer en garage geaarde stopcontacten.

Gek genoeg is de brom nieuw. Dus ik ben bang dat mijn voeding er wellicht snel aan gaat (kan ik net zo goed meteen nieuwe latpop kopen) of misschien zelfs dat de voeding ook mijn laptop beschadigt?

Alles componenten en onderdelen zijn vrij van zichtbare schade en er zitten twee ferrietkralen om de laagspanningskabel van voeding naar laptop.

Ben benieuwd wie mij wat meer kan uitleggen wat er hier gebeurt en of ik kan verwachten dat er op korte termijn iets kapot zal gaan. Op zich een goed excuus om een laptop met 1070 gpu te kopen.... maargoed...als deze het nog doet mag hij blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Spanky79 op 16-05-2017 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
Ok, inmiddels valt de laptop na een paar seconden uit. Ik vermoed problemen met de stroomvoorziening.

Geld dat een nieuwe besteld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Met "brom" bedoel je ongetwijfeld "50 Hz brom".

"Als ik de voeding loskoppel verdwijnt de brom."
Dus zit het in de voeding.

"De laptop is aangesloten op lichtnet en niet geaard. Mijn huis heeft alleen in de keuken, badkamer en garage geaarde stopcontacten."
Dit zal van weinig invloed zijn.

"Gek genoeg is de brom nieuw. Dus ik ben bang dat mijn voeding er wellicht snel aan gaat (kan ik net zo goed meteen nieuwe latpop kopen) of misschien zelfs dat de voeding ook mijn laptop beschadigt? ".
Mss heb je de voeding een keer laten vallen of zo. Als je de brom gewoon via de lucht uit de voeding hoort komen (langs mechanische weg dus) kunnen en windingen van je trafo losgeraakt zijn, welke onder invloed van het opgewekte magnetische veld in de trafo gaan bewegen. Kan op zich geen kwaad. Op de lange duur zou, als de brom enrstig is, de isolatie van de windingen kunnen beschadigen. Een beetje brom hoor je echter vaak bij 50Hz gevoede spoelen/ trafo's enz. Gezien de prijs van adapters kun je overwegen een nieuwe aan te schaffen. Zeg nooit nooit maar ik verwacht geen gevolgschade als de adapter het begeeft.

"Ok, inmiddels valt de laptop na een paar seconden uit. Ik vermoed problemen met de stroomvoorziening."
Als de laptop zonder voeding uitvalt heb je blijkbaar twee problemen: je adapter die bromt en mogelijk een slechte accu of erger.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
Nou, de accu is nog goed, hij viel uit doordat de voeding af en aan spanning had een waarschijnlijk een reboot triggerde. Vervangende voeding is nu besteld.

Morgen is die binnen. Krijg ik de boel niet werkend, dan zit een nieuwe laptop eraan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
Eindstand: nieuwe adapter, alles werkt naar behoren. Laptop kan nog even mee.... weer geen excuus om een nieuwe te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:43

Zorian

What the fox?

Even een aanvulling, die brom kan in sommige gevallen door een gebrek aan aarde komen. Maar dan is er vaak meer aan de hand. En dat voel je dan ook wel als je behuizing van bijvoorbeeld metaal of aluminium is. Bijvoorbeeld een heel vaag 'trekkerig' gevoel als je eroverheen veegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldeneye22
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-09 18:03
@Zorian wat kan er aan de hand zijn als je dat 'trekkerige' gevoel hebt? Ik voel dat als mijn laptop is aangesloten aan de adapter, zonder accu. Met accu heb ik dat gevoel niet.

Daarnaast heb ik heb ook een bromgeluid door mijn koptelefoon als mijn laptop rechtstreeks via de adapter op de stroom aangesloten is (dus zonder accu). Ook als het volume op gedempt staat. Ik heb een geaarde stekker en stekkerdoos. Het brommen verdwijnt als mijn hand(en) op de behuizing liggen (tijdens typen) of als ik de laptop aanraak.

Als de accu in de laptop zit zonder adapter, dan verdwijnt het bromgeluid. Het lijkt dus te liggen aan de adapter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

goldeneye22 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 09:26:
@Zorian wat kan er aan de hand zijn als je dat 'trekkerige' gevoel hebt? Ik voel dat als mijn laptop is aangesloten aan de adapter, zonder accu. Met accu heb ik dat gevoel niet.

Daarnaast heb ik heb ook een bromgeluid door mijn koptelefoon als mijn laptop rechtstreeks via de adapter op de stroom aangesloten is (dus zonder accu). Ook als het volume op gedempt staat. Ik heb een geaarde stekker en stekkerdoos. Het brommen verdwijnt als mijn hand(en) op de behuizing liggen (tijdens typen) of als ik de laptop aanraak.

Als de accu in de laptop zit zonder adapter, dan verdwijnt het bromgeluid. Het lijkt dus te liggen aan de adapter?
Statische elektriciteit, oftewel ESD.
Als je laptop niet geaard is aangesloten met de adapter dan moet ie die ESD ergens heen geleiden bij gebrek aan randaarde van de adapter. In zeldzame gevallen is de randaarde van een stopcontact niet aangesloten, waardoor je ondanks een stopcontact met die pinnen alsnog geen aarde hebt.
In dit geval is de aluminium behuizing de beste/enige optie. Die komt onder een soort van spanning te staan, en dat voel en hoor je dus terug in de vorm van dat gevoel en die brom (dat is dus de 50Hz die je hoort brommen).
Zodra je dus je laptop aanraakt ben jij een geleide van die ESD, en aangezien je lichaam best groot is kan ie het 'verdelen' en eventueel via je voeten/stoel de grond (aarde) in geleiden waardoor jij dus de aarding bent effectief. Daardoor verdwijnt de brom. Die adapter kan ook best wel eens defect zijn overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldeneye22
@Zorian Aha dus als ik het goed begrijp is de aarde in mijn woning niet goed OF de adapter zou defect kunnen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

goldeneye22 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:44:
@Zorian Aha dus als ik het goed begrijp is de aarde in mijn woning niet goed OF de adapter zou defect kunnen zijn..
1 van de 2 inderdaad. Simpel te testen door hem elders in een ander pand op een geaard stopcontact aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldeneye22
Ja precies daar dacht ik ook al aan :) Bedankt voor je uitleg en tips!
Pagina: 1