Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-09 23:38
Goedemiddag,

Graag zou ik jullie advies willen over mijn volgende aankoop.
Zelf ben ik nu in het bezit van een Nikon 1 J1 maar wil wat nieuws.

Ik wil de camera gaan gebruiken bij het fotograferen en filmen van sporten binnen en daarnaast ook voor mee op vakantie.
Het moet dus een beetje een alround camera zijn met een bereik van +/-70, lijkt mij voldoende.

Omdat ik heb wil gebruiken voor het maken van mooie foto's (bokeh) en veelvuldig zal gebruiken met filmen zat ik eerste instantie te denken een een Canon 80D maar na wat lezen en vergelijken kwamen daar de Sony a6300 en Panasonic GX80 bij.

Echter viel de autofocus van de Panasonic mij nogal tegen dus is deze al min of meer afgevallen.

De Canon 80D lijkt mij beter in foto's en er zijn veel lenzen beschikbaar al filmt deze 1080p.

De Sony a6300 filmt in 4K wat dus meer geschikt is voor de toekomst en voor het fotograferen van sport binnen lijkt mij dit een betere optie. Helaas is het lenzen aanbod stukken minder en veel prijziger.
Voor de autofocus zit je namelijk toch vast aan de Sony lenzen.

Wat zouden jullie mij adviseren of staar ik mij nu te veel blind op deze 2,(3) camera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Zodra ik binnen sporten lees, denk ik gelijk: lichtsterke telezoom en grote sensor. Maar ja, hij moet ook weet mee op vakantie dus het moet ook weer niet te groot zijn of maakt dat niet zo heel veel uit. En het budget is ook belangrijk maar gezien de camera's die je opnoemt, is dat wel redelijk duidelijk.

Het verbaast met de de GX80 afvalt op autofocus. Met welke lens heb je hem getest? Ik heb zelf de GX8 en die focust erg snel en accuraat. En de GX80 zou nog iets beter moeten zijn. Nee, de GX80 zou met zijn kleine sensor eerder afvallen vanwege de binnensportren (minder sterk in low light).

De A6300 is ook erg leuk maar dan zit je inderdaad vast aan Sony lenzen en voor APS-C / Crop hebben ze niet zo heel veel mooie zoomlenzen in de aanbieding. Dat is zeker iets om rekening mee te houden en zou mij tegenhouden.

Ik denk dat als je de grootte van een D80 geen probleem vindt, dat een fijne allround camera is die voor jou doeleinden prima inzetbaar is. Mooie lichtsterke standaard zoom erbij en klaar is Kees.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Als je geen echt probleem hebt met 1080p en het gebrek aan focus peaking, dan zijn de 800D, 77D en 80D (allen met zelfde focussysteem voor zowel video als fotografie en dezelfde sensor) goede opties.
De A6300 zou ik laten varen. Teveel problemen mee, vooral met oververhitting, geen touchscreen. De A6500 is eigenlijk wat de A6300 had moeten zijn.

De G80 is ook een mooie camera, maar de autofocus bij tracking is niet echt denderend en ook met video is het niet zo mooi vloeiend als met de moderne Sony's en Canons. Voor kleine scherptediepte en meer achtergrondblur zou ik kijken naar een 50mm f/1.8. Canon heeft de 50/1.8 STM en Sony heeft een FE 50/1.8.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
Bedankt voor jullie reacties.
Zie toch dat ik dan bij de 1e keus zal blijven.

De Panasonic is toch een echte no go omdat de sensor te klein is en met low light veel problemen zal ervaren.

Lenzen is inderdaad weer een verhaal apart.
Wil toch eerste instantie een zoomlens hebben omdat ik hem eerst mee op vakantie zal nemen.
Daarna zal ik voor binnen toch een prime lens aan gaan schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Qua fotokwaliteit maar ook 3D tracking zit je met bijvoorbeeld een Nikon D7200 zeker goed. Op die gebieden beter dan de Canon. Qua filmen durf ik het niet te zeggen, volgens mij is de 80D beter met focussen in live view, maar qua beeldkwaliteit zal het elkaar weinig ontlopen op filmgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
blupmans schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:32:
Qua fotokwaliteit maar ook 3D tracking zit je met bijvoorbeeld een Nikon D7200 zeker goed. Op die gebieden beter dan de Canon.
Probleem van het 51 punts systeem van Nikon is het aantal kruissensoren en ook de spreiding ervan. Canon heeft 45 kruissensoren en die zijn ruim verdeeld.
3D tracking werkt ook echt niet altijd even goed en je moet een contrastrijk onderwerp hebben en goede initiële focus met een klein focuspunt. Groepfocus werkt vaak ook beter. Ik heb dit met een D5 uitgetest en natuurlijk ligt dat ook aan mijn ervaring met het systeem, maar ook professionals en zeer ervaring fotografen geven aan wat de beperkingen zijn met 3D tracking.
Qua filmen durf ik het niet te zeggen, volgens mij is de 80D beter met focussen in live view, maar qua beeldkwaliteit zal het elkaar weinig ontlopen op filmgebied.
Video AF met Nikon kun je simpelweg vergeten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Universal Creations schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:37:
[...]

Probleem van het 51 punts systeem van Nikon is het aantal kruissensoren en ook de spreiding ervan. Canon heeft 45 kruissensoren en die zijn ruim verdeeld.
3D tracking werkt ook echt niet altijd even goed en je moet een contrastrijk onderwerp hebben en goede initiële focus met een klein focuspunt. Groepfocus werkt vaak ook beter. Ik heb dit met een D5 uitgetest en natuurlijk ligt dat ook aan mijn ervaring met het systeem, maar ook professionals en zeer ervaring fotografen geven aan wat de beperkingen zijn met 3D tracking.

[...]

Video AF met Nikon kun je simpelweg vergeten.
Tja, in mijn persoonlijke ervaring werkt 3D tracking prima.
Eigenlijk moet de TS voor zichzelf de keuze maken wat hij belangrijker vindt: fotokwaliteit of video features. Voor filmen kun je dus beter bij de 80D zijn, maar als hij voornamelijk foto's maakt kun je gewoon meer uit een D7200 halen. Keuzes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:10
Is er trouwens ook iets van een budget of mogen we free-for-all?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
Budget ligt om en nabij de €1000,-
Pagina: 1