Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midsjull
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-11-2022
Mijn vraag

Sinds een jaar gebruik ik een i5 6400 als processor (na hier veel advies te hebben gevraagd :P ). Ik checkte nooit echt hoe warm deze werd en deed naar mijn weten geen CPU intensieve dingen. Nu heb ik echter een game die wel CPU intensief is (PUBG) en had ik het idee dat de PC nogal warm werd. Via Speccy en Speedfan krijg ik te zien dat de CPU tijdens hoog gebruik tussen de 80 en 90 graden celcius schommelt. Is dit normaal of is hier iets mis? Kan ik hier iets aan doen (betere koeler?) Kan ik controleren wat er precies mis is?

Relevante software en hardware die ik gebruik
i5 6400 met stock koeler in een Sharkoon VG5 kast. Tijdens alle CPU heavy dingen wordt hij zo warm.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb contact opgenomen met SiComputers die mij aanraden de hele PC op te sturen voor een RMA. Dit is helaas geen optie voor mij omdat ik mij in mijn afstudeerfase bevind en de PC nodig heb.
Ik heb ook bij MyCom aangeklopt en die zeiden dat deze temperaturen normaal zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Als je geen hele zware operaties doet is dat vrij hoog. Echter geloof ik dat er nog geen probleem is bij 80, 90 wordt wel wat aan de hoge kant.

Heb je al eens gekeken of de koelert niet toevallig vol zit met stof? en of deze uberhaubt draait? Ik heb daar wel eens issues mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:33
Je sharkoon kast heeft een front intake fan zie ik, dus je hebt in theorie wel airflow door je kast. Waarschijnlijk is het gewoon allemaal wat teveel voor je stock cooler. Een aftermarket exemplaar van 2 of 3 tientjes gaat dit verhelpen.

[ Voor 11% gewijzigd door Galaxis op 16-05-2017 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Even je stock koeler vervangen ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 660294

De boxed koeler kan 65w TDP prima aan. Warmer dan 70-75 graden heb ik de cpu niet zien worden met die koeler tijdens een stresstest. Het lijkt erop dat de koeler niet goed contact maakt met de cpu. Check de pushpins.

Welke videokaart gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:25

Nemesizz

Untouchable

Meestal als je dingen als 80 of 90ºC ziet (of constante thermal throttle) icm een Intel stock cooler betekend dat meestal dat koeler geen goed contact maakt.

Veel gemaakte fout bij die stock coolers is, om na het installeren de push-pins in de 'unlock' positie te draaien (met de pijltjes mee dus) gevolg is dan dat de koeler los zit en geen goed contact meer maakt met de CPU zelf.

Wat ook soms gebeurt is dat bijvoorbeeld 3 vd 4 pinnen maar goed vast zit, en een dus net niet goed doorgedrukt is. Dan krijg je dus hetzelfde effect, dat de koeler geen goed contact maakt.

Check ook of de fan wel draait, en dat er niet per ongeluk een kabeltje de fan tegenhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimi777
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-01 15:41
Als je de stock cooler er nog op hebt zitten zal deze niet goed zitten. Hij moet je processor prima 20 graden koeler kunnen houden. Het beste even de koeler opnieuwe plaatsen met nieuwe koelpasta. Gebruik ongeveer een rijstkorrel aan hoeveelheid koelpasta en let er dan op bij het plaatsen van de koeler dat de bevestigings-stukjes gedraaid zijn naar de kont van het pijltje. Veel draaien de koeler met het pijltje mee wat dus niet moet! Alleen met het loshalen van de koeler moet die richting het pinltje gedraaid worden.
Als je nu geen koelpasta hebt. Controleer in ieder geval even of de pijltjes goed staan en of alles goed is aangedrukt. Bij foute pijltjes: eerst terugdraaien dan ps drukken. 😄 Succes

Hmm zie dat dat van pijltje ook hierboven als staat. Excuus

[ Voor 4% gewijzigd door Kimi777 op 16-05-2017 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midsjull
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-11-2022
Ik ga vanmiddag een beetje koelpasta halen om het opnieuw te proberen. Moet de oude koelpasta er dan af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:32
Oude koelpasta moet er inderdaad af :). Even schoonmaken met een keukenrol/toiletpapiertje en vervolgens voor het mooiste resultaat met 95%+ alcohol als je dat thuis hebt staan.

Ik denk dat een after-market koeler van 20-30 euro een veel groter verschil zal maken, koelpasta vervangen heeft meestal maar een minimaal effect (mits de koeler goed geïnstalleerd was). Maar eerst de koelpasta vervangen is een prima plan, andere koeler kan later altijd nog ;).

V&A advertenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Koen179 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:01:
...koelpasta vervangen heeft meestal maar een minimaal effect (mits de koeler goed geïnstalleerd was).
Dan heb je nooit uitgedroogde koelpasta vervangen zeker? ;) Verschil kan best huge zijn namelijk. Als koelpasta uitgedroogd is, doet het namelijk niets meer en kan het verschil met gemak een 10 a 20 graden Celcius schelen. Is dus maar wat je 'minimaal effect' noemt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
CH40S schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:10:
[...]
Dan heb je nooit uitgedroogde koelpasta vervangen zeker? ;) Verschil kan best huge zijn namelijk. Als koelpasta uitgedroogd is, doet het namelijk niets meer en kan het verschil met gemak een graad of 10 a 20 schelen. Is dus maar wat je 'minimaal effect' noemt. ;)
Uitgedroogde koelpasta is een ander verhaal inderdaad, maar dat lijkt me niet het geval aangezien de CPU nog recent is :).

V&A advertenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Koen179 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:11:
Uitgedroogde koelpasta is een ander verhaal inderdaad, maar dat lijkt me niet het geval aangezien de CPU nog recent is :).
Ook als er geen koelpasta is aangebracht toen de CPU en de koeler werden geïnstalleerd, zal het aanbrengen van koelpasta ook veel helpen. ;) Dat is het leuke aan aannames, het kan maar zo fout zijn. ;) Heb menig PC gezien die geen koelpasta tussen CPU en koeler hadden, vooral zakelijke machines, dat wel. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 17-05-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
CH40S schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:32:
[...]
Ook als er geen koelpasta is aangebracht toen de CPU en de koeler werden geïnstalleerd, zal het aanbrengen van koelpasta ook veel helpen. ;) Dat is het leuke aan aannames, het kan maar zo fout zijn. ;) Heb menig PC gezien die geen koelpasta tussen CPU en koeler hadden, vooral zakelijke machines, dat wel. ;)
Jouw aanname dat de koelpasta is uitgedroogd is ook niet op een feit gebaseerd. Ik gaf alleen aan dat koelpasta vervangen, als deze goed is aangebracht, en de koeler goed geïnstalleerd is, geen groot effect heeft (binnen één jaar).

De stock cooler van Intel heeft standaard koelpasta vooraf aangebracht, dus zelf koelpasta ertussen doen is dan niet nodig.

Laten we even afwachten tot TS met een update komt :).

V&A advertenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Koen179 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:48:
Jouw aanname dat de koelpasta is uitgedroogd is ook niet op een feit gebaseerd. Ik gaf alleen aan dat koelpasta vervangen, als deze goed is aangebracht, en de koeler goed geïnstalleerd is, geen groot effect heeft (binnen één jaar).
Dit is juist het hele punt dat ik wilde maken, maar dan omgekeerd. ;)
Laten we even afwachten tot TS met een update komt :).
Sowieso het wijste. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 17-05-2017 19:45 ]

Pagina: 1