Externe harde schijf wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• BB-tje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-05-2023
Sinds gisteren is mijn externe harde schijf niet meer zichtbaar bij de Verkenner Windows 7.
Hij wordt wel gezien binnen - Computer, Schijfbeheer, Opslag dubbelklikken - maar ik krijg een melding dat schijf 1 (de betreffende externe schijf) geinitialiseerd moet worden. Voorheen was de schijf daar bekend onder

Tot gisteren was de schijf daar bekend als LaCie schijf 'F' en werkte normaal.

Hoe moet ik nu handelen om de boel weer aan de praat te krijgen. Ben niet ervaren in deze materie en ben wat huiverig om verkeerde handelingen te verrichten (maar jullie helpen me wel even op weg hè ;-) ? ).

Bijvoorbaat dank!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-12 14:37

DukeBox

loves wheat smoothies

Initialiseren kan geen kwaad, zolang je maar niet een partitie moet aan maken of formatteren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• BB-tje
Als ik aangeef dat ik wil initialiseren, dan zijn er twee opties : MBR (Master Boot Record of GPT (GUID partitietabel. Dat suggereert dat er iets met partities gedaan gaat worden?

P.S. Het is een heel grote schijf (2794,52 GB).

[ Voor 20% gewijzigd door BB-tje op 16-05-2017 14:24 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, GPT is gebruikelijk wanneer je partitie > 2TB was.
Keuze tussen MBR of GPT als partitie tabel heeft geen fysieke invloed op bestaande partities. Alleen hoe de partities herkend worden door het OS.
Indien je recenter dan XP draait kan je prima kiezen voor GPT. Deze kan ook gewoon partities voorheen onder MBR aangemaakt lezen.

[ Voor 72% gewijzigd door DukeBox op 16-05-2017 14:28 ]

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:36
Evt ook even controleren of een andere pc de externe schijf wel zo kan herkennen

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:22
Hoe moet ik nu handelen om de boel weer aan de praat te krijgen.
Met wat voor doel?

1. je data die er op stond is niet belangrijk voor je: volg de aanwijzingen van DukeBox op en initialiseer/formatteer de schijf zodat je die weer kunt gebruiken. Bekijk de SMART gegevens van de schijf en ga na waarom de F:-schijf "ineens" verdween ....

2. data op die schijf terugkrijgen?
Maak dan eerst een dd kopie op een andere schijf met behulp van Linux. Daarna ga je me die kopie aan de gang om je data terug te krijgen. De originele schijf laat je ongebruikt liggen totdat je al je data terughebt.
(De aanwijzingen van DukeBox brengen je in dit geval m.i. verder van je doel af.)
En waar is je backup? Of het origineel als dit je backup was?

[ Voor 8% gewijzigd door Renault op 16-05-2017 16:46 ]

• BB-tje
Op de externe harde schijf staat heel veel informatie, dus ga ik voor optie 2 ik zou mega-balen als het door de handeling van het initialiseren verkeerd is gegaan.
.
Want ja, het klopt, ik heb de adviezen opgevolgd en nu staat er bij Computerbeheer, opslag: Schijf 1, standaard, 2794,39 GB, online en rechts een groot gearceerd kader met een zwarte balk en de opmerking: 'Niet toegewezen'.

Overigens, Apparaatbeheer laat zien dat er een opslagcontroller niet goed werkt (driehoekje) en bij Netwerkcontrolers staan 4 foutmeldingen: Microsoft ISATAP adapter, idem #2, idem #3 en de vermaarde foutmelding Microsoft teredo tunneling-Adapter.

Kortom, een rommeltje dus. Zou het helpen als ik Windows er maar opnieuw op gooi? M.a.w. ligt de fout bij Windows of bij de harde schijf zelf.

[ Voor 46% gewijzigd door BB-tje op 16-05-2017 19:56 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dan ben je dus je partitie kwijt, begin met data veilig stellen zoals eerder genoemd (bit level image) en vervolgens met recovery tools.

• BB-tje
Zo, dat is dus balen. Nou ja, als er maar een optie is om de boel terug te krijgen. Windows opnieuw installeren helpt niet?

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:02
Heb je wellicht onlangs nieuwe USB3.0 drivers geïnstalleerd? Probeer dan eens de vorige.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
BB-tje schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:59:
Zo, dat is dus balen. Nou ja, als er maar een optie is om de boel terug te krijgen. Windows opnieuw installeren helpt niet?
Nope, inmiddels heb je al data overschreven op je schijf. Als de data je ook maar iets waard is, stop je nu zelf met kloten en schakel je een pro in.
Eegee schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:59:
Heb je wellicht onlangs nieuwe USB3.0 drivers geïnstalleerd? Probeer dan eens de vorige.
Hoe kan dat het issue zijn? De schijf wordt gewoon herkend en is beschrijfbaar/overschreven.

• Eegee
  • Laatst online: 23:02
TommyboyNL schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:08:
Hoe kan dat het issue zijn? De schijf wordt gewoon herkend en is beschrijfbaar/overschreven.
De schijf wordt juist niet goed herkend, want het is allemaal ineens 'niet toegewezen'. Initialiseren zou ik daarom ook niet doen.

Ik heb dat zelfde ook een keer gehad en meende me te herinneren dat het toen dus aan verkeerde USB 3.0 drivers lag. Daarom suggereerde ik het maar.

Als de TS nu al wel geïnitialiseerd heeft, dan zit er niks anders op dan met Testdisk proberen de originele partitie(s) te herstellen.

[ Voor 16% gewijzigd door Eegee op 16-05-2017 20:18 ]

• BB-tje
TomyBoyNL ... juist omdat ik een leek ben (zal wel duidelijk zijn uit de berichtjes), hoop je op hulp van 'diegenen die het zullen weten'. Het zou tenslotte een eenvoudige oplossing kunnen zijn. Zo zag in de eerste instantie het advies van DukeBox er ook uit en heb dat dus uitgevoerd. Helaas met dit gevolg. Een forum is toch bedoeld daarvoor?

• BB-tje
Nog even een vraagje die openstaat: Als ik Windows opnieuw zou installeren; zou hij dan wel gevonden worden? Of is er door dat initialiseren dat ik heb gedaan, iets met de harde schijf gebeurd. Dat initialiseren namelijk zou geen kwaad kunnen.

• MarElo
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

BB-tje schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:55:
Nog even een vraagje die openstaat: Als ik Windows opnieuw zou installeren; zou hij dan wel gevonden worden? Of is er door dat initialiseren dat ik heb gedaan, iets met de harde schijf gebeurd. Dat initialiseren namelijk zou geen kwaad kunnen.
Heb je het antwoord van commentator wel gelezen?
Ik zou dat eerst eens proberen als ik jouw was.

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:36
BB-tje schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:55:
dat is wel heel erg ingrijpend. Ik zou eerst mijn eerdere suggestie proberen ;)

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12 15:44
BB-tje schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:46:
TomyBoyNL ... juist omdat ik een leek ben (zal wel duidelijk zijn uit de berichtjes), hoop je op hulp van 'diegenen die het zullen weten'. Het zou tenslotte een eenvoudige oplossing kunnen zijn. Zo zag in de eerste instantie het advies van DukeBox er ook uit en heb dat dus uitgevoerd. Helaas met dit gevolg. Een forum is toch bedoeld daarvoor?
Nee. Een forum is bedoeld om te discussieren, niet om adviezen te krijgen in een noodsituatie. Je weet namelijk niet of de mensen op een forum ook echt deskundig zijn. Het forum mag dan wel 'Tweakers' heten en veel Tweakers zullen beslist deskundig zijn, maar dat betekent niet dat elk advies hier je ook echt uit de problemen helpt.

Eigenlijk weet je niet eens wat je probleem is. Heb je de schijf op een andere pc geprobeerd? Deed ie het daarop? Dan lag het dus aan je pc, operating system of drivers. Zo niet: dan kan het zijn dat de schijf zelf kapot is (lijkt niet waarschijnlijk aangezien hij het nu weer doet) of dat de usb-behuizing kapot is (gebeurt regelmatig, een externe usb-schijf is wel zo'n beetje de minst betrouwbare opslag, zeker met al die crappy usb-behuizingen en nog crappier controllers die er tegenwoordig te koop zijn. Usb zelf is ook niet al te betrouwbaar, zeker niet als je de usb-plug vaak los en vast koppelt.

Ik weet niet zo goed wat je nu moet doen. Initialiseren betekent dat de partities en bestandssystemen vernietigd zijn, dus je gaat je data niet op een makkelijke manier terug krijgen. Wellicht kan een recovery-programma er nog wat van maken, maar meestal gaat dat bestand voor bestand omdat je de bestandsnamen kwijt bent. Daar ga je niet vrolijk van worden.

Dus komt de onvermijdelijke vraag: als die bestanden zo belangrijk voor je waren, waar is dan je backup?
Pagina: 1