één televisie en twee identieke geluidsetjes (PC speakers)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoooDoo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-04 10:51
Op een televisie zou ik graag twee speakersetjes aan willen sluiten. Het gaat hier om 2x de Creative Megaworks 250D. De Megaworks is dus voorzien van een eigen versterker. Ik heb nu 1 van de setjes aangesloten op mijn televisie. Deze heb ik aangesloten via koptelefoon ingang die ik ook kan instellen als line out (variabel) Dit wil zeggen dat ik wel de volume kan aanpassen via de afstandsbediening van de televisie en op de set heb ik het volume vast ingesteld op een hoog volume. De televisie die ik gebruik is een Sony Bravia KD-55X8005C.

Na onderzoek te doen via het internet weet ik niet goed hoe ik het beste de tweede set kan aansluiten. Dit zijn de mogelijkheden die ik heb gevonden:

-Splitten van het line out signaal door een Y splitter:
Ik lees hierover dat kwaliteit verloren kan gaan en dat is niet wat ik zou willen. Blijkbaar zit hier wel een heel technisch verhaal aan vast wat ik niet goed begrijp en in de voorbeelden wordt eigenlijk altijd over een koptelefoon gesproken. Mijn vraag is dan: Gaat mijn kwaliteit achteruit door de line out te splitsen en dus eigenlijk aan te sluiten op twee versterkers (ingebouwd in de sub)

-Line out splitsen door een Y splitter. Daarmee rechts en links verdelen over de twee speakersetjes.
Mijn vraag is: Hoe gaat dit in de praktijk werken? Krijg ik dan echt uit het ene setje echt alleen links en de ander alleen rechts? Hoe gaat de subwoofer hier mee om? Aangezien de subwoofer normaal niet verdeeld is in links en rechts, maar over het geheel de speakers voorziet van lage tonen.

-Gebruik maken van de line out en scart audio uit.
Mijn tv geeft de mogelijkheid om niet het geluid van de tv automatisch te dempen, wanneer de koptelefoon aansluiting in gebruik is, waardoor het dus volgens mij mogelijk is om nog steeds geluid uit te sturen via de scart uitgang. Mijn vraag is dan: Kan ik het volume dan nog steeds simultaan aanpassen via de afstandsbediening van de tv?

-Line out splitten dmv een koptelefoon versterker:
Mijn vraag: Is dit in mijn situatie wel geschikt? Aangezien de speakers over een eigen versterker beschikken. Wanneer ik hier voor kies heb ik dan geen verlies in kwaliteit? Kan ik het volume nog steeds simultaan aanpassen via de afstandsbediening of moet ik het volume aanpassen via de versterker?

Tot zover mijn vragen!

Waarom wil ik dit? Ik zou graag hetzelfde (of sommige momenten misschien meer) volume willen creëren met twee speakersetjes en daardoor de setjes minder belasten. Daarnaast vind ik het zonde dat de set niks aan het doen is terwijl hij nog prima werkt.

Veel vragen bij de mogelijkheden die ik heb gevonden, maar ik kan niet vinden wat er in mijn situatie goed zou werken. Ik hoop dat jullie mij met jullie ervaring kunnen helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 07:48
Als je je 2e set aansluit via een verloop van scart naar RCA, en je zet het volume op de tv harder, zal de set die op de scart zit niet reageren.

Het hoofdtelefoon signaal splitsen zal resulteren in een halvering van je geluidsniveau.
Van wat ik uit het verleden nog weet is dat het uitgangsvoltage wat uit je scart komt, ongeveer de helft is van wat een 3,5mm headphone normaal geeft.
Dat houdt in dat als je op je scart speakerset 2 hangt, je die al een stuk harder moet zetten om hem gelijk te trekken met de reeds bestaande set.
Het werkt inderdaad wel gewoon, alleen zal je iets moeten bedenken om beide sets harder en zachter te zetten.
Dat word denk ik nog wel lastig :)

[ Voor 72% gewijzigd door Banshee op 16-05-2017 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

VoooDoo schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:07:
Waarom wil ik dit? Ik zou graag hetzelfde (of sommige momenten misschien meer) volume willen creëren met twee speakersetjes en daardoor de setjes minder belasten. Daarnaast vind ik het zonde dat de set niks aan het doen is terwijl hij nog prima werkt.
Een tweede set neerzetten leidt niet tot twee keer zo veel geluid/volume. Door het bijschakelen van het tweede setje creëer je 3 dB meer volume ten opzichte van één set aangesloten. Een verandering van 3 dB is voor het menselijk oor maar net vast te stellen. Wil je echt meer volume, dus bijvoorbeeld om het twee keer zo hard te laten klinken dan heb je 10 dB meer nodig. Pas bij 10 dB ervaart het menselijk oor het geluid als twee keer zo hard. Zoals hierboven aangegeven kan je door splitters weer een lager geluidsniveau krijgen waardoor het geheel onder de streep weer gelijk is qua output. Mijns inziens is twee sets aansluiten dus redelijk zinloos. Of omdat je onder de streep geen winst hebt of omdat je het meer volume überhaupt niet gaat horen.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 16-05-2017 12:51 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoooDoo
@FeaR Zeg je dus eigenlijk ook wanneer de beide setjes aangestuurd zouden worden door een aparte bron zal de waarneembaarheid van geluid alsnog met 3db toenemen ipv (in de simpele ziel die ik ben met audio) een optelsom van set 1 (100db) + set 2 (100db) = 200db? Nu ik het zo stel, zou dat ook wel heeeel erg zijn, dan heb je met een miliseconde gehoorschade en zo plat zal het wel niet zijn. Maar goed, de vraag blijft wel bij mij.

zoals jullie beiden aangeven is het opdelen van het signaal of door scart geen goede uitkomst. Nu ben ik nog wel erg benieuwd wat er gebeurt wanneer ik de tweede situatie in de praktijk breng, dus Y splitter en dan een verdeling in Links en Rechts.

Jullie geven aan dat het opsplitsen van het audiosignaal (line out) resulteert in het halveren van het geluidsniveau. Bedoelen jullie dit ook wanneer er gebruik wordt gemaakt van een koptelefoonversterker?

Het gebruik van twee setjes leek mij ook erg makkelijk op een feestje wanneer er wat drank in de man zit en ons gehoor nog wel eens wat meer wil dan een speakerset kan leveren. Met drank blijken we ook vervorming wat lastiger te herkennen. Het leek mij een makkelijke oplossing om dan een tweede setje aan te slingeren voor meer geluid, maar de belasting verdeeld..

[ Voor 17% gewijzigd door VoooDoo op 16-05-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 07:48
Inderdaad.
Met 2 sets die 100dB spelen, heb je dus niet 200, maar 2x100dB. Wat dan 103dB oplevert.
Je zal wat meer spreiding hebben, en misschien het idee hebben dat het iets voller / gespreider klinkt, maar concreet gezien wordt het geluid er niet harder door.
Je kan inderdaad met een y splitter de boel doormidden halen, en zo 2 sets aansluiten, echter moet het lijn signaal dan verdeeld worden over 2 versterkers, wat zich eveneens resulteert in een halvering van je opbrengst. Je moet de versterkers dan dus harder gaan zetten.
Tevens valt 1 spoor per set weg, dus je krijgt links uit set 1, en rechts uit set 2. Dat klinkt voor je stereo spreiding / ervaringen wellicht wat vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

VoooDoo schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:28:
@FeaR Zeg je dus eigenlijk ook wanneer de beide setjes aangestuurd zouden worden door een aparte bron zal de waarneembaarheid van geluid alsnog met 3db toenemen ipv (in de simpele ziel die ik ben met audio) een optelsom van set 1 (100db) + set 2 (100db) = 200db? Nu ik het zo stel, zou dat ook wel heeeel erg zijn, dan heb je met een miliseconde gehoorschade en zo plat zal het wel niet zijn. Maar goed, de vraag blijft wel bij mij.
Aparte bron of niet de Creative heeft een max. Laat dat 100 dB zijn zoals jij ook gebruikt in je voorbeeld. Als je daar een tweede Creative naast zet op zijn max komt het totaal op 103 dB. Een verdubbeling van instanties (Creative) levert 3 dB meer op. Één auto op de snelweg van 80 dB wordt ook 83 dB als er een tweede gelijke auto bij komt. dB's kan je niet zo optellen omdat de decibel een logaritmische eenheid is.
Het gebruik van twee setjes leek mij ook erg makkelijk op een feestje wanneer er wat drank in de man zit en ons gehoor nog wel eens wat meer wil dan een speakerset kan leveren. Met drank blijken we ook vervorming wat lastiger te herkennen. Het leek mij een makkelijke oplossing om dan een tweede setje aan te slingeren voor meer geluid, maar de belasting verdeeld..
Voor feestjes moet je sowieso niet met dit soort setjes werken. Men heeft niet voor niets ooit PA uitgevonden;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:51
Geldt dat +3db verhaal trouwens niet alleen wanneer beide speakers zich op exact hetzelfde punt bevinden? En is het in alle andere gevallen <3db. Dus het zou bij gelijke luisterafstand wellicht zelfs minder volume kunnen geven wanneer je het signaal splitst. Enige situatie waarin het dan harder kan klinken is als 1 van de sets dichterbij staat, maar dan kun je net zo goed alleen die set aan hebben, omdat het de andere dan toch al overstemd.

Wil je echt meer volume bij een gelijke luisterafstand, dan zou je andere speakers moeten nemen die of gevoeliger zijn of een zwaardere interne versterker hebben.

@hierboven,
Hoewel niet ideaal voor feestjes, werkt het best redelijk hoor. Ik heb zelf veelvuldig een creative gigaworks t3 ingezet bij verjaardagen. Binnenshuis en bij een man 30 gaf dat best prima geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoooDoo
Ik heb het inderdaad over feestjes binnen. "Partyspeakers" zouden dan echt overkill zijn. Dank jullie allen voor jullie hulp. Ik laat het voor wat het is. Mocht ik dan toch een keertje de set echt te hard zetten, dan heb ik een wijze les gehad en heb ik een backup setje om het te vervangen. Laat ik het van de positieve kant bekijken!

Even offtopic.. Als ik de Gigaworks T3 hoor, dan word ik enthousiast.

Ik ben ooit een gigantisch Creative fan geweest en ik heb eigenlijk alle topsetjes van creative in bezit. Megaworks 250d staat in de woonkamer, Gigaworks s750 op mijn gameroom, Megaworks 550 op de slaapkamer, Inspire 5700 onder de overkapping buiten en de Gigaworks T3 bij mijn computer. Ik ben ook super tevreden met de Gigaworks T3, qua volume en helderheid van de speakers. Bij het luisteren van muziek snap je niet dat die kleine speakers, dat geluid produceren. Wat betreft volume, warmte en reactie van de subwoofer haalt hij het niet bij de Megaworks en de S750, maar wat betreft de duidelijkheid in vooral het hoog zijn deze speakers echt mooi om naar te luisteren. Subwoofer gaat bij 45-50 hertz wel alle kanten op, maar dit kan je redelijk met een equalizer aanpassen.
Pagina: 1