RAM geheugen snel genoeg voor gtx1080?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Mijn vraag
...
Mijn vraag is of het zin heeft om mijn gtx970 te vervangen door een gtx1080 videokaart.
Ik speel 3 games op dit moment:

UT2004, behoeft geen nieuwe GPU
Skyrim, behoeft geen nieuwe GPU
The Witcher 3, daar zal het zeker te pas komen.
En uiteraard voor nieuwe games die komen.

Waarom ik die vraag stel is omdat ik nog met DDR3L geheugen opgescheept zit. In TW3 heeft mijn huidige kaart best moeite om 60fps continu te renderen. Zeker met regen en in gevechten zijn meer FPS meer dan welkom. Met de 1080 gpu wil ik de instellingen opschroeven. Het gaat mij vooral om textures.

Zaken als HBAO+, Tesselation, motion blur en bloom hoeven van mij niet zo. Ik wil wel graag anti-aliasing wat omhoog schroeven. Verder wil ik min of meer futureproof zijn omdat die kaart best duur is. Eerst zat ik te denken aan een 1070, maar TW3 kan die kaart vrij makkelijk op z'n knieën krijgen. Dan is het niet echt futureproof. Mijn processor heeft met geen enkel spel moeite. In TW3 staat mijn CPU op 30% load en zit deze verder alsnog uit z'n neus te eten. In Skyrim komt mijn CPU niet boven de 10% uit en in UT2004 nog geen 5%. De CPU is krachtig genoeg, geheugen ruim voldoende en ik wens met de basishardware nog zeker 3 jaar te doen.

Is het dus slim om een gtx1080 te kopen. Geld is geen probleem, maar dat wil niet zeggen dat ik het zomaar over de balk smijt.

Alvast hartelijk dank voor jullie advies.

Relevante software en hardware die ik gebruik
-Corsair cs650M 650 watt voeding
-Asus D3 Z170 moederbord
-16 GB DDR3L RAM in 2*8 GB op 1600 MHz
-Samsung EVO 850 500 GB SSD
-Core i7 6700K CPU
-Asus P328Q 32 inch monitor op 1440p

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-Al uitvoerig rondgekeken en me wat verdiept in grafische processors

Beste antwoord (via jimh307 op 18-05-2017 11:20)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-02 22:18

Thomg

Aww yiss

jimh307 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:46:
Dat is ook mijn twijfel. De gtx1070 zou genoeg zijn voor 'nu', maar hoe zit het over een tijdsbestek van3 a 4 jaar. Kan een gtx1070 dan ook de hoogste textures renderen? Zaken zoals postprocessing voegen voor mij geen extra waarde toe in een game. Alle settings op medium, behalve textures en AA geven hier de voorkeur.

Het is moeilijk om een goede keus te maken buiten het feit dat AMD ook met een stapel GPU's komt. Alles op Ultra hoeft van mij niet. En ja, het is nu best vroeg met oriënteren, maar 2,5 maand verder gaat sneller dan je beseft.
Als je geen moeite hebt met de settings wat omlaag te schroeven is een 1070 voor jou voldoende, ook voor de komende jaren. Het probleem zit het hem vooral in dat de prijs/performance van de 1070 erg slecht is en dat de vega kaarten binnenkort uitkomen. Aangezien je een 970 (deze is nou niet echt awful) hebt zou ik gewoon wachten op vega.

Alle reacties

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
met vega net voor de deur zou ik de release eventjes afwachten.

• jimh307
  • Niet online
Hoi,

Hoe lang zou ik dan moeten wachten? Is dit voordelig voor de prijs van een 1080?
Eerlijk gezegd ben ik Nvidia fan, dus ik weet niet in hoeverre dit zinnig is?

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03-2025
Dit geeft geen problemen en een 1080 zal je een flinke boost geven.

• bluebear
vind het altijd een beetje raar een 'fan' van een merk te zijn. Ja, je kan goede ervaring ervan hebben maar als een ander merk een betere deal heeft kan je dat toch proberen? Wie weet, misschien is het wel een betere ervaring dan wat je gewend bent?
Dit is niet enkel van toepassing op hardware, maar alles in het leven. Het feit dat de status quo bevalt, betekend niet dat het niet beter kan...

Anyway, terug op de vraag:
Vega zal evenaren met 1070, 1080 en 1080Ti (lijkt me veilig vast te stellen)/ Dit zou dus dezelfde performance kunnen zijn tegen een voordeligere prijs... of Nvidia kan de prijzen van haar producten verlagen om beter te concurreren met AMD.

Maar dat weten we dus pas wanneer het gereleased wordt. AMD houdt vandaag een event waar het officieel aangekondigd word, met details 2 weken later op Computex. Ze willen Vega dit kwartaal nog in de winkels hebben liggen..

• jimh307
  • Niet online
Ah, kijk. Dan ga ik me maar eens langzaam oriënteren op die kaart.
Even wachten totdat we op vakantie zijn geweest en dan kaartje kopen en erin prikken :)

Ik zeg wel dat postprocessing voor mij geen hoge prioriteit heeft. Het gaat mij om de textures in een spel met het liefst 4xAA

• Thomg

Thomg

Aww yiss

jimh307 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:36:
Even wachten totdat we op vakantie zijn geweest en dan kaartje kopen en erin prikken :)
En hoe "lang" duurt deze vakantie? Straks vertel je me halfverwege juni of later, dan heb ik alleen te zeggen "VEGA" en "tot dan :+ ".

• bluebear
Thomg schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:39:
[...]

En hoe "lang" duurt deze vakantie? Straks vertel je me halfverwege juni of later, dan heb ik alleen te zeggen "VEGA" en "tot dan :+ ".
Sowieso, met Computex 2 weken verwijderd.. dan zul je echt geen geduld moeten hebben.

• jimh307
  • Niet online
O kijk, ik wist nog niets af van de VEGA. Aangezien mijn vakantie pas begin juli is en de kaart pas eind juli in mijn PC zal zitten wacht ik dit event mooi nog even af.

1. Wat gaan de prijzen doen?
2. Als de VEGA veel betere prestaties biedt voor hetzelfde geld als Nvidia dan kan de keus snel gemaakt zijn.
3. Een toekomstige VEGA kaart moet dan minimaal 1080 performance hebben met een niet al te hoge TDP (warmte).

Dank jullie wel voor de attentie! Nog 2,5 maand te gaan :)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

jimh307 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:47:
O kijk, ik wist nog niets af van de VEGA. Aangezien mijn vakantie pas begin juli is en de kaart pas eind juli in mijn PC zal zitten wacht ik dit event mooi nog even af.
Ik kan vrij lullig zijn en maar meteen zeggen weten we niet, glazen bol, doei, zie je eind juli.

Maar ok, mijn insteek.

1.
Prijzen van nvidia zullen zeer waarschijnlijk significant droppen (>10%)
2.
Dat.. Zou ik niet zo snel zeggen. Huidige leaks zijn niet echt veelbelovend dat het een 1080Ti sloopt.
3.
Performance vergelijkbaar met een 1080 lijkt wel te gaan gebeuren, van TDP weten we niks.

Je kan ook zelf de leaks in de gaten houden :7

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• jimh307
  • Niet online
Thomg schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:51:
[...]

Ik kan vrij lullig zijn en maar meteen zeggen weten we niet, glazen bol, doei, zie je eind juli.

Maar ok, mijn insteek.

1.
Prijzen van nvidia zullen zeer waarschijnlijk significant droppen (>10%)
2.
Dat.. Zou ik niet zo snel zeggen. Huidige leaks zijn niet echt veelbelovend dat het een 1080Ti sloopt.
3.
Performance vergelijkbaar met een 1080 lijkt wel te gaan gebeuren, van TDP weten we niks.

Je kan ook zelf de leaks in de gaten houden :7
Dat de prijzen droppen is alleen maar meegenomen. Natuurlijk heb je geen glazen bol (had ik er zelf maar een :P ), maar zonder gein was het mijn bedoeling om langzaam kennis te vergaren.

Het is niet direct een aankoopadvies want daar kom ik zelf prima uit, maar het ging mij om ervaringen. Vandaar het verkeerd begrepen was als een aankoopadvies. Mijn vraag was min of meer of een gtx1080 geen overkill is voor 1440p gamen. Het is ook knap lullig als ik een gtx1070 zou nemen en daar niet tevreden over zou zijn.
Lezen op fora over de verschillen is niet altijd even gemakkelijk. Ik wil gewoon een passend advies over de gestelde vraag :)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

jimh307 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:18:
[...]

Dat de prijzen droppen is alleen maar meegenomen. Natuurlijk heb je geen glazen bol (had ik er zelf maar een :P ), maar zonder gein was het mijn bedoeling om langzaam kennis te vergaren.

Het is niet direct een aankoopadvies want daar kom ik zelf prima uit, maar het ging mij om ervaringen. Vandaar het verkeerd begrepen was als een aankoopadvies. Mijn vraag was min of meer of een gtx1080 geen overkill is voor 1440p gamen. Het is ook knap lullig als ik een gtx1070 zou nemen en daar niet tevreden over zou zijn.
Lezen op fora over de verschillen is niet altijd even gemakkelijk. Ik wil gewoon een passend advies over de gestelde vraag :)
Voor 1440p 60Hz gaming is een 1070 goed genoeg, voor nu. Nadeel is alleen dat de prijs performance best wel shite is atm.

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2025

UltiemePCNerd

Banaan.

Vega zal bestaan uit little vega (4096 stream processors, performance geleaked tussen 1070 en 1080) en big vega (rond 5000+ cores, performance beter dan 1080ti in de benchmarks)
Daarnaast komen voor allebei vega 20 en 21 (of 21 en 22 wat amd ook bedenkt) ook nog little en big vega's.

• jimh307
  • Niet online
Thomg schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 23:15:
[...]

Voor 1440p 60Hz gaming is een 1070 goed genoeg, voor nu. Nadeel is alleen dat de prijs performance best wel shite is atm.
Yep, alleen zit het hem precies daarin.

Dat is ook mijn twijfel. De gtx1070 zou genoeg zijn voor 'nu', maar hoe zit het over een tijdsbestek van3 a 4 jaar. Kan een gtx1070 dan ook de hoogste textures renderen? Zaken zoals postprocessing voegen voor mij geen extra waarde toe in een game. Alle settings op medium, behalve textures en AA geven hier de voorkeur.

Het is moeilijk om een goede keus te maken buiten het feit dat AMD ook met een stapel GPU's komt. Alles op Ultra hoeft van mij niet. En ja, het is nu best vroeg met oriënteren, maar 2,5 maand verder gaat sneller dan je beseft.

Acties:
  • Beste antwoord

• Thomg

Thomg

Aww yiss

jimh307 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:46:

Als je geen moeite hebt met de settings wat omlaag te schroeven is een 1070 voor jou voldoende, ook voor de komende jaren. Het probleem zit het hem vooral in dat de prijs/performance van de 1070 erg slecht is en dat de vega kaarten binnenkort uitkomen. Aangezien je een 970 (deze is nou niet echt awful) hebt zou ik gewoon wachten op vega.

• jimh307
  • Niet online
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Mijn gtx970 is zeker niet slecht. Alleen kom ik in TW3 wel wat power tekort. In gevechten wil het geheel nog wel eens zakken naar 50 fps. Niet slecht verder, maar misschien is een gtx1080 een beetje overkill.

In games vind ik 3 dingen erg belangrijk:
-een vaste framerate zoals 60 fps continue (dat vind de 970 erg moeilijk)
-Anti Aliasing (nu op 2xAA, maar wil naar 4xAA)
-Hoge settings voor textures (een vereiste, dus veel videogeheugen nodig)

Ik ben geen diehard gamer en zaken zoals HBAO+, Motion blur en vignetting doen mij niets. Dat kleine beetje eye-candy zie ik nauwelijks en kosten alleen maar overbodig rekenvermogen.

Als jij zegt dat een 1070 voor mij voldoende zou zijn voor de komende jaren dan ga ik die overweging overdenken. Geld is geen issue, maar geld weggooien is ook erg zonde. De gtx1070 is ongeveer 70% sneller dan de gtx970 (Firestrike 11k vs 18k). Ik speel maar een paar games, maar daar haal ik ook alles uit.

[ Voor 7% gewijzigd door jimh307 op 17-05-2017 13:26 . Reden: netjes maken ]

• jimh307
  • Niet online
Wat las ik bij de buren!
Wanneer op gamers gerichte Vega kaarten uitgebracht zullen worden, is nog niet bekend. Dat maakt dat wie wacht op een concurrent voor de high-end Nvidia GeForce GTX 10-serie kaarten nog wat langer geduld moet hebben. Ook over de prijs van de Radeon Vega Frontier Edition werden geen uitspraken gedaan, al doet de genoemde doelgroep vermoeden dat die niet bepaald laag is. 
Hoelang is onbekend. Dan zal het toch een 10xx worden.

Bevestiging:
De eerste Vega-gebaseerde videokaart die op de markt komt, luistert naar de naam AMD Radeon Vega Frontier Edition, met een knipoog natuurlijk naar de Founder's Edition kaarten van Nvidia. Met deze eerste Vega kaart richt AMD zich niet op gamers, maar op "wetenschappers, ingenieurs en ontwerpers".
Ben bang dat de 10xx serie dan niet zo heel veel goedkoper gaat worden.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Die hard gamer is een vrij vreemde term, ik vind mijzelf zeker niet een casual, maar ik stel mijn settings toch wel altijd zo in dat de minimale fps in alle games ten alle tijden boven de 120fps is. Dus dat betekent soms in spellen als bf4 en witcher 3 dat de settings naar medium gaan. Voor mij is fps > grafische settings.

Motion blur zet iedereen (hoop ik) uit, beetje vreemde eend in de bijt in jouw lijstje.

Niet doodstaren op firestrike scores, haal reviews erbij.
https://www.techpowerup.c.../GeForce_GTX_1070/20.html
De echte delta ligt meer rond de 55%.

En ja, die details kwamen recent naar buiten, beetje jammer.

• jimh307
  • Niet online
Bedankt voor de enorm handige link! ;)

Weet ik in ieder geval beter waar ik aan toe ben. Waar de 970 stokt op 40 fps in FHD trekt de 1070 dit even door naar 60 fps op QHD in TW3. Ik vind het verschil zeer duidelijk en noemenswaardig.
Ik ga deze review van techpowerup even uitgebreid doornemen.
Pagina: 1