Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Tweakers,

Voor het 3e jaar op rij als de zon weer gaat schijnen en de vakantie euro's gestort gaan worden , komen de zonnepanelen weer in mijn gedachte.

Een aantal topics doorgelezen maar een aantal zijn alweer een aantal jaar oud, de techniek staat niet stil en de prijzen zouden ook wel eens gezakt kunnen zijn en of regelgeving gewijzigd.

Het idee is om ene systeem tot 600wp te instaleren wat direct op het stopcontact kan.
Om extra groepen te omzeilen ( de meterkast zou dan een rework moeten krijgen )

Ik heb wel 1 aparte groep waar de wasmachine en droger opstaan ( ook op zolder )
Waar ik dan een stopcontact maak met 3 of vier punten om ook de inverter in te steken ( als dat kan )
Op zolder heb ik bij de wasmachine niet direct een aansluitpunt om de was en de inverter te scheiden.
Het zou wel kunnen maar dan moet ik een stopcontact en een verlengsnoer gaan werken voor de was en droger.

ANYWAY

Wat is de bestel oplossing/systeem op dit moment voor een 600wp systeem

Ik heb een stuk plat dak ( onze woning is een rijtjes huis met een punt dak wat niet over de volledige lengte van het huis loopt. ( /\_ ) in de richting ZUID/WEST WEST
In het schuine gedeelte heb ik 2 jaar geleden een dakkapel laten zetten om de zolder / mencave wat meer ruimte te geven.
Ik heb dus geen volledig dak tot mn beschikking

buurman heeft zijn zolder Recht omhoog doorgetrokken ( dus geen punt dak meer ) ik meld dit ivm eventuele schaduw

Het stuk platte dak Ca 2x5meter voor de dakkapel lijkt de ideale plek voor een platdak installatie voor 600wp

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:09
Ik heb een micro-omvormer APS-500i (500watt AC, 2 aansluitingen en 2 individuele trackers) met 2 panelen van 275 wattP op de schuur liggen. Micro-omvormer hangt onder de panelen, zodat het geen ruimte in de schuur kost en geen lawaai maakt zoals de soladin omvormer.

In theorie kun je tot 600 watt met een andere omvormer, maar de soladin 600 levert ook maar max 535 watt AC aan het net.

De omvormer heb ik vast aangesloten op dezelfde groep als de schuur. Dus niet met stekker. Wel een kWh metertje er tussen en een automaat om het systeem in de schuur uit te kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Heb je ook al een kijkje genomen in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5?
Wil je alles zelf gaan aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
Magic6399 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:24:
Heb je ook al een kijkje genomen in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5?
Wil je alles zelf gaan aanleggen?
Ik ga er gelijk kijken.

Een 600wp systeem lijkt mij goed zelf aan te leggen. Ja

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je al 3 jaar aan het dubben bent mis je al 3 jaar tvt. Je had over 2 jaar al klaar kunnen zijn.
Maar panelen zijn nu ook een stuk goedkoper geworden en meer Wp per paneel

Heb zelf ook een steca500 van marktplaats met 3x sf-170s erop.
Maar mijn zuid en noordkant van het huis ligt ook helemaal vol.

Zoek eens op pv verdeler op google om je wasmaschine groep te splitsen.
Dan kan je wat fatsoenlijkers installeren

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2017 11:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:34:

Bedankt voor de tip!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p0nts
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 31-08-2022
Deze ga ik maar even volgen, zelfde interesse...
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:34:
Als je al 3 jaar aan het dubben bent mis je al 3 jaar tvt. Je had over 2 jaar al klaar kunnen zijn.
Maar panelen zijn nu ook een stuk goedkoper geworden en meer Wp per paneel

Heb zelf ook een steca500 van marktplaats met 3x sf-170s erop.
Maar mijn zuid en noordkant van het huis ligt ook helemaal vol.

Heb je dit als set gekocht of is het zelfbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
5980 Wp op sma 5000 tl-21
En 3x sf op steca 500

Zelfbouw inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p0nts
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 31-08-2022
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:41:
5980 Wp op sma 5000 tl-21
En 3x sf op steca 500

Zelfbouw inderdaad.
mag ik je een /q sturen? zodat ik dit topic niet hijack :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Prima hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
Alle correspondentie is welkom hoor.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
Zo'n pv verdeler sluit je dus op je kabel aan met bijvoorbeeld je 16a zekering.

Maar het lijkt me niet dat je dan onbeperkt je gang kan gaan. Toch?

Wij hebben overigens nog zo'n mooie draaischijf in de meterkast.

[ Voor 18% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 16-05-2017 13:09 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31
HeAdWaVe74 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:57:
Zo'n pv verdeler sluit je dus op je kabel aan met bijvoorbeeld je 16a zekering.

Maar het lijkt me niet dat je dan onbeperkt je gang kan gaan. Toch?

Wij hebben overigens nog zo'n mooie draaischijf on de meterkast.
een PV verdeler word vaak de wasmachine groep als voorbeeld gegeven. (maar is soms ook op andere groepen mogenlijk. het gaat er om dat er geen aftakkingen zitten tussen de verdeler en de meterkast. ;) )
en ja die is meestal 16A, dus veel verder kun je niet gaan.
(maar 16A is al best veel, daar kan met gemak een 5000Wp aan gehangen worden als het moet.
ik heb zelf 5660Wp op een 16A ;) )

de beperking die je hebt met zo een groep gebruiken is dat je kabel maar 2,5mm is en dat beperkt je in een normaal huis (met normale bedrading) tot een 3680W omvormer.
(maar hier is een beetje in te smokkelen, tot de 4000W kan soms ook.)
hier kun je als het moet ook meer Wp als W-omvormer aan hangen, tot ongeveer 30% extra is amper verlies.
(het heeft meer met je bloeddruk te maken of je dit wil of niet als met de echte opbrengst ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
Ik ben deze ABB PDF tegen gekomen, daar staat inderdaad dat een "normaal " systeem dan ineens wel tot de mogelijkheden behoord

https://library.e.abb.com...roductleaflet_ZV16_NL.pdf

Nu ben ik niet van plan om mijn dak vol te gooien, het blijft inmmers vakantie geld en daar red ik persoonlijk een degelijk systeem niet mee, maar dat je de 600 grens kan passeren ( vaak maar 2 panelen ) is wel een fijne bijkomstigheid.

overigens ook niet genoeg dak voor.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
HeAdWaVe74 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:30:
Ik ben deze ABB PDF tegen gekomen, daar staat inderdaad dat een "normaal " systeem dan ineens wel tot de mogelijkheden behoord

https://library.e.abb.com...roductleaflet_ZV16_NL.pdf

Nu ben ik niet van plan om mijn dak vol te gooien, het blijft inmmers vakantie geld en daar red ik persoonlijk een degelijk systeem niet mee, maar dat je de 600 grens kan passeren ( vaak maar 2 panelen ) is wel een fijne bijkomstigheid.

overigens ook niet genoeg dak voor.
jep dat is een voorbeeld. (maar zelf in elkaar zetten kan ook en is soms goedkoper, afhankelijk wat je precies nodig hebt.)

je kunt beter maar niet spreken over 600Wp, dat maakt namelijk niet veel uit.
het gaat er om dat je omvormer niet meer levert als 2,25A en dat komt neer op ongeveer 500W.
hoeveel Wp je daar aan hangt is niet het grootste probleem.
(een soladin 600, daar kun je ook 3x325Wp (6" cellen) aan hangen b.v.
of een steca 500, met 3x335Wp (5" cellen) of 4x 325Wp (6" cellen) als je echt maf wil doen.
het blijft maar max +/-500W leveren ongeacht het aantal Wp.
met meer Wp doe je wel vaker de 500W leveren als met minder Wp en dat maakt heel veel aftop verlies goed ;) .)

wil je klein beginnen, kijk dan of je niet iets kunt plaatsen op het tuin huisje/schuurtje of zo.
en laat het hoofd dak nog even vrij.
dan leg je daar later een echte grote set neer. ;)

uit eindelijk komt het neer op de prijs die je betaald, kleine setjes zijn duurder in €/Wp als grote setjes.
dus groot verdien je vaak wel sneller terug. ;)

(begin toch niet aan PV, het is erg verslavend, voor je het weet betaal je totaal geen elektra rekening meer en kunnen we je naar de verslaving zorg door sturen. >:) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 16-05-2017 13:06 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33
Als het stopcontact een aparte groep betreft waar verder niks op zit mag je dan (met de nieuwe nen normen in gedachte) meer aansluiten dan 2,25 ampere via het stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
Ben ik overigens verplicht te melden aan mijn energie leverancier dat ik zonnepanelen neer leg of heb.

Aangezien ik standaard ieder jaar van energie leverancier switch.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
TWyk schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:07:
Als het stopcontact een aparte groep betreft waar verder niks op zit mag je dan (met de nieuwe nen normen in gedachte) meer aansluiten dan 2,25 ampere via het stopcontact?
nop, die vervalt, maar ook de 2,25A gaat vervallen.
maar dat is dan de norm waar een nieuwbouw aan moet voldoen, een bestaande bouw kom je er voorlopig nog wel mee weg. en echt gevaren levert het niet op.
(ik ben ook een beetje dubbel ten opzichte van de nieuwe norm, van d ene kant ben ik er wel blij mee.
die domme excuses EPC paneeltjes zullen dus beter uitgevoerd moeten worden, maar aan de andere kant maakt het wel weer lastig uitleggen dat het wel gewoon kan. :? )

ik lees je bericht nu beter, en heb het idee dat ik een verkeert antwoord geef.
maar nu weet ik eigenlijk niet wat je bedoelt?

elke omvormer mag aan een stekker in het stopcontact gehangen worden, mist stekker en stopcontact geschikt zijn voor het vermogen van de omvormer en de rest van de installatie moet ook geschikt zijn. ;)
(en dat geschikt zijn is een lastige om uit te leggen, zoveel soorten en maten te verkrijgen.)
HeAdWaVe74 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:07:
Ben ik overigens verplicht te melden aan mijn energie leverancier dat ik zonnepanelen neer leg of heb.

Aangezien ik standaard ieder jaar van energie leverancier switch.
tja, ik heb het expres niet gedaan (zelfs niet nu ik een 4kW omvormer heb.).
eigenlijk krijg je alleen maar een brief dat je gratis een slimme meter kunt krijgen en dat je oude meter niet geschikt is.
maar dat ding is zo standaard, lees die maar als een reclame folder.

als je de oude meter wil houden, gewoon niet melden. (meer een persoonlijke keus als een tip eigenlijk. of te wel lees dit niet te zwaar. O-) )
maar weet wel als je wel een slimme meter krijgt, dat die dan wel dubbel geregistreerd moet worden.
dus ook het terug lever gedeelte registreren, dus even opletten als je hem krijgt. ;)

ook goed testen of je oude meter het wel aan kan.
de meeste feraris meter die draaien wel achter uit.
dan zie je de schijf leuk de andere kant op lopen, maar dat hoeft niet te betekenen dat het telwerk ook achter uit loopt, dus test het goed.
manier om het te testen:
op een zonnige dag: alles uit zetten in huis wat ook maar stroom gebruikt (ook ijskast).
op het terras een paar uur biertjes gaan drinken, en daar na thuis kijken of de getallen ook echt achter uit zijn gelopen.
kun je door de hoeveelheid bier de meter niet meer af lezen, gewoon de test nog een keer herhalen tot het lukt.
(het is een zware taak, ik weet het, je moet er iets voor over hebben. >:) )

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 16-05-2017 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
Persoonlijk heb ik het niet zo op de digitale variant van de energie meter ( Aluhoedje )

Maar ik kan me voorstellen dat de energie leverancier verbaasd is als ik 1/4 tot 1/3e minder stroom ( om niet over energie te spreken ) ga verbruiken.

en denkt dat de meter kapot is.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
HeAdWaVe74 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:45:
Persoonlijk heb ik het niet zo op de digitale variant van de energie meter ( Aluhoedje )

Maar ik kan me voorstellen dat de energie leverancier verbaasd is als ik 1/4 tot 1/3e minder stroom ( om niet over energie te spreken ) ga verbruiken.

en denkt dat de meter kapot is.
(een aluhoedje is niet echt nodig, maar snap wat je bedoeld.
echt heel slecht is die slimme meter niet, maar heel het verhaal er omheen, daar word ik ook niet echt blij van.
op het moment kan ik aanraden nog even te wachten met de slimmemeter, nu krijg je nog een 4.x.x meter, straks krijg je de 5.x.x meter, ik heb het vermoeden dat die wel iets leuker word. ;) )

ach als je minder energie gaat gebruiken, dan zeg je toch dat je je vakantie geld erg goed hebt besteed.
en je bent gewoon erg lang weg geweest dus weinig gebruikt. >:)
of je hebt allemaal extra zuinige apertuur gekocht (wat net zo slim kan zijn als PV aan leggen ;) )
etc etc...
dat valt allemaal niet op. ;)

(ik heb afgelopen jaar <1000kWh gebruikt en <300m3 gas (en stiekem een >4000kWh zelf opgewekt).
ja ik heb zoveel kWh over dat ik mijn huis steeds meer met elektra(warmtepomp) verwarm.
bedoeling is dat ik straks op het schuurtje nog wat bij leg en dan hoef ik maar <100kWh en <100m3 gas te gaan afrekenen.
probleem wat ik nu heb is dat de leverancier een minimum voorschot bedrag vraagt van 20€ per product.
dus moet ik 40€ per maand betalen waar van ik de meer als helft weer terug krijg op het einde van het jaar. 8)7
lol wat een luxe probleem. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
Zelf een "set" samenstellen en een complete set kopen.

Zit daar nog financieel voordeel in?

Ik begrijp dat een voorkeur voor merk paneel en omvormer al snel leidt tot losse aankoop.
En bekabeling zit dat er bij en hoeveel meter ? ( van paneel naar omvormer )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
HeAdWaVe74 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:36:
Zelf een "set" samenstellen en een complete set kopen.

Zit daar nog financieel voordeel in?

Ik begrijp dat een voorkeur voor merk paneel en omvormer al snel leidt tot losse aankoop.
En bekabeling zit dat er bij en hoeveel meter ? ( van paneel naar omvormer )
mmoaaa, dat is ongeveer even duur.
(een beetje afhankelijk van je kennis en mogenlijkheden, maar zie geen grote verschillen.)

je kunt je complete set samen (laten) stellen hoe je maar wil. ;)
noprob.

maar zoals met alles, kennis is macht, snappen hoe het werkt helpt erg veel bij het samen stellen van een setje. (dat kan met hulp van hier, of met hulp van een installateur, ik heb geen idee hoe slim je met elektra bent, mischien kun je het ook zelf?)

(kabel maak je daar maar niet te druk over.
verstandig kan wel zijn: koop 1 kabel van 2x de lengte die je nodig hebt en laat daar stekkers aan zetten.
dan kun je de panelen op het dak leggen en de kabel met die stekkers gebruiken,
die kun je dan door knippen zodat je 2 kabels heb. (wel door knippen voordat je het aansluit op de panelen!!!!!)
de stekkers die er aan zitten zijn dan met speciale tang vast gezet en zeker water dicht.
de stekkers binnen kun je wel zelf doen met een tangetje. ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 16-05-2017 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 22:17
Eigenlijk leggen de meeste mensen nu grotere installaties neer. Die 600 Wp setjes kom je niet zoveel meer tegen. Ze worden door veel mensen vervangen door grotere installaties.

Ik zou gewoon op marktplaats een compleet setje opduikelen. Kabels, omvormer wellicht zelfs bevestiging en je bent klaar. Blijf alleen weg bij shell panelen met op de achterzijde een eigen OK4E omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

MeTooPV schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:46:
Eigenlijk leggen de meeste mensen nu grotere installaties neer. Die 600 Wp setjes kom je niet zoveel meer tegen. Ze worden door veel mensen vervangen door grotere installaties.

Ik zou gewoon op marktplaats een compleet setje opduikelen. Kabels, omvormer wellicht zelfs bevestiging en je bent klaar. Blijf alleen weg bij shell panelen met op de achterzijde een eigen OK4E omvormer.
De TS gaf al aan dat er een ruimtelimitatie is. Dan beter 600WP dan niets.

De installatie tot ongeveer 3600Wp is eenvoudig aan te sluiten op een bestaande groep, zoals die van een wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
Edit : 2 reacties samengevoegd.

[ Voor 95% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 16-05-2017 15:23 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
Ik denk dat ik nu met een pv verdeler iets meer kan neer leggen dan beoogd.

Het stuk plat kunnen 4 panelen liggen.
Maar ik zou even moeten kijken hoeveel ruimte ik nog heb van dakkapel tot nok.

Misschien heb ik daar nog 1.6+meter
En zouden er nog 4 panelen geplaatst kunnen worden.

Echter liggen er dan wel 4 onder een andere hoek.

Of 2 in portrait boven de kapel

[ Voor 84% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 16-05-2017 15:24 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
HeAdWaVe74 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:20:
Ik denk dat ik nu met een pv verdeler iets meer kan neer leggen dan beoogd.

Het stuk plat kunnen 4 panelen liggen.
Maar ik zou even moeten kijken hoeveel ruimte ik nog heb van dakkapel tot nok.

Misschien heb ik daar nog 1.6+meter
En zouden er nog 4 panelen geplaatst kunnen worden.

Echter liggen er dan wel 4 onder een andere hoek.

Of 2 in portrait boven de kapel
tja, wat je zegt? geen idee, ik zie niet wat jij ziet.
dus of dit klopt?

maar je hebt eerst meer kennis nodig. dus:
ik gok dat je nu kijkt naar een vrij standaard TL omvormer. (tussen de 1kW en de 5kW)
het gros van die omvormers wil 350Vmpp als optimum. (grofjes gezegd dus iets tussen de 200 en 400Vmpp, maar dit verschilt tussen merk en type.)

panelen die je in 1 string serieel zet, die behoor je allemaal de zelfde hoek en richting te geven.
(parallel stringen kunnen wel een afwijking in hoek en richting aan. ;) )

weet jij het verschil tussen parallel en serieel?
(of te wel wat is je elektro kennis. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
mn eletra kennins ik op dat gebied beperkt.

Stopcontacten / lichtschakelaars aansluiten lukt wel , ( arcade kast raspberry met LEd en speakers Etc ) ook nog wel.
De pv verdeler zie ik mezelf ook nog wel doen .

Wat ik eigenlijk zoek is een Set. wat ik zelf kan neerleggen en aan kan sluiten.

Ik heb gisteren even vanuit de tuin naar het schuine dak gekeken, ik schat dat ik MAX 5 pannen boven de dakkapel op het schuine dak over heb ( op het platte dak van de kapel zet ik liever niets )

Dus houden we 4 panelen over op het platte stuk van het dak

Doorlussen / bundelen toch ! :>
de panelen onder de zelfde hoek doorlussen en de 2 hoeken bij de converter bundelen.

[ Voor 9% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 17-05-2017 09:41 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@HeAdWaVe74
oke, dat klinkt aardig beperkt. lol geen probleem.
(er bestaat niet iets zoals een set, dat bestaat allen in de marketing en daar heb je vaak niet veel aan.)

serieel aansluiten van panelen, dan tel je de Vmpp van alle panelen bij elkaar en probeer je de 350Vmpp te halen van de omvormer. (die wel wat mag afweiken zoals ik al schreef.)

parallel aansluiten dan tel niet de Vmpp bij elkaar op, maar de Ampp.
elke paralel aangesloten paneel kan wel een andere kant op kijken, dus hoek en richting kunnen dan verschillen.

meer gebruikelijk is parallel en serieel mixen op 1 omvormer.
maar dan moeten alle parallel stringen even veel serieel panelen hebben.
dus 1x4x200Wp met nog een keer 1x4x200Wp.
en zeker geen 1x4x200Wp en nog een keer 1x3x200Wp, dat kan niet!

huiswerk:
ik heb maar erg weinig info, en wat ik heb is een slechte beschrijving, dus zie het volgende als info en geen waarheid. ;)

je hebt 2 opties:
1. kijk eens naar solaredge/tigo/micro omvormers.
dan heb je een mpp per paneel en kunnen alle panelen alle kanten op kijken die je maar wil, en je kunt veel dingen combineren (verschillende Wp of zelf soorten panelen etc etc etc..)
nadeel is dat het wel wat duur is. (maar dan heb je wel logging per paneel, dat vinden sommige mensen ook leuk, maar hellaas het is niet veel meer als leuk.)
2 kijk eens naar panelen zoals solarfrontier.
die moet je haast wel stringen paralel gaan maken, en daar kun je dus ook veel mee oplossen.
dit is een stuk goedkoper.

kijk eens of je een foto kunt posten hier.
dan kunnen we mee kijken en zeggen jouw woorden iets meer (dan begrijpen we je beter.) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
even een maps afbeelding ( later zal ik een betere foto maken )

Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/cwvykr3wj/Mapsthuis.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@HeAdWaVe74
ik begrijp je nu al een heel stuk beter.
(maar kun je ook intekenen waar zuid is, nu moet ik nog gokken.)
en ja een foto zegt straks nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
Deze afbeelding is van google maps, Noord is boven

de positionering is dus Zuid-West (lengte tuin )

Het rechthoek is de dakkapel die nog niet op de afbeelding (maps) staat

[ Voor 28% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 17-05-2017 10:11 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@HeAdWaVe74
oke, dat ziet er niet slecht uit, daar moeten we toch wel iets mee verzinnen.
(nooit denken dat wij weten of je per ongeluk iets hebt gedraaid in google earth.
dat soort details kunnen veel dingen laten veranderen in antwoorden.)

maar goed, een foto van het huis (en van uit welke richting genomen) geeft flink meer info.
ook zie ik een rood dakje in de tuin (schuurtje?)
misschien wel een leuk plekje om eens een begin setje te gaan proberen, dus daar ook een foto van?
of van andere plekken die je wel leuk lijken (je weet het eigenlijk zelf heb best.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
Dat is inderdaad een tuinhuisje van 2x2 maar er loopt geen stroomkabel in de tuin

één zijde dan zuid zuid-oost

Het stuk waar PLAT geschreven staat is de beste optie voor 4 panelen ( kan ook makkelijk op de groep aangesloten worden op zolder

Min puntje is de schaduw van de bovenbouw van de buurman. ( die er niet woont maar zijn woning doorverhuurd aan werklui uit oost europa ) maar dat terzijde

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
Foto's zijn niet op het zelfde tijdstip genomen.

Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/ovfu52wwj/IMG_20170517_133910.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s16.postimg.org/smw7ivif9/IMG_20170517_210733.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 17-05-2017 21:19 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Al naar SF gekeken? Maat is afwijkend van normale panelen. Dan kan misschien wel meer dan 600 Wp op je dak.
En wat betreft de 600 Wp grens....
Er mag toch max 2000 watt ingevoed worden met een vast aangesloten systeem op een bestaande groep? De max van 2,25 A is bij een systeem met stekker op een groep met meerdere verbruikers.

[ Voor 16% gewijzigd door drielp op 17-05-2017 23:47 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
Deze panelen kom ik in een set tegen.

JA SOLAR PERCIUM BLACK

Met omnik omvormer

Is het wat of niet aan beginnen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
drielp schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 23:44:
Al naar SF gekeken? Maat is afwijkend van normale panelen. Dan kan misschien wel meer dan 600 Wp op je dak.
En wat betreft de 600 Wp grens....
Er mag toch max 2000 watt ingevoed worden met een vast aangesloten systeem op een bestaande groep? De max van 2,25 A is bij een systeem met stekker op een groep met meerdere verbruikers.
Solar frontier, nee ik heb me nog niet in een specifieke leverancier verdiept.

Ik las wel dat deze goed met schaduw omgaan, wat op zich al interessant is.

De 600wp had ik mezelf opgelegd voor ik van een pv verdeler wist.

Eigenlijk kan de topic titel naar 1200wp. Omdat ik niet meer ruimte en budget heb (2200,- Max maar liever minder.)

Zie ook de foto's.

[ Voor 15% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 19-05-2017 19:57 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1